PDA

View Full Version : isolated gitaarcabinet, welke mic.??



robbieoud
23 november 2010, 23:32
Hallo,

wij werken met onze band met in ear. Nu heeft mijn Koch St.tone wel een line uitgang om naar de mengtafel(A&H wz3-12m monitortafel) te sturen, maar de volume wisselingen van verschillende effecten (Boss GT-8) zijn dan soms best heftig in de oortjes en verstoren dan ook flink de mix . Een andere gitaar inpluggen kan al een enorm verschil zijn.

Nu heb ik bij wijze van experiment wat plankjes laten zagen, een speaker(Eminence wizard) en isolatie erbij en daar een geisoleerde speakerkast van gemaakt. Het idee is een natuurgetrouwer geluid, minder heftige overgangen qwa volume, en de versterker kan harder om de buizen lekker te laten werken. Dit alles zonder overlast aan anderen.

In het oefenhok met verschillend mic.s in het kastje geexperimenteerd, o.a. shure sm58, samson en nog wat oude dingen. Maar dat viel nog niet mee om er goed geluid uit te toveren. De speaker bouwt flink wat druk op en ik heb het gevoel dat dat de mic.s werking nogal beinvloed. Misschien moet ik een opening maken in het tussenschot in de kast waarin de speaker hangt om de druk wat te vereffenen.

Iets als dit:
http://www.gearslutz.com/board/attachments/low-end-theory/19537d1147118342-guitar-cab-isolation-booth-ssc.gif

Maar bovenal heb ik een goede mic. nodig. Dat is nu de vraag, ik twijfel tussen de Shure sm57 en de Sennheisser e606. Beiden rond de 100 euri. Maar nu wordt de shure flink afgebrand op sommige fora terwijl anderen er mee weglopen.

Zijn deze microfoons uberhaupt geschikt voor dit soort werk, of is daar heel iets anders voor nodig?

Rob.

Arvoitus
24 november 2010, 01:54
Een SM58 (evt zonder windscherm) zou opzich al een ok klinkende tone moeten geven.

Probeer eens wat meer met plaatsing te experimenteren: verder af/dichterbij, verder naar binnen/buiten op de speaker, on/off axis.

guhlenn
24 november 2010, 08:52
Als je dat bolletje van de sm58 afdraait heb je een sm57. Als dat niet bevalt moet je iets anders proberen. HEt is echt zo simpel...

Paragon
24 november 2010, 10:15
Er zijn ook wat merken die van die kant en klare cabs maken toch? yet city geloof ik ook..
miss kun je daar kijken wat die gebruiken..
hier heb je miss ook wat aan: http://www.gearslutz.com/board/so-much-gear-so-little-time/133079-mic-probs-isolation-cab.html

paragon

robbieoud
24 november 2010, 21:31
In de link stonden wel wat interessante dingen. Thanx! Met name over de isolatie voor de lage tonen, dat ze goed moeten worden geabsorbeerd in zo'n kleine ruimte omdat ze anders de mic. dicht kunnen drukken. Dit klonk bekend want dat gebeurt nu ook. Ik ga het eens proberen en laat mijn bevindingen weten. Zal ook eens de dop van de sm58 afdraaien.

Rob.

MegaDrive
28 november 2010, 20:58
Je zou ook eens naar de Shure PG57 kunnen kijken. Ik heb er zo'n twee jaar geleden een gekocht en ben er nog steeds erg blij mee. Hij is relatief goedkoop (rond de 60 EU) maar hij heeft zowel mij e606 als mijn e906 vervangen.

Ik had het bass probleem ook. Ik heb dat opgelost door twee bass poorten aan te brengen in de baffle of dezelfde wijze als CAE dat doet in hun 1x12 cabs. Dat maakt het geheel minder 'boomy' zonder concessies te doen aan de strakheid van het laag en met close miking is de hoeveelheid extra laag dat de microfoon opvangt verwaarloosbaar.

berolios
30 november 2010, 12:15
maak je iso-box ook groot genoeg... dat zal zal ook veel schelen in klankkwaliteit.

Een 414 vind ik altijd wel erg mooi op gitaar, maar met de genoemde types als SM57 en 906 moet je ook een eind kunnen komen. Niet te moeilijk maken ;)...


p.s. als je een PG57 mooier vindt dan een 906 oid, dan ben ik benieuwd naar welke sound je zoekt ;)... niet bepaald een serie die ik iemand aan zou raden namelijk... gooi er dan twee tientjes bij en koop een SM57...

Han S
30 november 2010, 12:59
Of koop voor die prijs een gebruikte MD421, je zult je oren niet geloven van zoveel moois.

Heus
30 november 2010, 21:12
Of koop voor die prijs een gebruikte MD421, je zult je oren niet geloven van zoveel moois.

+1

Of een combi van MD421 en SM57,zoals hier : http://www.youtube.com/watch?v=cbYqbDEV1g0

robbieoud
1 december 2010, 00:24
Hoi,
ik heb inmiddels de kast ietwat aangepast, idd openingen gemaakt met een soort tunnel erachter die ook geisoleerd is voor demping. Zo kan de druk er prima uit en in de tunnel zit minerale isolatie voor bas-absortie. Ook heb ik de dop van een oude sm58 afgedraaid en aan een zwanenhals voor de speaker gezet voor wat test werk met de posities. Het begint nu echt lekker te klinken dus een flinke stap voorwaarts(vooral met een strat.sound) maar ik vind het nog steeds wat modderig/ondefinieerbaar in het laag/mid. gedeelte. Dit heeft misschien met de oude mic en het type isolatie/absorbtie materiaal te maken?
Ik zal eens proberen met verschillende mics te testen. Het verhaaltje op youtube van de rivera silent sisterhttp://www.youtube.com/watch?v=ESOrSKGojtg was behoorlijk verhelderend. Als de ik de meeste problemen eruit heb ga ik de hele boel opnieuw in de goede maat laten zagen en met het goede materiaal isoleren. Nu is het allemaal nog demontabel om makkelijk aanpassingen te kunnen maken. Ik zal dat dan wel posten met wat foto's.

:p

berolios
1 december 2010, 15:55
De keren dat ik met een iso cab heb gewerkt was dat live in een oversized fllightcase met een oude AC30 erin (pak 'm beet 1,5 meter diep). We hadden een 414 met een SE reflection scherm erachter op 50 - 65 cm voor de cab en dat scherm was toch wel erg belangrijk merkten we. Daar moet ik bij zeggen dat we de binnenkant van de kist slechts provisorisch bekleed hadden... volgens mij met noppenschuim zelfs...

Inderdaad ook een statiefje erin gebouwd. Let op met zwanenhalzen... zeker als je ze niet kunt zien is het tricky omdat ze niet altijd even netjes op de plek blijven zitten.

Succes ermee!


[...] inderdaad 2e hands zoeken naar mooie mics scheelt veel... 421, 441... kan allemaal mooie resultaten geven !