PDA

View Full Version : TC Electronic G-System of G-Major 2



tnijland
19 november 2010, 19:59
Ik heb mijn "beloved" Lexicon MPX G2 effectapparaat verkocht. Nu moet ik toch een keertje weer wat anders dat minimaal vergelijkbaar is qua kwaliteit en twijfel nu een beetje tussen een nieuwe G-Major 2 en de G-System van TC Electronic.

De G-System past waarschijnlijk beter bij mijn verschillende configuraties door de vele preamp en effect loop mogelijkheden maar is daarentegen al wat langer op de markt. Ik vond de oude G-Major altijd al wel goede en smaakvolle presets hebben maar de nieuwe G-Major 2 schijnt volgens de test verslagen nog veel beter te zijn.

Ik was dus eigenlijk wel heel erg benieuwd of er mensen zijn die weten of er veel verschil in presets tussen de G-System en de nieuwe G-Major 2 zit en welke out of de box dus beter klinkt.

minoin
19 november 2010, 20:47
Ik heb mijn "beloved" Lexicon MPX G2 effectapparaat verkocht. Nu moet ik toch een keertje weer wat anders dat minimaal vergelijkbaar is qua kwaliteit en twijfel nu een beetje tussen een nieuwe G-Major 2 en de G-System van TC Electronic.

De G-System past waarschijnlijk beter bij mijn verschillende configuraties door de vele preamp en effect loop mogelijkheden maar is daarentegen al wat langer op de markt. Ik vond de oude G-Major altijd al wel goede en smaakvolle presets hebben maar de nieuwe G-Major 2 schijnt volgens de test verslagen nog veel beter te zijn.

Ik was dus eigenlijk wel heel erg benieuwd of er mensen zijn die weten of er veel verschil in presets tussen de G-System en de nieuwe G-Major 2 zit en welke out of de box dus beter klinkt.

Hmm, aparte vraag. Als je de MPX gewend bent, zal een TC Electronic je blijer maken wat betreft programmeren van effecten. Welke beter out of the box klinkt, weet ik niet. Ik weet wel dat ik voor de G-system zou gaan! Geen extra loops of iets dergelijks aanschaffen, met uitstekende kwaliteit effecten.
Wellicht kan Liquid je iets vertellen over de G-major 2. Ik denk niet dat er veel verschil zit in kwaliteit; de G-system heeft echter ALLES in 1 apparaat.

Je moet denk ik programmeren of je het wil of niet; gelukkig is het geen Intellifex :P

Liquid_Metal
19 november 2010, 21:35
Voor een goeie sound zul je altijd moeten programmeren. Maar wat dat betreft is de G-Major (2) behoorlijk gebruiksvriendelijk. De routing staat vast (wat 'm ook wat rigide maakt) en effecten zijn 'out of the box' redelijk goed. Met tweaken kun je er een hoop tofs uit halen, maar stock kun je er ook best mee uit de voeten.
Ik zou voor een G-Major 2 gaan want die heeft meer effecten (wah, trichorus, through zero flanger, intelligent pitch shifter) en is transparanter dan versie 1. Ik had bij versie 1 wel wat last van tonesuck, maar bij de G-Major 2 niet meer.
Ik overweeg een MPX G-2 er bij te halen over een half jaartje of iets dergelijks, maar op dit moment kan ik daar weinig over zeggen. Ik heb wel de Lexicon MX200, 300 en 400 getest en die vond ik niet beter dan de G-Major 2. Qua reverb wel een héél klein beetje (maar ik gebruik geen galm). De delay en chorus uit de G-Major 2 spreken mij meer aan. Die zijn wel enigzins hifi, maar anders moet je maar voor iets analoogs gaan :P.

muziekschuur
20 november 2010, 01:32
De nieuwe Digitech 19" doos is ook een overweging... de GSP1101

Hierin zitten 4 Lexicon reverbs (lexicon maakt deel uit van Harman. & Digitech ook). Bekijk eens de lijst met effecten stompboxes en amp models.... Heel uitgebreid. Als je de Lexicon goed vond dan lijkt dit me de opvolger.

vinni
20 november 2010, 11:03
Geen G-system....Verkloot je dynamiek en transparantie.

De GSP1101 is inderdaad een goed apparaat. Misschien minder diep qua
mgelijkheden maar het geluid is erg ok. De Major-2....ach ook wel goed
maar vind de TC sound tegenwoordig erg hifi.....

Vinni

tnijland
20 november 2010, 12:30
Bedankt voor jullie reactie.

