PDA

View Full Version : Ik zoek een combinatie van gitaren in 1 gitaar.



Martijn-w
21 november 2010, 17:54
Laatst pakte ik weer eens mijn strat vast en ik merkte dat die eigenlijk toch het lekkerste aanvoelt. Maar qua sound vind ik het niks (is ook een el-cheapo richwood). Verder vind ik een strat qua uiterlijk ook niet zo spannend.
Dus ben ik een beetje gaan luisteren en naar wat ik nu eigenlijk een fijn geluid vind. En dit zit weer tussen een SG en een LP in, zeker voor de minder cleane sounds.

Ik zoek dus eigenlijk een gitaar die zo comfy is als een strat, belly cut, zo'n contour voor je slagarm. Maar met de sound van een SG / LP combi. Ik wil geen superstrat, maar qua uiterlijk liever een offset-gitaar á la jazzmaster.

Waar ben ik in godsnaam naar op zoek? :D

Pepe
21 november 2010, 17:59
Het geluid van een strat afserveren op basis van een Richwood, daar mogen we best een beetje om gniffelen he?

Maar waarom geen black top Jazzmaster ding of een andere mongrel off set?

Ik kan wel Musicman roepen maar gezien de Richwood zal het wel niet zo'n vaart lopen met de exotische wensen.

Martijn-w
21 november 2010, 18:05
Hehe, ik heb het misschien niet goed geformuleerd. Ik ken het geluid wel van een strat, het ging me er meer om dat ik die gitaar wel fijn vind, maar niet bruikbaar.

En qua exotische dingen... ik heb ook een Guttlin ;) Best exotisch :p

Mitch
21 november 2010, 18:06
De Classic Player Jazzmaster klinkt ook wel wat vetter dan een traditionele en is natuurlijk zeer comfortabel, zoals alle jazzmasters.

Dweezman
21 november 2010, 18:17
Een Jag met humbuckers, Fender Toronado, Telecaster DeLuxe, mss iets van Musicman. Sabre, Nighthawk, mss Axis, Guild s-100.

Hendriks
21 november 2010, 18:22
Gibby-caster maar dan contoured.
http://img29.imageshack.us/img29/7084/custom001.jpg

budje
21 november 2010, 18:32
tweede keer vandaag (en voorheen wel vaker) dat ik naar reverend verwijs, terwijl ik er nog nooit een heb vastgehouden :makeup: maar ik vind hun ontwerpjes erg stijlvol en dit heeft wel iets van een strat/lp kruising (met set neck!)

http://www.reverendguitars.com/reverend/images/guitars/set_neck_series/warhawk_2_hb/warhawk_2_hb_toba.jpg

TimoSomers
21 november 2010, 18:40
Ik zou musicman zeggen.
Een Luke, petrucci, steve morse ofzo.

Martijn-w
21 november 2010, 19:02
Ik moet eigenlijk gewoon een Hilkmaster hebben:

http://i191.photobucket.com/albums/z55/JacquesLeDick/DSC_8829.jpg

Maar dat is niet te betalen :p

jutter
21 november 2010, 19:52
......Ik kan wel Musicman roepen.......


Ik zou musicman zeggen.
Een Luke, petrucci, steve morse ofzo.

Dat waren mijn gedachten dus ook!

Martijn-w
21 november 2010, 20:07
De looks van een music man staan me niet zo aan.
Het moet toch een jazzmaster worden denk ik. Het punt is alleen dat ik nogal kieskeurig ben. En sinds ik die Hilkmaster heb gezien moet ie ook zo'n kleur hebben hehe. En een jazzmaster die nog enigszins te betalen is, is zwart of met 3-color sunburst. En dat vind ik dan weer niks.
Een warmoth dan maar? Alleen kan je die niet zomaar ergens uitproberen.. aarghh...

Eko
21 november 2010, 20:09
PRS al eens overwogen?

