PDA

View Full Version : semi-acoustisch



bas15
5 januari 2002, 21:04
Wat voor een geluid produceerd (wat een woord :grin: ) een semi-acoustische gitaar, en voor welke muziekstijlen is zo'n gitaar geschikt??

jaccoos
5 januari 2002, 22:24
Ja bas, bedoel je een versterkte akoustische gitaar of een Archtop, is nogal verschillend.

bas15
5 januari 2002, 22:53
:sad:

anoniem
5 januari 2002, 23:06
-Semi acoustisch (hol van binnen met een massief binnen blok, ES335 types)
Eh..blues(BB king enz), fusion, jazz...

-Archtops(acoustisch electrisch + elementen)
bijv. Gibson L5, Ibanez George Benson, Gretsch 6120..eh..Jazz, Rockabilly, blues?
Een beetje in die richting denk ik zo.
Maar ja Billy Gibbons speelt zo nu en dan volgens mij ook een L5.

BRiet
6 januari 2002, 00:48
Ik denk dat je gewoon een Western gitaar met element bedoelt? Tsja, klinkt gewoon akoestisch, maar dan harder, en je kan het geluid met equilizers enzo nog wat instellen. Eventueel kan je wat effecten gebruiken. Dan zit er nog verschil tussen semi akoestisch met 'gewone' klankkast, deze is akoestisch net zo mooi als een puur akoestische gitaar, en een semi met een wat dunnere klankkast. Deze is akoestisch wat minder vol vind ik.

Supermarco
6 januari 2002, 08:39
heb zelf een acoustische gitaar met daarin een element ingebouwd, met een 30 watt versterker erbij.
De gitaar is erg veelzijdig, geeft een mooi clean acoustisch geluid, denk bijvoorbeeld aan de "the naked truth" van de Golden Earring. Je kan op zo'n gitaar van alles spelen, eigenlijk wat je met een gewone westerngitaar kan maar dan versterkt. (dus de gitaar heeft wel stalen snaren!)

gangsta
6 januari 2002, 12:59
als je een semi-accoustische met piezo koopt moet je dan een speciale versterker hebben?

Supermarco
6 januari 2002, 13:26
Ik heb me later vertellen, dat je een "gewone" versterker wel op een semi kan aansluiten maar dat het het geluid niet ten goede komt, zeker niet als je de sustain wat open draait.

gangsta
6 januari 2002, 14:07
maar met piezo?

Leen Kap
11 januari 2002, 10:58
Laat je niets wijsmaken. Een goede elec.akoestische gitaar verdient een akoestische versterker. Kijk naar een Marshall AS100D (wel wat duur) of Trace Elliot. Behoorlijk goed voor weinig geld: de nieuwe Crafter versterker!

SchaapOpJeHoofd
17 januari 2002, 13:25
... Een goede elec.akoestische gitaar verdient een akoestische versterker...
Helemaal mee eens.
Ik speelde eerst uitsluitend akoustisch (Ibanez Artwood met Fishman peizo) en af en toe over m'n kleine elektrische versterker. Probeerde in een winkel even een paar echte akoustische versterkers en ik stond verbaasd. Versterker ongeveer even hard als je gitaar zelf is, beetje chorus, geweldig!
Ben nu hard aan het sparen voor de H&K Montana.

SchaapOpJeHoofd
17 januari 2002, 13:30
Piezo moet je eigenlijk net zo goed wel of niet versterken als een akoustische gitaar met pickups of een met microfoon. Het geluid is gewoon net iets anders. Met piezo heb je meer de klank van de gitaar zelf omdat deze onder de brug zit. Piezo heeft volgens mij een redelijk specifiek "krakend" geluid, niet lelijk, juist mooi. Een microfoon voor je gitaar of iets in het klankgat en dan mixen zorgt ervoor dat je ook kan horen als je op de kast klopt (als in More than words van Extreme)

Leen Kap
18 januari 2002, 19:28
SchaapOpJeHoofd tell me more about H&K!

SchaapOpJeHoofd
21 januari 2002, 15:03
http://www.hughes-and-kettner.com

Zijn vooral bekend van de (retegeile) Triamp waarbij je alle buizen kan zien gloeien achter een stuk plexiglas. De acoustische Montana versterker vond ik persoonlijk erg lekker klinken. Zacht en helder, zonder te veel het eigen geluid van de gitaar te veranderen.

anoniem
22 januari 2002, 16:01
Zeg,

Maar een semi-accoustische gitaar is dus het zelfde als een western + element? In dat geval kan ik beter enkel een western gitaar kopen denk ik dan.


--Dirk--