PDA

View Full Version : halsvraagje...



bad65
22 november 2010, 10:39
Ben wat uit aan het vogelen voor me volgende bouw.
Kan iemand me vertellen waarom de gibson stijl hals iets naar achter ligt tov de body. Heeft dat de maken met de actie?

fred dons
22 november 2010, 10:48
dat heeft o/a te maken met de stoptail brug, zou er een fender of floyd trem op liggen dan zou de nek een stuk rechter op de body moeten staan

Zjef
22 november 2010, 10:49
Bij een Fender moet je de body als een vlakke plank zien. De toets komt iets boven het oppervlak van de body uit en ligt parallel met dat vlak. De bruk komt iets verder boven het oppervlak van de body uit. Zo komen de snaren ongeveer parallel aan de toets.

Bij bv. een Gibson Les Paul heb je een heel ander verhaal. Daar heb je een topcarve. De (op zich al hoge) brug staat ongeveer op het hoogste punt van de top. De nek hangt aan de body op het laagste punt van de carve. Moest de nek evenwijdig liggen met de onderkant van de body (die heeft geen carve) zou de actie onbespeelbaar hoog zijn. Door nek wat te kantelen krijg je een bespeelbare gitaar.

Ik hoop dat dit een en ander verduidelijkt?

Noid
22 november 2010, 11:00
In aanvulling op de bovenstaande 2 posts, kan ik je deze site nog aanbevelen: ttp://www.tundraman.com/Guitars/NeckAngle/Index.cfm (http://www.tundraman.com/Guitars/NeckAngle/Index.cfm) Je vindt er zowel de mogelijkheid om de juiste neckangle uit te rekenen, als een uitleg (onderaan de pagina) met plaatjes die het antwoord op jouw vraag verduidelijken.

bad65
22 november 2010, 11:16
ok, tnx voor de info. Kan ik me daar in verdiepen...

Mattia
25 november 2010, 17:27
IMO moet je dit allemaal andersom gaan bekijken.

Je begint, altijd, bij de snaar. Die loopt gewoonweg recht. Daaronder loopt de toets, parallel, of zo goed als. Aan een uitiende de brug, aan het andere uiteinde de topkam. Hoe je de body in relatie tot die brug en de hals (die aan de toets vastzit, immers) zet is volledig aan jouw. Je kan ook een bolt-on bouwen met een neck angle, zodat de hals niet een stuk uitsteekt. Of een Les Paul zonder neck angle (wat er niet uitziet, maar dat terzijde).

Begin dus altijd met het hart van de gitaar: de snaar en de toets.