Martijn-w
21 november 2010, 20:14
Twee vrienden van mij en tevens bandgenoten hebben een PRS. Mooie goedklinkende gitaren, maar niks voor mij. Ze ogen me net wat te modern en gladjes ofzo. Zelfde als bij de musicman's.

vulvasonic
21 november 2010, 20:18
Ik denk dat je inderdaad eerder terecht komt bij een strat-achtige met humbuckers. Daarmee kom je waarschijnlijk dichter in de buurt van wat je zoekt dan een Gibson-achtige.

Voor het uiterlijk kun je in therapie. Jij vindt een strat lelijk en waarschijnlijk is dat wederzijds. Leer ermee leven.

Of gooi het over een heel andere boeg. Doe eens gek en ga een dag testen op gitaren die niks met beide modellen te maken lijken te hebben.
Het geluid van de SG en de Les Paul heeft veel te maken met de gebruikte houtsoorten, de constructie en uiteraard de humbuckers. De feel van de strat heeft veel te maken met de uitsparingen in de body en de langere mensuur. Één van de successen van PRS was dat het een ideale mix was tussen deze twee werelden. Probeer dat eens. Of doe eens helemaal wild en laat je verrassen door een Godin, of (nog gekker) een Parker!
Weet jij veel?!?!

lollol
21 november 2010, 20:27
En kijk ook ff hier, geen standaard modellen (zoals strat, tele, lp, sg etc.) mahogany body, 2 humbuckers:
http://www.thomann.de/nl/search.html?gk=giegso&bn=&pr=&kf=on&oa=pra&wgfid1=7611&wgfid2=9560&wgf9560=Mahogany&wgfid3=7613&wgfid4=7612&wgf7612=HH&wgfid5=7614&wgfid6=9565&wgfid7=9566

Martijn-w
21 november 2010, 20:28
Een Parker.. never haha. Maar je hebt wel gelijk.. Uitproberen is het belangrijkst. Misschien kom ik dan weer tot hele andere inzichten. Belangrijk is in ieder geval de comfyness en dat merk je pas echt als je er op speelt. Helaas merk je dat ook pas echt als je er langer op speelt (dagen).

Dweezman
21 november 2010, 20:40
http://www.aceguitars.com.au/toronado2.jpg
http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/1/1/2/229112.jpg
http://users.rcn.com/trustee/9.jpg

Rooker
21 november 2010, 20:40
Ik kocht laatst bij de Gamma een multifunctionele boormaschine. Uiteindelijk bleek hij van alles helemaal niets te bakken.

Mijn advies koop je lievelingsgitaar(sound), kun je later weer een gitaar kopen die een andere sound heeft die je gaaf vind:cheerup:

Win win situatie toch??:rockon:

rijsberman
21 november 2010, 20:49
Goh, dat ik de eerste ben die over een Variax begint. Voldoet 100% aan je beschrijving. En er zit zelfs een knopje op om te switchen tussen de gitaren waar het een 'combinatie' van is. :rockon:

TopRob
21 november 2010, 21:13
Waar ben ik in godsnaam naar op zoek? :D

Een Line 6 Variax (http://www.youtube.com/watch?v=gfWgWyOt92E), is dat niet wat voor jou?

Martijn-w
21 november 2010, 21:14
Ik kocht laatst bij de Gamma een multifunctionele boormaschine. Uiteindelijk bleek hij van alles helemaal niets te bakken.

Mijn advies koop je lievelingsgitaar(sound), kun je later weer een gitaar kopen die een andere sound heeft die je gaaf vind:cheerup:

Win win situatie toch??:rockon:

Mijn Guttlin klinkt en oogt fantastisch, maar ik merk dat mijn strat qua bodyvorm gewoon comfortabeler is en dat ligt vooral aan de belly en forearm contour denk ik. Want ik heb nog een stratachtige kwa bodyvorm (Yamaha RGX A2), maar die is zonder belly en forearm contour en die is toch net weer iets minder comfortabel.
Probleem met de strat is dan weer dat het een strat is. Ik wil een net wat zwaarder, dikker, minder braaf geluid dan van een strat en de bodyvorm is me wat te gewoontjes.

Zo'n jaguar / jazzmaster / toronado lijkt me dan beter, alleen ken ik daar het geluid niet zo goed van, dus uitproberen geblazen.

rijsberman
21 november 2010, 21:14
@TopRob: Ja, dat zeg ik. :D

barno
21 november 2010, 21:25
hi martijn,

ik begrijp je probleem hoor: een strat is nu eenmaal de meest comfortabele body ever, vind ik zelf ook . Een Guttlin zit meer in het telecaster departement qua body (geen belly, wristcuts ).
Zelf heb ik een strat met 3 p90's, da's best een monster van een gitaar; dat zou een oplossing zijn maar als je de strat vorm niet echt dat vindt, zou ik zelf ook kijken bij Reverend. En die Toronado's (die ik overigens totaal niet kende)

Martijn-w
21 november 2010, 21:45
Volgens mij heb je toen nog op je strat gespeeld toen ik bij je langskwam. Coole gitaar inderdaad. Die reverends lijken me wel cool, maar volgens mij zie ik nergens die cuts terug, of kijk ik niet goed?

Godsamme wat ben ik lastig :D

TopRob
21 november 2010, 22:06
@TopRob: Ja, dat zeg ik. :D

Ah, je was me net voor, niet zo gauw gezien.

Maar zeg nou zelf, dit is toch het beste advies dat de topicstarter kan krijgen, niet dan? :seriousf:

barno
21 november 2010, 22:20
tiens ja, geen cuts op Reverends zie ik nu ook (waarschijnlijk vind ik ze daarom zo cool :)

dat variax ding: mss komt het door de crappy review in die clip, maar ik vind het niks

of toch, ik vind het plastic

Martijn-w
21 november 2010, 22:25
Ah, je was me net voor, niet zo gauw gezien.

Maar zeg nou zelf, dit is toch het beste advies dat de topicstarter kan krijgen, niet dan? :seriousf:

Zou op zich wel een mooie combi zijn met mijn POD xt live. Alleen gebruik ik dat ding nauwelijks meer. Alleen voor repetitie omdat ik geen zin heb om mijn versterker te gaan verslepen tussen 2 repetitieruimtes.
Maar ik weet het toch niet zo met dat moddeling. En toch ook de looks tellen mee... Enorm lastig die zoektocht naar de perfecte gear voor jezelf.

@ Barno, inderdaad, die variax komt wat te kunstmatig over. Verdorie haha. De cuts vind ik ook niet zozeer esthetisch van belang, maar puur voor de speelbaarheid. Zonder cuts vind ik vaak mooier, precies zoals jij ;)

TimoSomers
21 november 2010, 23:05
Oh shit, voor dat ik het vergeet.
Check ff The Alternative Guitar Company model 34 1/2.
Ik ben daar endorser van (videotje heb je vast wel ergens gezien ooit, anders ff youtuben) en die sound zit echt precies tussen les paul en strat.
Middenstandje is echt strat twangy, hummies dikke les paul scheur maar ieeeeeeeetsiepietsie dunner (tussen les paul en sg in dus).
Bespeelbaarheid = beste wat ik ooit op een gitaar heb gehad.

http://www.americanguitarstore.com/product_info.php?cPath=33_268&products_id=663&osCsid=fb3709984dd92887a3bf4931ae355d9b

Deze heb ik.


EDIT: Ik heb overigens totaal geen profijt van de verkoop van deze gitaren, moge dat duidelijk zijn.

