PDA

View Full Version : Jarock Albert (Explorer)



geert1976
21 november 2010, 01:25
Gisteren opgehaald, een Jarock Explorer uit ik vermoed de 2e helft van de jaren 70, volledig origineel op de slagplaat na.

Hij stond al een tijdje op MP en ik werd nieuwsgierig, omdat er weinig over deze gitaren te vinden valt, de herkomst is al helemaal onduidelijk.

Er worden op het internet als producenten aangewezen: Fuji Gen Gakki, Matsumoku en de producent die de Elmaya's zou maken.

Elmaya valt af, de trusrod is er eentje met eentje met inbus, terwijl de Elmaya's de trusrod 1 op 1 gekopieërd hadden van Gibson, tevens heb ik de geinstalleerde tuners nog nooit op een Elamaya gezien, want ook die werden 1 op 1 nagemaakt.

Matsumoku twijfel ik ook over, mede gezien de humbuckers (zijn van Gotoh en Matsumoku gebruikte over het algemeen Maxon en MMK), verder zijn de stoptail en brug ook niet echt des matsumoku's)

Ik denk dat Fuji Gen een goede kandidaat is, die gebruikte nog wel eens Gotoh humbuckers, verder heb ik dergelijke tuners wel vaker op Fuji's gezien (ook wel op Ibby strat en Tele kopien)

inlays's doen mij erg denken aan de Fernandes strat. en Japanse Fenders.

Qua bouw zit de gitaar goed in elkaar en is 1 op 1 gekopierd naar evenbeeld van de Gibson.
Body en hals zijn van mahonie en de body lijkt zelfs uit 1 stuk te bestaan.
Hals is een tikkeltje donkerder gelakt.

Hals is een kopie van de dikke 50's hals van Gibson, een volle C-shape, vind ik wel lekker eigenlijk.
Pots zijn 500k pots, gewoon grote, dus geen mini's.

Al met al vind ik dit een hele lekkere gitaar, die nog eens lekker klinkt ook en voor de prijs waar ik hem voor heb, koop je nog geen Chinese Tokai of Epi voor.

Deze houd ik lekker, ik had nog geen explorer en deze klinkt en speelt als een beer


http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM3587.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM3588.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM3589.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM3590.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM3591.jpg

BamBuFan1
21 november 2010, 01:49
http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM3587.jpg

Da's potdorie een appetijtelijk stukje hout!

Ik had Jarock inmiddels een beetje ingedeeld bij de 'low/middle budget'-merken, kom jij met zo'n ding aan?!

Ik heb verschillende Jarocks gehad: USA-kopieën uit zowel Japan als Korea, een neck-through met MMKs en dat waren op zich nette gitaren, maar niet écht bijzonder. Dit ding ziet er met z'n mahonie een heel stuk serieuzer uit!

BTW: hoe verleidelijk is het om dat ALFRED-logo even te vervangen door GEERT ?

geert1976
21 november 2010, 01:53
Da's potdorie een appetijtelijk stukje hout!

Ik had Jarock inmiddels een beetje ingedeeld bij de 'low/middle budget'-merken, kom jij met zo'n ding aan?!

Ik heb verschillende Jarocks gehad: USA-kopieën uit zowel Japan als Korea, een neck-through met MMKs en dat waren op zich nette gitaren, maar niet écht bijzonder. Dit ding ziet er met z'n mahonie een heel stuk serieuzer uit!

BTW: hoe verleidelijk is het om dat ALFRED-logo even te vervangen door GEERT ?

Yep, op het net kom je eigenlijk alleen maar stratjes tegen en Ibanez Blazer Ripp-offs.

Hout is inderdaad erg mooi, de hele gitaar eigenlijk wel, fretwerk is ook erg netjes actie staat nu op 1,9mm tussen de lage E en 12e fret, bij fret 22 staat die op 2,1, zonder geratel, dus ik laat hem lekker zo.

