PDA

View Full Version : Hoi



pipokoeie
20 november 2010, 06:16
Hallo mensen op dit fijne forum


na vaak terecht te komen op gitaarnet toch maar een accountje aangemaakt.
Ik speel inmiddels anderhalf jaar ongeveer en krijg les van het internet :)
Mn gitaar is een Ibanez ar30 en we zijn even oud. Ben van plan om het nodige onderhoud zelf te gaan doen en hoop af en toe een beroep te kunnen doen op de kenners onder jullie!


Groeten uit Amsterdam

Guido

mokumhum
20 november 2010, 19:04
dag Guido

Welkom op dit forum.

Wat voor onderhoudsvragen heb je ?

grts

Mokumhum

ghost-rider2006
20 november 2010, 19:07
Welkom hier
ik neem aan dat je 30 bent haha

Duhsjaak
21 november 2010, 01:01
Hi P.
Onderhoud???? Aan je AR30?????
Zo'n ding heb je om op te spelen. En je komt uit Amsterdam? Je most beter wete.
Maar goed, evengoed welkom hoor. Zijn we niet lulllig in.
Fijn gitaartje hoor. Verdomd Fijn Gitaartje.
Vriendelijke groet, Gus

pipokoeie
21 november 2010, 03:24
haha ja das uiteraard waar Duhsjaak. maar de vorige eigenaar heeft de bedrading veranderd, hij hield niet van de phase-change zei hij. ik ben best wel benieuwd hoe dat klinkt en dan kan ik direct de potmeters en schakelaars vervangen, en de uitsparing isoleren met dat-wat-je-daarvoor-gebruikt(ik hoor af en toe een kraakje, daar hou ik niet van!).
nu op zoek naar de plek voor mn onderhoudsvragen
(@ghost-rider2006 27 ;) )

Groetjes

Lodedsvd
21 november 2010, 08:11
effe die ar 30 gegoogled, die ziet er inderdaad ver van slecht uit :mmmm:
zeker die zwarte versie

Duhsjaak
21 november 2010, 14:19
........ en de uitsparing isoleren met dat-wat-je-daarvoor-gebruikt (ik hoor af en toe een kraakje, daar hou ik niet van!)........

Groetjes

Hi Pipo
Je kunt dat isoleren (afschermen) op twee manieren doen:
- een godshemeltergende zooi geld uit geven voor speciaal plakband dat daarvoor is gemaakt
of
- 25 meter alufolie voor weinig halen bij de Blokker of de buurt super

In allebei de gevallen is het goed een verbinding te maken met aarde. Dus in allebei de gevallen is het ook goed in de gaten te houden dat je niet toevallig ook + dingen raakt met je folie, want dan doet je gitaar niks meer.

Je bent dan van veel brom af die door je draadjes in je gitaar van beeldschermen, telefoons, TL balken etc op wordt gepikt.

Kraakjes komen waarschijnlijk uit je snoer (effe een ander snoer proberen - en als dat niet helpt) een versleten jack (gat van je gitaar waarin je je plug steekt) of potmeters.

Je jack kun je controleren door te zorgen voor iets meer spannning (fysieke spanning door met een tangetje te buigen - niet electrische spanning dus) op de +lip van je jack. Je hebt dan een beter contact op je + en hij duwt je plug beter tegen je -.

Potmeters met overleg heen en weer raggen, waardoor stof eruit wordt geragd.
Zo min mogelijk sprays gebruiken omdat dat altijd maar een erg tijdelijke oplossing is. Die spray houdt vaak ook weer viezigheid vast. In een erg geval van vervuiling is de potmeter niet meer te redden en moet ie worden vervangen.

Succes.
Fijn weekend, Gus

rpl
21 november 2010, 14:19
Hoi Guido welkom hier.

pipokoeie
21 november 2010, 18:57
He bedankt allemaal voor de vriendelijke ontvangst!
ga nu wat plaatjes van mn gitaar posten in het topic waar ik wat vraag over onderhoud.

KLIK! (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=2513826)

macwilliams
23 december 2010, 05:55
Welkom hier, have fun!