PDA

View Full Version : Dubieuze reactie op advertentie.



Ewoud Kuijt
23 november 2010, 20:18
Misschien hebben sommigen het gezien, ik heb mijn Vox Night Train top hier op gitaarmarkt te koop gezet.
Vanochtend kreeg ik een mailtje in het engels:

Dear valuable seller.
I will like to buy this ITEM . Also i will like to know the present condition of the item Because i want to buy it as gift for my son Studying Music in the africa countries{Nigeria} as a birthday gift for his next birthday. i will like the item to be ship to him directly through (REGISTER POST OFFICE SERVICE} for easy delivery to him. i will WANT TO know the total amount of includding the shipping cost to so i
arrange for your money Payment through BANK TRANSFER..

Ik vond dit zeer verdacht en heb deze meneer teruggemaild dat hij 'm op mocht komen halen maar dat ik 'm niet ga versturen.

Goed gedaan zo?

Koeloe
23 november 2010, 20:25
Als er "Nigeria" in een mail staat moet je hem al meteen weggooien.

Pepe
23 november 2010, 20:44
Serieus, je denkt dat er ook maar een kleine kans is dat dit soort mailtjes geen oplichting betreft?
Blijkbaar wel dus.

Google voor de grap eens een zin uit dat mailtje. See what I mean?

Lieve help.

the sure thing
23 november 2010, 20:45
Haha! Ik heb exact dezelfde reactie gekregen voor mijn advertentie voor een flightcase die ik te koop heb staan..... UITERAARD is dit dikke nep-shit.

Pepe
23 november 2010, 20:52
Ik vond dit zeer verdacht en heb deze meneer teruggemaild dat hij 'm op mocht komen halen maar dat ik 'm niet ga versturen.

Goed gedaan zo?

Nee. Adress collect is een buitenkans voor scammers. Je wordt betaald via Paypal, je pakje wordt opgehaald, de koper claimt niks ontvangen te hebben en jij kan geen tracknummer overleggen en Paypal doet een refund.

JohnLord
23 november 2010, 21:09
Met ophalen zal Ewout toch ook wel contant betalen bedoelen mag ik aannemen. Dan zou ik het trouwens nog niet doen, dat soort lui hoef ik niet over de vloer en ik zal ze mijn adres ook niet geven.

JeanPaul du Vinnie
23 november 2010, 21:39
Mijn vader is ei zo na op dezelfde manier opgelicht, door een Brit weliswaar. Het was allemaal iets professioneler geformuleerd, maar het lag er nog steeds dik op en de scamtechniek was dezelfde. Gelukkig heeft hij me net op tijd die mail laten zien, hij was al begonnen met een Paypal-account aan te maken en alles.

Weet niet waarom ik dit typ, maar ik word er nog steeds kwaad van als ik eraan denk. Anyway, deleten en vergeten die mail, zoals iedereen hier zegt :)

Remork1970
23 november 2010, 21:49
Mensen, mensen! Nu niet iedereen uit Nigeria over een kam scheren.
Er zijn in Nigeria vast nog wel eerlijke en rechtschapen mensen.

big dooley
23 november 2010, 22:06
Mensen, mensen! Nu niet iedereen uit Nigeria over een kam scheren.
Er zijn in Nigeria vast nog wel eerlijke en rechtschapen mensen.

spreek me er niet van... als de wereld het star trek universum was, dan waren de nigerianen de ferengi...
maar goed, dat is mijn mening...

heb er eentje als zanger gehad, die zijn connecties wel het een en ander zou laten regelen...

big dooley
23 november 2010, 22:10
in ieder geval... een paypal account gebruik ik alleen om te betalen...
als iemand geld wil storten doen ze dat maar op mijn bankrekening...

sjaak1990
23 november 2010, 22:25
Zet maar eens een ipod op marktplaats, dan willen in één keer heel veel mensen een ipod duur aan iemand cadeau doen. Was echt stomverbaasd :dontgeti:

BamBuFan1
23 november 2010, 23:17
Ik vond dit zeer verdacht en heb deze meneer teruggemaild dat hij 'm op mocht komen halen maar dat ik 'm niet ga versturen.

Goed gedaan zo?

Ja en nee. Ja het is natuurlijk een scam en nee, want nu hebben ze een 'levend' emailadres van je. Een levend emailadres is voor scammers/spammers en hackers geld waard.

Met een beetje pech wordt je adres met scams, spams en malware overspoeld. Zeker als je dit adres binnen outlook gebruikt zou ik de komende tijd goed uitkijken. Het is vrij eenvoudig om via bv een geinfecteerde attachment of afbeelding bv je adreslijst uit outlook te rippen.