Jij hebt dus Jarocks gehad met MMK elementen?, hmm dat zijn Matsumoku elementen wellicht was Jarock ook weer zo'n Hoshino handelsnaam?

Geert op de cover, ha, wel grappig!

vulvasonic
21 november 2010, 02:48
Geef 'm aan mij en dan laat ik 'm overspuiten met zilver glitter of goud glitter. En dan lekkere jaren 70 glamrock spelen! :blast:

Johannes
21 november 2010, 11:28
Cool! Zou er geen routing onder de slagplaat zitten, aangezien de pickup switch een back-routing heeft?

Jasper.
21 november 2010, 11:30
Mooie gitaar, alleen die plaatsing van de knoppen vind ik niet echt mooi.

guitarkid
21 november 2010, 11:45
Mooie gitaar, alleen die plaatsing van de knoppen vind ik niet echt mooi.

Staan ze op het origineel niet een beetje schuin t.o.v. elkaar?
Mooi ding, Geert! Lust ik ook wel ! ;)

Gr. C.

Jasper.
21 november 2010, 11:47
Staan ze op het origineel niet een beetje schuin t.o.v. elkaar?
Mooi ding, Geert! Lust ik ook wel ! ;)

Gr. C.

Ja ik geloof het ook, en wat minder dicht op elkaar. Kom je hier wel met je vingers tussen zonder een andere knop ook per ongeluk te verzetten?

geert1976
21 november 2010, 12:30
Cool! Zou er geen routing onder de slagplaat zitten, aangezien de pickup switch een back-routing heeft?

Slagplaat is er al afgeweest, geen routing:ok:

geert1976
21 november 2010, 12:32
Staan ze op het origineel niet een beetje schuin t.o.v. elkaar?
Mooi ding, Geert! Lust ik ook wel ! ;)

Gr. C.

Bij de originele explorer staan ze wel in lijn, maar iets verder van elkaar af en staan ze iets schuin naar boven gericht:ok:

no 1 hops
21 november 2010, 13:07
jarock is een eigen import product van de toenmalige nederlandse importeurs van ibanez gitaren.
(jaap, rob, kees)
denk dat dit een van de weinige of misschien wel enige explorer is want je ziet je verder nooit.
wel de st modellen waarvan ik er ook een heb gehad.

zou er zuinig op zijn, weet ieder geval dat de gohto pups niet verkeerd waren

geert1976
21 november 2010, 13:26
jarock is een eigen import product van de toenmalige nederlandse importeurs van ibanez gitaren.
(jaap, rob, kees)
denk dat dit een van de weinige of misschien wel enige explorer is want je ziet je verder nooit.
wel de st modellen waarvan ik er ook een heb gehad.

zou er zuinig op zijn, weet ieder geval dat de gotoh pups niet verkeerd waren

De pups zijn uitstekend inderdaad, vond ze erg goed klinken en dacht dat dit wellicht USA humbuckers waren die de originelen hadden vervangen, ik was enigszins verbaasd dat ik Gotoh humbuckers aantrof.

Ik weet overigens nog een tweede Jarock te staan een LP (ook mooie solidbody met ingelijmde hals), maar de eigenaar hiervan piekert er niet over de gitaar te verkopen.
Een tweede explorer weet ik ook nog, maar ook die is niet te koop, die heb ik overigens niet bespeeld, dus ik weet niet hoe die is

Hendriks
21 november 2010, 13:54
jarock is een eigen import product van de toenmalige nederlandse importeurs van ibanez gitaren.
(jaap, rob, kees)
En Alfred dan?

Gitaar ziet er goed uit , niet mijn ding , maar voor een Gibson-clone niet gek.

BamBuFan1
22 november 2010, 00:08
jarock is een eigen import product van de toenmalige nederlandse importeurs van ibanez gitaren.
(jaap, rob, kees)
denk dat dit een van de weinige of misschien wel enige explorer is want je ziet je verder nooit.
wel de st modellen waarvan ik er ook een heb gehad.

zou er zuinig op zijn, weet ieder geval dat de gohto pups niet verkeerd waren

Verrek! Nooit aan gedacht dat het een tweede "Gerrinez" was!

