PDA

View Full Version : Goed idee of toch net niet ( Explorer )



Acdc
22 november 2010, 19:03
Hallo Mensen,

Ik ben een grote fan van Mr Danko Jones en vind zijn gitaar echt te gek !!!
Nu ben ik maar een arm studentje dus een Gibson Explore zit er voor mij niet in :S

Nu zat ik zelf te denken aan een Epiphone Goth `58 Explorer ( aangezien deze ook een zwarte slagpaat heeft en het dichtste bij die van Danko jones komt.

Nu hebben ze mij wel ens vertelt dat de Pu die er in zitten niet de beste zijn.

Nu zat ik zelf te denken om de Epiphone `58 Goth Explore aan te schaffen deze zitten nu rond de 298,-
En er dan zelf een setje EMG 81/85 actieve elementen er in te zetten.

dan ben ik rond 470,- euro klaar.

Zouden jullie mij dit aanraden of is dit het toch net niet.

Ik speel over een Marshall JCM 800 full stack ( gekocht in de goede tijd )en is dan ook de bedoeling om een beetje de sound te crieeren zoals het geluid van Danko zelf ( i know het zit em in de vingers ) maar dat is geen probleem.

Dit soort geluid zoek ik dan.

http://www.youtube.com/watch?v=yGLwqtOF_XY&feature=related

lukt dat met een epiphone incl. de emg`s ( of kom ik in de buurt van dit soort geluid )

Mr. Dynamite
22 november 2010, 19:09
Hmm Ja het is een optie maar ik zou meer zoiets doen:

Een (tweedehands) Epiphone Korina explorer kopen of een Tokai EX55.
Dan gewoon de zwarte versie met witte slagplaat, die kun je altijd nog vervangen door een zwarte.

Dan hier een stel Gibson/Seymour Duncan elementen in gooien. EMG lijkt me niet geschikt voor de sound die jij zoekt. Gewoon passieve elementen erin en gaan.

Squier4ever
22 november 2010, 23:25
Danko speelt inderdaad een Explorer, maar daar is dan alles ook mee gezegd. Er zit een P94 achtig element in de brug (dat hij altijd aan heeft staan), dat ga je met EMG's er nooit uit krijgen, zou ik mijn geld nooit aan verkisten. Als je toch persé die EMG's wil kun je net zo goed een kutgitaar van 100€ pakken, want het verschil hoor je toch niet.
Lekker passief en beuken met die hap.

Rock Bottom
22 november 2010, 23:45
Als je het budget wil doen koop je een epi en gooit er een gfs mean90 in de brug en laat het halselement lekker zitten.

Als je iets geduld heb spaar je door voor een tweedehands gibson en doet daar een phat cat of p94 in.

vulvasonic
23 november 2010, 00:04
Wat doet een Marshall 1960B tegenwoordig?
Met een beetje mazzel heb je dan het geld voor een 2de hands Gibson. Een half stack moet toch voldoende zijn?

Terminus
23 november 2010, 08:57
Als je toch persé die EMG's wil kun je net zo goed een kutgitaar van 100€ pakken, want het verschil hoor je toch niet.

Geweldig hè, die EMG's? Gewoon een beetje natuurkunde negeren en zo. Omdat EMG's met zwarte magie in plaats van magnetisme werken klinken ze inderdaad allemaal hetzelfde in elke gitaar. :???:

Maar goed, wat al eerder in deze topic is gezegd klopt: als je iemand die P94's gebruikt qua geluid wilt benaderen moet je niet bij een EMG 81/85 setje zijn.

espex87
23 november 2010, 09:25
Niet om je te jennen en ik snap je budget probleem, heb ik ook altijd.

Loop eens een winkel binnen en test die Epiphone Explorers eens. Ik mocht via een lotto destijds een gitaar uitkiezen tot 500 euro ofzo. Ben een zeer grote explorer fan... Maar die Epiphone dingen is toch echt iets mis mee voor dat geld... Zelfs toen ik dus een gratis copy kon krijgen heb ik voor wat anders gekozen qua geluid en vooral bespeelbaarheid...

