PDA

View Full Version : Bosch - Jazz Standard - How Deep Is The Ocean met PRS CU22



Bosch
23 november 2010, 13:51
Saluut,

Ik heb een opname gemaakt met mijn nieuwe PRS Custom 22.

Het geluid: PRS (met PRS Dragon 2's elementen) via Effectrode Tube Drive (met heel lichte distortion van 12AY7 buizen) naar solid state Henriksen Jazzamp Mini-Stack.

Backing track is gemaakt in Band In A Box.

Click here: How_Deep_Is_The_Ocean.mp3 (http://www.freejazzinstitute.org/uploads/20101122082922_Bosch.mp3)


Pics van de axe:
http://dl.dropbox.com/u/13270092/PRSCU22_7_small.jpg
http://dl.dropbox.com/u/13270092/PRSCU22_1.JPG
http://dl.dropbox.com/u/13270092/PRSCU22_3_small.jpg

Rgrdz,

Bosch

Axl Rose
24 november 2010, 20:24
erg lekker stukje muziek, mooie opbouw en heerlijke feel! petje af! Lekker meegeswinged hier!

edit: owja, bijna vergeten.... en mooie gitaar! :D

Stratman70
25 november 2010, 00:00
Hey Bosch, klinkt goed! De jazz ligt je erg goed, zo te horen. Inderdaad goede feel, erg stijlvolle jazz.

ik betrapte mezelf erop dat ik het wel supergaaf zou vinden als in dit (of soortgelijk) nummer, je gewoon hééél even (1 maatje ofzo) even een stukje freaky "oude Bosch" erdoor doet en dan weer gewoon verder gaan, alsof er niks aan de hand is, elke jazz-purist in verbazing achterlatend. :chicken:

Of een compleet 'duel' (of 'duet', hoe je het noemen wil) van "jazzy new Bosch vs "shredding old Bosch".

Ben benieuwd of je zelf zo'n uitdaging zou zien zitten.

Little Jay
25 november 2010, 10:38
Uitstekend gespeeld zoals gewoonlijk! ;-)

Ook deze sound vind ik prima passen bij zo'n standard. (Zit er nou trouwens een delay overheen? Ik hoor in de verte alles nog een keer heel zachtjes als een echo? Of is dat de mp3 conversie of zo? Die - al dan niet bedoelde - delay vind ik wel een beetje lelijk.....).

Door je achtergrond (snelle rock? shred?) voeg je inderdaad iets interessants toe, coole licks die nou eens niet typisch jazzgeschoold zijn.

Klein puntje: al luisterende viel het me op dat je de neiging hebt de solo in korte snelle fragmentjes op te delen, je krijgt dan heel veel 'climaxjes' zonder dat het echt ergens naar toe leidt (mijn persoonlijke opvatting dan). Ik heb dan ook het vermoeden dan je per akkoord (of per fragment, II-V etc) bekijkt wat je erover kan spelen, dan neem je een kleine pauze en pak je het volgende stuk. Wat op zich natuurlijk de gebruikelijke aanpak is, maar mijn tip zou zijn langer door te spelen met wat je op dat moment aan het doen bent en op het moment dat van toonladder/toonsoort gewisseld moet worden dan te landen op een spannende target-note (meestal de de 3 of de 7) en vandaar verder te gaan. Ik doe dat zelf (lees: probeer dat zelf ;-) door in de ladder die ik op dat moment speel middels wat chromatische noten naar de target-note van het volgende akkoord toe te lopen.
Ik denk dat je dan je lijnen veel langer en vloeiender zou kunnen maken, meer naadloos van akkoord tot akkoord. (Als je dat zou willen tenminste, misschien is dit wel precies wat je wil en heb ik niks gezegd).

Maar als je dat voor elkaar zou krijgen dan ben je er gewoon volgens mij en valt er weinig meer aan te verbeteren......

Tot slot: is dat nou jouw Sonntag op MP???

samthegreat4
25 november 2010, 14:26
Netjes gedaan!
Enige wat ik nog zou kunnen toevoegen is wat meer gebruik maken van call & response. Laat je gitaar iets zeggen maar antwoordt daar ook weer op met het volgende lickje.

Bosch
25 november 2010, 19:22
Bedankt voor de response!

@ Axl: Thanx!

@ Strat: Mijn "Ladybird" had aan het eind een beetje een mix van de oude gitaarrock en de nieuwe. Een echt duet? Hmmz, ik zal er eens over denken. Tijdens die Vai-contest kon ik gewoon al echt merken dat Shred me niet meer kan boeien; maar wie weet, komt het ooit terug.

@ LJ: Thanx Jazz Maatje! Ik heb er uiteindelijk in Sonar 8.5 inderdaad een delay over heen gegoten. 500 + 750 ms. Goed gehoord.
Ja, ik kom er steeds meer achter dat een achtergrond eerder een verrijking is dan een belemmering om jazz te spelen.
(Grappig overigens dat je bij m'n vorige opname Django hoord ;-))
Helemaal mee eens: deze solo heeft veels te weinig question & awnser!By ladybird speelde ik eenvoudig door de changes heen maar hier liggen ze er met die saaie backing zo dik bovenop dat het ook mij soms stoort.
Ja het is mijn Sonntag op marktplaats. Keertje uitproberen? Geen L5 kan tegen deze Augusta op.

@ Sam: Thanx en zie hierboven. (H)

bluegate
27 november 2010, 12:57
Goed hoor, en wat een omschakeling idd.
Erg knap. :soul: