PDA

View Full Version : De eeuwige zoektoch naar...



Toosh
20 november 2010, 16:48
Goedemiddag,

Al een volledig jaar ben ik op zoek naar een nieuwe amp, maar nog steeds heb ik mijn heilige graal nog niet gevonden.

Ik zing en speel gitaar in onze band (alternatievere rock met bluesy invloed, moeilijk hier een naam op te plakken, check
http://www.youtube.com/watch?v=a3VrDLsQLoc
momenteel nog op een cheap-ass bugera 333 versterker, dit op een orange 2*12 v30 cab. De waarheid gebied mij te zeggen dat ik deze bugera liever achter mij laat aangezien ik deze veel te modern , te punchy, te strak ,te weinig gevoel en dynamiek vindt. Trouwens heb ik dit met veel versterkers die ik onlangs heb getest.
Momenteel behelp ik mezelf met een fender blues junior met een blackstar dual-pedaal. Dit bevalt me veeeel beter -> love the cleans , het randje via pedaal en het betere scheurwerk via pedaal. Echter is de speaker in het laag zeker op optredens wat 'zwakjes'


Nu ben ik op zoek naar een nieuwe top of combo die me volgende dingen verleend.

Clean -> dat staat als een klok, warm, fenderish vol / mesa style , eventueel ook meer voicing van een plexi. Niet het steriele dat alle door mij getest versterkers hadden (ik denk aan clean van rockerverb, jvm, alle engls)
Gain kanaal -> randje tot en met een stevig scheur , geen metal maar moet zeker en vast het stevige hard rock gebeuren aankunnen. Mijn voorkeur qua voicing is ook Britser. Zelf heb ik de indruk dat iedereen op dit forum een soort strakke distortion adoreert, hier hou ik eerlijk gezegd minder van. Ik hou meer van het iets lossere (ik denk aan Jimmy Page) type (moeilijk dit te verwoorden..)

Budget = ongeveer 1000 tot 1400 euro , ik kan eventueel cab behouden....

om jullie nog wat meer info te geven over de vraag wat ik zoek hieronder een paar soundclips waarvan ik hou.
http://www.youtube.com/watch?v=fR3Os80p0u4&feature=channel
http://www.youtube.com/watch?v=a3VrDLsQLoc

Sorry voor de lange inleiding, bij deze hoop ik wat nuttige tips te verkrijgen om wat amps te testen.

Greetz Toosh

Midwolda
20 november 2010, 17:18
Haha, grappig, die laatste link... toen ik je verhaal zo las dacht ik aan een Rivera Clubster 45.
Dat is dan weliswaar een combo, maar als je je Orange cab er bij houdt heb je meer dan genoeg sound.
Plus je hebt een wat veelzijdiger antwoord op het eeuwige "wat gebruik ik waar" vraagstuk.

Hoeveel watt denk je nodig te hebben? Effectloops, line-outs, hoeveel kanalen, etc?

Ijselrobo 07
20 november 2010, 17:45
Misschien een van de Blackstar Series One versterkers (http://www.blackstaramps.co.uk/products/seriesone/index.html)?
Het handige aan blackstar, is de ISF (schakelen van Amerikaanse sound naar engelse sound en omgedraaid)
Zelf heb ik de HT-20 combo, die heeft ook een warme clean, en de Series One heeft zelfs 2 soorten clean: Warm en Bright.
De overdrive van de HT-20 is zo ongeveer hoe jij het beschrijft:

Gain kanaal -> randje tot en met een stevig scheur , geen metal maar moet zeker en vast het stevige hard rock gebeuren aankunnen. Mijn voorkeur qua voicing is ook Britser. Zelf heb ik de indruk dat iedereen op dit forum een soort strakke distortion adoreert, hier hou ik eerlijk gezegd minder van. Ik hou meer van het iets lossere (ik denk aan Jimmy Page) type (moeilijk dit te verwoorden..)
En de Series One heeft nog twee soorten overdrive: Crunch en Super Crunch.

hopelijk geef ik je hiermee een goede raad, en wens ik je succes met je zoektocht!

Grtz.
Ijselrobo 07

Toosh
20 november 2010, 18:33
30 watt voldoet ruimschoots, ben geen watthoer ! , mag meer maar minder niet om wat headroom over te houden.
2 kanalen lijkt me wel een must.

Series one van blackstar had ik ook al bekeken , ik vind hem echter vrij 'modern' klinken. Dan was ik eerder in de wolken door hun Artisan reeks , deze lijken me dan echter totaal niet praktisch.