Ik had begrepen dat de nieuwste generatie G-System een verbeterd audio circuit had waarmee de transparantie geoptimaliseerd is. De reden waarom ik TC Electronic zo waardeer is het feit dat ik vind dat ze meestal zeer smaakvolle presets hebben die goed bruikbaar en gevarieerd zijn. Zelf kom ik meestal niet verder dan een gitaar & dual of dynamic delay waardoor mijn variatie iets te beperkt is. Als je vervolgens gaat luisteren naar bijv. Line6, Zoom of Digitech dan verzuip je juist in de effecten en dat klinkt helemaal nergens naar.

Na een leuke tijd te hebben gehad met Axe-Fx modeling, ben ik toch weer een beetje terug naar af en wil dus proberen om een top buizen rackje in elkaar te flansen, voorzien van de betere componenten.

De huidige ingredienten van deze "masterchef" setup zijn:

-Groove Tubes Trio preamp / Soldano SP77
-High-end effect apparaat (???)
-Mesa Boogie 295 Simul Class
-2x Paul Lenders 2x12" guitar cabinet

Ik zoek dus een multi-effect met perfecte kwaliteit en goede en smaakvolle presets. Het mag overigens ieder merk (Boss, Digitech, TC etc) zijn als het maar echt goed is.

vinni
20 november 2010, 12:42
Als een Multi-FX met perfecte kwaliteit zoekt begrijp ik niet zo goed dat je de Axe-FX hebt weggedaan. Dat is toch wel de top (samen met Eventide en Briscati voor reverb.)

Ik denk dat je de rode G-system bedoeld. Een soort limited edition en volgens mij nog een tikkie duurder.

Vinni

peter_heijnen
20 november 2010, 12:48
Ik ben nog steeds van mening dat de ad/da convertors van alle geeikte apparaten te veel van je geluid opsnoepen. Ik had mijn mpx intern paralel gerout of ik gebruikte de loop van mijn trio paralel. Nadeel was dan dat je vast zat aan die keuze, je kunt niet switchen naar serieel.

Hoe wil jij het gaan aanpakken in je nieuwe setup? Als je serieel zou gaan -iig igv sp77- verlies je m.i. al te veel kwaliteit, ook al ga je voor zogenaamd hi end. Heb je de suhr minimix2 al eens overwogen? Daarmee waarborg je dat je droge signaal analoog en goed blijft bij paralel gebruik en schakel je desgewenst over naar serieel middels relay. En dan kom je alweer snel terecht bij de gmajor1/2.

tnijland
20 november 2010, 13:39
Als een Multi-FX met perfecte kwaliteit zoekt begrijp ik niet zo goed dat je de Axe-FX hebt weggedaan. Dat is toch wel de top (samen met Eventide en Briscati voor reverb.)

Ik heb de Axe-Fx ook nog niet weggedaan maar denk er wel over na om dat te doen. Op een of andere manier is de direktheid van een buizen amp nog onovertroffen. Aan de andere kant is de gedacht om de Axe-Fx te combineren als een soort effect apparaat ook niet verkeerd. In kombinatie met bijv. een mixer is dat heel interessant. Voordeel is dat de missende (CAE, Fender etc) versterker sounds nog in mijn bezit blijven.

Ook de mening dat de ad/da convertors van alle geeikte apparaten te veel van je geluid opsnoept deel ik. Zeker in de thuis situatie ben ik heel erg kritisch. Het grootste nadeel van een rack vind ik echter dat je heel erg snel brom introduceert welke moeilijk is te elimineren. Toch neem ik juist aan dat de limited TC G-System versie er op is gericht om transparant te zijn (althans dat wordt breed uitgemeten op hun website) en zou ik dus geen mixer nodig hebben...

Johannes
20 november 2010, 13:43
Ik gebruik de AxeFx alleen voor de effecten (en de cab/mic simulatie) en dat klinkt fantastisch. Als effectenmodule is de AxeFx te gek! (...mag ook wel voor die prijs)

vinni
20 november 2010, 13:58
Ik ben nog steeds van mening dat de ad/da convertors van alle geeikte apparaten te veel van je geluid opsnoepen.

Helemaal waar!

Ik gebruik voor mijn delay in de FX-loop een Timeline.
Deze heeft een analoog dry path dat niet door AD/DA converters heen gaat.
Da's één van de redenen dat ik de Timeline heb gekocht.
Hoe goed de converters ook....je hoort het.