Martijn-w
21 november 2010, 23:16
Oh shit, voor dat ik het vergeet.
Check ff The Alternative Guitar Company model 34 1/2.
Ik ben daar endorser van (videotje heb je vast wel ergens gezien ooit, anders ff youtuben) en die sound zit echt precies tussen les paul en strat.
Middenstandje is echt strat twangy, hummies dikke les paul scheur maar ieeeeeeeetsiepietsie dunner (tussen les paul en sg in dus).
Bespeelbaarheid = beste wat ik ooit op een gitaar heb gehad.

http://www.americanguitarstore.com/product_info.php?cPath=33_268&products_id=663&osCsid=fb3709984dd92887a3bf4931ae355d9b

Deze heb ik.


EDIT: Ik heb overigens totaal geen profijt van de verkoop van deze gitaren, moge dat duidelijk zijn.

Tja, beetje hetzelfde idee als bij een prs. Het oogt me net wat te flashy.

vulvasonic
21 november 2010, 23:18
Tja, beetje hetzelfde idee als bij een prs. Het oogt me net wat te flashy.

Hang 'm ff achter de trekker en doe een rondje achterhoek, dan is dat flashy karakter er zo af.

Martijn-w
21 november 2010, 23:20
Ik zei toch dat ik lastig ben :D

geert1976
21 november 2010, 23:24
Laatst pakte ik weer eens mijn strat vast en ik merkte dat die eigenlijk toch het lekkerste aanvoelt. Maar qua sound vind ik het niks (is ook een el-cheapo richwood). Verder vind ik een strat qua uiterlijk ook niet zo spannend.
Dus ben ik een beetje gaan luisteren en naar wat ik nu eigenlijk een fijn geluid vind. En dit zit weer tussen een SG en een LP in, zeker voor de minder cleane sounds.

Ik zoek dus eigenlijk een gitaar die zo comfy is als een strat, belly cut, zo'n contour voor je slagarm. Maar met de sound van een SG / LP combi. Ik wil geen superstrat, maar qua uiterlijk liever een offset-gitaar á la jazzmaster.

Waar ben ik in godsnaam naar op zoek? :D

naar in mijn ogen één van de beste gitaren ooit..... Gibson M III

Zit qua sound tussen de SG en LP in en met gesplitte elementen klinkt die als een strat.....
heeft ook een armrest, belly cut en een trem die wel op stemming blijft....

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/004-18.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/005-14.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/006-11.jpg

Martijn-w
21 november 2010, 23:34
Ik vind die ijshockeystick-headstocks echt gruwelijk lelijk :D

Het lijkt nu misschien alsof ik vooral voor looks ga, maar dat is niet zo. Want ik heb al een gitaar waar ik qua looks en sound helemaal tevreden over ben. Het moet gewoon een gitaar zijn waar looks, sound én comfort alledrie van kloppen.

geert1976
21 november 2010, 23:37
Ik vind die ijshockeystick-headstocks echt gruwelijk lelijk :D

Het lijkt nu misschien alsof ik vooral voor looks ga, maar dat is niet zo. Want ik heb al een gitaar waar ik qua looks en sound helemaal tevreden over ben. Het moet gewoon een gitaar zijn waar looks, sound én comfort alledrie van kloppen.

Deze is mooi en je wilt toch de ultieme geluiden?, tja dan moet je looks op de 2e plek zetten compromis sluiten dus.

Dit zijn uitstekende werkpaarden en helaas door veel mensen onderschat.
Gibson heeft met de M III een ontzettend goede gitaar gemaakt die erg onderschat en ondergewaardeerd wordt door het grote (gitaar)publiek.

Martijn-w
21 november 2010, 23:43
Deze is mooi en je wilt toch de ultieme geluiden?, tja dan moet je looks op de 2e plek zetten compromis sluiten dus.

Dit zijn uitstekende werkpaarden en helaas door veel mensen onderschat.
Gibson heeft met de M III een ontzettend goede gitaar gemaakt die erg onderschat en ondergewaardeerd wordt door het grote (gitaar)publiek.

