PDA

View Full Version : Big Muff



TheNameless
19 november 2010, 20:22
ik heb laats een big muff pedal aangeschaft
maar ik zou graag wat riffs willen hebben die ik met dit pedaal zou kunnen spelen

ghost-rider2006
19 november 2010, 20:31
is back in black niks ?? AC/DC

aaronstonebeat
19 november 2010, 21:26
AC/DC met een overdrive-pedaal, nee toch? Alleen gitaren, kabels en versterkers daar (Gretsch, Gibson SG, Marshall).

Hier (http://nl.wikipedia.org/wiki/Big_Muff) een kort lijstje met spelers die er wel gebruik van maken:

* Toni Iommi van Black Sabbath
* Jamie Cook van Arctic Monkeys
* Mogwai: een naar deze band genoemde Big Muff werd zelfs uitgebracht: de Mogwai Big Muff.
* Jack White van The White Stripes
* Dinosaur Jr.
* Mudhoney
* U2
* Muse
* Cliff Burton ex-basgitarist vanMetallica
* David Gilmour van Pink Floyd
* The Smashing Pumpkins

Lodedsvd
19 november 2010, 22:25
Jimi Hendrix volgens mij toch ook wel? :gitarist:

aaronstonebeat
19 november 2010, 22:29
Volgens hetzelfde wiki-stukje (http://nl.wikipedia.org/wiki/Big_Muff) inderdaad, zij het als prototype:

"Dit pedaal verscheen waarschijnlijk op het einde van 1969, zeker in 1970 voor het eerste. Pas vanaf 1971 werd de Big Muff commercieel verkocht. Jimi Hendrix had het pedaal, gekocht in Manny's Music Store, NY, al vroeger aan zijn voeten liggen. Hij gebruikte dus een prototype voor zijn dood en zou met zijn geluid Matthews geïnspireerd hebben om de Big Muff te maken en verkopen."

ghost-rider2006
19 november 2010, 22:36
heren senior members

als ik dan toch even mag inbreken op dit topic
ik heb nu een electro harmonix metal muff
zit distorion op en boost

is het dan verstandig een big muff erbij te parkeren ?

zit ook al distortion op

aaronstonebeat
19 november 2010, 22:49
Wat mij betreft zou het niet hoeven. Maar voor sommige dingen zou het leuk kunnen zijn; sommige stoner-rock bijvoorbeeld, als je wil 'verzuipen' in de gain.

Maar voor zoiets als AC/DC typisch niet; die mannen spelen altijd met 'zo weinig mogelijk' gain, net genoeg.

Voor een echte boost, zit ik de laatste tijd te denken, is het eigenlijk effectiever om een extra versterker te hebben. Misschien dat een overdrive-pedaal wat dat betreft ook wel diensten kan bewijzen als je 'm tussen de voor- en eindversterker kunt pluggen.
Maar dat heb ik niet, dus dat weet ik ook niet uit eerste hand.

ghost-rider2006
19 november 2010, 22:55
eigenlijk is het best commerciele sh..

ik bedoel er zijn bijna meer pedalen dan vrouwen hahahahhaha

aaronstonebeat
19 november 2010, 23:01
Ik doe het al jaren voornamelijk zonder. Pedalen dan :D
Je kunt harder en zachter aanslaan; en er zit op de meeste gitaren een volumeknop.

ghost-rider2006
19 november 2010, 23:04
die electro harm,, metal muf met boost is top dat weet ik wel
en werkt goed op mijn fender mustang

alleen hoor ik soms een duitse zender erg vreemd

aaronstonebeat
19 november 2010, 23:17
Het zal ook flink van de gitaar en de versterker afhangen. Als de gitaar een relatief lage output heeft, kun je met een pedaal nog een heel eind omhoog klimmen.

Bij versterkers die vooral een clean geluid geven, vind ik overdrive-pedalen meestal niet zo mooi klinken, eerder als een knetterende brommer. In mijn oren klinkt het toch altijd anders als de versterker zelf voor de oversturing zorgt, tegenover een 'kunstmatig' overstuurd signaal dat aan de versterker wordt aangeboden.

Eddie van Halen kreeg zijn oversturing door alles op zijn versterker vol open te zetten :blast:

Maar bij deskundig gebruik is elk pedaaltje gewoon een stuk van je muziekinstrument.

ghost-rider2006
19 november 2010, 23:23
goh dan ben ik al best deskundig hahah

ik speel net 2 maanden haha maar vond het pedaaltje gewoon super klinken met ac/dc stukken enzo

en je kan ook clean boosten

klinkt alsof ik al de sterren van de hemel speel maar valt wel mee hoor hahahahaahhaah

heb 2 keer in de week les

tijd en leren en oefenen

heb je trouwens gevoegd aaron

aaronstonebeat
19 november 2010, 23:43
Dank voor het toevoegen, ik heb het bevestigd :cheerup:

Albert King speelde traditionele blues over een transistor-versterker. Naar verluidt vanwege oa de betrouwbaarheid in vergelijking met buizen.
Ben zelf ook best wel een Roland-fan wat dat betreft.

Bezieling en toewijding. Geef je eraan over! Dan komt het vroeg of laat tot je.