Thiez
20 november 2010, 18:46
Egnater renagade misschien? Ik zit beetje met dezelfde wensen en dit lijkt mij een heel interessant versterkertje. Moet hem zelf echter ook nog ergens proberen.

the sure thing
20 november 2010, 19:31
... ik je zoektocht naar het "bijna onmogelijke in 1 amp" kan ik je 2 tips geven:

1- Koop 2 amps en schakel tussen beiden (dus een goede cleane amp en een goede oversturingsamp)

2- koop een goede clean klinkende amp en los de overdrives op met pedaaltjes. Er zijn ZOO ontzettend veel overdrive/distortion pedaaltjes, dat de klank die jij exact zoekt, er zeker tussen zit.

Nr 2 is een goedkope oplossing. En voor mij eigenlijk tot op heden nog steeds de beste.

ibanez260
20 november 2010, 21:57
wat dacht je van een peavey classic 50?

heb em onlangs toevallig is even kunnen bespelen en het lijkt me wel iets voor jou...

e!
20 november 2010, 21:58
... ik je zoektocht naar het "bijna onmogelijke in 1 amp" kan ik je 2 tips geven:

1- Koop 2 amps en schakel tussen beiden (dus een goede cleane amp en een goede oversturingsamp)

2- koop een goede clean klinkende amp en los de overdrives op met pedaaltjes. Er zijn ZOO ontzettend veel overdrive/distortion pedaaltjes, dat de klank die jij exact zoekt, er zeker tussen zit.

Nr 2 is een goedkope oplossing. En voor mij eigenlijk tot op heden nog steeds de beste.
+1

Goed clean + twee pedaaltjes: een overdrive/tubescreamer + distortion.

Voor € 1400 koop je een hoop moois. Als je daar 2 amps voor moet kopen wordt t wat lastiger, maar je zou eens kunnen kijken naar een Fender Hot Rod Deville + London City Bulldog voor bij je cab. Die laatste schijnt aardig Marshallig te klinken.

Fender (http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Guitars/Electric-guitar-amps/Fender-Hot-Rod-DeVille-410-60-Watt-All-tube-Combo-4x10-Speaker/art-GIT0002523-000)
LC (http://www.gitaartabs.nl/gitaar-kopen/products/London-city-bulldog.html)

sjaak1990
20 november 2010, 22:30
Ik zou liever een channel switcher kopen voor dat budget. 2 matige amps of 1 dikke, dan zou ik het wel weten. Je hebt al een mooie cab dus daar is zeker een mooie top voor te krijgen.
Mijn droomamp die ik nooit geprobeerd heb (bewust want dan moet ik hem wel kopen denk ik) de brunetti mercury is misschien wat voor je! 2e hands voor dat bedrag te krijgen of misschien 100 euro meer. Maar nooit geprobeerd dus...
Een single channel amp met een pedaaltje kan ook, dan heb je sowieso het mooie cleangeluid al, kan je er later misschien wat bijnemen als je dat wilt.

Kim Wilson
20 november 2010, 22:35
Ouwe Fender combo, Boss PS-2 Powerstack en misschien een Tubescreamer, en klaar is Toosh! :ok:

Pepe
20 november 2010, 22:47
Er zullen best meer channel amps zijn met goed clean maar over het algemeen doet een single channel dat beter. More channels zijn toch gevoiced op lead dus minder hoog en minder laag en een overdrive over een clean amp klinkt dan beter dan andersom.

Maar er valt genoeg te variëren. Een silverface Fender met een Blackstar of Ibanez SD9 of anders een Matchless Lightning of Dr.Z Z-28/Maz met een goede booster om maar eens wat te noemen.

edit: hetzelfde als Wilson zegt dus..

Thiez
20 november 2010, 23:02
Ik zou liever een channel switcher kopen voor dat budget. 2 matige amps of 1 dikke, dan zou ik het wel weten. Je hebt al een mooie cab dus daar is zeker een mooie top voor te krijgen.
Mijn droomamp die ik nooit geprobeerd heb (bewust want dan moet ik hem wel kopen denk ik) de brunetti mercury is misschien wat voor je! 2e hands voor dat bedrag te krijgen of misschien 100 euro meer. Maar nooit geprobeerd dus...
Een single channel amp met een pedaaltje kan ook, dan heb je sowieso het mooie cleangeluid al, kan je er later misschien wat bijnemen als je dat wilt.

Brunetti mercury is idd heerlijke versterker! Maar redelijk tam. Voor stevige hardrock moet je idd even uitproberen of hij ver genoeg gaat voor je. Voor mij moest voor het stevigere werk wel echt de boost helemaal open en dan zat hij op randje.

Toosh
21 november 2010, 17:12
Zal ik zeker is proberen, indien ik hem kan testen ergens in België.

Inderdaad 2amps zou leuwk zijn, maar heb stiekem een broertje dood aan al dat hefwerk.

sjaak1990
23 november 2010, 12:39
Brunetti mercury is idd heerlijke versterker! Maar redelijk tam. Voor stevige hardrock moet je idd even uitproberen of hij ver genoeg gaat voor je. Voor mij moest voor het stevigere werk wel echt de boost helemaal open en dan zat hij op randje.