Mocht het geen mailadres zijn dat je intensief gebruikt dan zou ik hem (voorlopig) niet meer gebruiken.

kidrock
23 november 2010, 23:30
Ik vond dit zeer verdacht en heb deze meneer teruggemaild dat hij 'm op mocht komen halen maar dat ik 'm niet ga versturen.

Goed gedaan zo?

Yup, goed gedaan! Laat em maar handje-kontantje het geld komen aftikken. Maar ik heb een donker bruin vermoeden dat die Nigeriaan dat niet komt doen. Nigeria staat bekend als een land waar heel veel oplichters actief zijn. Het is ook niet voor niets dat veel Ebay verkopers geen handel meer naar Nigeria versturen.

Je moet maar denken... je hebt je amp hiermee niet verkocht, maar je kan tenminste vanavond rustig slapen samen met je Vox Night Train ;)

edje kadetje
23 november 2010, 23:58
inderdaad, vooral degenen die 2 meter onder de grond liggen... :angry:

spreek me er niet van... als de wereld het star trek universum was, dan waren de nigerianen de ferengi... typhusvolk...

heb eer eentje als zanger gehad, die zijn connecties wel het een en ander zou laten regelen...

misschien bedoel je het niet kwaad, maar ik vind dit een onbetamelijke generalisatie. Ik zou graag zien dat je hem terugneemt.

big dooley
24 november 2010, 00:42
misschien bedoel je het niet kwaad, maar ik vind dit een onbetamelijke generalisatie. Ik zou graag zien dat je hem terugneemt.

ge-edit... beter?

Rock Bottom
24 november 2010, 00:49
ge-edit... beter?

Wel mooi dat hij in zijn quote bewaard blijft voor het nageslacht.

big dooley
24 november 2010, 01:23
Wel mooi dat hij in zijn quote bewaard blijft voor het nageslacht.

tja, dat kan ik ook niet helpen... ik ben geen mod... :D

Outline
24 november 2010, 02:28
Gewoon lekker laten staan in de quote. Daarnaast hebben we vrijheid van meningsuiting. Als dat z'n mening is...

Zolang dat soort gasten op de wereld rondlopen... En persoonlijk ken ik ook GEEN EEN Nigiriaan die deugd. Het is echt het uitschot van Afrika. En ik ben niet de enigste die die mening is toegedaan!

Overigens heb ik ook ooit 'ns zo'n mail gehad. Een flinke gepeperede reactie retour gestuurd en NOOIT nergens last meer van gehad. Daarnaast ben ik blij dat ik altijd vanuit Hotmail zelf werk. Heeft z'n voordelen, zullen we maar zeggen.

big dooley
24 november 2010, 02:41
Gewoon lekker laten staan in de quote. Daarnaast hebben we vrijheid van meningsuiting. Als dat z'n mening is...

dan moet je gauw zijn quote volledig quoten... voordat ie z'n quote ongedaan maakt... volg je me nog? :D

tja... als je tegenwoordig opkomt voor je vrije meningsuiting kleeft er gelijk een politieke sticker op je voorhoofd... alles krijgt tegenwoordig een labeltje... deden ze 70 jaar geleden ook al

Outline
24 november 2010, 03:08
Ach, als ze willen plakken...

Het valt gewoon op dat Nigerianen gewoon relatief gezien veel bij criminele activiteiten betrokken zijn. En als je dan ook nog 'ns persoonlijke ervaringen hebt die die (onafhankelijke) onderzoeken bevestigen...

Daarnaast (en dit meen ik) heb ik echt NOG NOOIT een Nigeriaan ontmoet die deugde. Laat ik het anders zeggen: ik moet de eerste nog tegen komen.

Ook in het locale asielzoekerscentrum hebben ze destijds meer dan genoeg problemen veroorzaakt, waaronder overvallen, georganiseerde diefstal op grote schaal en het tot prostitutie dwingen van vrouwvolk uit het eigen land. Tegenwoordig zouden ze als 'criminele organisatie' bestempeld worden.

Nog mooier: hier naast mij woont er 1 illegaal bij z'n 'vriendin'. De woningbouw weet dit en doet er niks aan omdat 'het een speciaal geval is'. En datzelfde krijg ik ook te horen als ik m'n beklag doe over de illegaal aan de voorgevel geplaatste schotel. Iedereen moet een 'omgevingsvergunning' aanvragen (die daarvoor standaard afgewezen wordt) en bij hun mag hij gewoon blijven hangen.