Vinni

peter_heijnen
20 november 2010, 14:34
Die Timeline is natuurlijk ook een optie mbt midi schakelbaarheid én intuitief, net als de pedalen met midi looper. Ik ging uit van 19" mbt draag- en tilbaarheid en compactheid.

minoin
20 november 2010, 15:55
True dat je AD/DA convertors hoort, maar de door Vinni genoemde topapparaten; Axe-FX, Eventide Harmonizer/Eclipse of Bricasti M7 gaan ook allemaal door AD/DA convertors (hoewel je de M7 als software kan krijgen). In vrijwel alle studio's gaat de bron door een AD convertor, dus ik zou me daar niet al te druk om maken; een verkeerd aangeslagen snaar hoor je 100 x beter ;)

De kwaliteit en mogelijkheid tot parallel schakelen zorgen voor de best mogelijke sound IMO, dus zorg gewoon dat je goed spul hebt :)
Ik weet van de G-system dat je wel verstand van zaken moet hebben om er het beste uit te halen. Tonesuck uit een G-system vind ik verwaarloosbaar, de invloed van persoonlijke vermoeiheid op je gehoor heeft IMO een groter verschil dan een G-system of niet.

tnijland
21 november 2010, 22:36
Ik heb er even goed over nagedacht en denk dat ik toch voor "puur" ga. Ik heb in de afgelopen jaren vrijwel alles gehad wat er te proberen viel en iedere keer wenste ik dat ik m'n vorige preamp had gehouden...(ben benieuwd of anderen dit herkennen). Hoe mooi en veelzijdig de Axe-Fx ook is, het is een perfect werkpaard voor de studio en podium gitarist maar is het helaas gewoon net niet voor de echte toon purist.

Wat me in de afgelopen jaren ook is opgevallen dat is dat de Triaxis, CAE3+SE, Groove Tube Trio, Soldano SP77 en de Ernst Rover er voor mij als preamp het best uitkwamen (waarbij de Triaxis het continue won vanwege veelzijdigheid qua sounds).

Op dit moment heb ik nog de GT Trio en de Soldano. De nieuwe G-System zou een goede optie zijn omdat hij loops bevat en de juiste effecten voor en na de preamps kan schakelen. Ik overweeg er dus sterk over om toch voor de G-System te gaan.

peter_heijnen
22 november 2010, 09:43
Ga je de trio en soldano samen in één setup gebruiken? Indien niet, kun je de insert van de g-system mooi gebruiken om de preamp aan te sluiten. De fx-send van de trio terug naar de return van de g-s insert. Outputs van de g-s naar de paralelle fx-returns van de trio. Heb je een super syteem mee als je geen last van aardlussen gaat krijgen.

Maareh, ditzelfde had je in principe natuurlijk ook met je mpx, waarom heb je die dan eigenlijk verkocht?

En btw, als je het dan toch over puur hebt: dat je bij de mpx-g2 alleen door de ad/da convertors van het pregain block moest als je in dat blok ook daawerkelijk digitale fx gebruikte, was natuurlijk geniaal. Als je daar bijv alleen overdrive programmeerde bleef de hele boel puur analoog.

muziekschuur
22 november 2010, 13:46
Is een Digitech Hardwire Reverb niets? En wat andere pedalen? De Hardwire Reverb heeft een echte Lexicon reverb chip. Ik snap dat je een alles in een doos zoekt.

Maar was bij Chieli Minucci. Deze had de nieuwe Line6 M9. En ik vroeg em oftie een Vibe kon laten horen.... Nou krijg je een heel clean rotary geluid te horen. Zo'n studio phaser geluid. Klinkt dus helemaal niet zoals mijn Uni-vibe kloon.

Sommige dingen die juist goed waren vanwege de imperfectie zijn nog niet allemaal gemoddeld...

Roland heeft bijvoorbeeld de Space Echo in een stompbox. Mooi ding. Maar verder kun je die als emulatie nergens vinden... (Alleen in een Uad kaart).

Misschien kun je af met een simpele selectie van de juiste pedalen?

tnijland
27 november 2010, 23:27
Ga je de trio en soldano samen in één setup gebruiken? Indien niet, kun je de insert van de g-system mooi gebruiken om de preamp aan te sluiten. De fx-send van de trio terug naar de return van de g-s insert. Outputs van de g-s naar de paralelle fx-returns van de trio. Heb je een super syteem mee als je geen last van aardlussen gaat krijgen.

Maareh, ditzelfde had je in principe natuurlijk ook met je mpx, waarom heb je die dan eigenlijk verkocht?

