PDA

View Full Version : ibanez gitaar



mathijsg
20 november 2010, 14:03
Hoi,
ik heb een probleempje met een ibanez jem 555.
Ik ben bezig 2 nieuwe (hb) elementen erin te leggen, nl. seymour duncan.
De singlecoil blijft origineel.
Bedradingsschema seymour duncan:
seymour duncan (http://www.seymourduncan.com/pdfs/support/schematics/HSH_1v_1t_5w.pdf)
schema Ibanez:
ibanez (http://guitarwork.ru/electronic/Ibanez/W97044_(JEM555)/)

Nu zijn er 2 problemen.
Ten eerste klopt de bedrading van het schema niet helemaal met die van m'n gitaar. nl red white en black van beide humbuckers gaan naar hetzelfde aansluitpunt van switch.
Dus bridge alledrie naar het meest rechtse, en neck alledrie naar derde van rechts.

Verder is er op seymour duncan pickup dus maar een zwarte draad die ik naar switch moet solderen. (green en drain dus naar volumepot en red en white samen(waarom zijn die samen?))


Zoiezo zijn de pickupselectors van beide schema's anders (of ligt dat aan de tekening?)

Hopelijk snapt iemand mijn verhaaltje een beetje:)

gengar
21 november 2010, 12:18
Hoi, de kleuren van de draden zijn voor verschillende fabrikanten anders. Hier zie je de gebruikte kleuren: http://www.1728.com/guitar8.htm

Je wilt denk ik de originele wiring gebruiken zoals die in het 555 schema staat? Wat je dan moet doen is de kleuren vertalen van dat schema naar de seymour duncan kleuren. In het SD schema zijn rood en wit kortgesloten omdat daar enkel de humbucker functie wordt gebruikt, jij wilt deze draden echter verlengen zodat je ze kunt aansluiten zoals in het JEM schema staat. dat geeft je de single coil functies (die je waarschijnlijk in pos 2 en 4 van de 5way switch hebt).

Op dit moment is de gitaar blijkbaar ook niet conform het schema aangesloten. Sluit het gewoon conform aan en kijk hoe dat bevalt. Je kunt testen of je alles goed hebt aangeloten mbt de single coil functies door in de betreffende posities (2 en 4?) met iets van ijzer op de HB te tikken, slechts 1 van de 2 coils moet het dan doen.

Bovendien kun je de 5 way switch die jij hebt niet vertalen in de 5 way switch uit het SD schema, de posities komen niet overeen. Het enige waar je het SD schema dus voor wilt gebruiken is om even de kleuren te vertalen .

Aaron stonebeat bijv. is hier heel goed in thuis, hij zal je waarschijnlijk beter kunnen helpen dan ik mocht het nog niet duidelijk zijn.

mathijsg
22 november 2010, 18:39
bedankt voor de reactie,
ik weet niet of ik liever singleciol of humbucker in pos. 2 en 4 heb aangezien ik al 2 strats heb die dat hebben.
Dus als ik het goed heb dan:
Als ik in pos. 2 en 4 humbuckers wil hoef ik dus maar gewoon die zwarte naar de 5wayswitch en rode en witte aan elkaar.
Als ik in 2 en 4 singlecoils wil dan moet ik ze volgens het schema van ibanez solderen.
?

aaronstonebeat
22 november 2010, 23:43
Dank je, Gengar!

Volgens mij kun je de contacten op de Ibanez-switch aldus nummeren:

1-2-3-c-c-1-2-3

En die in het SD-schema zo:

1 c
2 1
3 2
c 3

De single coil-functie zit er niet voor niets. Als je humbuckers een flink hogere impedantie hebben dan de single coil hoor je voornamelijk de single coil in de standen 2 en 4, als je humbuckers niet naar single coil worden geschakeld. Dan heb je iets meer richting drie verschillende geluiden dan vijf.

Mocht je een multimeter hebben, meet de weerstand van de elementen. Als een enkele spoel van de humbuckers een weerstand heeft die vergelijkbaar is met die van de single coil zou ik zeker wel de andere kant van de switch aansluiten.
Als de humbuckers in hun totaliteit (beide spoelen achter elkaar) een vergelijkbare weerstand hebben met de single coil, dan juist niet die andere kant aansluiten.

gengar
23 november 2010, 23:50
Ik kan me zo voorstellen dat dit niet helemaal duidelijk is. . ??

aaronstonebeat
24 november 2010, 00:07
Zou het? Als je de diagrammen erbij ziet?

Beide schakelaars hebben twee rijen van drie contacten die om beurten (soms samen) contact maken met één van de twee 'commons' (c); de linker rij met de linker c en de rechter rij met de rechter c. In het ene geval liggen ze naast elkaar, in het andere geval in elkaars verlengde. De c's gaan doorgaans verder naar de volume- en toonregeling en de 1-en, 2-en en 3-en sluit je op de elementen aan.

Het zou nog kunnen dat ik de Ibanez-schakelaar in spiegelbeeld heb gezien; dan werkt de schakelaar andersom; dat zou te verhelpen zijn, als de draadjes lang genoeg zijn, door de schakelaar om te draaien.

Of is het het tweede deel van het verhaal?

Laat me vooral weten waar ik niet duidelijk ben: als ik het niet in klare taal uit kan leggen, begrijp ik het zelf kennelijk nog onvoldoende cq kan ik me niet genoeg in de vraagstelling/vraagsteller inleven :grouphug: