PDA

View Full Version : Fender Tele, Mex vs USA



Dannster
10 mei 2003, 15:02
ok, ik wil een Tele gaan aanschaffen, maar ik heb totaal geen verstand van Fender en
nu zit ik met de volgende vragen:

ik ben vanochtend naar de gitaarboer gereden en daar heb ik 3 Tele's uitgetest, een Mex met mooie sunburst (600 euro)
een USA tele, ook sunburst (2e hands 995 euro) en een nieuwe USA tele (+/- 1700 euro). nu is het verschil in prijs tussen een Mex en USA erg groot en de verkoper kon mij niet precies vertellen waar ik dit verschil in terug kon vinden.
Mijn vraag dus: wat is het verschil tussen een Mexicaanse Tele en een USA tele?

Mijn volgende vraag:
ik heb nu al 2 jaar een Ibanez JS 100 met EMG's. ten eerste vind ik allebij de tele's lekkerder spelen dan mijn Ibbi, maar is de kwaliteit ook beter? ik heb mn JS voor 1600 gulden gekocht en als dan een gitaar van 600 euro al beter geweest zou zijn heb ik dus waarschijnlijk een grote fout gemaakt.

ok de laatste vraag:
Waar kan ik op internet ergens de specificaties vinden van de verschillende Tele's? ik heb met google gezocht, maar die kon niks vinden.

alvast bedankt,
Danny

hoofd
10 mei 2003, 15:07
Een Ibanez js100 met emg's en een tele zijn nogal verschillend (verschil van ongeveer 50 jaar :wink:). Dat je de tele lekkerder vind spelen dat je Ibbie heeft niet zoveel met de kwaliteit te maken, maar meer met de persoonlijke voorkeur en gemak.
En voor meer informatie over tele's, http://www.fender.com misschien? :wink:

(mijn tip, verkoop je js, en koop een 2de hands usa tele!)

Dannster
10 mei 2003, 15:47
Ok, ik had wil ook wel mn JS verkopen, maar waarom zou ik dan precies een USA kopen, waarom is deze beter als een Mex?

ik ben heel lang Anti fender geweest ( shame on me ) maar nu heb ik dus het licht gezien;)
dus ik heb er nog weinig verstand van ik weet alleen dat ze superlekker spelen.

ieme
10 mei 2003, 16:00
ik zou voor de 2e hands fender tele gaan. Betere elementen, betere hardware, beter hout dus beter geluid!

Succes

qwerty
10 mei 2003, 22:16
Heb tijdje geleden een mex deluxe tele gekocht (heeft een extra strat element in midden + 5way switch. Is geweldig, en stuk goedkoper dan een amerikaan. Door push/pull pot nu ook voorste+achterste, en alle 3 elementen tegelijk schakelen, blij dat ik deze gekocht heb.
Heeft ook amerikaanse elementen, en us harsware, kost alleen ± 750. Is toch stuk minder dan am.std.

Dannster
11 mei 2003, 12:53
Hey

bedankt voor de reacties, ik denk dat ik dan toch voor een 2ehands USA ga kijken.. maar eerst sparen:S:S

groetjes

ieme
11 mei 2003, 13:05
op muziek.2dehands.nl stond een hele mooie vint.white USA tele te koop voor 600

telecastermaster
11 mei 2003, 13:28
Ik zou ook voor de USA tele gaan (of een japanse). Tweedehands uiteraard.

Overigens stond er in Gitarist van april 2000 een vrij uitgebreidde vergelijkende test tussen een mexicaanse en USA Telecaster. Misschien even nabestellen of nakijken in de bieb ofzo.

http://www.gitarist.nl/elekgitaren.html

Dannster
11 mei 2003, 17:06
bedankt voor alle reacties!!
Het wordt een USA Fender Telecaster sunburst!
Als alles goed gaat ga ik m dinsdag ophalen, en gelijk kijken wat hij voor mn JS terug geeft.
Als ik m thuis heb post ik foto's!

groetjes een blije gitarist

john.3001
12 mei 2003, 12:49
Op 2003-05-10 16:00, schreef ieme:
ik zou voor de 2e hands fender tele gaan. Betere elementen, betere hardware, beter hout dus beter geluid!

Succes


Ehm, ik dacht altijd dat de Amerikaanse en Mexicaanse fenders wat betreft hardware niet verschilden? (of heeft iemand mij dat wijsgemaakt???)

fred dons
12 mei 2003, 13:06
hardware scheelt wel, op de mexicaan gemaakt (grotendeels) door het Koreaanse Ping en op de Amerikaan door het japanse gotoh
de mexicaanse pups zijn over het algemeen ceramisch terwijl de amerikanen alnico magneten hebben
overigens worden van beiden de neks en bodies in amerika gebouwd maar gebruikt men voor de mex een mindere kwaliteir houtsoort en bestaat de body uit meer stukken hout dan de amerikaan (vaak niet te zien om dat er een stuk finneer overheen wordt geplakt)

Dannster
12 mei 2003, 13:47
uuh ik heb op de fender site de specs van USA en Mex vergeleken.
de usa heeft bv fender/schaller deluxe tuning machines. de mex heeft standard tuning machines
en de pu's zijn verschillend en zo nog een paar dingetjes

fred dons
12 mei 2003, 14:54
alleen de "moderne" amerikaanse strats hebben schaller tuners, de reissues hebben kluson imitaties van gotoh (overigens wel hele goede tuners, de mexicaanse classics
hebben ping kluson tuners

john.3001
12 mei 2003, 15:44
Okay, dan heeft die gitaarverkoper dus mooi staan te liegen...

fred dons
12 mei 2003, 15:53
ach liegen is een groot woord, vaak is het onwetendheid, de hardware ziet er het zelfde uit heeft tegenwoordig ook de zelfde maten (vroeger waren de mexicaanse vintage bruggen smaller) en dan is die conclusie snel getrokken
ik zou zelf trouwens als ik moest kiezen al snel voor een mexicaanse classic gaan omdat (indien gewenst) de hardware vervangen goedkoper is dan het verschil bij te leggen voor een amerikaanse reissue (die best wel beter is maar niet zoveel beter dat het zo'n groot prijsverschil moet opleveren)

Neals
12 mei 2003, 20:49
Maar binnenkort komt ook de Highway tele uit..

fred dons
13 mei 2003, 09:05
en die heeft weer de goedkopere hardware (o;

shredneck
13 mei 2003, 12:29
hmm, ik heb een thinline 69 reissue uit Japan, heeft standaard o.a. gotoh stemmechanieken en een body van mahonie.

iemand meer info over de pickups?

shredneck
14 mei 2003, 00:30
ook heb ik GEEN skunkstripe op dehals.