PDA

View Full Version : beginnen met solo's



NoClue
19 november 2010, 21:05
Hallo allemaal
Laat ik maar bij het begin beginnen:
ik speel nu net 8 maanden elek gitaar en heb daarvoor nog vele andere instrumenten bespeeld.
Nu was ik laatst aan het spelen met 2 vrienden toetsenist en bassist en dacht doe es gek! Dus ik pakte een gitaar en begon wat covers te spelen. Mijn getalenteerde vrienden, echt waar, stonden met open mond toen ik vertelde dat ik nog maar 8 maanden speelde en alles zelf heb geleerd... Toen hebben ze mij gevraagd om de gitaar te spelen en dat we nog ergens een drummer vandaan moesten halen.
Hartstikke leuk en ik vind ook dat ik het zelf best wel aardig doe, maar! Ik kan geen solo's spelen, ja het zit allemaal in mijn hoofd maar ik kan het er niet uitkrijgen. Heeft iemand dus tips hoe je zoiets kan oefenen, makkelijke solo's van bestaande nummer ofzoiets? hartstikke bedankt allemaal!

aaronstonebeat
19 november 2010, 21:53
Hoe heb je die covers geleerd? Zonder het te weten, zou ik zeggen, op dezelfde manier.

Je zou eens kunnen beginnen dit patroon te leren:


e ----------------------5-8--
B ------------------5-8------
G --------------5-7----------
D ----------5-7--------------
A ------5-7------------------
E --5-8----------------------

Te gebruiken over oa Am (aeolisch, dorisch, pentatonisch),
C (ionisch, pentatonisch), G (ionisch, mixolydisch) ed.

Ook:

e ------------------------------5-7-8--
B ------------------------5-7-8--------
G ------------------4-5-7--------------
D ------------4-5-7--------------------
A --------5-7--------------------------
E --5-7-8------------------------------

A dorisch, voor bijna alle rock ('n roll)

En:

e --------------------------5-8--
B ----------------------5-8------
G ----------------5-7-8----------
D ------------5-7----------------
A ------5-6-7--------------------
E --5-8--------------------------

Am pentatonisch 'blues'. Ook uitstekend voor alle blues en rock.
Combineer bovenstaande dingen ook met elkaar.
Voor andere toonaarden gewoon het juiste aantal posities naar boven
of beneden schuiven en leren de patronen naar beide kanten uit te breiden.

Verder veel luisteren en proberen na te spelen.

guitarhell
12 november 2016, 23:51
Aaronstonebeat wat je hier laat zien kan je dat ook in drop c maken ?

Verstuurd vanaf mijn LG-K420 met Tapatalk

Duhsjaak
13 november 2016, 09:42
Aaronstonebeat wat je hier laat zien kan je dat ook in drop c maken ?

Verstuurd vanaf mijn LG-K420 met Tapatalk

LIeverd,
Dit gebeurt ons waarschijnlijk allemaal een keer als je nog maar kort bij de club zit.
Als je naar de datum kijkt, dan zie je dat de post ongeveer 6 jaar oud is.

Als je de vraag onder Abeat's aandacht wil brengen, zend hem dan een PM. Een persoonlijk bericht. De knop daarvoor wordt zichtbaar als je bent ingelogd.

Persoonlijk neurie ik altijd een motiefje en speel dat na. Vnadaar dat mijn solo's (als je dat al zo mag noemen) altijd betrekkelijk simpel en zangerig klinken. Heb je dat foefje onder de knie, dan kun je je op de techniek storten. Dat is een foefje dat heel veel tijd kost en solo's oplevert die zo snel gaan dat ik het niet meer snap.

Maar dat is mijn persoonlijke smaak maar. Ik speel vrijwel alles in open D en de open G Hawaii variant (dus met 6 snaren en niet met 5 zoals ome Keef). Dus drop weet ik veel kan ook.

Kijk naar oude blues en jazz knakkers, je ziet dan altijd dat ze stiekum hun solo staan te zingen/neuriën. En durf hier eens te zeggen dat B.B. King niet deugt?
Veel plezier.
Vriendelijke groet, Gus