PDA

View Full Version : Kl*te 800 liet me in de steek @@*@##



Agent_Smith
21 november 2010, 11:42
Nu heb ik de afgelopen ,laten we zeggen, 15 jaar veel Marshalls gehad. JCM600, JTM60's, 900s, SLX, DSL, TSL etc etc. Veel met massaproductie printjes, vele connectors en flatcables, maar nog nooit heeft één van deze amps me ook maar één keer in de kou gezet.
Tot ik maanden geleden alles heb opgeruimd en een JCM800 2205 kocht. Superblij was ik. Wat een geluid! Precies wat ik zocht.
Helaas is dit tot op heden de minst betrouwbare gebleken die ik ooit heb gehad. Begon al snel met veel bijgeluiden (zie ander topic in vintage amps). Na alle 9-pins buisvoeten te hebben vervangen was dat gelukkig over.
Maar gisteren liet dat stuk verdriet me toch echt stikken! Leuk optreden. Soundcheck etc geen enkel punt. Maar vanaf nummer 1 meteen telkens volume drops. Geluid kwam wel weer terug na enkele seconden. Na 4 nummers was het definitief over. Geen vermogen meer...
Wat was ik blij dat ik mijn oude F75 had meegenomen (eigenlijk bedoeld voor acoustisch).

Anyway, kan ik weer aan de gang met dat ding :-( Alle tips zijn welkom.
De versterker heeft nog wel wat volume (zeg maar voor huiskamer nog genoeg, maar voor het optreden veruit te zwak). Hij klinkt gewoon heel goed, dus voortrap lijkt helemaal okee.
Ik kon de master helemaal open draaien maar luider dan het net genoemde werd het niet.

Dus mensen, waar ga ik beginnen? Alle spanningen meten? Zonder dat weten we helemaal niks.

Henri H
21 november 2010, 12:42
He balen man!
Mijn 2205 heeft het altijd goed gedaan.
Soms kan je pech hebben, komt vast wel goed.....

svdijk
21 november 2010, 15:41
Waarschijnlijk de eindtrapbuizen.
Hoe oud zijn deze, en is de amp goed gebiased?
Ik heb m'n JCM800 2210 in '87 nieuw gekocht, heeft me nog never in de steek gelaten!!

Dirk_Hendrik
21 november 2010, 22:42
Ook deze laatste Marshall afdanken en eindelijk, na 15+ jaar, eens een echte versterker gaan kopen?? Mag toch tijd worden voor een upgrade.

cluseau
21 november 2010, 23:11
Dus mensen, waar ga ik beginnen? Alle spanningen meten?.....

Heeft geen zin. Zolang de fout er niet in zit zul je waarschijnlijk geen afwijking meten.

jerome
21 november 2010, 23:15
Wedden dat gewoon een van de buizen kadoek is...

Henri H
21 november 2010, 23:26
Ook deze laatste Marshall afdanken en eindelijk, na 15+ jaar, eens een echte versterker gaan kopen?? Mag toch tijd worden voor een upgrade.Ik heb in '88 een JMP combo gekocht, en ergens rond '02 verruild voor een 4212 (50W JCM 800 split channel combo), daarna de top (2205), en ben nu weer terug bij een JCM 800 2204 uit '82, vergelijkbaar met de JMP combo.
Ik heb ook nog een Mesa en een HOOK, maar die JCM 800 is wel iets speciaals hoor!
't Zal wellicht iets met nostalgie/mojo/vooroordelen te maken hebben, maar geef mij maar een Marshall....

Agent_Smith
22 november 2010, 08:15
Ook deze laatste Marshall afdanken en eindelijk, na 15+ jaar, eens een echte versterker gaan kopen?? Mag toch tijd worden voor een upgrade.

Haha, zoals wat? Is er nog iets anders dan?? ;) Nah, ik wordt eigenlijk alleen vrolijk van een Marshall (alleen eergisteren even niet dan ;) )

Agent_Smith
22 november 2010, 08:20
Heeft geen zin. Zolang de fout er niet in zit zul je waarschijnlijk geen afwijking meten.

Vanavond schroef ik m even open. Ben gisteren bezig geweest om als noodoplossing (zolang de 2205 in de lappenmand zit en ik heb vandeweek toch weer een versterker nodig) een oude jmp50 gereed te maken. Eén van de buizen gaat redplaten.... maar dit even terzijde.

Ik neem aan dat als ik m vanavond aan zet dat de fout er wel in zit (weinig vermogen). Ik verwacht ook wel normale spanningen eigenlijk, maar dan is dat maar afgevinkt. Toch?