Acdc
23 november 2010, 17:14
Mmmm Oke ik heb zelf een Epiphone Lespaul met SD Pu en die bevalt wel, maar de ene epi is de ander weer niet.
Zoals ik van jullie al hoor is EMG geen optie. niet dat ik heel veel met EMG`s heb maar aangezien dat youtube fimpje van danko best wel zwaar klinkt.
Nu heb ik op MP gekeken voor zowel een Epiphone Explorer als een Gibson. maar staat vrij weinig op, zijn deze zo schaars of zo weinig verkocht ???
Is een Korina beter dan een 58`Goth ( ik ben namelijk niet thuis in deze types )

Ik ben wel iemand die netjes spul wil aanschaffen dus mocht ik een 2e handjse kopen wat ben ik dan voor een

Gibson Explorer of een Epiphone kwijt ???

als een Gibson Explorer niet te gek duur is 2e hands dan moet ik mischien maar even doorsparen

EuroCinema
23 november 2010, 17:42
Nu hebben ze mij wel ens vertelt dat de Pu die er in zitten niet de beste zijn.


Ik kan je één ding op een briefje geven: al koop je een vintage Gibson van 50.000 euro en doe je er door Jimmy Page zelf handgemaakte elementen van 24 karaats goud in, dan nog zullen mensen je vertellen dat je spullen niet de beste zijn.

Eerst maar eens zelf luisteren, dus!

Squier4ever
23 november 2010, 17:42
Geweldig hè, die EMG's? Gewoon een beetje natuurkunde negeren en zo. Omdat EMG's met zwarte magie in plaats van magnetisme werken klinken ze inderdaad allemaal hetzelfde in elke gitaar. :???:

Maar goed, wat al eerder in deze topic is gezegd klopt: als je iemand die P94's gebruikt qua geluid wilt benaderen moet je niet bij een EMG 81/85 setje zijn.

EMG is zwarter dan zwart, ongeïnspireerde k*tsound vind ik het. Het moet je ding zijn. Voor Danko achtige muziek zou ik het niet doen.

Nolimit-Custom
23 november 2010, 23:13
ik heb in de jaren *gelukkig* heel wat gitaren mogen testen om vervolgens mijn beoordeling te mogen geven.

mischien dat ik jou een beetje op weg kan helpen ( al blijft het uiteindelijk wel jou beslissing !!!)

om te beginnen met de zo populaire EMG pickups....niet doen daar zul je spijt van krijgen. Ze zijn wel leuk maar dan moet je een Gibson Les Paul pakken EMG`s er in drukken en dan met een setje 0,13 dan Slayer gaan spelen op een Engl versterker en dan ook nog eens in drop D stemmen...mmmm wil je niet.

Ik heb zowel de Epiphone Explorer GT als de Korina en de `58 Goth mogen bespelen ook daarnaast heb ik een aantal Gibson Explorers in mijn hadden gehad.

1 ding een Epiphone zal nooit een Gibson worden maar andersom ook niet ;) smaken verschillen.

Ik kende danko Jones niet en ik heb dat nummer beluisterd en ik kon er weinig tot niets over zeggen dus heb ik nog een aantal nummers beluisterd.
Ik merk dat veel van zijn nummers op rock n roll en blues zijn gebaseerd.
Ik zag dat hij op een Hiwatt amp speelt dus een JCM800 zou in mijn ogen wel geschikt zijn.

Het verschil tussen de Goth en Korina vond ik echt minimaal. het waren meer de looks die het deden. De korina is destijds meer verkocht omdat niet iedereen een pikzwarte gitaar mooi vind.

aangezien danko jones veel op blues en rock n roll is gebaseerd denk ik dat een setje burstbuckers wel geschikt zouden zijn

je heb deze in 3 verschillende soorten BB1,BB2,BB3
Deze verschillen van output 1 minder en 3 is wat een hetere humbucker.

ik denk dat een setje BB#3 te veel van het goede is en dat het 1 bak gain word.

