PDA

View Full Version : Middelste element kapot



lollol
20 november 2010, 09:38
Gegroet,

Gisteren zat ik lekker te spelen op mijn Fender Prodigy, toen stapte ik per ongeluk op mijn kabel. Ik hoorde een soort tik en toen deed mijn middelste element het niet meer:(
Als ik het middelste element selecteer hoor ik het nog maar heel zacht (echt heel zacht), en als ik bijvoorbeeld het middelste element en het brugelement selecteer hoor ik alleen het brugelement.

Straks maak ik hem wel ff open, maar hebben jullie nog ideeën wat er kapot kan zijn?

Duhsjaak
20 november 2010, 11:19
Hi
Bad luck! De gevolgen van op je kabel trappen kun je beperken door je snoer in je gitaarband of guitarstrap vast te zetten.
Naar alle waarschijnlijkheid is er een draadje in je gitaar stuk of los getrokken.

Je snaren eraf halen en je slagplaat eraf schroeven. Dan kun je de 'bekabeling' controleren. Bekabeling staat tussen aanhalingstekens omdat die grote fabrikanten wel zulke dunne snoertjes gebruiken, dat het gebruik van forse gitaarkabels een beetje hilarisch overkomt. Maar dit terzijde.

De eerste controle is een visuele. Een duur woord voor je ogen gebruiken. Kijken of er een draadje (deels) is afgebroken. Als je niets bijzonders ziet wordt het tijd voor stap 2.

Als je zelf geen multimeter hebt, leen er dan een van iemand in je omgeving. Zo kun je controleren of er draadbreuk is opgetreden.
Het is even een geduld klus, want ook soldeerverbindingen kunnen er op het eerste gezicht aardig uitzien en toch sterk verminderd contact maken.
Als dat het geval is, is het tijd er een beter draadje voor in de plaats te solderen. Je hebt ook system waarbij solderen niet nodig is, maar solderen is in een gitaar toch de meest bedrijfszekere methode.

Als je je gitaar toch open hebt, wikkel dan de bestaande bedrading in in alufolie (voor weinig bij de Blokker - in je/je moeders keukenkastje etc.) en leg die folie aan aarde. Scheelt een wereld aan brom en bijgeluiden die door de bekabeling van trafo's en TL buizen etc. wordt opgepikt.

Succes! Vriendelijke groet, Gus

Mesjoggah
20 november 2010, 11:55
Nou, ik zou toch echt met een ander gitaarsnoer beginnen voor ik de gitaar openschroef, als je op je snoer gaat staan is het onwaarschijnlijk dat er in je gitaar wat kapot gaat of je gitaar moet zo verdomd slecht in elkaar steken dat je de hel jack-in eruit getrapt hebt maar nogmaals: dat lijkt mij onwaarschijnlijk.

Duhsjaak
20 november 2010, 12:03
@Mesjoggah
Hi
Wat je bedoelt kan wel bij een stereo gitaar. Bij een gewone gitaar moet ik het nog meemaken dat een snoer het nekelement wel en het middelste element niet doorgeeft.
Koper is een kostbare grondstof. Gitaren worden met de kortst mogelijke/dunst mogelijke bedrading afgeleverd. Een stevige ruk aan de jack kan al draadbreuk opleveren. Overigens niet perse een Fender probleem.
Kijk ook eens naar het commentaar van Pietzoon in dit opzicht!
Succes Lollol!
Vriendelijke groet, Gus

lollol
20 november 2010, 12:06
Hij doet het al, eerst begon hij het te doen als ik eraan bewoog. En toen heb ik er ff contactspray ingespoten en nu doet hij het goed.

Het is trouwens gewoon een goede kabel hoor, ik denk dat de input gewoon een draadje heeft aangeraakt.

Die input zit trouwens op de slagplaat, zo dus:
http://img90.imageshack.us/img90/9531/img2305ai.jpg (http://img90.imageshack.us/i/img2305ai.jpg/)
Is ook niet zo handig denk ik.:dontgeti:

Luca P
20 november 2010, 16:23
Maar nu.....
Ik heb hier een element uitelkaar liggen.
http://farm5.static.flickr.com/4153/5191708679_31e1d23236_b.jpg
Hoe weet ik of de spoel gebroken is?
Ik heb hier een voltmeter liggen. Als ik dat ding op signaal zet dan moet je dat toch horen als je die spoel door meet?
Wat geeft hij aan als hij goed is en op ohm staat? Als ik dat doe staat er OL...

Martijn-w
20 november 2010, 16:34
OL betekent dat er geen verbinding is, oneindige weerstand dus. Als er wel verbinding is piept ie.