Tja, sorry Geert, maar ik vind em echt heel lelijk, niet alleen de headstock.
Ik denk dat een jazzmaster met vaste brug (kan bij warmoth) een heel end komt.

Mitch
22 november 2010, 10:53
Er is genoeg te rommelen met Jazzmasters hoor. Moet het per se dat lelijke blauw zijn wat je net postte?? En dan andere gitaren te flashy vinden? Hmmm...
Er zijn plenty betaalbare Jazzmasters, je moet alleen goed zoeken. Wat betreft nieuw zijn de CPs betaalbaar, voldoet de sound wel aan je eis en die trem is te locken. En Japanners kom je ook regelmatig tegen, o.a. in vintage white of candy apple red, al dan niet met matching headstock.
Als je puur iets customs wil had je dit topic niet hoeven starten ;) Een budget ben ik trouwens niet tegengekomen?

Herman
22 november 2010, 11:15
Al voorbij gekomen, maar idd de Fender Blacktops? In ieder geval een Fender met humbuckers oid?

Persoonlijk kan ik je een tele deluxe ook aanraden, heeft alleen geen armcut (heet dat zo?). De Bellycut is wel aanwezig! Voor mij ideaal, want heeft een fijne nek, klinkt dikker dan m'n strat (natuurlijk) en blijft toch wel fel, en klinkt niet direct zo dik als m'n PRS. Ik weet niet of je heel veel hi-gain speelt, dan zou ik namelijk niet per se de Deluxe nemen, maar eerder een goeie tele met "gewone" humbuckers, die Widerange hummies zijn toch wel vintage gevoiced.

Martijn-w
22 november 2010, 11:17
Lelijk blauw.. tja ieder zijn smaak ;)

Het hoeft niet per se custom. Ik was vooral benieuwd of er misschien modellen zijn die ik over het hoofd had gezien. Er zijn zoveel merken en modellen, misschien was er wel echt iets wat nog meer zou passen dan een jazz.
Budget.. lastig.. ik heb niet zozeer een beperking (woon nog thuis, maar wel fulltime hbo baan). Ik wil alleen niet zo veel geld aan 1 gitaar uitgeven. Onder de 1000 euro in ieder geval, liefst richting 700-800 euro.

Mitch
22 november 2010, 11:42
Zoveel eisen met een budget waar je nog geen CP Jazzmaster voor hebt, oei... voor dat soort situaties is het woord "kansloos" de laatste jaren populair geworden :makeup:
Als je dan iets naar je wensen wil moet je met iets goedkoops beginnen en dan modden, maar of het dan écht een toffe gitaar wordt: ik betwijfel het. Een Japanner vind je er tweedehands nog wel voor, maar als je er dan steviger pickups in wil kom je al krap te zitten qua budget. Ik zou doorsparen of de wensen bijstellen.
Ik heb destijds maar een keer doorgespaard om de Jazzmasterbody in mijn eigen kleur met favoriete specs in elkaar te schroeven, ghehe..

http://i246.photobucket.com/albums/gg117/mitch_tripper/guitars/DSC_5746.jpg

Martijn-w
22 november 2010, 12:14
Ik ben inderdaad veeleisend. Ik had al gezien dat jazzmasters eigenlijk boven mijn budget zitten. Vandaar ook de vraag of er nog andere modellen waren die mogelijk aan mijn eisen zouden voldoen.
Maar ik heb zo eens gekeken bij warmoth en daar kom ik een heel eind. Nou heb ik nog niet alles meegenomen in de berekening, dus moet het nog ff goed bekijken.

Mitch
22 november 2010, 13:00
Lees er één van de vele Warmoth topics op na: voor rond de 700E zit je nog erg basic. Komt de hardware er nog bij, importtax etc. en mocht je er op uitgekeken zijn is de verkoopwaarde aanmerkelijk minder dan bij merkgitaren.
Als je echt voordelig wil kun je ook nog bij Xaviere kijken, het budget gitaarmerk van GFS (guitarfetish).