Agent_Smith
22 november 2010, 08:23
Wedden dat gewoon een van de buizen kadoek is...

Er was overgens niks aan te zien zo snel (geen redplating of iets raars). Maar als er één faalt blijft de boel dan in principe werken en gaat hij op minder vermogen verder? Er klonk verder geen brom of iets anders verontrustend.

Agent_Smith
22 november 2010, 08:28
Ik heb in '88 een JMP combo gekocht, en ergens rond '02 verruild voor een 4212 (50W JCM 800 split channel combo), daarna de top (2205), en ben nu weer terug bij een JCM 800 2204 uit '82, vergelijkbaar met de JMP combo.
Ik heb ook nog een Mesa en een HOOK, maar die JCM 800 is wel iets speciaals hoor!
't Zal wellicht iets met nostalgie/mojo/vooroordelen te maken hebben, maar geef mij maar een Marshall....

Ja, ik heb ook veel dingen geprobeert maar ben nu eenmaal een marshall mannetje ;) Heb ook nog een Fender (gelukkig bij me zaterdag) en een jmp50 (maar die is niet in orde), maar de 2205 is echt helemaal naar m'n zin. Twas ook maar wat stoom afblazen in mijn OP, maar ik vond t even frappant dat de volprezen 800 me juist als enige in de steek liet. :) Ach komt wel weer goed hoor.
Hook heb ik nooit geprobeert (gaat ook boven m'n budget geloof ik) en mesa hou ik helemaal niet van (of er moet nog ergens een marshall-achtig type bestaan met EL34's en niet tè achterlijk veel gain).

Henri H
22 november 2010, 10:19
... mesa hou ik helemaal niet van (of er moet nog ergens een marshall-achtig type bestaan met EL34's en niet tè achterlijk veel gain).Mijn Mesa Stiletto is er dus júist ééntje met EL34's, de meest Marshall-achtige Mesa die er is, voor zover ik weet.
Hij heeft ongeveer evenveel gain als een 2205.

Agent_Smith
22 november 2010, 20:59
Nou, waar ik al voor vreesde is idd het geval: spanningen allemaal heel normaal en vol power! Natuurlijk! Om het gemakkelijk te maken :(
Ik denk dat ik maar een complete set buizen moet gaan vervangen, agreed? Ik heb alleen nog ouwe meuk liggen dus daar zal het ook niet beter van worden vrees ik.
Even een sponsor zoeken maar...

Agent_Smith
22 november 2010, 22:24
Oh, misschien nog een ideetje:
zou het ook kunnen zijn dat er een voedingselco op het randje van overlijden zit? Dat er een elco is die het na een tijdje niet meer trekt als er serieus vermogen geleverd moet worden? En dat daardoot de spanning inkakt en daarmee ook het vermogen (=volume)?

big dooley
22 november 2010, 23:07
als een eindtrapbuis de geest geeft neemt ie meestal een maatje mee aan de andere kant... maar zoiets gaat meestal gepaard met het opblazen van een zekering, dus dat vermoed ik eigenlijk niet... meer aannemelijk lijkt me dat je genaaid bent door een preamp buis... is ook de meest makkelijke manier om te onderzoeken... dus een voor een een buisje verwisselen met een exemplaar waarvan je zeker weet dat die goed is

een rotte elco is een mogelijkheid, maar dat gaat meestal gepaard met brommen... kan sowieso geen kwaad om die krengen een keer allemaal te vervangen... je staat af en toe versteld in wat voor staat ze soms zijn

cluseau
23 november 2010, 00:42
Oh, misschien nog een ideetje:
zou het ook kunnen zijn dat er een voedingselco op het randje van overlijden zit?

Negative, als je elko dusdanig capaciteitsverlies heeft dat je het kan horen aan het vermogen is er niet meer naar te luisteren. Je zal dan eerder last hebben van een enorme brom naar mijn idee.

Complete set buizen geeft geen inzicht in wat er nu mis is. Zoals bigdooley ook zegt "één buisje tegelijk"

Zat de fout er wel in op het moment van de meting, anders heeft het geen enkele zin natuurlijk.

Is de fout ook blijvend als hij er eenmaal inzit of is het weer verdwenen bij de minst geringe aanraking?