Ha, ha, goede vraag. Ik denk dat ik er al een beetje spijt van de verkoop van de Lexicon G2 begin te krijgen (fenomenaal apparaat). Aan de andere kant, het is ook wel weer leuk om weer eens iets anders te proberen. Het voordeel van de G-Major 2/G-System zijn wat mij betreft die extra toegevoegde smaakvolle presets en in het geval van de G-System inderdaad de additionele routing capabilities. Ik kan namelijk ook een goede G-Force overnemen maar vond destijds de standaard presets niet zo heel erg goed. Ik vraag me af of je dan niet weer in zo'n 5 preset doosje maakt van een apparaat dat absoluut meer verdient...

groovieguitarguus
27 november 2010, 23:40
In een andere topic heb ik onderstaande reactie gegeven.
Ik ben erg happy met mijn setup...
http://rooockstar.com/useruploads/Guus%20Blankman/3305/gearpics/view-mainphoto.jpg



Zelf heb ik een G-System... Volgens mij deels gebaseerd op G-major techniek.
Een tijd geleden een heel boekwerk van internet gedownload van één of andere Techneut... Die heeft, het verhaal Tone-Suck ontkracht door basis instellingen te veranderen, Gebalanceerde kabels te gebruiken en De G-System NIET in de effectloop te plaatsen, maar output rechtstreeks naar Eindtrap.
T.o.v. de MPX G2 die ik had, merk ik geen verschil in Tone... maar heb ze ook NIET naast elkaar getest en moet ik de Sound uit mijn "geheugen" vissen...

Wat ik super makkelijk vind aan G-major en G-System, dat je ze super makkelijk op je PC kan programmeren met een zeer duidelijke interface.
Het programmeren en aanpassen van sounds is mede een rede geweest om de MPX te verpatsen...

Dus... ik zou ook zeker Een G-major 2 overwegen...

gr. Guus

tnijland
27 november 2010, 23:46
Bedankt voor je reactie. Heb je enig idee of de G-Major 2 en de G-System veel verschillen qua presets?

groovieguitarguus
28 november 2010, 23:04
Ik heb geen idee wat betreft de presets.
Daarvoor zou je eens op de site van TC moeten gaan kijken.

gr. Guus

peter_heijnen
29 november 2010, 08:47
Ha, ha, goede vraag. Ik denk dat ik er al een beetje spijt van de verkoop van de Lexicon G2 begin te krijgen (fenomenaal apparaat)....
Weet ik, ik ben al een tijdje gestopt met racken maar mooie spulletjes zoals de g2 wegdoen doet gewoon pijn. ;)

En was de axe nou maar met een 3 kanaals buizen preamp ipv de modeler, dan hoefden we met zijn allen niet meer zo te zoeken en mooie dingen in te ruilen. :)

peter_heijnen
29 november 2010, 08:51
In een andere topic heb ik onderstaande reactie gegeven.

Guus, wat zijn die basisinstellingen eigenlijk waarover je het hebt?

En stond jouw g2 in seriele of paralelle routing? Dat maakt behoorlijk uit.

groovieguitarguus
30 november 2010, 22:26
Wat instellingen betreft, heeft het vooral met de levels te maken...

Op de G-system zit b.v. een boost functie van die je kan instellen op b.v. +3 DB... Houdt in dat eigenlijk alle levels zonder boost geminderd worden met 3db... advies was om de boostfunctie niet te gebruiken en alle levels zo maximaal mogelijk in te stellen.

peter_heijnen
1 december 2010, 08:29
Aha, gewoon goed inregelen dus! ;)

Ik zou best wel eens het verschil tussen gebalanceerd en ongebalanceerd willen horen, als iemand zich dus geroepen voelt clips op te nemen, laat je vooral niet weerhouden!

Ik dacht altijd dat gebalanceerd signaal mbt storingsgevoeligheid de betere optie was, nooit gehoord dat het beter zou klinken.

DemolitionColorScheme
1 december 2010, 09:56
Geen G-system....Verkloot je dynamiek en transparantie.
Dit is nogal een misconceptie die je veel hoort over de G. Ook de G moet je optimaliseren, maar daarom is er ook een 'White Paper' gemaakt voor de G-System door Laird Williams die je door dat hele process begeleid en precies de stappen met je doorneemt hoe je je G-System het beste met je rig kan laten aansluiten. Het valt, in mijn optiek, heel erg mee qua 'kleuring' en ik ben heel erg kritisch over zulke dingen.

