PDA

View Full Version : Nieuwe amp: Marshall Class 5 met Radial Tonebone Classic



Rembull1980
23 november 2010, 10:10
Hoi iedereen,

Na meerdere keren dagen lang getest te hebben heb ik uit de volgende lijst met concurrerende amps een keuze gemaakt voor de Marshall Class 5 i.c.m. de Radial Tonebone Classic. De tests heb ik gedaan met de Epiphone Les Paul 1959 met Gibson Burstbucker pickups.

- Egnater Tweaker
- Egnater Rebel
- Orange Tiny Terror
- Orange Rocker
- Orange Thunder
- Blackstar HT-5
- Vox Nighttrain
- Marshall Haze
- Blackheart Little Giant

Ik zocht naar een amp met de volgende eisen:

- Goed voor Clean tot en met Classic Metal
- Kan op huiskamer volume tot een klein optreden
- Valve toon, wat vooral het geluid van de gitaar goed doorgeeft en niet steriel alles hetzelfde laat klinken.
- Kan mijn fav. bands geluid goed reproduceren (70's & 80's). Dit zijn bijvoorbeeld AC/DC, Black Sabbath, Guns and Roses, Led Zeppelin, Judas Priest, Kiss en meer.
- Niet te donker/dof/grauw geluid.

Wat mij opviel was dat de geluidskwaliteit van Egnater Tweaker verassend goed is. Het was daarom een vrij lastige keuze om te kiezen tussen de Egnater Tweaker en de Marshall Class 5. Mijn smaak was toch uiteindelijk meer de Marshall, maar ze klinken beide behoorlijk goed!


Hierbij de foto's:

Marshall Class 5 (version 2)
http://lh6.ggpht.com/_dIUK3q1pSBQ/TOt7bgCY1kI/AAAAAAAAABI/4ouzpIr7O5o/s800/IMAG0039.jpg

Radial Tonebone Classic
http://lh6.ggpht.com/_dIUK3q1pSBQ/TOt8FQ3F_UI/AAAAAAAAABY/HiVzZdNDw40/s800/IMAG0046.jpg

Epiphone Les Paul Standard 1959
http://lh4.ggpht.com/_dIUK3q1pSBQ/TOuDx9dZyuI/AAAAAAAAABg/PPPNYr9pCUg/s512/10ntf2d.jpg

guitarguru
23 november 2010, 10:26
Gefeliciteerd met deze mooie vintage ogende Marshall versterker.:ok: Die Tonebone heb ik ook gehad, evenals de Hot British. Fijne buizenpedalen!

Zit er nog een klein vergelijkend warenonderzoek in, betreffende de door jou genoemde versterkers? Waarom b.v. de Nighttrain niet? :cheerup:

marc_o
23 november 2010, 10:48
Version 2 van de Class 5? Leg eens uit, ik heb er ook eentje namelijk, maar heb nog nooit gehoord van een versie 1 of 2.

Rembull1980
23 november 2010, 11:15
Version 2 van de Class 5? Leg eens uit, ik heb er ook eentje namelijk, maar heb nog nooit gehoord van een versie 1 of 2.

Versie 2 is met een grill in de achterkant. Deze versie is er omdat na de release van de Class 5 er veel problemen waren met de betrouwbaarheid van de amp. Veel mensen hadden last van "rattling tubes", oververhitting en andere kleinere problemen. Marshall heeft daarom een tweede versie uitgebracht. Verschil tussen de twee zie je met de foto's die ik heb gevonden.

Oude versie is

http://i417.photobucket.com/albums/pp259/GrizEditG/back-1.jpg

Nieuwe versie is

:http://i254.photobucket.com/albums/hh105/madmarkny/marshall001-1.jpg

Rembull1980
23 november 2010, 11:21
Gefeliciteerd met deze mooie vintage ogende Marshall versterker.:ok: Die Tonebone heb ik ook gehad, evenals de Hot British. Fijne buizenpedalen!

Zit er nog een klein vergelijkend warenonderzoek in, betreffende de door jou genoemde versterkers? Waarom b.v. de Nighttrain niet? :cheerup:

Bedankt! Ziet er inderdaad vintage uit. Erg mooi vind ik zelf.

