PDA

View Full Version : Argentijnse nylonsnaren



guinevere
21 november 2010, 11:18
Een tijd geleden had ik het geluk dat ik voor een heel leuk prijsje een drietal sets nylonsnaren kon kopen bij een muziekwinkel in Leeuwarden. Deze winkel had een partij ingekocht. Deze snaren waren van Argentijns fabrikaat en hard tension. En geloof het of niet maar ik heb nooit meer betere snaren gehad dan deze. Maar het probleem is dat ik niet meer weet van welk merk het was. In de winkel wisten ze het ook niet meer. Wat ze wel wisten was dat het normaal erg dure snaren waren, zo'n 45 euro per set.
Toen er een D-snaar kapot was gegaan heb ik er een set d'addario opgezet maar na die Argentijnse snaren is dat d'addario echt niet mooi.
Ik kan mezelf wel voor het hoofd slaan dat ik de verpakking van de snarenset heb weggegooid, maar ja dat kun je nu niet meer terugdraaien.
Die snaren (de argentijnse hard tension) geven je gitaar gewoon een extra mooie klank en spelen heerlijk.
Nu vraag ik mij af of er misschien iemand is die dit leest en enig idee heeft welke snaren het zijn. Want dan schaf ik meteen weer een aantal sets aan en bewaar de verpakking deze keer wel!
Bij voorbaat mijn dank en de groeten van 'Guinevere'

Javaca
21 november 2010, 11:51
Was het niet van het merk Argentine?
http://www.stringsdirect.co.uk/products/640-savarez_argentine_new_concept_classical_guitar_str ings

guinevere
21 november 2010, 12:36
Bedankt voor je reactie. Maar deze snaren waren het beslist niet.
Wat ik nog wel weet is dat de snaren met de hand omwonden zijn en in Argentinië zijn vervaardigd. Zelf vermoed ik dat deze snaren in een klein atelier/fabriekje worden gemaakt. En omdat ze niet van een groot merk zoals bijvoorbeeld D'addario zijn het erg moeilijk is ze via Google te vinden. Wat het nog eens extra moeilijk maakt is het feit dat ik de merknaam niet weet omdat ik destijds de verpakking heb weggegooid.

mokumhum
21 november 2010, 14:37
http://www.stringsandbeyond.com/saargyjaacgu.html

grts
mokumhum

guinevere
21 november 2010, 19:42
Beste Mokumhum, bedankt voor je reactie. Maar helaas zijn dit ze ook niet.
De snaren die ik had zijn niet van het merk 'Argentine' en de prijs klopt ook niet. Het zijn snaren die in Argentinië zelf gemaakt worden en daardoor zal het wel moeilijk zijn eraan te komen.
Die importeur had toevallig een partij en de winkelier heeft dat van hem overgenomen en deze voor een zacht prijsje verkocht. Nadat ik een setje had geprobeerd heb ik daarna nog twee gekocht. Had ik er maar meer gekocht! Maar ja, dat is achteraf. De winkelier wist ook de merknaam niet meer.
Wat ik wel weet is dat een setje van deze snaren erg duur zijn. De normale verkoopprijs schijnt volgens de winkelier toch wel zo rond de vijfenveertig euro te liggen. Dit heeft alles te maken met het feit dat de snaren met de hand omwonden worden, dus vrij arbeidsintensief. Maar echt, je hoort het en je voelt het tijdens het spelen. Vooral met pull-offs en hammer-ons. Nadat de set 'op' was, heeft mijn man, hij is daar handiger in dan ik , er een nieuwe set snaren opgezet. En dit was een D'addario set met zo'n extra g-snaar. Maar daar ben ik totaal niet van gecharmeerd. In vergelijking met die Argentijnse snaren klinkt D'addario erg dof en speelt veel minder 'lekker'. Ik heb er nu een set Hannabach op en dat is wel wat beter maar toch lang niet zo goed en mooi als de Argentijnse snaren. Maar wie weet kom ik er via dit forum toch wel achter welke snaren het zijn! En zo niet een goed 'Argentijns' alternatief is ook welkom!

HenryCrun
21 november 2010, 23:10
Lastig om te achterhalen welk merk het is. Ik vond een Belgische winkel met Argentijnse snaren, maar de prijs klopt niet met wat ze je in de winkel over de prijs hebben verteld:

http://www.stringswings.be/snaren
http://www.medinaartigas.com.ar/productos.html

De Argentijnse website heeft ook Engelstalige pagina's, maar die crashten mijn browser.

Flipkoos
22 november 2010, 07:48
Tof, een orgel op de voorkant van het pakje...die wil ik!
Ik zie geen prijzen trouwens...

HenryCrun
22 november 2010, 09:41
Onder elke categorie snaren staat een blokje met verzendkosten en een link naar de complete prijslijst.

dadgad
22 november 2010, 11:06
Hallo,

Snaren die echt uit Argentinie komen zijn deze, van Martin Blust (http://www.martinblust.de/latin-en.html).
Er zijn veel meer snaren op de markt die specifiek voor het
Latijns-Amerikaanse geluid bedoeld zijn, maar de meeste
komen "gewoon" uit Europa of de US.