Dus logischerwijze zouden het steeds om modellen uit opdracht van Hoshino moeten gaan (wat precies klopt met bv de Blazer-modellen die Geert noemt). Ik heb zelf dus o.a. een (hoogstwaarschijnlijk) Matsumoku Jarock gehad, maar dat valt op zich te verklaren doordat Hoshino ook daar wel gitaren heeft laten maken.

Toch blijven het rare jongens, die Japanners.

geert1976
22 november 2010, 00:12
Verrek! Nooit aan gedacht dat het een tweede "Gerrinez" was!

Dus logischerwijze zouden het steeds om modellen uit opdracht van Hoshino moeten gaan (wat precies klopt met bv de Blazer-modellen die Geert noemt). Ik heb zelf dus o.a. een (hoogstwaarschijnlijk) Matsumoku Jarock gehad, maar dat valt op zich te verklaren doordat Hoshino ook daar wel gitaren heeft laten maken.

Toch blijven het rare jongens, die Japanners.

Ik heb vandaag nog even goed op het net gekeken en nergens is er iets te vinden van een Jarock Explorer.

Ik heb nog even gemaild met de eigenaar van de wellicht 2e explorer, echter die is niet meer (gesloopt).

Zou ik dan de enige nog bestaande Jarock Explorer hebben??

Op een amerikaanse LP forum is er nog wel iemand in bezit van een Jarock LP..

BamBuFan1
22 november 2010, 00:13
Zou ik dan de enige nog bestaande Jarock Explorer hebben??

http://www.graphpaper.com/wp/wp-content/uploads/2007/02/holy_grail_660.jpg

geert1976
22 november 2010, 00:23
http://www.graphpaper.com/wp/wp-content/uploads/2007/02/holy_grail_660.jpg

mjja wel bijzonder dat ik een gitaar heb staan die je verder nergens ziet.

Mijn vriendin vind hem aards lelijk, dat dan weer wel......

Noid
22 november 2010, 16:20
... Mijn vriendin vind hem aards lelijk, dat dan weer wel......
Aha, vandaar die papieren zakdoekjes op de foto :soinnocent: :seriousf:

Gefeliciteerd, het lijkt een goede en bijzondere aankoop!

Fisherman
22 november 2010, 17:02
Geert, een Explorer????

De wonderen zijn de wereld nog niet uit, want ik meen me te herinneren dat je het model altijd maar zozo (oftewel helemaal niet mooi) gevonden hebt ??

Het is wel een uniek dingetje, maar je wordt vast niet boos als ik zeg dat ik de mijne net ff wat mooier vind, toch? :soinnocent:

Veel plezier ermee, Geert! :ok:

no 1 hops
24 november 2010, 00:26
En Alfred dan?

Gitaar ziet er goed uit , niet mijn ding , maar voor een Gibson-clone niet gek.ik weet niet beter dan die drie, als het er vier waren klopt het natuurlijk nog meer qua naam.

nickofzo
24 november 2010, 00:33
ik voel de explorer hype momenteel

mooi ding.. alleen jammer dat die knoppen zo dicht op elkaar zitten .. maar ag.. dat hoor je toch niet als je speelt:P

Maleco
24 november 2010, 08:42
Psst...


mocht je ooit zat worden van deze X,
ik wil um wel hebbuh hoor
:sssh:

AgileGhost
24 november 2010, 14:22
Mooi ding! Dit is toch ook wel de mooiste uitvoering van de explorer IMO: natural finish met witte slagplaat. Congrats!

josraats
13 mei 2012, 22:17
Grappig, ik heb hier een jarock explorer op zolder staan! Er zit wat speling op de hals maar mocht er nog een handig iemand met interesse zijn...

mesaman
15 mei 2012, 12:44
tijdsgat.... en dan geen fotoos plaatsen?beetje flauw