PDA

View Full Version : hum balance



iam
10 mei 2003, 12:52
waarvoor dient dit??
(sorry als ik alle 'kenners' met deze vraag voor het hoofd stoot :razz:)

FragDaddy
10 mei 2003, 13:21
dit heb je alleen met stereo versterkers, kun je het signaal meer naar rechts of naar links verdelen (dus naar de rechter- of linkerspeaker) om zo het stereobeeld kloppend te krijgen, ook al zit je niet precies midden tussen de speakers. (de meeste huiskamers lenen zich namelijk niet voor de ideale opstelling van speakers)

eenvoudig he?

mathe
10 mei 2003, 14:26
Niet helemaal Fragdaddy,
wat jij beschrijft is de 'balance' knop op audio versterkers.
Hum balance is een potmeter welke geplaatst is over de gloeispanning van de buizen. Hiermee kun je brom welke in de gloeidraad wordt opgewekt wegregelen.
Deze wordt gebruikt bij voedingstrafo's welke geen middenaftakking hebben op de gloeispannings aansluiting.
Om de gloeispanning toch te balanceren tov van de 0 potentiaal plaats je een potmeter (beide uiteinden) over de gloeispanning en de loper aan de 0.
Dit wordt onder andere toegepast bij silverface fender versterkers.
Let op: dit is niet nodig bij voedingstrafo's met een middenaftakking op de gloeispanningswikkelingen.

Marc

iam
10 mei 2003, 18:41
als ik dit zelf afstel, kan er iets verkeerd lopen?
mag ik dit doen als de versterker aanstaat?

EdJ
10 mei 2003, 21:49
Nooit aan een versterker werken als `ie aanstaat!!
Uitzetten,uit stopcontact halen en de grote condensatoren ontladen.
Als je niet weet hoe dat moet,zoek het dan eerst op of laat het een ander doen!
Ik meen dat de methode om de humbalance pot te plaatsen op http://www.hoffmanamps.com
staat.

mathe
10 mei 2003, 22:16
iam,
Het gaat om een Twin Reverb of zoiets?
Dan geen probleem om dit af te stellen als hij aanstaat. Sterker nog, je MOET hem aan hebben staan om het af te stellen. Anders zou je niet kunnen horen of de brom meer of minder wordt wanneer je eraan draait.
Je kunt niets kapot maken tenzij je je schroevendraaier er met Mach2 in duwt :grin:

Marc

iam
10 mei 2003, 22:18
gaat idd om de twin :smile:
thx mathe
*spam* niemand geinteresseerd in een vibrosonic? check ebay.be *spam*

V!N
10 mei 2003, 22:30
"*spam* niemand geinteresseerd in een vibrosonic? check http://cgi.benl.ebay.be/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2529694671&category=62 1 *spam*"



Zo, en nou voortaan even wat beter spammen. :wink:
Het aftellen is begonnen voor de tijd he. Het is niet mijn geluid, maar ik vind het wel een hele toffe amp.
Ik hoop dat je er een mooie prijs voor krijgt en geen spijt. Ach, je houdt je twin en die is toch zeker ook heel leuk !

iam
10 mei 2003, 22:35
thx voor de hulp V!N!!
hopelijk krijg ik er idd geen spijt van en vallen de kosten aan de twin mee (tremolo is wat te zwak en er is wat overtoon)
maar steavismokin raad me aan de twin te houden... ik zal de fender-dr. zn raad maar volgen :smile:

V!N
10 mei 2003, 22:58
"thx voor de hulp V!N!!
hopelijk krijg ik er idd geen spijt van en vallen de kosten aan de twin mee (tremolo is wat te zwak en er is wat overtoon)
maar steavismokin raad me aan de twin te houden... ik zal de fender-dr. zn raad maar volgen :smile:"


Anytime !

Nu je het over de tremolo hebt, die in de twin van een vrind van me heeft er een vervelende tik in. Yep, echt een tik die zich blijft herhalen met de tremolo zelf. Heel naar, klinkt als een tape-echo met een tape die ziek is. Mocht er nog een twinfreak meelezen (STEVE !) :smile: wat voor recept zou je hiervoor voorschrijven ?


De 7ender Dr. heeft je zeer juist geadviseerd. De vibro is welliswaar een heerlijke amp, maar de twin ook en hier krijg je nog meer voor terug dan voor de vibro als je er ooit vanaf wilt.

EdJ
11 mei 2003, 12:07
Sorry,ik had het verkeerd begrepen;ik meende dat je zo`n systeem in je versterker in wilde bouwen.Nogmaals sorry!

V!N
11 mei 2003, 12:29
Hop, en dat was het alweer. Jammer, hoeveel had je als minimumprijs ?
Een 0-feedbacker is voor de meeste paranoia eBayers ook niet altijd iets waar ze zoiets duurs van durven te kopen.

Probeer anders de gewone advertentiesites als http://www.marktplaats.nl NL ja, maar je zal niet de eerste Belg zijn die daar iets aanbiedt. Een zotte Hollander die deze amp graag wil, zal niet kijken op een ritje naar het Zuiden.

Wat ook kan, zijn de gewone advertentiekrantjes. In dit digitale tijdperk worden die vaak vergeten, maar hier vallen altijd genoeg reacties op.

iam
11 mei 2003, 13:35
thx V!N
maar heb hem al aangeboden op marktplaats.nl
en ook in de advertentiekranten :grin:
er heeft vanmorgen al iemand gebeld maar ik lag nog te maffen :/
ik wacht nog een beetje af
500 op zich is wel goed, maar ik zou er iets meer voor willen krijgen (min650 dan kan ik de twin goed laten herstellen)