Hoezo klopt er iets niet?

Als je dan op basis van mijn ervaringen en wat ik lees en hoor mij een sticker wil opplakken: veel plezier!

guhlenn
24 november 2010, 08:57
misschien bedoel je het niet kwaad, maar ik vind dit een onbetamelijke generalisatie. Ik zou graag zien dat je hem terugneemt.

Boter op je hoofd en/of PVDA-er?

peter_heijnen
24 november 2010, 09:25
Haha! Ik heb exact dezelfde reactie gekregen voor mijn advertentie voor een flightcase die ik te koop heb staan..... UITERAARD is dit dikke nep-shit.
Ik ook voor mijn heritage. Die kerel wil gewoon goede gear voor zijn zoon. Dat jullie dan meteen zo negatief moeten zijn zegt meer over gullie! :)

Ik vraag me eigenlijk af wie hier uberhaupt nog intrapt.

laneythijs
24 november 2010, 15:36
ik heb inderdaad ook zo'n reactie gehad, maar dan op marktplaats op mijn smartphone. alleen bij mij had ie 'm gewoon in google translate gestopt. toen ik z'n reactie in google translate invoerde, kreeg ik een perfecte vertaling, terwijl het nederlands vol fouten zit.....

Ewoud Kuijt
24 november 2010, 15:59
Ik schrok net wel dat er zoveel reacties zijn gekomen op mijn post. Het was niet mijn bedoeling om een discussie op te straten over Nigerianen, Ferengi of welke andere bevolkingsgroep dan ook. De Vox staat veilig bij mij thuis en nog geen Afrikaan aan de deur gehad. Misschien een medeforumlid...?

Nielsje
24 november 2010, 16:02
Graag, ik zoek nog een backup amp voor m'n CMW.

Ik zoek echter ook nog geld :D

big dooley
24 november 2010, 16:54
Ik schrok net wel dat er zoveel reacties zijn gekomen op mijn post. Het was niet mijn bedoeling om een discussie op te straten over Nigerianen, Ferengi of welke andere bevolkingsgroep dan ook. De Vox staat veilig bij mij thuis en nog geen Afrikaan aan de deur gehad. Misschien een medeforumlid...?

:D wees gerust, de ferengi is fictie...

Daan_B
24 november 2010, 17:23
Ik kreeg zelfs zo'n reactie op een gezocht advertentie:seriousf:.

Ewoud Kuijt
24 november 2010, 19:07
:D wees gerust, de ferengi is fictie...

Wist ik, ben een halve Trekkie.

Ik heb gisteren nog de laatste Star Trek film gekeken.

edje kadetje
24 november 2010, 22:40
ge-edit... beter?

het blijft een generalisatie, maar een stuk minder grof geformuleerd.

heavy-metal-thunder
24 november 2010, 22:42
Mensen, mensen! Nu niet iedereen uit Nigeria over een kam scheren.
Er zijn in Nigeria vast nog wel eerlijke en rechtschapen mensen.

wellicht wel, maar dat risico wil ik niet nemen. Ik heb al exact dezelfde mail gekregen...

heavy-metal-thunder
24 november 2010, 22:47
Ja en nee. Ja het is natuurlijk een scam en nee, want nu hebben ze een 'levend' emailadres van je. Een levend emailadres is voor scammers/spammers en hackers geld waard.

Met een beetje pech wordt je adres met scams, spams en malware overspoeld. Zeker als je dit adres binnen outlook gebruikt zou ik de komende tijd goed uitkijken. Het is vrij eenvoudig om via bv een geinfecteerde attachment of afbeelding bv je adreslijst uit outlook te rippen.

Mocht het geen mailadres zijn dat je intensief gebruikt dan zou ik hem (voorlopig) niet meer gebruiken.

inderdaad. Ooit heb ik geantwoord op zo'n scammer, dat het bedrog was en dat ik de gegevens zou doorgeven aan de politie. Heb ik toen schrik gehad!! constant kreeg ik e-mails met linken naar website waar je vanalles kon kopen (gaande van staalbuizen, adviesbureaus...) en waar mijn naam steeds stond als financieel directeur, algemeen directeur.... Maanden heeft dat geduurd. Tot ik hen met nieuwjaar een "voorspoedig nieuwjaar en veel succes met de zaken" en dan is het gestopt.

edje kadetje
24 november 2010, 22:54
Boter op je hoofd en/of PVDA-er?

waarom zou een vraag om een heel grove en negatieve generalisatie terug te nemne, betekenen dat ik boter op mijn hoofd heb en/of een PvdA-er ben?

PvdA-er overigens niet
boter op mijn hoofd moeten anderen maar bepalen.

Kijk, dat er veel vreemde mails komen uit nigeria is ook mij duidelijk.
Dat er criminele Nigerianen zijn en dat daar mensen last van hebben, ontken ik ook niet.
Maar om álle nigerianen daarmee een negatief etiket op te plakken én daar een grove opmerking bij te maken, dat spreekt mij niet aan. Vandaar mijn vraag om die uitspraak terug te nemen.

En ja, natuurlijk is er vrijheid van meningsuiting. Ik heb hem toch ook niet aangeklaagd? Ik heb alleen mijn mening gegeven over zijn uitspraak en gevraagd of hij hem wil terugnemen.

@outline en big dooley: ik plak geen stickers of labels, dat deed big dooley
Ook haalde ik er geen politieke partij bij, dat deed guhlenn

BamBuFan1
24 november 2010, 23:22
inderdaad. Ooit heb ik geantwoord op zo'n scammer, dat het bedrog was en dat ik de gegevens zou doorgeven aan de politie. Heb ik toen schrik gehad!! constant kreeg ik e-mails met linken naar website waar je vanalles kon kopen (gaande van staalbuizen, adviesbureaus...) en waar mijn naam steeds stond als financieel directeur, algemeen directeur.... Maanden heeft dat geduurd. Tot ik hen met nieuwjaar een "voorspoedig nieuwjaar en veel succes met de zaken" en dan is het gestopt.

Da's ook precies het gemene van dit soort spam: zelfs al je je er als mondig burger tegen verweert weten ze je nog te grazen te nemen :(

big dooley
25 november 2010, 00:55
ik plak geen stickers of labels, dat deed big dooley


een valse beschuldiging... weghalen aub... of met een directe quote komen, waaruit blijkt dat ik labels opplak... en niet je eerste quote van mij, want dat was een mening, wat inmiddels op jouw verzoek is bijgeschaafd...

en als je je daar zo druk over moet maken, snap ik niet, waarom de originele quote nog steeds staat op je eerste reactie over mij... dus ook dit dan ff rechtzetten...

ik heb met vlagen een vrij botte manier van meningen uiten, maar ben niet te beroerdste, om evt wat water bij de wijn te doen als iemand daar moeite mee heeft...
dan verwacht ik wel dat er niet achteraf nog eens nagetrapt word, terwijl de gewraakte tekst nog steeds doodleuk in de desbetreffende quote staat...

FruscianteFan
25 november 2010, 01:08
een valse beschuldiging... weghalen aub... of met een directe quote komen, waaruit blijkt dat ik labels opplak... en niet je eerste quote van mij, want dat was een mening, wat inmiddels op jouw verzoek is bijgeschaafd...

en als je je daar zo druk over moet maken, snap ik niet, waarom de originele quote nog steeds staat op je eerste reactie over mij... dus ook dit dan ff rechtzetten...

ik heb met vlagen een vrij botte manier van meningen uiten, maar ben niet te beroerdste, om evt wat water bij de wijn te doen als iemand daar moeite mee heeft...
dan verwacht ik wel dat er niet achteraf nog eens nagetrapt word, terwijl de gewraakte tekst nog steeds doodleuk in de desbetreffende quote staat...
Het ging er denk ik even om dat iemand keurig en terecht aangeeft dat je onterecht generaliseert (wat je vervolgens bijstelt), en dat hij om die opmerking onder vuur komt te liggen. Dat is gewoon brutaal: er wordt gestookt opdat jij de botte versie van je mening maar tentoonspreidt.

big dooley
25 november 2010, 01:20
Het ging er denk ik even om dat iemand keurig en terecht aangeeft dat je onterecht generaliseert (wat je vervolgens bijstelt), en dat hij om die opmerking onder vuur komt te liggen. Dat is gewoon brutaal: er wordt gestookt opdat jij de botte versie van je mening maar tentoonspreidt.

inderdaad keurig aangegeven... terecht laat ik echter in het midden...
dat ik het bijstel, lijkt me vrij schappelijk... maar om dan nogmaals mijn naam te noemen als hij van een ander onder vuur komt te liggen, kan mijns inziens niet...
zeker als ikzelf de tentoonspreiding ongedaan heb gemaakt, terwijl hij het zelf doodleuk heeft laten staan... wie stookt er dan wat op?

almarvk
25 november 2010, 08:53
Dit gaat volledig offtopic en niet meer relevant.