PDA

View Full Version : Homerecording: van mengpaneel naar USB



Keevinkos
21 november 2010, 11:16
Heey allemaal,:strat:

Mijn band is bezig met het schrijven van eigen nummers, wat erg lekker loopt. Nu willen we in de kerstvakantie een van die nummers gaan opnemen. (wel alle sporen apart opnemen)

Ik was van plan het zo te doen: We hebben een aantal micro's en drummics tot onze beschikking. Deze willen we in onze Samson mixer doen, (die heeft alleen een jack uitgang) en dan willen we een Lightsnake kabeltje kopen. Dan via de jack uitgang van de mixer naar de USB ingang van de computer. Kan dit wat ik nu zeg?

Verder wil ik het nummer gaan opnemen en afmixen met Reaper. Kan dit met USB of raden jullie dan een ander (liefst gratis) programma aan?

Reaper kan btw zijn bestanden omzetten naar mp3:cheerup:

muziekschuur
21 november 2010, 11:19
USB betekent meestal dat je tracks stereo worden opgenomen. Dus de summing van de mixer kun je op een enkele stereotrack opnemen. M.i. niet de meest elegante oplossing.

Als je een Phonic helix hebt kan het wel. Ik weet niet welke Samson mixer je hebt dus ik heb geen idee.

Bijvoorbeeld alle Yamaha mixertjes hebben usb en die kunnen stereo in en stereo out. Handig om je laptop met je muziekverzameling aan je mengtafel te hangen maar verder niet.

Ik ben benieuwd welke samson tafel je hebt.

Aanrader; schaf een Helix tafel van Phonic aan. Passen allemaal in een 19" rack (rackoren bijgeleverd) en je hangt em zo in een flightcase. Heeft firewire en USB. De 24 Universal is de aanrader. (700 euro). Heb je 16 tracks in je puter. En de mogelijkheid om 4 bussen te gebruiken en allerlei analoge compressors en ander 19 inch spul dat je hebt liggen. In een 16" eenheden toploaded flightcase geeft dat een enorm nette oplossing.

http://www.feedback.nl/computer-audio/phonic/helixboard-24-universal

Heeft de mengtafel Inserts per input kun je kabeltjes maken zodat dat signaal af te splitsen is en te voeden naar een externe recorder. Een Tascam 1640 geeft je dan een split naar een laptop met usb voor opnames....

Keevinkos
21 november 2010, 11:37
We willen het simpel houden en er verder geen geld aan uitgeven. (behalve dat kabeltje dan)


USB betekent meestal dat je tracks stereo worden opgenomen. Dus de summing van de mixer kun je op een enkele stereotrack opnemen. M.i. niet de meest elegante oplossing

Wat bedoel je hier precies mee? IK het niet helemaal snappen. We gaan ook elk instrument apart achter elkaar opnemen, dan dan zou het toch moeten kunnen?
We hoeven niks stereo op te nemen. De dingen die in stereo anders worden regelen we bij het afmixen. (niet teveel poespas met reverb links, en main sound rechts van een gitaar bijv.) Alleen dat je rythm gitaar links wat duidelijker hoort en rechts de leadgitaar.


Ik ben benieuwd welke samson tafel je hebt.

Het is een Samson MDR 624

The Bertman
21 november 2010, 12:30
Lightsnake gaat niet werken.
Je mengtafel is stereo. Dat betekent dat er twee kanalen uitkomen, een links en eentje rechts. Daar zitten alle instrumenten al ingemixed, dat heb je op de mengtafel gedaan en daar kan je dus niets meer aan veranderen, maar dat had je al begrepen, neem ik aan.
Maar de Lightsnake is mono, die heeft maar één kanaal. Goed voor gitaar, maar niet voor een stereo-mix. Je kan dan beter een simpele interface kopen zoals deze Behringer (http://www.peterverspuy.nl/usb-geluidskaarten/behringer/uca202-uca-202-usb-audio-interface-11342.html). Kost drie tientjes. Maar er zijn er nog veel meer.

grayfink
21 november 2010, 12:36
Die "poespas" kom je trouwens niet aan onderuit voordat het een beetje gaat klinken. Gelukkig levert Reaper gelijk een fatsoenlijk aantal plugins mee. EQ en compressie kom je een heel eind mee.

