PDA

View Full Version : wat is een piezo element precies?



tj44rd de git44rm4n
10 mei 2003, 13:34
Ik ben dus van plan om een nieuwe gitaar aan te schaffen (zie elders dit forum :smile:) alleen heb ik nie zo gigantisch veel verstand van de hardware van gitaren... Ik heb dan ook nog nooit op een gitaar met een piezo gespeeld, laat staan dat ik weet wat het dingetje precies doet... Kan iemand mij dat uitleggen? Is het 'beter' dan een 'gewoon' element?

skabouter
10 mei 2003, 14:31
het is niet beter, maar anders
piezo elemtent is een AKOESTISCH element. het vangt de signalen van je snaren op, en zet dat om in akoestisch klanken zeg maar.
er zijn gitaren met alleen akoestische elementen, dat zijn meestal van die electro akoestische dingen.

electrische gitaren hebben doorgaans magnetische (normale) pick-ups. maar die S2120 (en meerdere andere gitaren) heeft beide. je kan dan normaal geluid, Of alleen Akoestisch, OF beide horen. dat maakt het erg veelzijdig

Negative K3 fan
10 mei 2003, 15:00
Een normaal element werkt met een amgnetisch veld, doordat je snaren in beweging brengt wordt het magnetische veld verstoord als het ware en dat vangt een normaal element op en zet het om in stroompjes.

Een piezo element vangt bewegingen op en zet deze om in stroompjes. Een piezo element op een massieve gitaar klinkt niet als een acoustische gitaar, maar anders, met redelijk veel hoge tonen voor een scherpe sound.