Ook zou je een Tubescreamer TS 808 kun gebruiken.

Dit zou ik doen.

Gitaar: ( jou budget ) Epiphone, Korina/Goth
Pickups: Hals BB#1 Neck BB#2 ( zorgt voor een mooi smooth en rauw geluid.
JCM 800: Beste resultaat is veel je eindtrap te gaan gebruiken.
Tubescreamer TS 808. voor wat meer scheurwerk.

ik denk dat dit wel aan jou eisen zou voldoen

succes

Marc Oblivian
24 november 2010, 10:11
De vraag van Vulva is wel een goeie: heb je echt twee speakerkasten? Dan is het nml pas een fullstack. Zo ja, dan zou ik inderdaad 1 kast verkopen en wat geld bijleggen. Kan je wellicht een leuke Gibson kopen (faded serie ofzo).
Geen EMG's hoor voor Danko Jones! Passief met niet al te veel output en de JCM opengooien.

RS-Rik
24 november 2010, 11:27
Ik zie Squiers' probleem met EMG's niet. Het zijn gewoon gevoelige elementen met een hoog uitgangssignaal, er zit geen hele voorversterker met eq in de gitaar....


EMG's zijn wel tyfusduur, ooit verkocht ik n setje 81-85 voor 160 euro.. daar kun je twee nieuwe SD's voor kopen. Maar, met die versterkers en de gains van tegenwoordig heb je toch eigenlijk helemaal geen EMG's meer nodig?


En qua gitaar, Ibanez Destroyer is ook megacool... ze hebben laatst n nieuwe serie uitgebracht maar die is lelijk. Ouwe zie je zelden op MP en gaan voor 6 a 800 van de hand d8 ik

geert1976
24 november 2010, 14:07
Danko speelt inderdaad een Explorer, maar daar is dan alles ook mee gezegd. Er zit een P94 achtig element in de brug (dat hij altijd aan heeft staan), dat ga je met EMG's er nooit uit krijgen, zou ik mijn geld nooit aan verkisten. Als je toch persé die EMG's wil kun je net zo goed een kutgitaar van 100€ pakken, want het verschil hoor je toch niet.
Lekker passief en beuken met die hap.

Hij heeft in zijn Explorer inderdaad een Gibson P94 zitten en als ik naar de liveopnames kijk staat de switch altijd op de brug stand.
het halselement lijkt mij gewoon een stock Gibson pickup.

@ TS, met EMG's ga je inderdaad niet de sound van Danko krijgen.
Houdt MP in de gaten en koop een standard Epi explorer (die hebben mahony body, de goedkopere Chinese Tokai's hebben dit niet zover ik weet)
En zet daar een P94 in en dan ben je klaar.

Ik heb laatst een mooie Explorer voor weinig op de kop getikt, dus jou moet dat ook zeker lukken.

Of spaar even door voor een Gibby Explorer, met een beetje mazzel tik je die voor een leuk prijse op de kop succes:)

AgileGhost
24 november 2010, 14:16
Ondanks alle bezwaren toch maar even een link (http://link.marktplaats.nl/392484282) naar een Epi explorer met EMG's voor maar 250 euro... koopje, toch?

Marc Oblivian
25 november 2010, 13:49
Tja, ziet er niet verkeerd uit. Als hij verder okee is gewoon kopen. EMG weer verpatsen en er een leuk setje passieve voor terugkopen, dan is de TS voor een mooi prijsje helemaal klaar.

geert1976
25 november 2010, 22:26
Tja, ziet er niet verkeerd uit. Als hij verder okee is gewoon kopen. EMG weer verpatsen en er een leuk setje passieve voor terugkopen, dan is de TS voor een mooi prijsje helemaal klaar.

