PDA

View Full Version : Carl Martin Quattro multieffect



jim__
21 november 2010, 21:31
http://lh3.ggpht.com/_RSf8wrB_eSg/TOl4_rIzs6I/AAAAAAAAANE/-WYhFc5V3Is/s640/DSC00256.jpg

Net gister opgehaald en inmiddels wat thuis getest: de Carl Martin Quattro. Na mijn pod live x3 (leuk, maar op de een of andere manier raakte ik er toch op uitgekeken) ging ik over op losse pedaaltjes. Dacht ik, want op internet las ik al het een en ander over de Quattro waarna ik besloot om hem te testen. Hopelijk m'n laatste pedaal, maar ja: je blijft toch gitarist, dus je weet maar nooit.

Even een review van mijn bevindingen, wie weet heeft iemand er wat aan zoals ik ook vaak wat aan de tips op gitaarnet heb gehad.

In feite is het een multi-effectpedaal met 4 (of eigenlijk 5 of zelf 6 effecten, net hoe je het bekijkt) verschillende effecten:
1. Compressor/booster
2. Drive 1 / Drive 2
3. Chorus
4. Delay

Door de levelregelaar kun je de compressor ook erg goed gebruiken als booster, geloof dat hij tot zo'n 20 decibel kan boosten. Ik kan dit niet testen, maar hij boost in ieder geval ruim genoeg en zonder verschil in klank wanneer je de compressor uitdraait. Wanneer je de compressor indraait valt op dat je eigenlijk nog steeds een lekker levendig gitaargeluid blijft houden, terwijl hij wel compressie geeft waar je dat wilt. Totaal geen ruis, waar dat bij andere compressors nogal eens het geval kan zijn. Kortom: lekker, en zeer bruikbaar.

De drives zijn een verhaal apart. Ik heb hiervoor altijd een Maxon OD808 en Proco Rat 2 gebruikt, en die kleurden beide het geluid (wel in positieve zin). Ik verwachtte iets soortgelijks bij de Quattro, echter kleuren deze je gitaargeluid eigenlijk nauwelijks. Hierdoor blijf je echt je eigen gitaar horen door de drive heen. Dit zorgt voor een erg transparant geluid, bij zowel drive 1 als 2. Dit is in het begin wel wennen, aangezien je toch je gitaar anders gaat gebruiken in de drivestand. Drive 2 is iets voller qua klank (meer Plexi zeg maar), beide kun je zien als overdrive. Hierdoor niet geschikt voor zware muziekstijlen, maar wel ideaal voor alles daarnaast tot hardrock aan toe. Leuk is dat je wederom erg weinig ruis hebt. Verder blijft het volume vrijwel gelijk bij alle drivesettings, iets wat ik persoonlijk wel prettig vind. De toneregeling dient als een soort filter voor hoge tonen, via de level kun je het volume van de drive regelen.

Voor de chorus geldt eigenlijk hetzelfde: transparant, en vrij subtiel. Hij wordt dan ook nooit extreem of dichtgesmeerd, dus extreme geluiden krijg je er niet uit. Wel een heel mooi warm en open geluid, wat het met name bij jazz erg lekker zal doen.

De delay is een typische analoge delay, met tap tempo. Door de toneregeling kun je meer hoog indraaien, waardoor de delay meer neigt naar een digitale delay. Maximale delaytijd is als het goed is zo'n 1000 milliseconden, en door snel te tappen krijg je een slapback echo. Wederom niet extreem of bijzonder, maar alles zeer bruikbaar. Zelfoscillatie is alleen niet mogelijk bij deze, daarvoor kun je hem net niet hoog genoeg inzetten.

Bouw is netjes, stevige metalen behuizing en een vaste 220 volt platte stekker doordat hij een interne eigen powersupply heeft. Alles voelt degelijk aan, eigenlijk niets op aan te merken behalve dat hij er voor sommigen misschien wat saai uitziet. Maar de witte letters op zwarte ondergrond maken wel dat hij lekker afleesbaar is, dus geen zoeken meer in menu's en tiptoetssettings van hoe het apparaat staat ingesteld.

Kortom: ik ben blij! Heb hem nog maar net, dus hij moet zich nog live bewijzen maar geloof dat het zo wel moet lukken. Hij is niet goedkoop, maar koop 4 kwaliteits trapbakjes met adapters los en je zult waarschijnlijk duurder uitkomen. Nadeel is wel dat hij maar bij weinig winkels op voorraad is en dus niet even snel uit te proberen is. Oja, en hij past precies in mijn el cheapo behringer pb600 pedalcase (zie boven), weer een meevaller!

the sure thing
22 november 2010, 08:50
Goede review! Hier zullen mensen zeker wat aan hebben.

Midwolda
22 november 2010, 09:06
Lijkt me een vreselijk fijne bak, gefeliciteerd! Alles wat je nodig hebt behalve een tuner :ok:
En bedankt voor de review, erg nuttig voor mijn oriëntatie op een alles-in-èèn effectendoos.
Alleen die prijs... :( eerst nog wat ander spul verkopen geloof ik :makeup:

Vraag: hoe schakel je die drives nou? Kun je die niet "stacken" (allebei tegelijk aan)?
Mij lijkt het toch makkelijker als er de trapknoppen Drive-1 en Drive-2 op gezeten hadden?

