PDA

View Full Version : Tweeter repareren



Franc
23 november 2010, 15:08
Hallo mensen,

Ik heb hier een zanginstallatie van een kennis waarvan de tweeter van een van de speakers het niet meer doet. Speakers zijn General Music LEM kasten van 8ohm. Het zegt mij niet zoveel als gitaarversterkerman, maar wat duidelijk is is dat de tweeter helemaal stil is.

Nu probeer ik iets vervangends te vinden, maar ik vind eigenlijk alleen een vervangend diafragma: http://www.generalmusic-service.de/product_info.php?products_id=176

Is dat zelf te doen? En hoe groot is de kans dat het dit is dat stuk is en niet iets anders (wat zit er verder uberhaupt in een tweeter?)

Alle hulp is welkom :)

Coolcat
23 november 2010, 19:58
Ik zou in dat geval eens naar de crossover kijken of daar niks los is. Een tweeter repareren is bij mijn weten een no go. Koop gewoon een nieuwe tweeter met vergelijkbare specs.

Franc
23 november 2010, 20:15
Crossover is goed. Ik heb twee boxen en had de tweeters verwisseld.
Het probleem bleef bij de tweeter en niet bij de box :)

jerome
23 november 2010, 20:46
Het komt vaak voor dat het spoeltje van de tweeter stuk is.
Je kan die doormeten door de 2 polen op de tweeter los te koppelen van de box en door te meten met een multimeter.
Naar mijn weten is dat spoeltje meestal niet te repareren want het is een flinterdun draadje dat vaak ergens ingegoten is.
Dan zul je dus een nieuwe membraan moeten kopen, waar het spoeltje aan vast zit.
Bij sommige merken is de membraan niet los te koop en dan zal je de hele tweeter moeten kopen.
Je zou dan eens Speaker & Co kunnen bellen in Haarlem.
Misschien dat die een losse membraan kunnen leveren die past... ;)

Outline
24 november 2010, 03:13
Gewoon Heuff even bellen/mailen. http://www.heuff.nl/

Dat is de importeur (geweest). Ze wisselen daar wel vaker van productenpakket dan ik van onderbroeken en sokken bij elkaar...

Maar ga er maar van uit dat ze wel vervangende onderdelen hebben liggen.

Franc
24 november 2010, 07:17
Bedankt voor de tip over Heuff, ik heb ze gemaild.

Thijssie
24 november 2010, 08:39
Diafragma vervangen is prima te doen als je een beetje secuur kan werken.

Grote onzin om een hele nieuwe tweeter te kopen als je diafragma's los kan kopen.

Op youtube staan genoeg filmpjes, niet iedere tweeter heeft natuurlijk dezelfde constructie, maar het geeft wel een indruk hoe je te werk moet gaan.

Succes....

Franc
24 november 2010, 11:05
Heuff lijkt me inderdaad te kunnen helpen aan een nieuw membraan dus het ziet er gusntig uit :ok:

Outline
25 november 2010, 15:59
En weer 'n tevreden persoon...

Overigens zou het zeer slecht van Heuff zijn als ze je niet zouden kunnen helpen. Maar zoals ik al zei: die wisselen vaker van productpakket dan ik van onderbroeken en sokken! En dan kan het dus zijn dat de service te wensen over kan laten...

Franc
25 november 2010, 16:08
Niets dan lof. Vandaag werd het bezorgd en de tweeter tweet weer tevreden :)

Outline
25 november 2010, 16:28
Helemaal perfect.

Ik zei ook dat de service er onder ZOU KUNNEN lijden.