De nighttrain klonk naar mijn oren niet vet genoeg. Het is perfect voor cleans tot rock, maar ik zocht wat vetters.
Met de Marshall heb je dit van nature al meer. Het verschil moet je gewoon horen en het is een kwestie van smaak. Iemand anders kan de Vox wel degelijk zeer waarderen. Het ligt hem verder ook aan de gitaar en pedaal combi die je hebt.

Het verschil zit hem niet of de ene amp beter is dan de andere. Ze zijn allemaal super in mijn mening. Het geluid wat bij je past zit het verschil in.

Daarom ga ik ook er goed voor zitten. Vergelijken via youtube kan helpen met filteren, maar je moet echt zelf luisteren in de zaak wil je het zeker weten. Ik kreeg kippenvel van de Marshall, dat had ik alleen ook bij de Egnater Tweaker.

Heerlijk!

EJPostema
23 november 2010, 13:00
Werken de aanpassingen ook? of heb je hem daar nog niet lang genoeg voor?

Rembull1980
23 november 2010, 13:25
Werken de aanpassingen ook? of heb je hem daar nog niet lang genoeg voor?

Ik heb hem nog maar net sinds zaterdag. Voor nu is alles goed. Het geluid is niet normaal, zo mooi. Mocht ik iets tegenkomen zal ik het wel posten. In ieder geval ben ik er erg blij mee. Ik heb eindelijk het geluid waar ik naar zocht. Dat speelt een stuk fijner!

EJPostema
23 november 2010, 13:46
Ik heb hem nog maar net sinds zaterdag. Voor nu is alles goed. Het geluid is niet normaal, zo mooi. Mocht ik iets tegenkomen zal ik het wel posten. In ieder geval ben ik er erg blij mee. Ik heb eindelijk het geluid waar ik naar zocht. Dat speelt een stuk fijner!

Ik ben ook gek op het geluid van de class 5. Ik bezit de eerdere versie en heb last van geratel. Als deze fix werkt dan ga ik hem inruilen

marco v
23 november 2010, 14:21
Ik heb denk ik geluk gehad met mijn 1e versie, nergens last van.
Leuk setje zo.

marc_o
23 november 2010, 14:33
Ik heb versie 1 en de wittebroodsmaanden zijn wel voorbij....wie 'm wil hebben mag een bod doen.

Chroxy
23 november 2010, 14:40
waarom vind je hem niks (meer?)

SunnMustang
23 november 2010, 16:58
Ben ook benieuwd, kun je hier een reverb pedaal voor zetten? zonder FX loop?
of is reverb eigenlijk niet praktisch op zon amp?

marc_o
23 november 2010, 17:09
waarom vind je hem niks (meer?)


Ik zeg niet dat ik 'm niets meer vind hoor, vind 'm best leuk en hier en daar zelfs vrij goed...maar ik zet 'm eigenlijk nooit meer aan.

tillens
23 november 2010, 17:39
Ben ook benieuwd, kun je hier een reverb pedaal voor zetten? zonder FX loop?
of is reverb eigenlijk niet praktisch op zon amp?

Je kunt er altijd een reverb pedaal voorzetten. Hell al zet je er een servieskast voor!
Op de serieuze zijde; ja dat kan, maar ligt eraan welke reverb je gebruikt, soms heb je last van volume verlies. Ik had dat bij mijn amps bijv met een little lanilei, terwijl mijn hermida reverb destijds dit niet veroorzaakte. Waarom zou het onpraktisch zijn?

SunnMustang
23 november 2010, 17:48
Nou, omdat sommige mensen zoveel waarde hechten aan een FX loop, en een reverb daar normaliter in staat toch?

Maar, als een servieskast een leuker geluid geeft, doe er dan maar twee :)

Rembull1980
24 november 2010, 10:46
Jammer dat ie niet meer aanstaat. HEt geluid vind ik bijzonder mooi klinken. Ik wil in ieder geval niks anders meer.

:lp:

marc_o
24 november 2010, 11:05
Jammer dat ie niet meer aanstaat. HEt geluid vind ik bijzonder mooi klinken. Ik wil in ieder geval niks anders meer.