EMG's werken met eigen schakelaars pots, dan moet je die ook vervangen, als hij handig is met schema's en een soldeerbout is dit geen probleem, zoniet, dan wel

Overigens, ik vandaag ongeveer 20 nummers van Danko zitten luisteren en niet alles is ingespeeld met een explorer, voor mijn gevoel gebuikt die ook opgevoerde Tele's en hier en daar een SG met P90's

Nolimit-Custom
25 november 2010, 22:48
EMG's werken met eigen schakelaars pots, dan moet je die ook vervangen, als hij handig is met schema's en een soldeerbout is dit geen probleem, zoniet, dan wel

Overigens, ik vandaag ongeveer 20 nummers van Danko zitten luisteren en niet alles is ingespeeld met een explorer, voor mijn gevoel gebuikt die ook opgevoerde Tele's en hier en daar een SG met P90's


Ik zou het niet doen, Er zit al een killerswitch op wat ik persoonlijk al niets vind. en als hij toch niet voor emg`s gaat zou ik de moeite besparen.

Geert1971 jij bent wel een beetje bekend met Explorers, mischien wel fijn om de TS een indicatie te geven wat een nette 2e handsje Gibson Explorer zou gaan kosten.
Mischien motiveerd hem dit meer om toch wat door te sparen.
Ik ben een oude man en ben blijfen hangen in de gulden tijd ;)

geert1976
25 november 2010, 23:20
Ik zou het niet doen, Er zit al een killerswitch op wat ik persoonlijk al niets vind. en als hij toch niet voor emg`s gaat zou ik de moeite besparen.

Geert1971 jij bent wel een beetje bekend met Explorers, mischien wel fijn om de TS een indicatie te geven wat een nette 2e handsje Gibson Explorer zou gaan kosten.
Mischien motiveerd hem dit meer om toch wat door te sparen.
Ik ben een oude man en ben blijfen hangen in de gulden tijd ;)

ghe ghe 1976:)

Ik vind EMG's ook helemaal niets, blijf het my first sony elementen vinden, maar dat is een persoonlijke mening/smaak (dit om geen discussies in discussies te krijgen)


Qua Gibson Explorers liggen de prijzen nogal uiteen, maar een faded versie is wel te scoren voor prijzen tussen de E 450,00 E 650,00, alleen kom je ze niet vaak tegen.

Ik heb de laatste maanden standard series voorbij zien komen voor tussen de E 700,00 en E 950,00.
Het zijn gitaren die niet op elke hoek van de straat te koop staan, maar met enig geduld en speuren is er wel een leuke voor een goede prijs te vinden.

Hij hoeft natuurlijk niet te beginnen op een Gibby, leuke Epi Standard kan ook en een P94 heb je er zo ingesoldeerd.:ok:

Nolimit-Custom
29 november 2010, 17:46
Mischien een ideetje,
Ik weet niet hoe ze klinken en hoe ze kwalitatief zijn.
Maar ik was van het weekend bij een gitaarshop en die had 2 verschillende explorers staan. en voor 299,- en 329,-
Het ging hier om een LTD esp Explorer.
Heb hem even in mijn handen gehad omdat ik wist dat je opzoek bent naar een explorer. maar hij voelde goed aan en de afwerking kwa prijs was een absoluute plus punt.
de neck voelde ook fijn aan alleen heb ik niet over een amp gespeeld.
Mischien dat hier iemand is die je er wat meer over kan vertellen

B-stone
29 november 2010, 18:06
ik vind explorers altijd net niet gitaren: super vet qua uiterlijk, maar qua sounds is het toch wel wat minnetjes vind ik zelf (heel jammer ja).
als je op een les paul speelt of op een tele of zo dan weetje wat je hebt en het klinkt gewoon lekker. maar bij een explorer is het toch altijd een beetje een 10 in een dozijn sound: niets bijzonders vind ik, die explorers waar ik op heb gespeeld heb vond ik ook een beetje dof. of dit aan de elementen ligt vraag ik mij af, maar ik hoop het zo hard. Ik ben ook nog steeds op zoek naar die ultieme explorer: een lekker klinkende xD

maar die looks ohhh. zo sexy :soinnocent:

maar als je kijkt: bekende explorer bespelers zijn onderandere: the edge, james hetfield, danko jones, en die van airbourne.

