PDA

View Full Version : noten lezen



bas15
5 januari 2002, 19:46
Moet je perse noten kunnen lezen met elecktrische gitaar?? Krijg je het zoiezo op les of niet??

Vito
5 januari 2002, 19:48
nee, het notenschrift word bijna niet toegepast in de popmuziek. je kan natuurlijk alles in notenschrift om gaan zetten maar vaak is alles zo opgebouwd dat je geen notenschrift nodighebt. Solo's e.d. Zitten vaak in tha bluez.... so....

BRiet
5 januari 2002, 23:44
Het hoeft niet, maar je kan het eventueel krijgen op les. Ik vind zelf dat het er een beetje bij hoort; lekker degelijk, maar als jij daardoor minder lol hebt in het muziek maken zou ik het zeker niet doen.

Supermarco
6 januari 2002, 08:44
Misschien ben ik ouderwets, maar als je wil groeien in muziek, zal je toch echt noten moeten gaan leren lezen. Het is een goeie basis waar je op voort kan borduren, en je zal zien dat je er "later" een hoop aan hebt. Je krijgt meer inzicht in de muziek en bent misschien makkelijker in staat om zelf wat in elkaar te flansen.
Gegroet Marco.

anoniem
6 januari 2002, 10:59
Ja, helemaal waar.
Als niet lezende muzikant ben je gewoon analfabeet.
Maar alleen maar lezen en zonder boek spelen....die mensen zijn er ook.
Da's ook niks.
Dus, if you wanna outplay me, zou ik zeker theorie leren.
Succes!

Kitaarhiero
6 januari 2002, 14:31
Noten lezen is niet het aller belangrijkste Je moet wel akkoorden kennen.. anders heeft men niks aan je in een band (je bent dan in iedergeval wel lastig.. ja het 4e hokje op de 6e snaar etc.)...

anoniem
6 januari 2002, 14:38
Het is wel makkelijk om wat noten te kunnen lezen en het valt best wel mee om het te leren. Als je een middagje ervoor gaat zitten, heb je het zo door.

Ic3gl0vE
6 januari 2002, 14:40
jup noten lezen is nie zo moeilijk (geen idee hoe 't mij is aangeleerd maar das ook al 8 jaar trug )

BRiet
6 januari 2002, 15:17
Op 2002-01-06 08:44, schreef Supermarco:
Misschien ben ik ouderwets, maar als je wil groeien in muziek, zal je toch echt noten moeten gaan leren lezen. Het is een goeie basis waar je op voort kan borduren, en je zal zien dat je er "later" een hoop aan hebt. Je krijgt meer inzicht in de muziek en bent misschien makkelijker in staat om zelf wat in elkaar te flansen.
Gegroet Marco.


Ben het ermee eens dat het best handig en verstandig is om noten te lezen, maar het is zeker geen voorwaarde als je wilt groeien. Ik ken ontzettend veel goede muzikanten die de sterren van de hemel spelen. Ze spelen vaak beter dan degenen die wel noten lezen...

Azagthoth
7 januari 2002, 13:22
Het ligt eraan wat je doel is. Als je echt alles uit de gitaar wilt halen wat erin zit dan is het een pre. Wil je idd alleen maar leuk kunnen spelen en mooie pop muziek maken dan is het niet echt nodig. Wanneer je noten kan lezen ga je op een gegeven ogenblik ook beter of makkelijker een structuur vinden in de theorie.

Het kan geen kwaad wanneer je het niet kan, het kan alleen maar voordeel leveren als je het wel kan.

Skidrow
7 januari 2002, 18:44
Ik heb 5 jaar keyboard les gehad, en ik kan noten lezen (ik weet hoe t zit op een instrument met toetsen)

maar op mijn gitaar weet ik niet precies welke fret en welke snaar nu precies die noot is..... dus lang leve de tabs....
en verder is het wel makkelijk om de Akkoorden te kennen

groetjes Charlotte

Kitaarhiero
7 januari 2002, 20:48
Ik heb ook m'n noten kennis van de keyboard lessen... in een maand kon ik van normaal notenschrift ook gewoon m'n weg vinden op het fretboard. mede omdat ik wist waar grondtonen van akkoorden zitten etc. in het begin was het wel heel erg zoeken en goed kijken etc.

jaccoos
7 januari 2002, 21:35
duhh, ik kan geen noten lezen, heb ik ook niet nodig. ik kan tabs lezen en ik heb een stel flappers gekregen. Das meer dan zat. Als je zelf nummers gaat maken, kan het wel handig zijn als je wat piano, dus notenkennis hebt.

