PDA

View Full Version : Pedalboard samenstellen



ksa100
19 november 2010, 22:14
Hallo

Ik heb 2 weken terug een Hughes and Kettner Statesman quad el84 gekocht. Superversterker maar ik zou er graag nog wat effecten op hebben.
Daarom zou ik willen een (mijn eerste) pedalboard samenstoppen. Ik heb al heel veel gelezen, maar het is voor mij een wirwar aan informatie.

Wat ik zou willen aankopen:
- pedalboard waar ik verschillende grotes van pedalen in kwijt kan.
- voeding (PSA-adapter?), als deze van Boss is, kan ik dan alleen maar met
Boss-pedalen werken?
- Delay-pedaal: Boss DD-7
- Cry baby (de gewone versie of de duurdere versie?)
- Een volumepedaal? (welke kan ik nemen?)
- Tuner
- Eventueel Phaser en Chorus
- Compressor?
- Kabeltjes om te verbinden met elkaar.

Ik weet dat dit een hele waslijst is, maar hopelijk is er toch iemand bereid mijn vragen te beantwoorden, want ik heb al veel informatie doorgelezen, maar weet er nog steeds niet alles van.

Alvast bedankt

bat
19 november 2010, 22:50
Weet je eigenlijk al wat al die effecten doen en of je ze eigenlijk wel leuk vindt? Dat is niet flauw bedoeld, het zijn nog al veel pedalen om zo maar te gaan kopen.

Sowieso is er een grote bandbreedte in smaken, wat een ander goed vind, hoef jij niks te vinden. Daarvoor hebben muziekwinkels vaak wel veel spullen staan, ga dus eens wat proberen.

Het zou ook geen kwaad kunnen om eerst eens tweedehands een multieffect op de kop te tikken om te kijken welke effecten leuk genoeg zijn om een betere losse versie van te kopen en welke even leuk zijn, maar niet voor de heb (daar kom je meestal pas na een week of wat achter...)

Oh, en zo'n boss adapter werkt ook met andere pedalen, als die maar dezelfde voeding nodig hebben en niet al te kieskeurig zijn. Bij mij draaien er een Korg tuner, Cry Baby, Visual Sound en Digitech pedaal op. Ik heb zelfs geen Boss pedaaltjes momenteel. De enige die 'm niet bliefde was een Electro Harmonix pedaal.

DEA100MKIV
19 november 2010, 23:48
Ik wil geen lullig antwoord geven, maar zou je niet beter naar een muziekzaak kunnen gaan en effectjes kunnen gaan beluisteren, kan zijn dat je een wah van 60 euro beter vind klinken dan een wah van 200 ... Het is jouw smaak en niet de onze, neem idg je versterker en gitaar mee als je gaat testen.

ksa100
20 november 2010, 09:13
Ok, dat zal ik doen.
Mijn vorige versterker was een line 6-versterker spider iii en daar gebruikte ik zeer veel de delay. Ik had ook een pedalboard van line 6 zelf en daar zat de Wah-functie op die ik ook zeer veel gebruikte. Phaser zat ook op de line 6-versterker en die hoor ik toch wel in veel rock-nummers terugkomen.
Maar ik ben overgestapt van line 6 omdat het geluid me tegenstak. Het geluid die ik zocht, heb ik terug gevonden in de Hughes and Kettner.

Ik zal mijn versterker en gitaar eens meenemen naar een muziekzaak en daar gaan uitproberen.

Toch bedankt

toneblo
20 november 2010, 12:20
Wat ik zou willen aankopen:
- pedalboard waar ik verschillende grotes van pedalen in kwijt kan. min. 200,-
- voeding (PSA-adapter?), als deze van Boss is, kan ik dan alleen maar met
Boss-pedalen werken? 100,-( multi-voeding voor meerdere pedalen )
- Delay-pedaal: Boss DD-7 149,-
- Cry baby (de gewone versie of de duurdere versie?) min. 80,-
- Een volumepedaal? (welke kan ik nemen?)149,-
- Tuner, min 45,-
- Eventueel Phaser en Chorus, min 60,- + 60,-
- Compressor? min. 79,-
- Kabeltjes om te verbinden met elkaar. min. 50,-


alles bij elkaar opgeteld: 963,-
Lijkt mij ook wel handig om eens te gaan testen wat nu wel of niet je pedaal is, daarna weloverwogen een keus maken.
Wellicht ook eens rondneuzen op gitaarmarkt..

lollol
20 november 2010, 12:39
Pedalboard kan ook wel voor 100 (Pedaltrain)
Voeding 1-spot + kabeltjes voor 25
Delay Danelectro DE-1 voor 75
Volume 65 voor een Boss

Je komt wel op minder uit hoor:soinnocent:

toneblo
20 november 2010, 15:28
Pedalboard kan ook wel voor 100 (Pedaltrain)
Voeding 1-spot + kabeltjes voor 25
Delay Danelectro DE-1 voor 75
Volume 65 voor een Boss

Je komt wel op minder uit hoor:soinnocent:

Klopt, als je voor een minimaal bord kiest wel, en ligt er aan welke kwaliteit je zoekt.( kunt ook proberen zelf "een plankie " in elkaar te flanzen.)
Ben van gemiddeld goed spul uitgegaan, iets beter behoud van je sound.
Maar een kleine pedaltrain gaat niet die hoeveelheid aan pedalen huisvesten.
TS stelt ook dat ie verschillende pedaalformaten kwijt wil.
Pedaltrain is nogal beperkend dan.

Nogmaals, het is aan de smaak van de TS om te bepalen, no hard feelings.:punk:

leroni
20 november 2010, 20:12
ik zou niet alle pedalen in eens kopen maar goed zoeken , 2e hands kopen,proberen en evt weer verkopen,

youtube staat vol met spullen die ik wel zou willen, maar ook een hoop dat afvalt.
luister daar eens.

type gewoon tubescreamer in en zie hoeveel overdrijfs dr zijn.
zelfde voor delays wah enz.

of je kijkt in t pedalboard draadje en bouw er 1 na (eerst netjes vragen of t mag ;)

succes met zoeken, je bent jaren bezig

the sure thing
20 november 2010, 20:53
" omdat je pedalboard nooit af is " :)

Geintje

Beste tip: koop je pedalen 2e hands. Dan maak je minimaal verlies, maar kan je maximaal experimenteren.

En gebruik idd youtube als INDICATIE of je iets bevalt of niet. En er is een leuke trend op youtube gaande dat ze steeds meer pedalen onderling vergelijken.