Agent_Smith
23 november 2010, 08:54
Okee, geen elco dus. Was even een hersenspinsel wat opeens boven kwam.
De gedachtengang van Big Dooley klinkt me idd wel aannemelijk. Het geluid was gewoon heel goed. Geen brom, ruis of andere storingen. Alleen laag volume.
Mijn verdenkingen gaan dan idd ook niet uit naar de eindbuizen. In mijn agressie ( :D ) heb ik er een paar flinke opdonders tegen gegeven, maar er veranderde absoluut niks. Eerst viel het vermogen ook met vlagen weg, maar na een nummer of 4 kwam het niet meer terug.

Wat ik alleen even had moeten doen is iets in de Return van de loop pluggen. Dan had ik meteen geweten of de eindtrap nog enigzins werkte. (ik was nog wel zo helder om het anderom te proberen: de send richting mijn nood-Fender, maar dat lukte zo snel niet omdat de F-75 een wat andere send/return heeft).

Het cleane en overdrive kanaal werkten gewoon prima. Kansen zijn denk ik redelijk groot dat de fasedraaier me genept heeft.... (?)

Ik geef toe dat meteen de gehele buizenset vervangen geen inzicht geeft in wat de veroorzaker is geweest (rule nr 1: één variable tegelijk), maar ik bedoelde het meer als: ik moet een betrouwbare amp; de buizenleeftijd is mij onbekend; als ik ergens bestel zit ik altijd met verzendkosten enzo; dan maar allemaal in eens bestellen ipv steeds een paar.

Nee, zoals gezegd zat de fout er niet in op het moment van meten. Dan heeft het idd geen zin, maar je moet wat. Dus dan in elk geval dat maar even controleren in de hoop toch iets te zien of zelfs in de hoop dat de fout tijdens de controle terugkomt.

cluseau
23 november 2010, 09:06
Alleen laag volume.
Mijn verdenkingen gaan dan idd ook niet uit naar de eindbuizen.
Is niet helemaal waar al is de kans groot. trek er maar eens een eindbuis uit tijden het spelen, misschien herken je de reactie.


Wat ik alleen even had moeten doen is iets in de Return van de loop pluggen.
Owww, dacht dat je die niet had. Even een kabeltje erin dan. Komt veel voor dat het schakelcontact in de plug geoxideerd is.



Het cleane en overdrive kanaal werkten gewoon prima. Kansen zijn denk ik redelijk groot dat de fasedraaier me genept heeft.... (?)
Die begrijp ik ff niet. Alles wat je hoort moet namelijk door de fasedraaier.



Dus dan in elk geval dat maar even controleren in de hoop toch iets te zien of zelfs in de hoop dat de fout tijdens de controle terugkomt.
Good, je hebt iig een referentie voor als de fout er wel inzit.

Agent_Smith
23 november 2010, 09:41
Is niet helemaal waar al is de kans groot. trek er maar eens een eindbuis uit tijden het spelen, misschien herken je de reactie.
Okee, dat weet jij dan weer. Ik zal het eens proberen bij een andere versterker ofzo. Is idd misschien wel handig om te weten wat er gebeurd.



Owww, dacht dat je die niet had. Even een kabeltje erin dan. Komt veel voor dat het schakelcontact in de plug geoxideerd is.
Ja, heel goed punt. Het grote punt wellicht. Stom dat ik er toen niet aan heb gedacht. Tsja, blinde paniek he :) Maar een channelswitcher heeft een fx-loop (die ik dus idd nooit gebruik).
Ik heb het zelfs zelf al vaker gehad (bij een 900 en bij een paar Artists) en **shame on me** hier op het forum al vaak als tip gegeven aan mensen met marshall problemen. Komt idd heel vaak voor...
Ik heb er geen seconde aan gedacht. Zelfs tot nu het moment dat jij het oppert. Stom zeg!
Maar wat ik nu gaan doen is eerst even niet schoonmaken die loop. In de hoop dat het terugkomt en dan natuurlijk meteen hup, doorlussen. Anders kom ik er nu ook niet achter.
Damn, ik was echt mezelf niet, haha!


Die begrijp ik ff niet. Alles wat je hoort moet namelijk door de fasedraaier.
Nou, ik dacht als die half gaar is en bijna de geest gaat geven valt misschien het signaal deels weg. Juist omdat alles daar doorheen gaat. Tsja, ik dacht ook maar wat en zoek toch een verklaring.

cluseau
23 november 2010, 09:47
Maar wat ik nu gaan doen is eerst even niet schoonmaken die loop. In de hoop dat het terugkomt en dan natuurlijk meteen hup, doorlussen. Anders kom ik er nu ook niet achter.

Je begrijpt hem helemaal.....:rockon:

Agent_Smith
23 november 2010, 12:15
** zit me nog steeds in een hoekje te schamen zeg :( :( **