PDA

View Full Version : 2 versterkers van 15watt



Shaggy
21 november 2010, 11:44
Hallo

Momenteel heb een main setup bestaande uit; 60w buizen versterker, pedaltrain pro vol met pedalen en strat.

Daarnaast heb ik een 2e setup die ik aan het maken ben. Dit bestaat uit een 15watt trans-amp en losse pedalen setje die ik aan het uitbreiden ben.

Nu komt de 15w soms te kort qua volume. Kan ik een 2e 15w erbij kopen en evt stereo gaan gebruiken of gaat een 30w harder dan 2x15?

big dooley
21 november 2010, 12:23
in theorie blijft dit gelijk...
een verdubbeling van je totaalvermogen betekend een verhoging van 3 dB
een vertienvoudiging van totaalvermogen resulteerd in 10dB verhoging, wat door het menselijk gehoor als dubbel zo hard wordt ervaren

dit geld ook voor speakers:
zet een andere speaker erbij die hetzelfde vermogen krijgt en het betekend 3dB winst...

wil ik er wel even bijzeggen, dat 3dB verhoging is op te merken, maar nog echt geen zoden aan de dijk zet zeker niet transistorbakkie's

als je de setup echt als stereo gaat gebruiken dmv een stereoeffect als chorus, dan zal het "lijken" dat de stereosetup harder klinkt dan dat ie daadwerkelijk is

Mr. Dynamite
21 november 2010, 13:14
Volgens mij moet dit echt wel harder gaan toch? correct me if I'm wrong
Je verplaatst dan dubbel zo veel lucht als voorheen dus volgens mij klinkt dat echt wel harder. Maar zeker weten doe ik het niet.

big dooley
21 november 2010, 13:26
Volgens mij moet dit echt wel harder gaan toch? correct me if I'm wrong
Je verplaatst dan dubbel zo veel lucht als voorheen dus volgens mij klinkt dat echt wel harder. Maar zeker weten doe ik het niet.

het menselijk gehoor is een raar werktuig voor het opvangen van geluidsgolven... een apparaat met 2x zoveel vermogen wordt maar als iets harder ervaren... das dan 3dB... een verhoging van 10dB ervaren we gelijk weer als 2x zo hard, maar daar heb je wel een 10-voud van vermogen voor nodig...
hetzelfde geld voor het aantal speakers

als 1 speaker 100dB levert en je zet er eentje naast die hetzelfde vermogen krijgt, (wat dus weer een verdubbeling betekend) dan kom je niet verder dan 103dB... theoretisch natuurlijk, want een extra speaker zorgt voor meer spreiding wat ook weer als harder wordt ervaren... je blijft bezig zo ;)

jonn
21 november 2010, 13:50
Nu komt de 15w soms te kort qua volume. Kan ik een 2e 15w erbij kopen en evt stereo gaan gebruiken of gaat een 30w harder dan 2x15?

Natuurlijk is 15w-transistor te weinig in vergelijking met 60w-buizen versterking. Maar misschien heb jij geen tweede of nieuwe versterker nodig, maar wel een betere and sterkere luidspreker. Op deze manier ga je meer "headroom" and spreiding krijgen.
Als je een nieuwe vesterker gaat kopen dan zou je volgens mij naar laag wattage buizenversterkers kijken. Sommige van deze "dingetjes" zijn hard genoeg voor repetities en ook optreden.

Nielsje
21 november 2010, 13:53
Waar komt toch die verdomde term 'wattage' vandaan?

Volgens mij is de juiste term nog steeds 'vermogen' :soinnocent:

cluseau
21 november 2010, 15:09
Waar komt toch die verdomde term 'wattage' vandaan?

Volgens mij is de juiste term nog steeds 'vermogen' :soinnocent:

Uit de wet van "Ohmage" ;)


Gewoon mee leren leven.

The Running Man
21 november 2010, 15:34
Waar komt toch die verdomde term 'wattage' vandaan?

Volgens mij is de juiste term nog steeds 'vermogen' :soinnocent:

+1
Ongeacht of het juist is. wattage klinkt gruwelijk:rockon:

Nielsje
21 november 2010, 15:51
Gewoon mee leren leven.

Ik snap wat je bedoelt, en je er druk over maken heb je niets aan. Alleen jezelf op een negatieve manier.
Maar, het is iets van 'verloedering van taal'. Niet dat het zo erg is hoor, maar het hele 'als-dan' probleem in de taal van tegenwoordig. Als je altijd maar alles blijft toestaan... wat blijft er dan over?