Keevinkos
21 november 2010, 17:18
Maar dat is 't em nu juist. We hoeven niks in stereo op te nemen. Alles wat de computer binnen komt mag mono zijn. (de mixer gebruiken we dus eigenlijk alleen als microfoonpreamp) Stereo 'poespas' doen we dan bij het afmixen:

Die "poespas" kom je trouwens niet aan onderuit voordat het een beetje gaat klinken. Gelukkig levert Reaper gelijk een fatsoenlijk aantal plugins mee. EQ en compressie kom je een heel eind mee.

exactly:ok:

maar nu mijn vraag. Is hetgeen wat ik nu wil mogelijk? (met reaper dus ook?)

yhcmarc
21 november 2010, 17:54
Zoals eerder gezegd: nee, de meeste USB kaarten hebben een stereo input (dus maar 2 mono kanalen). Je zal toch echt naar een interface met meerdere kanalen moeten gaan kijken. De meeste van 8 of hoger zijn firewire.

Ik zou zeggen, kijk eerst eens de interfaces sticky eens door...

Keevinkos
21 november 2010, 18:07
Ik het niet helemaal begrijpen. Waarom heb ik meerdere kanalen nodig? We spelen elk instrument apart achter elkaar in en hebben dus maar 1 kanaal tegelijk nodig.

edit: als het niet met de lightsnake kan willen we best die audio interface van Behringer kopen. Dan gaat het mengpaneel (microfoonpreamp) dat kastje in en kan het via USB de computer in.

grayfink
21 november 2010, 18:17
Nee hoor, dat kan inderdaad, al is het niet handig.
Wel is het zo dat als je drums opneemt pas een goed resultaat krijgt (persoonlijke mening) vanaf minimaal 3 microfoons. (kick, snare en overhead) en die zijn allemaal een andere eq nodig.
Maar goed, creativiteit is belangrijker dan techniek. Succes!

Keevinkos
21 november 2010, 18:22
De drummics mogen we een dagje lenen van een goede vriend van ons:
- 2 voor de snare
- 2 voor 2 toms
- 1 voor de bass
- en 2 voor overhead
- we hebben ook nog zangmics en we hebben een hele mooie ruimte, dus zet ik er een paar meter verder ook nog een zangmic neer voor de natuurlijke reverb. Dan hoeft er alleen nog extra compressie opgezet worden bij het afmixen.
8 mics totaal

Dat zou dus beteken dat we ook even een mengpaneel voor alleen de drums moeten lenen ergens. Dan moet elke trommel apart op het mengpaneel ge-equalist worden, en dan komt het als 1 geheel in de computer. Beetje reverb is dus al, dus compressie erop en klaar. (miss dat er dan zelfs al een compressor op het mengpaneel zit, zodat elke trommer apart kan)

Steven Otto
21 november 2010, 18:38
Wat bedoel je hier precies mee? IK het niet helemaal snappen. We gaan ook elk instrument apart achter elkaar opnemen, dan dan zou het toch moeten kunnen?
We hoeven niks stereo op te nemen. De dingen die in stereo anders worden regelen we bij het afmixen. (niet teveel poespas met reverb links, en main sound rechts van een gitaar bijv.) Alleen dat je rythm gitaar links wat duidelijker hoort en rechts de leadgitaar.


Voor de instrumenten als gitaar, bas en zang hoef je niet per sé stereo op te nemen, maar bij drums is dat wel nodig. Je wilt graag een ruimtelijk geluid, dus moet je de hi-hat, de overheads, snare en eventueel de toms pannen. Dit kan niet met mono.

Keevinkos
21 november 2010, 18:50
Voor de instrumenten als gitaar, bas en zang hoef je niet per sé stereo op te nemen, maar bij drums is dat wel nodig. Je wilt graag een ruimtelijk geluid, dus moet je de hi-hat, de overheads, snare en eventueel de toms pannen. Dit kan niet met mono.

Zou je even kunnen zeggen welke trommels er links en welke rechts moeten? Dan weeti k dat ook meteen.

Maar ik denk dat we die audio interface van Behringer gaan aanschaffen, dan kunnen we wel stereo opnemen:)

The Bertman
21 november 2010, 18:59
Kick en snare in het midden, hihat een beetje naar rechts. Ga in gedachten voor het drumstel zitten (vanuit de zaal gezien) en je ziet meteen waar je de overige trommels moet plaatsen. Doe het niet te extreem, dat klinkt niet. Overheads kan je wel wat steviger links en rechts zetten.

vincent136
21 november 2010, 19:00
ik denk altijd vanuit het drummers perspectief. Hihat dus wat op links, tom1 wat op links en tom2 wat op rechts. Als hij drie toms heeft zet ik de middelste tom gewoon mono. Gaat het mooi rond..

Overheads pan ik hard links en rechts, snare en kick altijd in het midden.

The Bertman
21 november 2010, 19:02
Jij zet het net andersom als ik. :) Mijn motivatie: je laat het drumstel klinken zoals het publiek het hoort, dus de floortom helemaal links. Niet zoals de drummer het hoort. Drummers moet je sowieso geen rekening mee houden.:D

Han S
21 november 2010, 19:03
Ik vind dit soort topics zo leuk hé, zo begon ik ook ergens heel lang geleden, met een mono bandrecordertje en een kristalmicrofoon. (ik heb het nog steeds als sierraad in de studio staan). Mengpanelen moesten nog uitgevonden worden, Bill Putnam (google maar eens op hem) was daar mee bezig.

We namen op in de lange gang bij een vriendje omdat die zo'n mooie galm had.
Nu heb ik een mengpaneel van 3.20 meter met op elke ingang en vierdelige parametrische toonregeling vat variabele Q factor. En zal ik je een geheim vertellen? Ik heb tijdens opname al die mooie toonregelingen op bypass staan omdat ik het geluid dan beter vind, kortere signaalweg dus.

Het geluid van de microfoon, daar gaat het om en als dat me niet bevalt neem ik een andere die me wel bevalt.

Voor een standaard drumstel gebruik ik negen microfoons en dus negen sporen. Morgen neem ik een oude stijl jazzband op, dus trompet, trombone, clarinet/sax, banjo, staande bas en drums, met misschien vocalen tegelijk met de band.

Hoeveel sporen ik dan tegelijk opneem? 23 sporen.

Succes met de opnamen, het is een strijd, pas op voor faseproblemen met meerdere microfoons op dezelfde bron.

Han S
21 november 2010, 19:05
Jij zet het net andersom als ik. :) Mijn motivatie: je laat het drumstel klinken zoals het publiek het hoort, dus de floortom helemaal links. Niet zoals de drummer het hoort. Drummers moet je sowieso geen rekening mee houden.:D


Hint: linkshandige drummers.

Harald
21 november 2010, 19:14
Het is wel te overwegen zoveel mogelijk live in te spelen met evt. gewoon een goede stereo submix. Al dat overdubben lijkt wel leuk, maar dat is eigenlijk stiekem moeilijker dan goed live spelen. Het resultaat moet nl. wel als een live band gaan klinken. En de timing en groove stem je makkelijker op elkaar af tijdens een live take, dan met overdubs, juist als de band niet 100% strak speelt. Niets zo lastig als overdubben op een take die niet strak in de maat is! Met name een bassist en drummer, en slaggitaar dat moet eigenlijk gewoon live erop gezet worden. Ga je overdubben heb je met die partijen altijd een goede kans dat het als los zand gaat klinken.

Keevinkos
21 november 2010, 19:46
nu we het toch hebben over drumopname. Heeft er iemand er goede site, waar per trommel en bekken uitgelegd staat hoe die geequalist etc moet worden?

de persoon waarvan we de drummics krijgen, heeft schijnbaar ook de Behringer 2442USB mengtafel. Deze kunnen we lenen, nemen we daar alles mee op en hoeven we verder niks meer bij te kopen!;)

moet het kabeltje van de mengtafel naar de computer nog een speciaal USB kabeltje zijn? Of gewoon een normale?

Steven Otto
21 november 2010, 19:57
Dit vind ik een fijne EQ guide:
http://www.idmforums.com/showthread.php?t=18237

Han S
21 november 2010, 20:11
Dat is een mooie guide, maar hoe iets klinkt hangt voornamelijk af van hoe iets gestemd is (in het geval van drums), welke microfoons er worden gebruikt en hoe die worden geplaatst. Bij een slagwerk heb je aan één microfoon niet genoeg en dus heb je altijd het probleem met fasefouten.

Voor de rest heeft Harald een uitstekend punt, het één voor één opnemen van een band is verschrikkelijk moeilijk en vaak klinkt het dan ook als los zand.

En Harald weet waar hij het over heeft, de band waarin hij speelt is gekozen tot beste bluesband van dit land en de CD die we hebben opgenomen werd gewoon als band opgenomen. Alle muzikanten speelden in dezelfde ruimte op de zangeres na en alles werd in een keer opgenomen. Dat levert een CD op waar mensen heel erg blij van zijn geworden.

Onderschat dus niet de problematiek van de overdubs, want dat is veel moeilijker dan het lijkt.

The Bertman
21 november 2010, 22:19
Hint: linkshandige drummers.

:) Weet ik wel. In feite maakt het geen lor uit of je het over links of over rechts gooit, als de zaak maar wat uit elkaar getrokken wordt.

Ik weet dat bij de Nits de drummer altijd helemaal rechts op het podium stond, toch klonk hij gewoon netjes in het midden van de mix.