PDA

View Full Version : 65 amps Tupelo



sjors007
21 november 2010, 22:16
Hoi,

Ik ben op zoek naar een helder klinkende buizencombo met een niet te overdreven distortion en een mooie cleane sound. Ik ga de komende tijd testen, o.a. een Fender hot rodded, Brunetti Singleman 6L6 en 6V6, de nwe Orange 30 Watt. De 65 amps Tupelo heb ik tijdje terug naast een the Valve 50 Watt gehad en dat maakte het verschil van een deken erover of niet, in het voordeel van de Tupelo. Extra hoog en laag zit er allemaal bij!
De Tupelo van 65 amps klinkt in de winkel erg goed.
Echter het is bekend dat 6V6-en wat rommelig in het laag kunnen worden als het wat harder moet. 65 amps claimt dat ze dit probleem opgelost hebben. Mijn vraag is een van jullie ervaring heeft met deze versterker in de band op volume en of dit probleem inderdaad niet aanwezig is.

Groet Sjors

crapton
22 november 2010, 07:18
Als je nog gaat testen:
H&K Statesman EL84 20W of 40W
Koch Studiotone
Bugera V20 of V55


De Statesman 40W heb ik zelf. Kan ik aanraden. Zijn ook niet zo duur momenteel dus veel value for money. Speaker moet wel ingespeeld worden, dat duurt even.

Die Tupelo ken ik verder niet...

Mitch
22 november 2010, 13:56
Het gaat altijd om het geheel, nooit maar dan ook nooit om alleen maar de eindbuizen. Is een ontzettend hardnekkig misverstand. Als ze het laag in het circuit hebben aangepakt hoef je nergens last van te hebben.
Er word nog te vaak gedacht aan bijvoorbeeld:
een Deluxe als het over 6V6 gaat, dus er zit veel laag in.
EL34s in Marshalls dus die oversturen meer.
6L6 in grotere Fenders dus ze zijn cleaner
EL84 in Vox dus die hebben een ander tophoog en mid
Hier en daar zit er misschien een kern van waarheid in, maar om klassieke versterker ontwerpen meteen gelijk te stellen aan de kwaliteiten van eindbuizen is veel te kort door de bocht.

Pepe
22 november 2010, 14:36
Als je een Singleman en een Orange beide kandidaat hebt nav dezelfde criteria, dan zou ik zeker eerst maar flink testen.

the sure thing
22 november 2010, 15:37
Neem de HOOK R40 en R20 ook mee! Fantastische clean en crunch.

Eko
22 november 2010, 16:36
50 of 60 watt open in een kroeg geeft inderdaad wat gerommel. Dat wordt het geluid van mensen op zoek naar de uitgang. Het lijkt mij een overkill , maar wie ben ik?
Geen van de buizenbakken in de budgetreeks ,zoals de hotrods , klinken zoals een topklasse amp kan klinken. Dat geeft niet , daar is het prijsverschil ook naar. Kijk ook eens naar een amp met iets minder vermogen.
Koch heeft ook nog wel wat in het pakket.

Quink
22 november 2010, 17:03
Raar dit... Een 65 amps Tupelo, gepost door....

Had "onze" Tupelo niet een kat die zo heette (weliswaar zonder de 007)... :eek:

Sorry voor deze topic kaping, viel me alleen op! :makeup:

sjors007
22 november 2010, 20:23
Ha,

Er is dus nog niemand die ervaring heeft met de Tupelo. Tenminste niet iemand die dit topic heeft gelezen.
Die kat ken ik niet...:???:
Maar het is natuurlijk wel zo dat die verschillende buistypen verschillende karakteristieken hebben. Anders kiezen bouwers volgens mij niet voor een bepaald type.
Mijn eisenpakket:
Buizencombo tot ± 35 kg
cleane sound als fender, laag en hoog oververtegenwoordigd en midden wat minder, ook wel aangeduid als Amerikaans. Cleane sound moet qua volume met drummer meekunnen.
Oversturing geen ketting zagen sound maar volle gedefinieerde rock, dmv boost of 2de kanaal, dus versterker eigen, of werken met pedalen. En dat is natuurlijk allemaal een smaakkwestie. Maar basis tips voor versterkers zijn natuurlijk welkom.
Budget: ± 1450-1600

Pepe
22 november 2010, 20:34
Bij Fender clean en British mean denk ik gelijk aan de Traynor Dark Horse.
Volume ligt in het AC15/Deluxe gebied dus misschien te weinig voor je.

G.G.
22 november 2010, 20:52
Mitch: Toch heb ik het idee dat een 6V6 meer een dipje heeft in het middengebied, en dat een El34 meer aanwezig is in het middengebied waardoor je ook een wat lekkerdere leadsound kan krijgen en dat ligt volgens mij niet geheel aan de indeling en waardes van de tonestack.

Mitch
23 november 2010, 07:57
Tuurlijk zitten er wel verschillen tussen, zó extreem wilde ik het ook weer niet stellen. Maar dat 6V6 per definitie rommelig in het laag wordt en de algehele vooroordelen over eindbuizen wilde ik ontzenuwen.

bicky
23 november 2010, 11:33
Als je Fender Clean zoekt in combinatie met een Marhall OD/Dist in 1 amp dan moet je zeker eens een Rivera versterker testen.

succes !