The edge gebruikt elke gitaar eigenlijk wel, maar heeft ook 2 kasten met efecten enzo achter zich staan, dus of de sound van de explorer echt te horen is vraag ik mij af.

james hetfield gebruikt actieve elementen, zoals ik net heb gelezen klinken deze eigenlijk in elke gitaar het zelfde.

en danko en airbourne dan nog: gebruiken meerdere gitaren maar hebben allebij wel super vette sounds, zou dit dan toch door ook echt door de amps komen?

groetjes Bram

AgileGhost
30 november 2010, 19:10
ik vind explorers altijd net niet gitaren: super vet qua uiterlijk, maar qua sounds is het toch wel wat minnetjes vind ik zelf (heel jammer ja).
als je op een les paul speelt of op een tele of zo dan weetje wat je hebt en het klinkt gewoon lekker. maar bij een explorer is het toch altijd een beetje een 10 in een dozijn sound: niets bijzonders vind ik, die explorers waar ik op heb gespeeld heb vond ik ook een beetje dof. of dit aan de elementen ligt vraag ik mij af, maar ik hoop het zo hard. Ik ben ook nog steeds op zoek naar die ultieme explorer: een lekker klinkende xD



Explorers die dof klinken? Klinkt alsof je alleen kutexemplaren hebt bespeeld. Een goeie explorer met dikke snaren en een lekker vette alnico V pickup: zeker niet dof!

geert1976
30 november 2010, 19:23
ik vind explorers altijd net niet gitaren: super vet qua uiterlijk, maar qua sounds is het toch wel wat minnetjes vind ik zelf (heel jammer ja).
als je op een les paul speelt of op een tele of zo dan weetje wat je hebt en het klinkt gewoon lekker. maar bij een explorer is het toch altijd een beetje een 10 in een dozijn sound: niets bijzonders vind ik, die explorers waar ik op heb gespeeld heb vond ik ook een beetje dof. of dit aan de elementen ligt vraag ik mij af, maar ik hoop het zo hard. Ik ben ook nog steeds op zoek naar die ultieme explorer: een lekker klinkende xD

maar die looks ohhh. zo sexy :soinnocent:

maar als je kijkt: bekende explorer bespelers zijn onderandere: the edge, james hetfield, danko jones, en die van airbourne.

The edge gebruikt elke gitaar eigenlijk wel, maar heeft ook 2 kasten met efecten enzo achter zich staan, dus of de sound van de explorer echt te horen is vraag ik mij af.

james hetfield gebruikt actieve elementen, zoals ik net heb gelezen klinken deze eigenlijk in elke gitaar het zelfde.

en danko en airbourne dan nog: gebruiken meerdere gitaren maar hebben allebij wel super vette sounds, zou dit dan toch door ook echt door de amps komen?

groetjes Bram

Ben benieuw welke explorers jij bespeeld hebt, van huis uit niet dof hoor, mijn explorer klinkt lekker sprankelend en ik heb vele fijn klinkende explorers in handen gehad in de loop der jaren.

Vroegah, speelde Hetfield gewoon op o.a. explorers met passieve humbuckers hoor:)

B-stone
30 november 2010, 19:57
fijn om te horen dus: toch maar eens voor sinterklaas (kerst) een ritje naar music store maken. de laatste keer toen ik er was waren er geen explorers meer. en dan daar eens en hele hoop bespelen. hopelijk kom ik dan ook met een super vet exemplaar naar buiten.

ik moet eerlijk zeggen dat het ookal weer een tijd geleden is dat ik op explorers gespeeld heb.

heeft iemand nog wat te melden over de huidige kwaliteit? ivb met de wederopbouw na de overstoming. ik heb gehoord dat er complete nieuwe machines moesten komen.

groetjes Bram

EDIT: die elementen uit mijn hoofd 496r en de 500t zijn toch niet echt geweldig. Of wel? :P