PDA

View Full Version : Nieuwe gitaar, grote twijfel..



Dennis_Ajax
23 november 2010, 23:24
Hallo,

na lang nadenken wil ik toch een gitaar gaan kopen. Ben zelf 19 jaar, en ben echt muziek verslaafd. Bij iemand paar keer wat gespeeld, en vind het echt leuk, zo leuk zelfs dat ik dus zelf wil gaan beginnen maar ik twijfel over wat voor gitaar. Mijn budget (excl amp) is zo'n 230 euro. Ik hou zelf van post-punk, indie en alternative rock (last.fm misschien handig?;) http://www.last.fm/user/Dennis_Ajax) . Wil dit dan ook vooral gaan spelen. Nou heb ik zelf wat gitaren gezien namelijk: Epiphone Les Paul Special ii, Epi lp studio en Epiphone dot. Het liefst wil ik een Les Paul kopie, schitterende gitaar vind ik dat zelf en de frontman van mijn favo band speelt zelf op een schitterende Gibson Les Paul Custom *kwijl* hehe. Wat adviseren jullie mij? Gaan voor een wat goedkopere Lp special ii, of toch een totaal andere gitaar?

Fucko
23 november 2010, 23:40
Ik vind juist uit de lijst gitaren die je op noemt de Dot het lekkerst spelen en vooral ook wel bekend in menig alternetive rockband.

Maar wat ik je vooral aanraad is niet volgen waar je artiesten op spelen als eerste punt maar juist voor je eerste gitaar te kijken wat je het lekkerst vind spelen en daarna hoe die klinkt. Pas als je zeker weet dat je echt door wilt blijven spelen kan je denken het beste gaan zoeken voor al een wat meer op die stijl gerichte gitaar met de voor jou goede sound.

Bespaar tevens ook geen geld op je versterker maar investeer, ga voor een goede balans tussen kwaliteit van versterker en gitaar.

Exi
23 november 2010, 23:45
Wat adviseren jullie mij?
Gewoon naar de winkel gaan en het één een ander aan gitaren testen die binnen je budget vallen. Epiphone, Tokai en Vintage maken wel aardige Les Pauls, maar probeer ook andere modellen.

Thyrif
24 november 2010, 15:04
Gewoon naar de winkel gaan en het één een ander aan gitaren testen die binnen je budget vallen. Epiphone, Tokai en Vintage maken wel aardige Les Pauls, maar probeer ook andere modellen.

Precies. En vooral afgaan op hoe lekker het ding speelt, en hoe het klinkt. Als hij niet lekker in de hand ligt (veelal te maken met de hals) ga je niet snel een hele dag lekker spelen, hetzelfde geldt voor de sound natuurlijk.

En probeer gewoon lekker alles uit wat rond je budget ligt, ook daarboven, en van gitaren die je in eerste instantie niet zou kiezen, om een goede vergelijking te kunnen maken. Misschien kun je een vriend meenemen die al wat langer speelt, die kan misschien op andere dingen beoordelen.

Succes!

Bijl
25 november 2010, 00:06
Als je de gitaar zoekt die het lekkerste speelt, staar je dan niet blind op één bepaald model. Ga een aantal winkels binnen waarvan je weet dat ze de instrumenten goed afstellen, en probeer van alles. Je komt vanzelf een gitaar tegen die veel beter aanvoelt dan de rest, en die moet je dan hebben. Het kan ook gebeuren dat twee dezelfde modellen van hetzelfde merk totaal anders spelen.

Een Les Paul heeft bijvoorbeeld een mensuur (=snaarlengte) die 0,75 inch korter is (24,75") dan de meeste Strat modellen (25,5") dus liggen de frets dichter bij elkaar.

Halzen kunnen verschillende vormen hebben, Zo spreken Amerikanen van C, U, en V shaped necks. Dit heeft grote invloed op de bespeelbaarheid.

Ik heb zelf vrij grote handen en mijn vingers van mijn linkerhand til ik meestal vrij hoog op van het fretboard bij het spelen. Daarom is een dikke ronde hals en een lange mensuur voor mij het beste zodat het spelen mij minder moeite kost.

Dennis_Ajax
25 november 2010, 16:10
Bedankt voor het advies. Ben vandaag ff langs geweest, wat dingen bekeken en nu is mn oog gevallen op andere merken. Toch wordt het een Les Paul kopie iig ;) Maar weet nog steeds niet wat verstandig is. Gelijk een gitaar van rond de 300 kopen of een goedkope van 100 om op te leren spelen met het risico dat ik over een jaar een nieuwe gitaar wil. Hoe zijn jullie begonnen?

Mesjoggah
25 november 2010, 16:38
Bedankt voor het advies. Ben vandaag ff langs geweest, wat dingen bekeken en nu is mn oog gevallen op andere merken. Toch wordt het een Les Paul kopie iig ;) Maar weet nog steeds niet wat verstandig is. Gelijk een gitaar van rond de 300 kopen of een goedkope van 100 om op te leren spelen met het risico dat ik over een jaar een nieuwe gitaar wil. Hoe zijn jullie begonnen?

ik zou je willen aanraden om zeker ook naar tweedehands gitaren te kijken, vaak koop je dan voor het geld wat je in de winkel zou betalen voor een matige gitaar op de tweedehandsmarkt een kwalitatief stukken betere gitaar.

Bijl
26 november 2010, 11:08
Gelijk een gitaar van rond de 300 kopen of een goedkope van 100 om op te leren spelen met het risico dat ik over een jaar een nieuwe gitaar wil. Hoe zijn jullie begonnen?

Ik ben van mening dat het niet mogelijk is om voor 100 euro een behoorlijk muziekinstrument te bouwen. (behalve triangels en mondharmonica's dan ;)) Met een budget van 230 euro zou ik gaan voor:

Een tweedehandse LTD Viper, M, MH, of Eclipse uit de 400 serie (wordt moeilijk, maar toch)
Een tweedehandse Epiphone SG G400, Firebird, of Les Paul standard plus en hoger.
Een tweedehandse Ibanez RG, S, SZ, IC, AX, AR,
Een tweedehands Jackson Dinky DKMG of Soloist uit Japan

Een nieuwe goede gitaar voor 230 euro wordt ook al moeilijk.


Ik ben begonnen met een Ibanez Universe die was afgeprijsd van 2700 naar 1700 Hollandse Guldens in 1992 :blast: Ik heb 'm nu nog steeds en die gitaar is niet kapot te krijgen, is kwalitatief beter dan welke Les Paul dan ook. Er is na 19 jaar bijna dagelijks gebruik nog steeds niets versleten.