:lp:


Koop je de mijne toch? Kan ie de hele dag aanstaan ;)

guitarkid
24 november 2010, 16:49
HEt geluid vind ik bijzonder mooi klinken. Ik wil in ieder geval niks anders meer.

:lp:

Yeah right...!!! ;)
Ik moet de eerste nog tegenkomen die dat blijft vinden.
Maar mooi dat je tevreden bent met deze combi.
Ik moet zeggen dat ik niet onder de indruk was van de Marshall (m.n. de oversturing), maar ik wil wel geloven dat die Tonebone 'm goed doet. Mooi pedaal, ik heb 'm laatst in mijn studio behoorlijk aan de tand gevoeld.
Hoe dan ook, gefeliciteerd!

Gr. C.

macwilliams
24 november 2010, 18:06
Er staat er een bij een winkel in Leeuwarden nieuw voor €319,-
Dat lijkt me een schappelijk prijsje. Vind hem er ook best tof uitzien.

marc_o
24 november 2010, 18:26
Er staat er een bij een winkel in Leeuwarden nieuw voor €319,-
Dat lijkt me een schappelijk prijsje. Vind hem er ook best tof uitzien.

nieuwprijs 319,-?????
Ongelooflijk....heb ik nog nergens gezien.

guitarkid
24 november 2010, 19:17
nieuwprijs 319,-?????
Ongelooflijk....heb ik nog nergens gezien.

http://www.mstore.nl/index.php?act=viewProd&productId=1669

Dat wordt je sig aanpassen, Marc.... ;)

JeroenSchaaf
24 november 2010, 19:24
http://www.mstore.nl/index.php?act=viewProd&productId=1669

Dat wordt je sig aanpassen, Marc.... ;)

Dat denk ik ook.... ;)
Linkje!! (http://www.westerhaven.nl/shop/produktinfo.php?vjaID=20101124192321&prodID=000000000010670)

Rock Bottom
24 november 2010, 19:33
Dat denk ik ook.... ;)
Linkje!! (http://www.westerhaven.nl/shop/produktinfo.php?vjaID=20101124192321&prodID=000000000010670)

Haha dan ben je niet blij al je er een 2de hands wil slijten.

guitarkid
24 november 2010, 19:49
Haha dan ben je niet blij al je er een 2de hands wil slijten.

Au......! :seriousf:
Maar ik ken dat zelf ook wel. Wil je een relatief nieuw iets verkopen, is dat ding in no time stukken goedkoper geworden.


Gr. C.

marc_o
24 november 2010, 20:06
Godverdomme zeg!
Nou, daar doe ik 'm niet voor weg in ieder geval.
Ik weet niet meer voor 100% wat ik ervoor heb betaald, had 'm direct toen ie uitkwam, maar dat zat toch dicht tegen de 400 aan volgens mij....375 of 390 ofzo...

Jammer, dan hou ik 'm gewoon, vreet geen brood hoor..

macwilliams
24 november 2010, 20:13
Godverdomme zeg!
Nou, daar doe ik 'm niet voor weg in ieder geval.
Ik weet niet meer voor 100% wat ik ervoor heb betaald, had 'm direct toen ie uitkwam, maar dat zat toch dicht tegen de 400 aan volgens mij....375 of 390 ofzo...

Jammer, dan hou ik 'm gewoon, vreet geen brood hoor..

Kan best kloppen hoor, hij is nu nog 349 bij RockPalace en 369 bij thomann.

Maar, goed zo! Gewoon houden dat ding, wie weet komt hij nog eens van pas of ga je hem modden of wat dan ook. Fuck die lui die voor een duppie op de eerste rang willen zitten.

guitarkid
24 november 2010, 20:14
Godverdomme zeg!
Nou, daar doe ik 'm niet voor weg in ieder geval.
Ik weet niet meer voor 100% wat ik ervoor heb betaald, had 'm direct toen ie uitkwam, maar dat zat toch dicht tegen de 400 aan volgens mij....375 of 390 ofzo...

Jammer, dan hou ik 'm gewoon, vreet geen brood hoor..

Terecht! Bovendien, toen hij net uitkwam werd er op dit forum gezegd dat het alleen al een prachtig "meubelstukje" was!