Martijn-w
22 november 2010, 14:21
Als die bodies van Xaviere niet al te slecht zijn, zou dat mogelijk wel de basis kunnen vormen voor wat upgrades. Dan zou dat zeker geen slechte optie zijn.

Genoeg stuff om over na te denken, laat ik nu eerst maar het een en ander uit gaan proberen. Alvast bedankt voor alle voorstellen, nieuwe mogen altijd nog ;)

Thyrif
22 november 2010, 14:57
Ik heb ook een prs, en die is helemaal niet flashy. Maar dat ligt natuurlijk aan smaak ook. Ik bedoel, je hebt het of je hebt het niet :soinnocent:

de bovenste:
http://imgur.com/kl1nr.jpg
tis een PRS CE-3 uit 91. Gewoon zwart, met schelpen-dotjes. Niks bijzonders qua uiterlijk, maar toch nog sexy. Geluid is heerlijk! Speelt ook perfect (voor mij)!

Ik zou zeggen: ga gewoon een heleboel uitproberen. En sla daarbij vooral PRS, Musicman en Fender (jazzmaster/jaguar) niet over, er zitten daar vast ook tussen die qua looks bij je passen. Speelcomfort en geluid zit vaak wel snor. Maar eigenlijk moet je gewoon instant verliefd worden op een instrument, en dan weet je dat ie voor jou is.
Succes!

DaChosen1
22 november 2010, 15:10
ik ben zelf ook op zoek naar de gitaar die jij omschrijft en buiten mijn Squier CV die ik heerlijk vind heb ik mijn droomgitaar gevonden maar nog niet aangeschaft.
Wel een goedkoper broertje ervan (nou ja ook niet helemaal) maar ik vind mijn OLP MM1 echt heerlijk spelen. Beetje de feel van een strat met het geluid van ... tsja , wat eigenlijk.

Ik bedoel dus deze gitaar, de EVH Wolfgang Special (of de originele uiteraard als je het geld hebt):

http://3.bp.blogspot.com/_tNu78SMKH6I/TB4Q9utModI/AAAAAAAADek/WWDExo7O-v4/s1600/EVH+Wolfgang+Special+made+in+japan+summer+2010+nam m.jpg

Er komt een dag dat hij van mij is......

JohnLord
22 november 2010, 15:36
Volgens mij heeft Roelsmoel er een, dus dat kan nooit lang meer duren...

Fireburst
22 november 2010, 19:22
Volgens mij heeft Roelsmoel er een, dus dat kan nooit lang meer duren...

:seriousf::seriousf:
Bestaat daar al geen wachtlijst voor ?

Is een Music Man Silhouette (special) niet iets voor jou ? Comfortabele vorm, heerlijke nek, versie met HB in de brug voor wat meer power. Qua budget ga je het nét niet redden vrees ik.

Martijn-w
26 november 2010, 12:17
Na het even te laten bezinken heb ik bedacht dat het upgraden van m'n strat misschien niet eens zo'n slecht idee is. Wat moet er allemaal veranderen?
Nou eigenlijk bijna alles, behalve de body.
Het geluid is te iel, komt natuurlijk mede door cheap-ass single coils. Nieuwe stacked humbuckers is een optie, alleen heb ik gelezen dat deze niet zo heel veel dikker klinken dan SC's. Klopt dit over het algemeen?

Verder wil ik misschien een andere brug, of deze gewoon vastzetten. De jengelstengel gebruik ik toch nooit. Andere hals is misschien ook wel wenselijk, ben ik nog niet over uit. Verder moet ik de schakeling eens ff goed checken. Ik heb al eens de potmeters vervangen, maar nu werkt 1 van de 2 tone-knoppen als een soort killswitch. Tone-wise verandert er niks en als ik te ver draai valt het geluid weg.

Maar iemand een idee voor de pickup's. Stacked humbuckers doen?

barno
26 november 2010, 12:35
stacked hb, ik ken alleen P100's. zelf vind ik die goed, maar mss vind jij ze niet bruut genoeg. ze klinken wat properder als P90's.

zal toch nog maar es mijn mojo axe posten dan :)

hier zat oorspronkelijk een FR achtige trem op (fender kahler geloof ik), dat het ik eraf gehaald, heb dan de hele lege ruimte waar blok en veren zaten volgestoken met hardhout. aan bovenkant een plaatje om de zaak dicht te maken en daarop een vaste brug.

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Jap%20Strat%2085/DSC03671.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Jap%20Strat%2085/100_1043.jpg

andere hals lijkt me ook een goede optie, kan een gitaar totaal van feel veranderen

Martijn-w
26 november 2010, 13:14
Andere hals is zeker een optie. Nu is het een richwood-hals, dik gelakt. Ik heb dan liever een geoliede hals van betere kwaliteit.
Zo'n brug vervangen is denk ik toch een wat lastiger verhaal. Ik ben totaal niet handig met hout.
Die mojo-caster is wel gaaf.

Qua pick-ups wil ik er wel hard-rock uit kunnen halen.

Pepe
26 november 2010, 14:02
Je geluid is dun omdat het hout zo klinkt, pickups veranderen dat niet maar kunnen dat verdoezelen door bijv. de mids op te schroeven. Dan krijg je een middy sound met dun hoog.

Voor sommigen werkt het, dat is het meest positieve dat ik er van kan zeggen.

Een andere hals zal dat ook niet verhelpen, halzen gaan maar een heeeel klein beetje over klankkleur, vooral over attack en decay.

Martijn-w
26 november 2010, 14:25
Kan het ook niet zo zijn dat de crappy brug het geluid ieler maakt?

Pepe
26 november 2010, 14:28
Een crappy brug wont help.

barno
26 november 2010, 14:37
at pepe

ik ben er nog niet helemaal uit en het is geen exacte wetenschap wegens het feit dat alle parameters interageren maar mijn ervaring is toch dat een hals tamelijk major factor is in het geluid, klankkleur.

heb onlangs twee gelijkaardige gitaren gebouwd met als voornaamste verschil de hals specs. je bent natuurlijk nooit zeker over de gelijke eigenschappen van het bodyhout, maar in dit geval ging het om tweemaal eendelig swampash van ongeveer zelfde gewicht; dus daar zoek ik niet de oorzaak van het toch aanzienlijke verschil in mids en hoge tonen/ieligheid dat er tussen de twee gitaren zit (acoustically that is).

al goed dat het geen wetenschap is... we zouden vlug zijn uitgeforumd :)

en qua crappy brug ... kan officieel niet goed zijn, maar op mijn P90 strat hèb ik er eentje (kijk maar :) ), en in dit geval doet het blijkbaar niks af aan de vuile, zware sound van die gitaar (die overigens wel een goede body en hals heeft)

Pepe
26 november 2010, 14:54
Nee, het blijft mystic voodoo. Maar ik heb net weer een rondje halzen en bodies matchen achter de rug, alleen de halzen van strats onderling verwisselen, en dat was mijn bevinding maar weer eens.
Je kan een hoop doen met pickups en halzen maar het bodyhout bepaald of een klank scherp hoog of rond hoog heeft maar ik geef er geen garantie op. Teveel kleine parameters die meespelen.

Martijn-w
26 november 2010, 15:08
Nee, het blijft mystic voodoo. Maar ik heb net weer een rondje halzen en bodies matchen achter de rug, alleen de halzen van strats onderling verwisselen, en dat was mijn bevinding maar weer eens.
Je kan een hoop doen met pickups en halzen maar het bodyhout bepaald of een klank scherp hoog of rond hoog heeft maar ik geef er geen garantie op. Teveel kleine parameters die meespelen.