Ik kan wel pindanootjes lezen, maar die eet ik ook liever op.

sash
7 januari 2002, 21:55
[quote]
ik kan geen noten lezen, heb ik ook niet nodig. ik kan tabs lezen
[quote]

weet jij in welke ladder je moet spelen dan? en waar de grondtonen van akkoorden en ladders zitten en hoe ze heten? ik denk dat je wel degelijk het notenschrift moet kennen en waar de noten zitten op je fretboard. het is geen vereiste, maar het is een extraatje.

moretel
8 januari 2002, 08:14
De grondtonen van de ladders relateer ik aan de betreffende accoorden. Verder kan ik niet echt een afgebeelde noot vinden op mijn hals, maar ja 1 noot heeft op de gitaar meerdere posities in tegenstelling tot de piano. Tab is daarbij een goed hulpmiddel. Maar je moet toch wel het ritme uit de noten kunnen halen. Met een metronoom erbij wordt het dan allemaal beter in te studeren en weet je wat er muzikaal wordt bedoeld. Een ander alternatief is iemand het stukje laten voorspelen of CD als voorbeeld, maar soms zijn die niet aanwezig.

jamar
8 januari 2002, 10:35
Ik speel al bijna 40 jaar gitaar (begon toen ik 6 was). Leerde wat akkoordjes van mijn vader en daarna ging het eigenlijk zo'n beetje vanzelf. Dus nooit enige vorm van muziekonderwijs gehad. Speel nog altijd in een band en dat lukt aardig. Alleen in al die jaren heb ik het toch als een gemis ervaren dat ik geen behoorlijk muziekonderwijs heb gehad. Met name met het instuderen van nummers vanaf notenschrift heb ik moeite. Ik heb daarnaast altijd een casettebandje of cd nodig met de te oefenen nummers. Het zou veel makkelijker zijn als je "a prima vista", dat betekent zoveel als direkt van papier lezend, zou kunnen spelen. Dus als ik opnieuw zou beginnen zou ik zeker van notenschrift willen leren spelen en in het algemeen betekent dat een leraar zoeken of je aanmelden bij een muziekschool.

jaccoos
8 januari 2002, 17:33
weet jij in welke ladder je moet spelen dan? en waar de grondtonen van akkoorden en ladders zitten en hoe ze heten? ik denk dat je wel degelijk het notenschrift moet kennen en waar de noten zitten op je fretboard. het is geen vereiste, maar het is een extraatje.
[/quote]

Ja, maar aangezien het gaat over een volstrekte beginneling die het vraagt, gezien zijn andere posts,(sorry als je geen beginneling bent) heeft die het VOORLOPIG nog niet nodig. Ik ben ook nog niet zover en ik speel anderhalf jaar. en trouwens ik weet wel welke noten op het fretboard zitten maar niet hoe je akkoorden samenstelt daaruit. dus als iemand dat kan uitleggen. :wink:

anoniem
9 januari 2002, 13:45
Zijn er dan zo weinig mensen die eigen muziek schrijven en dit op papier willen zetten of speelt iedereen hier maar de geijkte nummertjes na van de radio.
Natuurlijk heb je oren nodig om muziek te kunnen maken, net zoals je een mond nodig hebt om te kunnen praten. Maar als je kunt opschrijven wat je zegt, waarom zou je dan niet leren op te schrijven wat je speelt.
Niet alles is in accoorden neer te zetten en geloof me, Tabs werken echt wel, maar zijn net zo moeilijk als noten (of makkelijk, wat je wilt).
Er zijn meer dan genoeg redenen te bedenken om géén noten te leren lezen. Maar als iedereen zo enthousiast is over gitaar in het bijzonder en muziek in het algemeen begrijp ik niet dat het nemen van de moeite om noten te leren lezen zoveel discussie oplevert. Ik lees bijna niets anders dan excuses om geen noten te kunnen lezen.
Een beetje muzikant wil alles kunnen spelen en heeft daarbij wel degelijk notenschrift nodig.

Tecker
9 januari 2002, 18:11
tja, akkoorden leren moet je sowieso doen. als je die eenmaal onder de knie hebt is het wel erg prettig als je ook weet waar die akkoorden uit bestaan, (maakt soleren ook makkelijker) dus daarvoor hoef je niet per se notenschrift te kennen. het is wel makkelijk om te kennen als je zelf wat wilt gaan schrijven!

Azagthoth
11 januari 2002, 13:09
Ja, maar aangezien het gaat over een volstrekte beginneling die het vraagt, gezien zijn andere posts,(sorry als je geen beginneling bent) heeft die het VOORLOPIG nog niet nodig. Ik ben ook nog niet zover en ik speel anderhalf jaar. en trouwens ik weet wel welke noten op het fretboard zitten maar niet hoe je akkoorden samenstelt daaruit. dus als iemand dat kan uitleggen.

Een simpele majeur of mineur akkoord bestaat uit een harmonische samenklank
van 3 verschillende tonen. de ligging van die tonen in de majeur toonladder, relatief aan de grondtoon,
bepaald de benaming van het akkoord. enige kennis van de majeur toonladder
is wel vereisd bij het benoemen van akkoorden.


hier staat een zeer goede uitleg:
http://www.guitar.com/tab/chord-theory.asp



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Azagthoth op 2002-01-11 13:15 ]</font>

taylor
11 januari 2002, 13:24
het is heel simpel wat en akkoord min, maj, overmatig of dim maakt er zijn niet meer 3klanken dan die 4 akkoorden.

min heeft 1 kleine terts(kleine 3),maj heeft 1 grote terts(grote3)

de grondtoon en kwint blijven gelijk

het is heel makkelijk te horen min klinkt zielig

maj klinkt vrolijk

maarja voor 1 beginner zijn dit soort dingen niet belangrijk naar mijn idee dan moet het leuk blijven dus gewoon spelen.

als je het verschil hoort tussen bv maj en min is het ook goed.

Supermarco
12 januari 2002, 00:50
Jongens, luister nou eens naar de wijsheid van Jamar!! (Ben het roerend met hem eens)