Gr. C.

marc_o
24 november 2010, 20:37
Terecht! Bovendien, toen hij net uitkwam werd er op dit forum gezegd dat het alleen al een prachtig "meubelstukje" was!

Gr. C.

Hehehe, volgens mij was dat mijn tekst.
Ach, sommige dingen doet ie leuk hoor, leuk voor later, als m'n dochter gaat spelen.

JeroenSchaaf
24 november 2010, 20:44
Kan best kloppen hoor, hij is nu nog 349 bij RockPalace en 369 bij thomann.

Maar, goed zo! Gewoon houden dat ding, wie weet komt hij nog eens van pas of ga je hem modden of wat dan ook. Fuck die lui die voor een duppie op de eerste rang willen zitten.

Ja de prijzen zijn flink omlaag gegaan, jammer!

Ding ziet er wel geweldig uit! En natuurlijk dit:

http://www.youtube.com/watch?v=PrhF4Vrd-OM

guitarkid
24 november 2010, 22:08
Hehehe, volgens mij was dat mijn tekst.
Ach, sommige dingen doet ie leuk hoor, leuk voor later, als m'n dochter gaat spelen.

Da's geen toeval meer! :)

Gr. Coos

Mukkez
25 november 2010, 19:12
http://www.mstore.nl/index.php?act=viewProd&productId=1669

Dat wordt je sig aanpassen, Marc.... ;)

Daar heb ik vandaag even over gespeeld. (met mijn SG Standaard, met Angus Young sig humbucker in de brug met split coil functie)
Klinkt zeer oke, maar moet alleen erg hard voor een overstuurd geluid.
Ergens bij 6 a 7 begin ie te crunchen en op 10 heb je een lekker en stevig AC/DC geluid, maar dit is echt niks voor thuis als je de overdrive uit je versterker wil halen. En voor een band gaat ie waarschijnlijk net weer niet hard genoeg. Toch best jammer..
Hij is wel erg dynamisch je kunt alles gewoon met de volumeknop doen: versterker op 10 met je favoriete EQ setting en gaan met die banaan!
Dan kun je 'm mooi clean draaien met je volumeknop op de gitaar, precies zoals ik het wil hebben en graag zie :ok:.

steph
26 november 2010, 09:51
Daar heb ik vandaag even over gespeeld. (met mijn SG Standaard, met Angus Young sig humbucker in de brug met split coil functie)
Klinkt zeer oke, maar moet alleen erg hard voor een overstuurd geluid.
Ergens bij 6 a 7 begin ie te crunchen en op 10 heb je een lekker en stevig AC/DC geluid, maar dit is echt niks voor thuis als je de overdrive uit je versterker wil halen. En voor een band gaat ie waarschijnlijk net weer niet hard genoeg. Toch best jammer..
Hij is wel erg dynamisch je kunt alles gewoon met de volumeknop doen: versterker op 10 met je favoriete EQ setting en gaan met die banaan!
Dan kun je 'm mooi clean draaien met je volumeknop op de gitaar, precies zoals ik het wil hebben en graag zie :ok:.

Daarvoor kun je 'm toch relatief eenvoudig voor modden...
Nuetrikplug aan de speaker, dan speakeruitgang, of hoofdtelefoon uitgang.
Werkt goed hoor!

Rembull1980
26 november 2010, 11:45
Daar heb ik vandaag even over gespeeld. (met mijn SG Standaard, met Angus Young sig humbucker in de brug met split coil functie)
Klinkt zeer oke, maar moet alleen erg hard voor een overstuurd geluid.
Ergens bij 6 a 7 begin ie te crunchen en op 10 heb je een lekker en stevig AC/DC geluid, maar dit is echt niks voor thuis als je de overdrive uit je versterker wil halen. En voor een band gaat ie waarschijnlijk net weer niet hard genoeg. Toch best jammer..
Hij is wel erg dynamisch je kunt alles gewoon met de volumeknop doen: versterker op 10 met je favoriete EQ setting en gaan met die banaan!
Dan kun je 'm mooi clean draaien met je volumeknop op de gitaar, precies zoals ik het wil hebben en graag zie :ok:.

Dat is waar. Ook een reden waarom ik de Tonebone classic heb. Ik kan op huiskamer volume lekker scheuren ala AC/DC. Dit ding regeert geweldig op mijn Les Paul.

marc_o
26 november 2010, 15:46
Daarvoor kun je 'm toch relatief eenvoudig voor modden...
Nuetrikplug aan de speaker, dan speakeruitgang, of hoofdtelefoon uitgang.
Werkt goed hoor!


Leg eens uit? Ik snap niet wat de mod is....

steph
27 november 2010, 11:04
Leg eens uit? Ik snap niet wat de mod is....

Hoofdtelefoon uitgang gaat een stuk zachter, waardoor je de Marshall open kunt gooien. Versterker is zo geconfigureerd dat het kan. Heb ik van een engels forum, werkt geweldig goed hoor!

marc_o
27 november 2010, 17:28
Hoofdtelefoon uitgang gaat een stuk zachter, waardoor je de Marshall open kunt gooien. Versterker is zo geconfigureerd dat het kan. Heb ik van een engels forum, werkt geweldig goed hoor!


Wil je hiermee zeggen dat ik de speaker aan de koptelefoonuitgang kan koppelen?

Rembull1980
20 januari 2011, 11:41
Ik ben ook gek op het geluid van de class 5. Ik bezit de eerdere versie en heb last van geratel. Als deze fix werkt dan ga ik hem inruilen

De fix werkt naar mijn mening, nu we een tijdje verder zijn ;)

Enige nadeel is wel dat de buizen er goed strak in moeten zitten mocht je ze verwisselen, anders het je alsnog geratel aangezien de buizen vrij dicht bij de speaker zitten.

EJPostema
20 januari 2011, 17:06
De fix werkt naar mijn mening, nu we een tijdje verder zijn ;)

Enige nadeel is wel dat de buizen er goed strak in moeten zitten mocht je ze verwisselen, anders het je alsnog geratel aangezien de buizen vrij dicht bij de speaker zitten.

Dan ga ik binnenkort maar eens langs de muziekwinkel :)

bluesbrother
20 januari 2011, 18:52
Dan ga ik binnenkort maar eens langs de muziekwinkel :)

Komt binnenkort een class 5 mKII uit met verbeterde inwendige onderdelen
en een dikker chassis.
Er komt een 1x12 combo die de headphone truuk ingebouwd heeft.
Er komt ook een head die de headphone out niet heeft
Tevens komt er een 2x12 cab.

Deze info komt van de designer Steve Dawson himself.
Op de marshall vintage modern site kun je dit zelf lezen.
Ik heb zelf een marshall vintage modern en JMD half stack.
Door de buizengeratel heb ik de class 5 niet gekocht maar de
nieuwe versie ga ik zeker proberen als ie uit komt.
Ik dacht handige info als je net op het punt staat om een class 5
aan te schaffen.
:blast:
Mazzel.

EJPostema
20 januari 2011, 20:00
Komt binnenkort een class 5 mKII uit met verbeterde inwendige onderdelen
en een dikker chassis.
Er komt een 1x12 combo die de headphone truuk ingebouwd heeft.
Er komt ook een head die de headphone out niet heeft
Tevens komt er een 2x12 cab.

Deze info komt van de designer Steve Dawson himself.
Op de marshall vintage modern site kun je dit zelf lezen.
Ik heb zelf een marshall vintage modern en JMD half stack.
Door de buizengeratel heb ik de class 5 niet gekocht maar de
nieuwe versie ga ik zeker proberen als ie uit komt.
Ik dacht handige info als je net op het punt staat om een class 5
aan te schaffen.
:blast:
Mazzel.

Maar even uitzoeken wanneer dat komt idd. Ik zal eens gaan googlen.

Zeer bedankt voor deze info

bluesbrother
22 januari 2011, 20:49
Maar even uitzoeken wanneer dat komt idd. Ik zal eens gaan googlen.

Zeer bedankt voor deze info

Ze zijn nu te zien op Namm.

WELL I BE DAMNED

http://img824.imageshack.us/img824/5538/marshallclass5head.jpg

RoelSmoel
23 januari 2011, 00:04
Ze zijn nu te zien op Namm.

WELL I BE DAMNED

http://img824.imageshack.us/img824/5538/marshallclass5head.jpg

Kijk eens een paar topics hier onder..