PDA

View Full Version : Welke amp moet ik hebben?



Luukm
20 november 2010, 15:07
Ik ben verliefd op de vintage Fender sound!

Nu ik opzoek ben naar een nieuwe amp wil ik vrijwel zeker gaan voor een vintage fender. Maar welke? Ik zoek een amp die heerlijk klinkt op zowel kamervolume, als tijdens een repetitie of optreden (voornamelijk kroegen, en kleine zalen).

Ik speel voornamelijk Funk/soul en Blues/rock. Dus ik heb een warme volle sound nodig, maar ook een lekkere blues scheur als in stevie ray vaughan.

Voor funk/soul zou ik denken aan een Twin reverb, maarja weinig tot geen break-up voor mijn bluesy scheurwerk.

Wat zal ik nou eens doen? Een flinke amp, met bijv. een tubescreamer, of is het slimmer om naar een vibrolux oid te kijken, of toch een deluxe reverb? Maar is die dan weer clean genoeg? En wat is prijstechnisch gezien slim?

Iemand tips?

matto
20 november 2010, 23:30
super reverb

GretschGuy
21 november 2010, 08:04
Ik zoek een amp die heerlijk klinkt op zowel kamervolume, als tijdens een repetitie of optreden (voornamelijk kroegen, en kleine zalen).


Good luck with that.

Lodedsvd
21 november 2010, 08:22
Ik zoek een amp die heerlijk klinkt op zowel kamervolume, als tijdens een repetitie of optreden

Als je een lampenversterker wil moet je denk ik al zeker gaan kijken naar een die schakelbaar is naar een ander wattage. anders gaan de buren niet blij zijn denk ik :cheerup:

PeeVee
21 november 2010, 11:09
Super Reverb!

muziekschuur
21 november 2010, 11:50
Een superreverb of een 22 watt versterkertje. De Princeton recording is ook een aanrader. Neem ook voor vervorming een pedaaltje erbij. Mogelijk een fuzz en iets zoals een vibrato kan ik me voorstellen. De pedaaltjes van Danelectro zijn betaalbaar en goed.

Ik heb hier een Fender The Twin. Die kan op half vermogen (50 watt). Ik heb er twee eindbuizen uitgetrokken (=50 watt). Icm de halveringsschakelaar heb ik dus nu zo'n 20 watt.

Ik heb de indruk dat je een flinke investering wil doen. Dus ik zeg de Vibrolux Reverb.
http://www.fender.com/products/search.php?partno=0215100000

Waarom die? Die is uitgeroepen door Fender versterker liefhebbers als het meest handzaam en veelzijdig.

Het is geen goedkope versterker. En tweedehands heeft het geen zin ze te kopen. Ze zijn dan niet goedkoper. En het is een versterker die na een jaar of 6 onderhoud vraagt (bias, andere lampen). Maar met zijn 40 watt hard genoeg op elk podium en met 2x10 inch klein genoeg om onder een tafeltje weggezet te worden in elk huis. En met een gevoerde hoes eroverheen makkelijk mee te nemen in de kleinste auto's.

Een superreverb is net zo duur. Maar een onhandig groot ding.... Heb je de ruimte wel (& de spierballen), dan zeg ik ook Superreverb. Woon je op een etage, dan is de Vibrolux reverb een fantastische investering die je ook reverb & vibrato brengt.
http://www.fender.com/themes/products/images/prod_images/amplifiers/0215100000_md.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=Ugk16gGiWlE

Mr.Jay
21 november 2010, 16:34
Héél andere VibroluxReverb in die clip van Gregor, dat is een echte Blackface ( AB763 circuit).
De CVR (eigenlijk gewoon een '63Vibroverb) is een brownface 6G-circuit, appels met peren vergelijken.

Luukm
21 november 2010, 17:34
Dank voor alle reacties!

Ik begrijp inderdaad dat het vrij onmogelijk is om een te gekke sound uit een amp te krijgen op zowel kamer niveau als tijdens een optreden. Het is dan ook belangrijker dat het 'on stage' gewoon te gek klinkt.

Ik ben na enkele Marshalls overgestapt op een Fender Deville 410, 60 watt buizen (en spierballen noodzakelijk). Prima amp, maar klinkt pas echt heerlijk als je het volume driekwart opendraait, maar dan blaas je de zaal gewoon compleet weg. De mastervolume bood hierin ook weinig oplossing. En daarbij ben ik niet zo gecharmeerd van de reissue modellen en nieuwe Fender amps. Ik krijg gewoon kippenvel van de oude Fendersound!

Ik hoor steeds meer goede verhalen over de Superreverb! Ik heb er helaas nog nooit over kunnen spelen, maar wat ik er online van kan horen klink die inderdaad te gek.

Ik zie dat de Silverface modellen tot '75 op 45 watt zitten, en dat dit verhoogd is naar 70 watt en later 135 watt RMS. Daarnaast zijn er andere aanpassingen gedaan door de jaren heen. Zijn er modellen die ik beter links kan laten liggen? 45 watt is natuurlijk al best flink, krijg ik daar nog een lekkere oversturing uit op repetitie niveau?