Wat voor elementen heeft die Mustang?

ghost-rider2006
19 november 2010, 23:48
goeie vraag haha lees zelf even of je het kan vinden ik heb echt geen idee

http://www.fender.com/products/search.php?series=Mustang%84%A2&section=guitaramplifiers&page=features#/01-mustang-ii-amber-1-brutal-metal

ghost-rider2006
19 november 2010, 23:50
ik heb ernaast ook nog een grotere fendert staan
een fm212R

zonder presets

aaronstonebeat
19 november 2010, 23:52
Dus de Mustang is de versterker?

Op wat voor gitaar speel je dan?

ghost-rider2006
19 november 2010, 23:55
haha see my gear

gitaar een Epiphone sg400 en een kirk hammet ESP LTD

en de amps zijn fender fm212R en een Fender mustang II

aaronstonebeat
20 november 2010, 00:14
O ja, dat is een sectie die vaak aan mijn aandacht ontglipt :makeup:
Ik heb ook een G-400; da's best een vette gitaar qua elementen.

Ik ken die versterkers niet, probeer wat dingen op youtube te vinden; die FM212R klinkt wel vet.
Ik gebruik zelf ook een modeling amp (Roland) net als die Mustang, met veel plezier eigenlijk; met 60 Watt gaat die ook oerend hard. En hij stelt me in staat om pedaalloos door het gitaarleven te gaan.

Als ik jou was, zou ik met die versterkers nog steeds geen pedaaltjes nodig hebben ;)

ghost-rider2006
20 november 2010, 00:19
ja vet klinkt het zeker

kijk nu speel ik nog niet zo lang maar beide gitaren zijn top vind ik en beide amps ook

Heb er een pedal bij gekocht omdat ik toch distortion wilde die iets beter is dan de preset en de standaard op de 212

nu nog een beetje beter leren spelen hahahaha

aaronstonebeat
20 november 2010, 00:39
Je moet het ook gewoon zelf ervaren allemaal.

Ik heb vroeger net zo goed hele bakken met pedalen gehad; en enorm veel plezier daarmee. Maar mijn pad heeft me naar de situatie gevoerd dat mijn gitaar alleen nog met een kabel aan de versterker zit. En ik ben zeker niet minder heavy gaan spelen.
Ben dan ook wel een beetje van de AC/DC-school/generatie: niet meer gain dan nodig, des te harder beukt het op de trommelvliezen.

:blast:

ghost-rider2006
20 november 2010, 00:43
ja is ook ik ziek hier mensen met pedal bakken dat je denkt pff gebruik je ze allemaal wel eens en weten ze wel wat ze er allemaal mee kunnen

denk het niet maar ok

Ik weet dat ik nog veel moet leren met spelen
maar heb er wel plezier in en het lezen hier vind ik ook wel leuk

soms loop ik dan naar boven en weer even raggen hahaha
en je merkt je hebt slechte en goede avonden

en soms denk je nu loop ik naar boven en speel ik het even wahah mooi niet ineesss

maar ja alles op z,n tijd

aaronstonebeat
20 november 2010, 01:04
Gitaar leren spelen lijkt me een stuk belangrijker dan pedaaltjes leren bedienen. Alles heeft natuurlijk zijn functie, maar ik ben liever een goede gitarist dan een pedaaltjesman a la The Edge; niet dat ik hem als muzikant niet waardeer, hij kan uitstekend en muzikaal met zijn pedaaltjes overweg, maar als gitarist vind ik hem niet interessant, omdat het geluid bijna helemaal uit zijn huiskamergrote effectstation komt.

Dan een Wes Montgomery: die speelde alleen maar met zijn duim op een oude jazz-bak. Terugblikkend vind ik dat veel meer rock 'n roll.

ghost-rider2006
20 november 2010, 12:55
yep is helemaal waar vandaar dat er bij mij niet veel pedaaltjes komen

een beetje is leuk maar niet te veel haha heel makkelijk

Lodedsvd
25 november 2010, 20:26
Gitaar leren spelen lijkt me een stuk belangrijker dan pedaaltjes leren bedienen. Alles heeft natuurlijk zijn functie, maar ik ben liever een goede gitarist dan een pedaaltjesman a la The Edge; niet dat ik hem als muzikant niet waardeer, hij kan uitstekend en muzikaal met zijn pedaaltjes overweg, maar als gitarist vind ik hem niet interessant, omdat het geluid bijna helemaal uit zijn huiskamergrote effectstation komt.

Dan een Wes Montgomery: die speelde alleen maar met zijn duim op een oude jazz-bak. Terugblikkend vind ik dat veel meer rock 'n roll.

Over pedaaltjes leren bedienen.. afgelopen weekend naar fischer z geweest man.. die kerel lukt het echt niet om op het goede moment op zen pedaal te duwen. is wel redelijk triestig om naar te luisteren vind ik dan

ghost-rider2006
25 november 2010, 22:23
haha ja en ficher Z is toch wel een aardige dacht ik zo

maar ja al die uitsteeksels worden ook oud

armen en benen moeten wel samen blijven werken he ...

:punk::punk:

Basseytje
26 november 2010, 09:34
ik bedoel er zijn bijna meer pedalen dan vrouwen hahahahhaha

en het mooiste hiervan, is dat je meerdere pedalen mag hebben en vrouwen niet(volgens de wet)

ghost-rider2006
26 november 2010, 12:37
nou als je zo is op het net kijkt zijn er meer pedalen dan vrouwen :crazyhappy::crazyhappy::crazyhappy::crazyhappy: