PDA

View Full Version : Seymour duncan brug element met?



metallic
22 november 2010, 22:08
Heey,
Omdat een fender strat onderweg is wil ik mijn oude epiphone les paul een beetje update. Wil dat hij echt geschikt is voor het harde werk als metallica etc. Dus zit eraan te denken om Seymour duncan als brug element te pakken, nek weet ik nog niet helemaal. Zoek een element met ook een mooie clean toon. Wellicht ook Seymour duncan? Of is er iets beters?

alvast bedankt:D

Sanderltd
22 november 2010, 23:23
Als je de punch wilt voor Metallica-tones en het "hardere werk", maar tegelijkertijd ook mooie cleans wilt op je brugelement, gaat dat moeilijk worden volgens mij.

Je hebt wel heel wat opties:

Als je een échte Metallica sound wilt, moet je de emg 81 en emg 60 uitproberen, respectievelijk in de brug- en nekpositie.
Dat zijn dezelfde pickups die James Hetfield gebruikt; de 81 geeft een goeie distortion, terwijl de 60 een mooie cleane sound heeft.

Daarnaast kun je natuurlijk ook voor Seymours gaan. Dan heb je een héél spectrum om uit te kiezen.
De JB (sH4) is zowat de pickup die het meest gebruikt wordt in de brug denk ik. Maar ik vind deze zelf wat te schel klinken voor stukken waarin veel palmmutes worden gebruikt, zoals bij Metallica.

Ik gebruik sinds kort zelf een TB11 (Seymour duncan Custom Custom). En ik ben daar heel tevreden van! Ik gebruik hem in mijn strat en kan er zowat alles mee spelen; Slayer en Metallica tot bluesy dingetjes.
(In een LP zal hij zelfs nog wat vetter klinken denk ik.)

Wat betreft het nekelement bij de SD's; kijk eens naar een SH1 of een SH2. Ze klinken beiden goed clean, alleen klinkt de SH2 ietsje warmer en voller. In een LP zul je met beiden echter een goeie sound krijgen.


Het verschil tussen die emg's en de SD's die ik hier noem, is wel de veelzijdigheid. De Seymours zullen meerdere stijlen aankunnen, terwijl je met de emg's (vooral die 81), toch in het harde genre blijft.
Maar aangezien je daar naar op zoek bent, zou ik ze zeker aanraden. :)

metallic
23 november 2010, 10:03
Ja idd, ik denk dat als ik de strat binnen heb op de les paul niet veel blues meer wordt gespeeld. Bedankt voor je reactie;)