Hij was nog mooier geweest zonder die blauwe driehoek, maar dat is insectencopuleren.

marc_o
22 november 2010, 09:53
Proficiat. Ik heb 'm een paar maal getest en vind 'm eigenlijk wel erg goed. De overdrivesectie had van mij iets uitgebreider gemogen zoals wat meer gain indien nodig en een extra volume op gain 2 zodat je wat meer flexibiliteit hebt met je soleermomenten, maar het geluid is zeer goed. Dit is echt zo'n bak die het goed doet op bijvoorbeeld een VOX, en dat doen niet heel veel pedalen.
De weinig aanwezige ruis viel me ook op, dus dat is ook een groot pluspunt.

Veel plezier ermee!!!

jim__
22 november 2010, 09:54
Er zijn 2 knoppen voor het drive-gedeelte: drive en select. Met select kies je zoals verwacht tussen welke drive, en met drive zet je hem aan. Maar inderdaad, 2 knoppen om 2 drives te kunnen stacken had ik denk ik ook handiger gevonden, zodat je in feite 3 keuzes had gehad. Tot nog toe kan hier wel mee werken, dus ik denk ook niet dat ik dit met soldeerkunsten aan ga passen aangezien ik daar weer net niet handig genoeg voor ben. Maar eerst maar even een paar maandjes mee aan de gang en ervaring opdoen met het ding...

Simon Hans
11 december 2010, 12:54
Proficiat. Dit is echt zo'n bak die het goed doet op bijvoorbeeld een VOX, en dat doen niet heel veel pedalen!!!

Leuke review. Goed geschoten! Helemaal mee eens. Heb er ook een. Gebruik hem inderdaad met VOX (AC 30HH), maar ook met een JCM800. Is te gek. Mijn ervaring is ook, dat je gitaargeluid niet erg extra gekleurd wordt, en dat is een voordeel als je goeie spullen hebt. :hippie:

Simon

PT1989
11 december 2010, 14:21
heb er jaren geleden ook naar gezocht en toen getest...maar hij kwam er bij niet in.
Leuke review!

jim__
13 december 2010, 11:23
Leuke review. Goed geschoten! Helemaal mee eens. Heb er ook een. Gebruik hem inderdaad met VOX (AC 30HH), maar ook met een JCM800. Is te gek. Mijn ervaring is ook, dat je gitaargeluid niet erg extra gekleurd wordt, en dat is een voordeel als je goeie spullen hebt. :hippie:

Simon
Geinig, iemand die hem ook heeft! Afgelopen vrijdag nu ook voor het eerst mee opgetreden, bevalt super. Je kan qua klanken live eigenlijk weinig fout doen met het apparaat. Mocht je per ongeluk je chorus aan hebben staan tijdens een leadsolo klinkt het nog niet eens walgelijk, iets waar ik met andere chorussen vaak wel last van heb. Reageert ook lekker op je aanslagdynamiek en volumepot, laat vaak ook gewoon drive 1 aanstaan en doe de rest met je vingers en je gitaar.
Geen volumeverschillen meer tussen verschillende instellingen, dus ik heb eigenlijk weinig aan het apparaat lopen draaien tijdens het optreden. Was met m'n Pod X3 live wel anders ;).
Maar hij is inderdaad onvergeeflijk voor wat betreft je gitaar en je gitaarspel. Een klotegitaar blijft klote klinken door het apparaat, iets wat ik dan inderdaad ook wel positief vind.

Simon Hans
13 december 2010, 20:52
Geinig, iemand die hem ook heeft!.... .

Het enige waar ik niet mee uit de voeten kon is de echo instelling: dat tappen voor de repeat. En ik vond dat de knoppen te makkelijk van positie veranderen. Dus heb ik hem wat laten aanpassen. De potmeters zijn vervangen door klik potmeters en de repeat kan ik naar keuze met de tap of met een gewone draaiknop instellen. Erg mooi: de extra gain die de compressor kan leveren, dat is mooi voor het overswitchen naar een solo!

groetjes,

Simon

jim__
14 december 2010, 09:37
Het enige waar ik niet mee uit de voeten kon is de echo instelling: dat tappen voor de repeat. En ik vond dat de knoppen te makkelijk van positie veranderen. Dus heb ik hem wat laten aanpassen. De potmeters zijn vervangen door klik potmeters en de repeat kan ik naar keuze met de tap of met een gewone draaiknop instellen. Erg mooi: de extra gain die de compressor kan leveren, dat is mooi voor het overswitchen naar een solo!

groetjes,

Simon

Dan ben je wel even zoet geweest met solderen, maar wel nuttige wijzigingen! Dat tappen gaat nog wel (ben niet anders gewend), hoewel een extra draaiknop natuurlijk wel een erg leuke optie is voor snellere delaytijden voor een slapbackecho. Dat kan ik nu alleen door met m’n vingertjes snel te tappen.

Misschien dat ik nog wel van die foam ringetjes haal om de draaiknoppen op hun plek te houden, de potmeters draaien inderdaad vrij licht. Was tijdens het optreden al met een kabel over de levelpot van de compressor geschoven, met als gevolg dat m’n daaropvolgende solo de zaal in knalde. Maar ik gebruik de compressor inderdaad ook als soloboost, werkt ideaal.

Simon Hans
14 december 2010, 11:51
Dan ben je wel even zoet geweest met solderen......

Nee, heb ik laten doen.