PDA

View Full Version : hoe vintage les paul afstellen



michaelsteen
22 november 2010, 18:31
hey allemaal,

Ik heb sinds kort een vintage les paul goldtop op de kop getikt. Nu staat de actie naar mijn zin veels te laag. Zeker op de G snaar kletteren de snaren behoorlijk tegen het fretboard aan. Zodra ik tijd heb moet ik er hier wat aan gaan doen. Mijn duurdere gitaren breng ik altijd naar vox humana, maar hier wil ik eigenlijk zelf wat aan doen. Helaas geen video tutorials kunnen vinden :P dus een aantal dingen zijn mij niet duidelijk.

Het ding heeft een tuno-omatic bridge. Net als hieronder

http://www.epiphone.com/images/N_LPfeat6.jpg

als het goed is kan ik volgens google de actie bijstellen door aan bovenste 2 knoppen te draaien. Dus als ik beide knoppen tegen de klok in draai, komen de snaren hoger en heb ik geen fretbuzz meer toch?

Kan ik dat gewoon doen zonder dat ik echt iets kapot maak?
moeten de snaren er dan op blijven zitten?

Nadat ik dit gedaan heb, moet ik dan verder nog ergens op letten? Ik las vaag iets dat de intonatie dan misschien niet goed meer zou zijn.

Sorry als ik stomme vragen stel, op technisch gebied ben ik een complete leek.

wietse
22 november 2010, 18:38
helemaal juist, de brug iets hoger draaien, met stapjes niet in één keer een heel eind.
dus rustig aan.
je verandert dan ook de snaarlengte dus de intonatie, dus in theorie moet je dan opnieuw intoneren, alleen in de praktijk maakt dat vaak erg weinig uit, of je moet hem al af willen stellen voor slide.
trouwens er tijd voor maken? zolang het niet te erg is is het een klusje van 5 minuten.

Mr. Dynamite
22 november 2010, 18:43
Jup, ik draai de snaren meestal ook iets losser zodat het wat gemakkelijker gaat.
Intoneren is niet nodig mits het een klein beetje is dat je omhoog draait.

Verder, is je hals nog recht? Misschien komt het hier ook door dat je snaren gaan kletteren.

michaelsteen
22 november 2010, 21:16
zojuist even geprobeerd, en geen fretbuzz meer.. jee! Toch een youtube filmpje gevonden gelukkig, want ik probeerde met me handen de onderste wieltjes te draaien, maar blijkt dat daar dus die schroeven aan de bovenkant voor zijn. :noob:

rudolf
23 november 2010, 12:18
Snaren wat losser draaien. Die schroefjes zijn niet zo heel stevig, zou jammer zijn als je iets kapot draait. Als je de snaren wat los draait zit er haast geen druk op en dan kan er weinig fout.

Rembull1980
23 november 2010, 14:41
Je kan het ook een pro laten doen in de winkel. Ik kreeg een afstelbeurt geheel gratis. Is perfect erna.. soms kan het ook een fretje zijn die neit helemaal goed is enzo. erg lastig

:strat:

Kingfisher
23 november 2010, 15:01
Terwijl we hier toch over het afstellen van Tune-o-matic bruggen bezig zijn. De mijne staat zo hoog dat de snaren over de zadeltjes lopen, dan schuin naar beneden gaan, richting stopbar. Maar ze zitten tegen achterkant van de brug. Dus
Normaal 2 contactpunten: zadel-stopbar
Nu: zadel-rand brug-stopbar

Staat mijn brug te hoog? Als ik de hals wat holler zet, kan ik dan de brug wat lage zetten.

De zadeltjes zijn ook al wat ingesleten. Nieuwe zadeltjes nodig?

Agent_Smith
23 november 2010, 18:04
Terwijl we hier toch over het afstellen van Tune-o-matic bruggen bezig zijn. De mijne staat zo hoog dat de snaren over de zadeltjes lopen, dan schuin naar beneden gaan, richting stopbar. Maar ze zitten tegen achterkant van de brug. Dus
Normaal 2 contactpunten: zadel-stopbar
Nu: zadel-rand brug-stopbar

Staat mijn brug te hoog? Als ik de hals wat holler zet, kan ik dan de brug wat lage zetten.

De zadeltjes zijn ook al wat ingesleten. Nieuwe zadeltjes nodig?

Puristen zullen zeggen dat het niet correct is, maar kwaad kan het niet. Ik heb dat bij sommige Les Pauls ook weleens. Bij enkele zit het al vele jaren zo.
Maar je kunt natuurlijk ook het stopstuk/staartstuk een beetje omhoog schroeven. Is het ook opgelost.

barno
23 november 2010, 18:16
Terwijl we hier toch over het afstellen van Tune-o-matic bruggen bezig zijn. De mijne staat zo hoog dat de snaren over de zadeltjes lopen, dan schuin naar beneden gaan, richting stopbar. Maar ze zitten tegen achterkant van de brug. Dus
Normaal 2 contactpunten: zadel-stopbar
Nu: zadel-rand brug-stopbar

Staat mijn brug te hoog? Als ik de hals wat holler zet, kan ik dan de brug wat lage zetten.

De zadeltjes zijn ook al wat ingesleten. Nieuwe zadeltjes nodig?

ik heb dat ook bij mijn es 135. feit dat de snaar de brugrand na het zadel raakt,komt juist doordat het zadel te diep is ingeslepen. Anders zou het betekenen dat je brug hoog moet afstellen ifv de neckangle (en dus een scherpere hoek naar tailpiece krijgt), maar dat zou impliceren dat de halshoek niet helemaal juist is. Dat is niet onmogelijk natuurlijk, maar zou deze dagen toch niet meer mogen bij gibby

bij mij is het zadel zo diep ingeslepen dat de brug aan beide kanten ook is ingesleten... binnenkort maar en nieuwe tom opgooien :)