Tot zover :)

Olorin
21 november 2010, 16:21
UHhhh,

now I am officially confused :???:

Ik heb een stereo setup met 2 Cubes van 30 Watt.

Het is echt wel harder met deze 2 dan 1 alleen (dit merk ik goed aangezien ik al een paar keer "vergeten" ben de 2e aan te zetten :makeup: )
Als ik de 2e dan aanzet gaat dit echt wel een heel stuk harder...

En dit beeld ik me niet in hoor ;)

Buzzel
21 november 2010, 16:46
Gaat het ook niet harder omdat je 2 speakers hebt in plaats van 1? Je hebt toch veel meer geluid druk.

big dooley
21 november 2010, 17:01
UHhhh,

now I am officially confused :???:

Ik heb een stereo setup met 2 Cubes van 30 Watt.

Het is echt wel harder met deze 2 dan 1 alleen (dit merk ik goed aangezien ik al een paar keer "vergeten" ben de 2e aan te zetten :makeup: )
Als ik de 2e dan aanzet gaat dit echt wel een heel stuk harder...

En dit beeld ik me niet in hoor ;)

tuurlijk, je hebt het dubbele vermogen... maar ervaar je het als 2 maal zo hard?

Olorin
21 november 2010, 17:36
jup.

als er een aan heb dan hoor ik (thuis) amper geluid, met de 2e erbij is het (zoals ik het ervaar) 2x zo hard (als het niet meer is :soinnocent: )

big dooley
21 november 2010, 18:31
jup.

als er een aan heb dan hoor ik (thuis) amper geluid, met de 2e erbij is het (zoals ik het ervaar) 2x zo hard (als het niet meer is :soinnocent: )

dan zal ik maar aannemen, dat je een 100watt full stack dubbel zo hard ervaart als een 50 watt halfstack...
erg interessant

Shaggy
21 november 2010, 18:35
Vermogen, wattage .. vermogen is misschien wat allrounder, denk aan vermogen als PK, daar waar wattage direct refereert naar stroom .. maar goed whatever


Over Olorin's setup, hoe heb jij de stereo setup geregeld dan ? Heb je een soort jack splitter gebruikt, of een lehle of heb je geoon een stereo pedaal??



Natuurlijk is 15w-transistor te weinig in vergelijking met 60w-buizen versterking. Maar misschien heb jij geen tweede of nieuwe versterker nodig, maar wel een betere and sterkere luidspreker. Op deze manier ga je meer "headroom" and spreiding krijgen.
Als je een nieuwe vesterker gaat kopen dan zou je volgens mij naar laag wattage buizenversterkers kijken. Sommige van deze "dingetjes" zijn hard genoeg voor repetities en ook optreden.


Heb je ooit wel eens een 60w fender blues deville op 5 gehoord ?? Hij gaat tot 10, maar je oren gaan ongeveer bij 7 bloeden. Hij is perfect als one trick pony, prachtig mooi clean en verder haal ik alles uit pedalen.


De 15w betreft een vox pathfinder en klinkt waanzinnig mooi.. Beter in clean (en ook met net dat randje) dan eigenlijk wel alle buizen ampies van 5 a 10 watt die ik gehoord heb. Ook de roland cube 30.. super ampies !!

Olorin
21 november 2010, 20:37
Over Olorin's setup, hoe heb jij de stereo setup geregeld dan ? Heb je een soort jack splitter gebruikt, of een lehle of heb je geoon een stereo pedaal??


Ook de roland cube 30.. super ampies !!

Een multieffect (ouwe Zoom GFX-8, links out/rechts out, beide 1 Cube 30)

Als ik tijdens de repetitie 1 Cube aansluit, dan staat deze al gauw halverwege open. Sluit ik ze beide aan dan heb ik ze net voorbij stand 1 (ja we spelen niet al te hard :stop:

en idd, super amps

Olorin
21 november 2010, 20:43
dan zal ik maar aannemen, dat je een 100watt full stack dubbel zo hard ervaart als een 50 watt halfstack...
erg interessant

Ho. Andere discussie. :makeup:

Maar het ging om het stereo effect en het geluid (ik ga even uit van het niveau - hoe hard kan dit....).
En deze is bij de Cubes in een stereo setting echt gigantisch (het verschil tussen 1 amp of 2 stereo).