Yup, dat maakt het lastig, maar wel interessant.
Body zou ik graag behouden, onze zangeres heeft hem beschilderd. Ze is overduidelijk geen prof schilder, maar het heeft gewoon wel wat zo. De rest van de gitaar hecht ik geen waarde aan. Dus een beetje hobbyen en vanalles vervangen, das wel leuk. En dan de body als laatste eventueel vervangen.

Maar goed, ik had wat gelezen over DiMarzio Protracks. Deze zouden in de buurt komen van full size humbuckers. Het hoeft van mij ook niet te dichtgesmeerd te klinken. Iemand hier meningen over?

De actie is overigens vrij hoog, dat wil ik sowieso aanpassen. Maar hoe lager de actie, hoe minder vol hij klinkt toch? Of was het andersom?

Mitch
26 november 2010, 15:56
Ik zoek ook de voornaamste klankkleur in de hals, daarna de body. De brug doet zeker veel, zowel qua sustain als toch ook qua klank maar alweer minder dan hals en body. Pickups kunnen veel doen, maar niet een stuk brandhout tot iets magisch maken.
Dus voor Martijn: weet je héél zeker dat je zoveel moeite wil doen? Het klinkt voor mij gewoon alsof je een andere gitaar zoekt.
Met stacked humbuckers vraag ik me af of je niet gewoon humbuckers in single coil formaat bedoelt, dat zou wat makkelijker zijn als je niet teveel wil rommelen in de body. Stacked is gestapeld, heb je dus vooral bij P90s maar ze zijn er ook wel in single coil formaat.

Martijn-w
26 november 2010, 16:00
Met stacked humbuckers vraag ik me af of je niet gewoon humbuckers in single coil formaat bedoelt, dat zou wat makkelijker zijn als je niet teveel wil rommelen in de body. Stacked is gestapeld, heb je dus vooral bij P90s maar ze zijn er ook wel in single coil formaat.

Ah, ik bedoel inderdaad humbuckers in single coil formaat. Ik dacht dat dat stacked humbucker heette.
En misschien ben ik inderdaad wel op zoek naar iets anders. De moeite.. ach.. het is ook gewoon hobby he.

barno
26 november 2010, 18:17
Ah, ik bedoel inderdaad humbuckers in single coil formaat. Ik dacht dat dat stacked humbucker heette.
En misschien ben ik inderdaad wel op zoek naar iets anders. De moeite.. ach.. het is ook gewoon hobby he.

dat heet ook zo, ze waren er eerst in P90 formaat, tegenwoordig ook in gewoon scoil formaat.

Mitch
26 november 2010, 19:30
Ja, maar daarnaast bestaan er ook humbuckers in singlecoil formaat waar de spoelen gewoon naast elkaar liggen (hotrail etc) en die zijn wat gangbaarder voor de single coil gitarist die toch een hb wil.

blademan
26 november 2010, 19:53
what about this one, de Fret-King Esprit 3, met 3 P90s, echt een heel veelzijdige guitar, Strat geluiden en scheurend brugelement.

http://i146.photobucket.com/albums/r277/Rob_G_01/esprit3vw.jpg

Martijn-w
26 november 2010, 19:59
Ik hoef juist geen strat geluiden. Ik wil het comfort van de body van de strat.
En gister met repetitie heb ik er nog eens op gelet en ik merkte dat het vooral aan de belly cut lag. Mede met de hoogte waarop hij hangt, hangt ie echt als gegoten met die belly cut. En nee, ik heb geen bierbuik :D

Squier4ever
26 november 2010, 20:04
Gewoon een les paul en de schaaf erin?

ccc
26 november 2010, 20:19
http://i3.photobucket.com/albums/y52/conrad5113/17_1_b.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y52/conrad5113/6b_1_b.jpg