Niks is perfect, maar de G-System is nogsteeds de beste aanschaf die ik heb gedaan in tijden. Buiten dat het een effects-unit is, is het ook een controller en kun je er andere gear mee aansturen. De G-System is in mijn rig ook de MIDI controller en stuurt andere MIDI gear aan, ook o.a. een Damage Control TimeLine, en dat werkt perfect, dus dat is weer een stapje verder dan menig rack-only effects units. De G-System is letterlijk het hart van m'n rig.


True dat je AD/DA convertors hoort, maar de door Vinni genoemde topapparaten; Axe-FX, Eventide Harmonizer/Eclipse of Bricasti M7 gaan ook allemaal door AD/DA convertors (hoewel je de M7 als software kan krijgen). In vrijwel alle studio's gaat de bron door een AD convertor, dus ik zou me daar niet al te druk om maken; een verkeerd aangeslagen snaar hoor je 100 x beter ;)

De kwaliteit en mogelijkheid tot parallel schakelen zorgen voor de best mogelijke sound IMO, dus zorg gewoon dat je goed spul hebt :)
Ik weet van de G-system dat je wel verstand van zaken moet hebben om er het beste uit te halen. Tonesuck uit een G-system vind ik verwaarloosbaar, de invloed van persoonlijke vermoeiheid op je gehoor heeft IMO een groter verschil dan een G-system of niet.
Precies. Ik sluit me hier 100% bij aan.


Ik heb er even goed over nagedacht en denk dat ik toch voor "puur" ga. Ik heb in de afgelopen jaren vrijwel alles gehad wat er te proberen viel en iedere keer wenste ik dat ik m'n vorige preamp had gehouden...(ben benieuwd of anderen dit herkennen). Hoe mooi en veelzijdig de Axe-Fx ook is, het is een perfect werkpaard voor de studio en podium gitarist maar is het helaas gewoon net niet voor de echte toon purist.
Ik snap dit punt precies, maar ergens moet je ook een lijn trekken. In mijn oren klinken buizenversterkers over het algemeen ook lekkerder, máár, pas als je ze open kan zetten. Dat kan gewoon nergens buiten in een professionele studio. Voor thuisopnames, etc. is een Axe-FX bijv. een heel stuk interessanter voor mij. Ook heb ik dan geen hassle met ambient roomnoise omdat ik niet met externe mics hoef te werken.

Mr.Bluesbreaker
1 december 2010, 11:09
Ik heb sindskort ook een G-system maar heb nog een paar problemen ermee. Even kort het topic tijdelijk kapen:

Weet iemand hoe je van de vreemde volumeboost (die echt maar 150-200 ms duurt) afkomt die je hebt als je van presets schakelt waarbij je amp ook een kanaal schakelt? (via G system's relays) Ik heb ook nog geen instelling gevonden waarbij je de spillover aan/uit zet bij wisselen van de presets...ook al geprobeerd op het TC forum, maar krijg er geen antwoord.

groovieguitarguus
2 december 2010, 00:25
Ik heb sindskort ook een G-system maar heb nog een paar problemen ermee. Even kort het topic tijdelijk kapen:

Weet iemand hoe je van de vreemde volumeboost (die echt maar 150-200 ms duurt) afkomt die je hebt als je van presets schakelt waarbij je amp ook een kanaal schakelt? (via G system's relays) Ik heb ook nog geen instelling gevonden waarbij je de spillover aan/uit zet bij wisselen van de presets...ook al geprobeerd op het TC forum, maar krijg er geen antwoord.

Ik schakel mijn preamp met midi en herken dit effect NIET...
Probeer de boost functie eens op '0' te zetten... dus geen boost, dan is alle signaal dus 100... i.p.v. b.v. 97 en dan een boost van 3 db.
Misschien zit hier de vertraging in...?

groovieguitarguus
2 december 2010, 00:35
Dit is nogal een misconceptie die je veel hoort over de G. Ook de G moet je optimaliseren, maar daarom is er ook een 'White Paper' gemaakt voor de G-System door Laird Williams die je door dat hele process begeleid en precies de stappen met je doorneemt hoe je je G-System het beste met je rig kan laten aansluiten. Het valt, in mijn optiek, heel erg mee qua 'kleuring' en ik ben heel erg kritisch over zulke dingen.


Ik sluit me hier ook bij aan.. Ook de functies om Stompboxen te schakelen is top!!! Mijn verwijzing over 'Levels' Komt idd van the White paper...
Op een YouTube link van een vaag optreden van Steve Vai, heeft hij ook een G-system voor zijn voeten liggen... Een dusdanig vaag optreden dat het zeker niet voor het Endorsement gaat...
Dat is natuurlijk iemand die alles kan krijgen / kopen.
Die gaat niet met iets op de planken dat slecht werkt....

