PDA

View Full Version : Jimi Hendrix akkoorden



Sleight
21 november 2010, 23:02
Yo yo,

ik ben sinds gister avond een beetje begonnen met proberen om op de manier van Jimi Hendrix akkoorden te spelen.
Dit houdt in, alleen zijn manier van E shaped barré akkoorden, je weet wel, met de duim.
Het lukt aardig, en ik vind ze geweldig klinken, alleen één probleempje, mijn hand doet op verschillende plaatsen wel een beetje pijn na het spelen.
Bijv. mijn drie vingertoppen van wijs middel en ring vinger branden een beetje. Dit is natuurlijk wel goed voor wat meer eelt te kweken, maar ik dacht dat ik misschien te geforceerd/gespannen speel, dat het daardoor dus komt. Want normaal doet mijn hand nooit zo zeer na het spelen, ja behalve dan als ik echt drie uur op een dag flink hard heb zitten spelen, maar nu dus al na een half uurtje ofzo.
Ook krijg ik na het spelen een beetje last van mijn duim, een beetje van de huid maar ook in de botten merk ik het. Het lijkt wel gewoon ofdat het een beetje verkrampt is. Alhoewel dit ook al wel minder is nu dit ik een paar keer gespeeld heb vandaag.
Maar aan de andere kant is het wel logisch, want ik heb hiervoor nog nooit veel moeite met mijn duim moeten doen, behalve dan met het dempen van de lage E snaar, en nu moet hij ineens een snaar goed indrukken en ook meteen de volgende snaar dempen.

Nu is de vraag dus, is dit normaal, of speel ik echt te geforceerd?

Martijn-w
21 november 2010, 23:38
Ik denk dat je gewoon te hard knijpt. Ik knijp zelf ook altijd veel te hard, is lastig om daar vanaf te komen.

aaronstonebeat
22 november 2010, 01:59
Het heeft mij behoorlijk wat tijd gekost om de E-snaar goed met de duim te fretten. Ik vond het in het begin heel onnatuurlijk aanvoelen. Veel doen dus, maar zorgen dat je het met zo min mogelijk kracht doet. Eigenlijk doe ik het ook meer met de zijkant, de binnenkant van het laatste gewricht dan 'recht' met het kussentje van de duim.

Het is de moeite wel waard vind ik; sommige van die typische Hendrix-dingen klinken pas authentiek als je ze op die manier speelt. Er zijn er trouwens veel meer die het zo doen/deden.

Vaak doen, niet te lang achter elkaar, zeker in het begin niet en zorgen dat je zo weinig mogelijk kracht zet; dat zou mijn advies zijn.

Sleight
22 november 2010, 17:06
Ok, ik heb het zonet weer eventjes geprobeerd, maar toch liep het niet helemaal lekker.
Namelijk, na zo'n 5 minuten ben ik meteen gestopt omdat mijn wijs-middel-ring vinger best wel pijn deden, niet in mijn duim dus.
Met die duim komt het denk ik wel goed.

Alleen dus met die andere vingers ga ik nu (denk ik) erg hard knijpen.
Of, het zou kunnen dat die pijn komt omdat ik die gewoon niet zo vaak zo gebruik.
Ik speel vrij weinig akkoorden, en als ik akkoorden speel is dat meestal power chords (2 snarig, 1 wijsvinger, 1 pink) en heel soms open chords.
Ik dacht dat het misschien ook kon komen omdat ik dus niet gewend ben om al die vinger zolang zeg maar 'vast' op de fret te laten zitten. En voor mijn wijsvinger, die zit bijna nooit zo 'vast' op die hogere en meer snijdende snaren.
Misschien is het dat, in combinatie met het sliden, dat die pijn in mijn vingers veroorzaakt, of zou dat dan komen omdat ik echt gewoon te hard knijp?

aaronstonebeat
22 november 2010, 17:36
Je beperkt in die houding ook wel enigszins de bewegingsvrijheid van de andere vier vingers, je moet ze wat meer buigen voordat ze op hun plek zijn; en je handpalm zit helemaal tegen de hals gedrukt.
Jimi gebruikte zijn pink om deze greep te versieren. Je kunt ook de ringvinger platleggen om naar de subdominant van het akkoord te variëren.
Hij speelde volgens mij ook nooit lang na elkaar alleen maar deze grepen, hij wisselde voortdurend af met andere grepen, akkoorden en loopjes.
En dat lijkt me in zijn algemeenheid wel een belangrijke: in beweging blijven, anders ga je inderdaad snel verkrampen. Of als je een tijdje in hetzelfde akkoord blijft, steeds even loslaten op momenten dat het akkoord niet hoeft te klinken, hoe kort ook.

Deze greep in combinatie met slides (zoals bijvoorbeeld in Little Wing, die geweldige beweging van G naar F) heeft me helemaal lang gekost.
Blijf het gewoon rustig proberen en geef het zijn tijd. Doe ahw nu een nulmeting en evalueer eens over drie maanden.