Greetz,

Han.

mokumhum
23 november 2010, 00:59
Hoi Guinevere

Het goede antwoord heb ik helaas niet maar ik vind het wel een erg interessante vraag moet ik zeggen.

Voor nu hou ik het op de high tension van Savarez (frans) of de Hannabach die je noemde.
Vinci valt af omdat t gouden randje na een week of 2 compleet verdwijnt.

Grts

-Duncan

guinevere
23 november 2010, 11:00
Bedankt dat jullie met me mee denken!
Maar de Belgische site met de merken Artigas en Magma heb ik ook al eens bekeken en deze snaren zijn het ook niet en inderdaad de prijzen kloppen ook niet.
Ik denk dat wanneer ik de verpakking zie dat ik het dan wel weet. Als ik het me goed herinner was het een vrij sobere verpakking, dus geen kleurijke afbeeldingen.
En ik ben het met Duncan eens dat een discussie over snaren best interessant is. Zo heb ik dus geen goede ervaring met de D'addario snaren en dan met name die met de extra g-snaar die dan zogenaamd de overgang van de bas naar de melodie snaren wat mooier over moet laten lopen. Deze had ik op mijn tweede klassieke gitaar, ik ben inmiddels al weer twee gitaren verder, en later op mijn derde heb ik ze nog eens geprobeerd, maar ik vind dat echt niets.
Mijn eerste klassieke gitaar was een Alhambra, een instapmodel met massief bovenblad, de tweede was een instapmodel met massief bovenblad van Prudencio Saez en de derde was weer een Prudencio Saez maar dan weer een klasse hoger en nu speel ik met plezier op een Estéve GR11.
Mocht het mij niet lukken om die zelfde snaren 'op te sporen' dan zou ik het erg leuk vinden om wat tips te krijgen voor een goed alternatief voor 'mijn argentijnse snaren'. Maar de snaren die hier in de winkels liggen zijn van de gangbare grote merken. En een goede set snaren maakt echt een enorm verschil. Zo heb ik nog een tweede klassieke gitaar, een Höfner, die ik tweedehands heb gekocht en daar zaten op dat moment gewone snaren op die we gauw vervangen hebben door een set 'argentijnse snaren' en dat leverde echt een heel verschil in klank op! En ze spelen ook gewoon lekker vooral, zoals ik al eerder schreef met pull-offs en hammer-ons. Ik hoop dus echt dat ik de juiste snaren kan vinden en niet alleen voor mezelf maar ook voor jullie zodat jullie deze ook kunnen proberen en daardoor hetzelfde plezier in klank en bespeelbaarheid kunnen ervaren.

Groetjes van 'Guinevere'

LaurentB
23 november 2010, 11:33
Ja, met nylon snaren komt het allemaal ook nog wel nauwer dan met stalen snaren, er zit veel meer variatie in het geluid vind ik.

Ik blijf altijd het probleem houden dat ik de high tensions vaak een te lompe G-snaar vind hebben, maar als ik één stap dunner ga breekt de D-snaar meestal al na een maand, zelfs als ik er niet aankom.

Ik ga nou dan toch maar weer over naar Hannabach high tension.

mokumhum
23 november 2010, 12:05
Hoi
Gister heb ik toevallig een nieuwe aaanwinst erbijgekregen voor mijn collectie, een electrisch acoustische nylon Ibanez.
Gelijk gisteravond meegenomen naar de oefenruimte en over de PA uitgeprobeerd natuurlijk. Kon m gelijk gebruiken voor 2 liedjes uit t bestaande reportoire.
Een fijn ding waar met de juiste snaren nog meer uit te halen valt.

Ik zie leuke info in deze thread en links staan waar ik normaal gesproken never nooit opgekomen zou zijn.

Als me griep weg is ga ik een kijkje nemen bij La buena guitara en Hampe hier in A'dam C. Heel vaak voorbij gelopen maar nog nooit naar binnen gestapt.

groetjes uit Amsterdam

mokumhum alias Duncan

guinevere
23 november 2010, 16:02
Kijk daar heb je nou het voordeel van het wonen in een grote stad, veel leuke muziekwinkels. bij ons is er maar één. En als je daar niet kunt vinden wat je zoekt dan moeten we uitwijken naar een van de dichtstbijzijnde grotere steden.

Groetjes van 'Guinevere'

jazzie1
23 november 2010, 20:34
Als je klassiek speelt heb je deze vraag dan ook al neer gelegd bij het klassiek gitaar forum? Misschien kunnen ze je daar verder helpen.

Succes met je zoek tocht en ik ben ook benieuwd welk merk het dan is.

guinevere
23 november 2010, 21:52
Beste Jazzie,

Dat is een goede tip! Dat ga ik zeker proberen. Ik wist niet dat er ook een klassiek gitaarforum was. Ik zit ook niet zo erg vaak achter de computer, soms een aantal dagen achter elkaar en dan weer een poos niet.
Maar daar ga ik het zeker proberen en zodra ik de juiste snaren of een goed alternatief weet dan laat ik dat zeker hier weten.

Hartelijk bedankt!

Groetjes van Guinevere