PDA

View Full Version : verschillende gitaren, 1 set



scabiosa
22 november 2010, 11:50
Vrienden, doorgaans speel ik altijd op dezelfde gitaar, ik heb mijn effectjes, klinken beestig, versterker idem...
Maar nu speel ik in een nieuw project en amuseren we ons met experimenteren met verschillende stemmingen, dus ook verschillende gitaren. Vooral live stoort het mij dat de ene gitaar dan veel beter klinkt dan de andere
en om bij elk nummer alle settings te wijzigen is er live ook niet genoeg tijd..

Nu vraag ik mij af hoe dit doorgaans professioneel wordt aangepakt:
Bij elke gitaarverandering het volume en de toon bijregelen (om dan nog maar te zwijgen over de effecten...)?
Of ja, is er eigenlijk wel een andere manier om dit aan te pakken zodat alle gitaren toch even goed en luid en hard en vol zouden klinken?

:cheerup:

Mitch
22 november 2010, 12:11
Verschillen in klank zijn soms een nadeel, het kan natuurlijk ook juist een voordeel zijn. Verschillen in volumes zijn wel op te vangen, maar zeker als je wat verschillende overdrives gebruikt, ontkom je er in mijn ervaring niet aan dat je bij een andere gitaar ook een ander volume op je pedaal moet instellen. Ten minste, als je eraan hecht dat je een strakke podiummix houdt en dat er zo min mogelijk volume verschillen optreden.
Andere gitaar, andere elementen, andere impedantie: pedaal klinkt harder of juist zachter. Ene gitaar heeft meer hoog, moet je de treble of presence op je versterker weer bijstellen. Andere beukt wat in het laag, moet je de bass terughalen. Ach ja... kwestie van goed oefenen, dat je in één moeite door tijdens een gitaarwissel automatisch de juiste bijstellingen op je aparatuur maakt. Kwestie van herhalen!

keenoncoolstuff
23 november 2010, 02:44
Ik zou de kanalen op de mengtafel splitten (1 microfoon komt dan op 2 kanalen binnen). Elk kanaal met zijn eigen gaininstelling en EQ. Afhankelijk van welke gitaar wordt gebruikt wordt de ene of de andere schuif omhooggetrokken.


Groet, Rob.

scabiosa
23 november 2010, 11:23
goed idee,
maar doorgaans speel ik in kleinere clubs of cafés. Los op de versterker met andere woorden...

Olorin
23 november 2010, 12:58
Idee (geen idee of het werkt :makeup:)

Maar kun je je gitaren niet aansluiten op een (bijv) 4 kanaals mengpaneel ? (of als je meer gitaren hebt een 6 of zelfs 12 kanaals!!)
Uitgang mengpaneel naar je effecten en deze naar je versterker.

Dan kun je alles vooraf goed instellen en hoef je bij een gitaarwissel alleen je kanalen in en uit te schakelen.

:dontgeti: Tís maar een idee (als het werkt.... hm is nog iets voor mij dan :soinnocent: )

Who know's :???:

Kim Wilson
23 november 2010, 13:12
Kun je dan niet beter een equalizer ertussen leggen? Kun je in één trap je volume en frequentie veranderen zodra je wisselt van gitaar.

JohnLord
23 november 2010, 14:09
Een goed multi-ffect zou je probleem ook op kunnen lossen, je hebt dan een klein verlies aan geluidskwaliteit (discutabel, dat wel) maar je kunt gewoon voor elke gitaar je presets maken.

keenoncoolstuff
23 november 2010, 20:16
goed idee,
maar doorgaans speel ik in kleinere clubs of cafés. Los op de versterker met andere woorden...

OK, ik dacht dat je het over grotere settings had. Heb me waarschijnlijk laten misleiden door:

Nu vraag ik mij af hoe dit doorgaans professioneel wordt aangepakt :)

Ik zou dan ook eerder denken aan een multieffect waar je dus per gitaar je gain, EQ en andere dingen kunt instellen. Makkelijker kan het niet.


Groet, Rob.

Johan91
23 november 2010, 20:39
Multieffecten? De meeste gitaristen hebben toch een hele verzameling aan pedalen op het podium? Lijkt me sowieso sterk, want je gebruikt juist losse pedalen omdat er zoveel "soorten" van zijn. Daarmee bedoel ik verschillende wah wah's etc...etc...

Als je al veel gerepeteerd heb kan je zo een paar pedaaltjes bijstellen. Dit kan je toch redelijk snel doen? Of wachten jullie amper 10 seconden voor je naar het volgende nummer gaat?

JohnLord
23 november 2010, 21:34
Of wachten jullie amper 10 seconden voor je naar het volgende nummer gaat?

Bij voorkeur spelen we in één keer door. Een andere gitaar inpluggen, een aantal pedaaltjes instellen (en daar kun je in de haast makkelijk fouten mee maken) kost vind ik al veel te veel tijd en daar houdt publiek niet van.

scabiosa
25 november 2010, 19:24
het is een moeilijk probleem, voorlopig zal ik het oplossen door zoveel mogelijk op dezelfde gitaar te spelen, ofwel op gitaren met min of meer dezelfde klank (output is te regelen op de gitaar zelf)
zo een multi-effect zie ik niet direct zitten
een equalizerke kan het dan misschien wel weer doen

ik zal eens wat verder experimenteren

Mitch
25 november 2010, 23:10
Output is te regelen op de gitaar, hmmm... de ervaring leert dat dat niet helemaal klopt. Tenzij je op al je gitaren perfect werkende volumeknoppen hebt kom je al gauw bedrogen uit. Doffere sound, verlies aan dynamiek.
Maar mijn belangrijkste punt: verschillende impedanties. Een humbucker kan wel eens totaal anders werken qua volume op een drivepedaal dan een single coil. Dan moet je toch eigenlijk de settings van dat pedaal veranderen (soms zowel drive als volume).
Zelf gebruik ik het liefst twee of drie drivepedalen als ik twee gitaren ga gebruiken. Kun je een redelijk compromis maken en eventueel één pedaal uitsluitend voor één gitaar gebruiken als het niet fijn combineert met andere pedalen. Maar goed, wij hechten er in de band ook erg aan om zo gelijkmatig mogelijk te blijven qua volume, zowel voor de totale bandmix maar ook zeker de driestemmige zang niet in de weg te zitten.

Liquid_Metal
26 november 2010, 00:02
Het is misschien wat duur, maar als je alleen een andere stemming wil en geen andere sound, zou je dezelfde gitaar meermalen kunnen aanschaffen. Zelf gebruik ik standaard drie tunings on stage en neem dus ook drie gitaren mee. Op dit moment zijn dat drie verschillende (waarvan de sound niet heel afwijkend is) maar ik heb mijn ultieme gitaar gevonden en wil die meerdere malen aanschaffen. Het probleem is echter: die gitaar is nogal prijzig :P.

Madcow
27 november 2010, 14:20
sjezus, draai gewoon aan je volume knop en klaar is kees.