2x zo hard... hm ja

Tenminste dat is mijn ervaring met mijn setup. ;)

jonn
21 november 2010, 20:46
Heb je ooit wel eens een 60w fender blues deville op 5 gehoord ?? Hij gaat tot 10, maar je oren gaan ongeveer bij 7 bloeden. Hij is perfect als one trick pony, prachtig mooi clean en verder haal ik alles uit pedalen.


De 15w betreft een vox pathfinder en klinkt waanzinnig mooi.. Beter in clean (en ook met net dat randje) dan eigenlijk wel alle buizen ampies van 5 a 10 watt die ik gehoord heb. Ook de roland cube 30.. super ampies !!

Ik speel tijdens repetities met een 15W buizen-versterker en 2x12'' luidsprekers en ik zet de volume knop nooit hoger dan 5. Natuurlijk gaan je oren bloeden als je een 60W DeVille op 7 gaat zetten en natuurlijk heeft ie geen betere luidpreker nodig!

Het is normaal dat de Pathfinder te kort qua volume komt in vergelijking met de Fender. En ik heb al geschreven dat het vermogen van de Pathfinder is geen probleem. Maar zijn luidspreker wel. De Pathfinder heeft maar alleen een 8'' luidspreker. Probeer hem eens met een goede speakerkast met 12'' luidspreker(s) aan te sluiten en dan krijg je misschien genoeg headroom en sterkte.

Psychomantis
21 november 2010, 21:02
dan zal ik maar aannemen, dat je een 100watt full stack dubbel zo hard ervaart als een 50 watt halfstack...
erg interessant

dat lijkt me niet. Onze gitarist heeft een 100 watt half stack (marshall slp) met een hotplate erop. Op -8 db klinkt de versterkere bijna even luid als op 0 db. Er zit absoluut geen verdubbeling tussen.

even
21 november 2010, 21:19
Ik heb zelf twee jaar over een Mesa 20/20 gespeeld. Nu gebruik ik een Mesa studio 22+ en speel nu mono, maar wel over dezelfde speakers die ik gebruikte met de 20/20. Een celestion Alnico Blue en een celestion G12H30, beide zeer luide speakers met een rendement van 100 dB/1watt/1 meter. Beide ontwerpen hebben in priciepe hetzelfde ontwerp. Mesa claimt 22 watt, maar het blijft 2 x EL84 dus volgens mij is het verschil in output met andere merken niet enorm groot. Ik kom nu nog steeds geen volume te kort, maar ik kan wel zeggen dat de 2 x 20 mesa beduidend harder klonk dan de 22+. Wat ik ermee wil zeggen is dat in jou geval het beduidend meer volume zal gaan opleveren en zeker meer headroom als je voor een tweede bakkie erbij zou kiezen. Ook de betere spreiding van het geluid zal hier voor zorgen. Ik heb genoeg aan een 22 watt versterker ( 22 watt volgens mesa dan) maar ik weet zeker dat 2 x 15 watt met EL84 dus, meer dan genoeg is voor de meeste optredens. Of je moet in een keiharde metalband spelen of voor zalen met meer dan 200 man optreden. Maar dan ga je toch over een PA lijkt me.

Shaggy
23 november 2010, 11:45
Hoi

bedankt voor je nuttige bijdrage

De 2e setup (evt stereo) is niet ter vervanging voor de 60w versie van setup. De Fender BDV gaat al gauw te hard en is te zwaar/groot voor kleinere gigs.

Shaggy
29 november 2010, 17:28
bump


Hoe sluit ik een gitaar aan op twee amps ?

Er komt binnenkort een danelectro DC1 18v chorus binnen, die heeft stereo out. Kan ik dan gewoon 2 jacks aansluiten, ieder naar 1 amp. Of is het enkel stereo als je chorus aan staat?

guitarguru
29 november 2010, 17:44
bump


Hoe sluit ik een gitaar aan op twee amps ?

Er komt binnenkort een danelectro DC1 18v chorus binnen, die heeft stereo out. Kan ik dan gewoon 2 jacks aansluiten, ieder naar 1 amp. Of is het enkel stereo als je chorus aan staat?

Kun je inderdaad zo aansluiten. Even afwachten of dat een hinderlijke brom oplevert (groundloop).

Mr. Dynamite
29 november 2010, 17:46
Ja, dat kan gewoon zo via de chorus.
De chorus hoeft niet aan te staan (tenminste bij mijn BOSS CE-5 niet)