Dank voor de reacties alvast, ik ga vast spierballen kweken :ok:

matto
21 november 2010, 18:37
De 45 watters zijn het leukst maar aangezien ze niet erg vaak worden aangeboden kun je ook proberen om een 70 watter op de kop te tikken(alhoewel je die ook niet zo heel vaak tegenkomt) en deze om te laten bouwen naar de oude specificaties.

Luukm
21 november 2010, 22:38
Wat is eigenlijk een eerlijke prijs voor zo'n beestje? (bij benadering)

tnijland
21 november 2010, 22:55
Ik weet niet hoe hard je speelt maar er is een hele leuke buizen-amp uitgekomen van Ibanez (TSA15H) met, jawel een echte ingebouwde tubescreamer volgens en is schakelbaar tussen 5W (huiskamer) en 15W (kroeg) en kost maar 280 Euro. Het bijpassende 1x12" speaker cabinet (TSA112C) kost 180 Euro extra (link http://www.ibanez.com/Electronics/model-TSA15H).

Het ding klinkt echt fenomenaal, ziet eruit als een boutique topje maar klinkt ook nog eens overeenkomstig. Het geniale zit 'm natuurlijk in het orginele tubescreamer circuit waarmee dat o zo mooie randje op de sound is te maken. Meestal klinken de EL84 buisjes niet zo goed maar deze gebruikt ook nog eens 6V6 buizen waardoor er een mooie volle sounds ontstaat die gebruikt maakt van eindbuis oversturing. Het is wel een echte Fender-achtige SRV sound. Denk overigens dat ie met een 2x12" helemaal opengaat...

Ik heb de amp zelf aangeschaft omdat ik ook weer eens wat huiswerk wilde doen ;-)

frander
22 november 2010, 00:32
Speel zelf over een Super Reverb uit 1966. Echt geweldig gave amps. Echte vintage Fender bluessound. En geloof me, die 40 of 45 watt zijn echt voldoende om de zaal plat te knallen. Prachtige oversturing op volume 6 a 7, je weet niet wat je hoort. Ik wist het wel...

matto
22 november 2010, 08:03
Wat is eigenlijk een eerlijke prijs voor zo'n beestje? (bij benadering)

Een silverface 45 watt zonder mastervolume kun je vinden voor bedragen tussen 1100 en 1300 euro.
Mastervolume en de 70 watt silverface super reverbs zitten vaak nog iets onder de 1000 euro.
Blackface modellen ziten meestal tussen de 1750 en 2000 euro, soms nog iets meer.
Bepalend voor de uiteindelijke prijs is de staat van de versterker, een super reverb met versleten buizen en uitgedroogde elcos is toch al gauw 200 tot 250 euro minder waard dan een
"fris "exemplaar waar nieuwe voedingselcos en buizen inzitten.

Luukm
22 november 2010, 16:37
@tnijland, tof dingetje die TSA15H, en zeker voor die prijs! Die ga ik zeker een keer uitproberen, voor dat bedrag is het ook een prima amp voor erbij. Gewoon, omdat het kan :).

@Frander, een Blackface dus? Dat zal inderdaad wel te gek klinken ja! Ik ben zeer benieuwd naar de oversturing van een Silverface. Ik zal er echt een keer een live moeten horen! Heb jij toevallig opnames van je BF? ben benieuwd :)

@Matto, Ik zat inderdaad al aan die bedragen te denken. Ik heb het er ook gewoon voor over om te wachten tot er een goede keuze voorbij komt. Ik zal toch proberen te gaan voor de 45 watt SF. Een 70Watt ombouwen naar 45Watt, geeft hetzelfde resultaat als een originele 45 watt? Of zitten hier grote verschillen?

Is de kwaliteit van de buizen en elco's enigszins te horen (zonder vergelijking met 'frisse' amp? Of kun je dit zien aan de branding van de buizen of iets dergelijks?

Ik ga in ieder geval de 2ehands sites in de gaten houden, en geld in een oude sok stoppen. Zijn er naast de 2ehands sites nog interessante adressen? De Plug bijvoorbeeld of andere zaken die vintage spul verkopen?

Kim Wilson
22 november 2010, 16:46
Super Reverbs gaan toch wel serieus hard hoor. Tegen de tijd dat die opbreken, ligt je dakkapel al in de tuin...

De Vibrolux Reverb is dan een mooie optie. Niet zo loeizwaar, mooi handzaam combootje maar wel het karakter. En nog steeds meer dan genoeg volume. Ik heb een Silverface, en die klinkt ook al heel erg goed.

Je zou ook nog een PPI mastervolume kunnen overwegen, zodat je op elk volume wel je preamp kunt laten oversturen. Werkt ook heel goed, weet ik uit ervaring.

frander
22 november 2010, 17:13
Ik heb helaas geen opnamen van het geluid van mijn blackface. Maar kijk eens op Youtube, daar staan van allerlei filmpjes.