Goed om te weten! Zo een stuk minder gas want ik ben niet op zoek naar een tamme versterker.

Denk dat een mooie fender amp+pedaaltjes het ook erg leuk kan doen, of een andere mooie cleane amp natuurlijk, dan heb je sowieso een compromisloos clean geluid.

Kingfisher
23 november 2010, 15:24
Test de Mesa boogie express 5:50 eens. Koop de head en spekerkast apart, de combo is iets te zwaar om handig te verzeulen.

driftkop
23 november 2010, 15:30
Kijk ook eens naar een Fender DRRI - past prima in je budget.

Lexvandoef
23 november 2010, 16:11
Ouwe Fender combo, Boss PS-2 Powerstack en misschien een Tubescreamer, en klaar is Toosh! :ok:

Heb je die PS-2 al eens geprobeerd dan Hans? :soinnocent:

Henri H
23 november 2010, 16:41
....Clean -> dat staat als een klok, warm, fenderish vol / mesa style , eventueel ook meer voicing van een plexi. Niet het steriele dat alle door mij getest versterkers hadden (ik denk aan clean van rockerverb, jvm, alle engls)
Gain kanaal -> randje tot en met een stevig scheur , geen metal maar moet zeker en vast het stevige hard rock gebeuren aankunnen. Mijn voorkeur qua voicing is ook Britser. Zelf heb ik de indruk dat iedereen op dit forum een soort strakke distortion adoreert, hier hou ik eerlijk gezegd minder van. Ik hou meer van het iets lossere (ik denk aan Jimmy Page) type (moeilijk dit te verwoorden..)

Budget = ongeveer 1000 tot 1400 euro ...Ik zeg Mesa Boogie Stiletto, precies jouw beschrijving/wensen.

Ik heb hem zelf ook, en ben er nog steeds zeer content mee, alhoewel een (of twee) single channel amp(s) met pedalen helemaal perfect zou zijn, ware het niet dat het een hoop gesleep, en nog vervelender, veel kabels en schakel materiaal met zich meebrengt.
Bijkomend voordeel van de Stiletto: solo boost. Die vind je niet zoveel op een single channel amp.

Kim Wilson
23 november 2010, 16:50
Heb je die PS-2 al eens geprobeerd dan Hans? :soinnocent:
Ach, Michael kennende (en zijn commentaar ook op waarde kan schatten) en het filmpje gezien hebbende kan ik een redelijke voorstelling maken van hoe het ding klinkt, en dat dat wellicht heel goed aan kan sluiten op de wensen van de TS. :satisfie:

sjaak1990
23 november 2010, 19:13
Ik zeg Mesa Boogie Stiletto, precies jouw beschrijving/wensen.

Ik heb hem zelf ook, en ben er nog steeds zeer content mee, alhoewel een (of twee) single channel amp(s) met pedalen helemaal perfect zou zijn, ware het niet dat het een hoop gesleep, en nog vervelender, veel kabels en schakel materiaal met zich meebrengt.
Bijkomend voordeel van de Stiletto: solo boost. Die vind je niet zoveel op een single channel amp.

Wat ik van de stiletto gehoord heb in de niet zo lange test, zou hij heel geschikt kunnen zijn! 2 kanalen, mooi clean kanaal en een mooi marshall achtig scheur kanaal, andy timmons demonstreert het mooi: http://www.youtube.com/watch?v=ihSGJ4tS228 (super gitarist!).
Heb ook vaker mooie aanbiedingen gezien van nieuwe stiletto 2's. http://www.feedback.nl/gitaar-versterkers/mesa-boogie/stiletto-deuce-ii-snakeskin
Heb ze ook wel goedkoper gezien volgens mij, max guitarstore had een tijd geleden ook een mooie aanbieding, ben toen zelfs aan het onderhandelen geweest.

e!
24 november 2010, 21:43
Ik zou liever een channel switcher kopen voor dat budget. 2 matige amps of 1 dikke, dan zou ik het wel weten.
Ik zou een combinatie van een Hot Rod Deville en een LC Bulldog nou niet bepaald matig willen noemen. Ik hoor daar toch veel positiefs over.

Channel switchers hebben toch vaak ergens een compromis, vaak in het clean.

marc_o
24 november 2010, 21:56
Toosch

Check een Rivera, er zijn er wel een aantal 2e hands te vinden. Een forumlid hier ergens verkoopt een Rake-head....klinkt zoals je je sound beschrijft. Niks mis mee.
verder inderdaad een Stiletto, Brunetti mercuri....er is zeer veel te krijgen in jouw smaak.
Check ook zeer zeker Gitaarmarkt, er staat een 2e hands Bogner Shiva-head op voor 1400.....als je het daar niet mee redt, dan weet ik het niet meer hoor.