LordRiffenstein
2 december 2010, 08:07
Ik begrijp niet waarom de G-Force steeds weer over het hoofd gezien wordt. Je vindt ze makkelijk 2de hands en het is nog steeds een van de beste multi-FX apparaten die je kan vinden. Heb geen ervaring met de GM2 maar heb een GF a/b-ed met zowel de GM1 als GSys en de GForce klinkt gewoon het beste. Hij doet alles wat je van een gitaar-multi wil, is makkelijk te programmeren en oerdegelijk. Je vindt ze tegenwoordig al voor 600, er staat in Belgie eentje voor 500euro inclusief de G-card en dat is echt een no-brainer.

peter_heijnen
2 december 2010, 09:25
In het geval van deze no brainer wil ik dan nog even de mpxG2 promoten. Die heb ik toen zeer uitgebreid geab'd met mijn gforce (eerste serie) en op basis van sound alleen al mocht de G2 blijven (mijn smaak he!). Gezwijge verder de extra pregain sectie en de keuzemogelijkheid voor een analoog signaalpad. ;) Je ziet ze voor rond de 450.

Liquid_Metal
2 december 2010, 12:11
In het geval van deze no brainer wil ik dan nog even de mpxG2 promoten. Die heb ik toen zeer uitgebreid geab'd met mijn gforce (eerste serie) en op basis van sound alleen al mocht de G2 blijven (mijn smaak he!). Gezwijge verder de extra pregain sectie en de keuzemogelijkheid voor een analoog signaalpad. ;) Je ziet ze voor rond de 450.

Dan heb je me overtuigd dat ik inderdaad voor een G2 ga als ik terug kom uit Denemarken :D. Het lijkt me erg handig om daar het wah geluid uit te halen (zoals al eerder gezegd, met de 'touch functie'). Hoewel ik benieuwd ben of ik van mijn GM2 chorus/flanger af kan stappen.
Jammer dat Nijland z'n G2 al weg heeft gedaan. Ik zou graag ruilen :).

peter_heijnen
2 december 2010, 15:00
Dan heb je me overtuigd dat ik inderdaad voor een G2 ga als ik terug kom uit Denemarken :D.
Ga je ze daar inpeperen dat je toch voor de lexicon gaat? :)

Je moet gewoon even geduld hebben, ze komen af en toe voorbij.
Mooi dat ik je heb overtuigd maar ik zeg er nog maar eens bij: op basis van mijn smaak! ;)

Liquid_Metal
2 december 2010, 16:34
Ga je ze daar inpeperen dat je toch voor de lexicon gaat? :)

Je moet gewoon even geduld hebben, ze komen af en toe voorbij.
Mooi dat ik je heb overtuigd maar ik zeg er nog maar eens bij: op basis van mijn smaak! ;)

Nee het is gewoon niet zo praktisch om geld uit te geven aan iets dat je maar twee weken kan gebruiken. Bovendien heb ik zaterdag nog een optreden waarvoor alles moet werken en ik heb geen tijd om te testen of tweaken.

Als ik er eentje vind en besluit te gaan kijken ga ik ook zeker kritisch testen hoor! Sterker nog, de GM2 gaat gewoon mee!

groovieguitarguus
2 december 2010, 21:05
Dan heb je me overtuigd dat ik inderdaad voor een G2 ga als ik terug kom uit Denemarken :D. Het lijkt me erg handig om daar het wah geluid uit te halen (zoals al eerder gezegd, met de 'touch functie').:).

Ik vond de Wha een zwakke functie in de Lexicon...
Laf en een 'korte slag'... weet niet hoe ik het moet omschrijven... maar daardoor kwam er wel een CryBaby bij op het podium...
Terwijl ik de Wha in de G-system heel lekker vind... Voor mijn gitaarwerk veel bruikbaarder dan de Cry Baby...

morris
3 december 2010, 09:46
Ik vind de hele preamp sectie van de G2 bijzonder zwak. Maar goed, dit is een kwestie van smaak. Ik begrijp inderdaad niet dat de GForce zo vaak vergeten wordt, dat ben ik met Yoeri eens. En dan: waarom zoeken mensen één muliteffect in serie waar echt alles van voren tot achter in zit? En dan vervolgens gaan klagen over tone suck? duh... Dan heb je m.i. ook een veredelde axe fx, en met alle respect, dat kan de AxeFX veel beter..... Ik zou met mijn amp veel liever een leuke multiFX zoals de MPX1/Gforce MET een mixer gebruiken. En dan wat pedaaltjes die ik ook daadwerkelijk nodig heb op een board, meer niet. Je toon zal je dankbaar zijn.

Morris

peter_heijnen
3 december 2010, 10:03
Maurice, alles wel in geleen?

De preamp sectie van de mpx zwak? Je wensen/eisen bepalen uiteindelijk of de digitale fx die je op die plek zou kunnen gebruiken voldoen. Ze waren goed genoeg voor mij en zijn dat bijv nog steeds voor bijv peter tiehuis (grote held ;)) De wah heb ik eerlijk gezegd nooit serieus uitgeprobeerd, maar bijv de ts heb ik veel plezier aan beleefd om mijn leads mee aan te blazen, was een zeer vette sound.

Voor het geld is er geen betere oplossing met zowel pregain sectie, routing mogelijkheden, effect kwaliteit. En met het analoge drypath spaar je meteen mixerbudget én rackspace uit. Waar je itt de g-force, wel tegenaan kunt lopen is de processorcapaciteit.

Maar idd, de mpx1 met pedalen zou dan de overtreffende trap zijn.

tnijland
3 december 2010, 10:20
Ik ben het volledig met beide heren eens (hoe kan dat nou ;-)

Waarom, omdat de preamp van de MPX G2 stand-alone niet kan concurreren met een buizen preamp. In vergelijking daarmee is hij idd matig. Echter, als je de preamp toepast zoals Peter dat heeft gedaan heb je ineens briljante sounds. Ik stond er zelf oorspronkelijk ook verbluft van dat de TS van Lex zo goed samenwerkt met met mijn Triaxis. Waanzinnige sounds die vanuit een rack-setting zijn te behalen (waarom heb ik dat ding toch weggedaan).


De geheime formule van de Lexicon MPX G2 is dat je een hele compacte rack-set hebt en toch relatief goede geemuleerde pedalen kunt inzetten in je pre-FX loop. Je kunt zelfs je pre-amp bypassen. En dat kan de Axe-Fx volgens mij toch allemaal net iets minder goed... De Axe is namelijk een conceptueel simpeler apparaat dat kwalitatief wat beter is dan de next gen POD's maar helaas is niet ontworpen met een mogelijke preamp loop en de LEx is daar wel op ontworpen.

Liquid_Metal
3 december 2010, 10:31
Ik vind de hele preamp sectie van de G2 bijzonder zwak. Maar goed, dit is een kwestie van smaak. Ik begrijp inderdaad niet dat de GForce zo vaak vergeten wordt, dat ben ik met Yoeri eens. En dan: waarom zoeken mensen één muliteffect in serie waar echt alles van voren tot achter in zit? En dan vervolgens gaan klagen over tone suck? duh... Dan heb je m.i. ook een veredelde axe fx, en met alle respect, dat kan de AxeFX veel beter..... Ik zou met mijn amp veel liever een leuke multiFX zoals de MPX1/Gforce MET een mixer gebruiken. En dan wat pedaaltjes die ik ook daadwerkelijk nodig heb op een board, meer niet. Je toon zal je dankbaar zijn.

Morris

Daar ben ik het mee eens en dat is ook de reden dat ik op dit moment preamp effecten uit pedalen haal (wah, phaser, compressor) en het meeste (muv memory toy en POG) uit de G-Major 2. Ik gebruik 'm niet parallel omdat ik geen storende tonesuck heb en nu ook volume kan regelen. Delay is parallel erg fijn maar chorus/flanger vind ik echt een hel.

tommus42
3 december 2010, 10:53
Beetje off-topic, maar wat is eigenlijk het verschil tussen de G-major en de G-force? Aparte chip voor alle effecten, of zijn de AD/DA converters ook beter?

Mr.Bluesbreaker
3 december 2010, 12:33
Ik schakel mijn preamp met midi en herken dit effect NIET...
Probeer de boost functie eens op '0' te zetten... dus geen boost, dan is alle signaal dus 100... i.p.v. b.v. 97 en dan een boost van 3 db.
Misschien zit hier de vertraging in...?

Gisteren ineens geen last, vandaag kwam het spillprobleem weer voor met de rare volumeboost. Om gek van te worden...waar ben ik aan begonnen vraag ik me soms af:D

minoin
3 december 2010, 12:50
Gisteren ineens geen last, vandaag kwam het spillprobleem weer voor met de rare volumeboost. Om gek van te worden...waar ben ik aan begonnen vraag ik me soms af:D

Eerlijk gezegd klinkt dit bekend. Ik heb een mpx1 gehad (versie 1.0) en die heeft een schakeldelay van een fractie van een seconde. Omdat de effecten het volume omlaag halen, heb je in de schakeltijd een moment dat het originele signaal doorgelaten wordt, zonder effecten. Dat signaal is dus hoorbaar harder dan het signaal met effecten. Dit was de reden waarom ik mijn MPX1 weg heb gedaan, want de kwaliteit is echt subliem. In de latere versie 1.1 is er een optie bijgekomen waarbij je de mix kunt instellen tussen deze twee geluidsverschillen. Succes

morris
3 december 2010, 13:35
Maurice, alles wel in geleen?

De preamp sectie van de mpx zwak? Je wensen/eisen bepalen uiteindelijk of de digitale fx die je op die plek zou kunnen gebruiken voldoen. Ze waren goed genoeg voor mij en zijn dat bijv nog steeds voor bijv peter tiehuis (grote held ;)) De wah heb ik eerlijk gezegd nooit serieus uitgeprobeerd, maar bijv de ts heb ik veel plezier aan beleefd om mijn leads mee aan te blazen, was een zeer vette sound.

Voor het geld is er geen betere oplossing met zowel pregain sectie, routing mogelijkheden, effect kwaliteit. En met het analoge drypath spaar je meteen mixerbudget én rackspace uit. Waar je itt de g-force, wel tegenaan kunt lopen is de processorcapaciteit.

Maar idd, de mpx1 met pedalen zou dan de overtreffende trap zijn.


Hey die Peter, hier is het goed! Vooral wit en koud op het moment ;-)

Klopt, voor een alles in één oplossing is dit inderdaad geen slecht apparaat. Even los van de AD/DA discussie, voor veel mensen staat analoog blijkbaar synoniem voor transparant, maar dat is natuurlijk niet waar. Niets is transparant overigens, het gaat om de vraag of de mate van kleuring je stoort of niet. Ik ben nogal picky als het op pedalenkeuze aankomt, want dat bepaalt de volledige rest van je sound, en daar kwam de G2 naar mijn mening echt niet mee met mijn pedaaltjes. Ook de klank van mijn gitaar werd met alles in de bypass toch flink gekleurd. Maar goed, dit komt van iemand die tegenwoordig live alleen nog maar met een AxeFX en oortjes speelt, dus voor wat het waard is ;-)
Mijn punt is dat er geen ultieme FX processor bestaat. Elke processor in serie (analoog of digitaal pad) kleurt. Maar blijkbaar verwacht iedereen dat wel zonder gebruik te hoeven maken van switchers of mixers.... En deh ken gewoon nie! :sssh:

morris

morris
3 december 2010, 13:42
Ik ben het volledig met beide heren eens (hoe kan dat nou ;-)

Waarom, omdat de preamp van de MPX G2 stand-alone niet kan concurreren met een buizen preamp. In vergelijking daarmee is hij idd matig. Echter, als je de preamp toepast zoals Peter dat heeft gedaan heb je ineens briljante sounds. Ik stond er zelf oorspronkelijk ook verbluft van dat de TS van Lex zo goed samenwerkt met met mijn Triaxis. Waanzinnige sounds die vanuit een rack-setting zijn te behalen (waarom heb ik dat ding toch weggedaan).


De geheime formule van de Lexicon MPX G2 is dat je een hele compacte rack-set hebt en toch relatief goede geemuleerde pedalen kunt inzetten in je pre-FX loop. Je kunt zelfs je pre-amp bypassen. En dat kan de Axe-Fx volgens mij toch allemaal net iets minder goed... De Axe is namelijk een conceptueel simpeler apparaat dat kwalitatief wat beter is dan de next gen POD's maar helaas is niet ontworpen met een mogelijke preamp loop en de LEx is daar wel op ontworpen.

Nou, ik had het niet over de preamp van de Lex versus een buizenpreamp, maar over de pregain FX sectie van de Lex. Zie mijn vorige post.
En ehh de Axe een conceptueel simpeler apparaat?? Ik denk dat je de AxeFX dan nog maar eens goed moet bekijken, en dan bedoel ik met name de handleiding. Hij kan namelijk alles wat de Lex kan, en nog veel meer hoor!

Morris

minoin
3 december 2010, 13:49
Klopt, en daarom zou ik me niet druk maken om kleuring. Kom op, je wil juist dat een FX-apparaat iets met je geluid doet.. Lexicon's worden vaak als top-reverbs beschouwd omdat zij het geluid op een mooie manier (die dus subjectief prettig in het oor ligt) kleuren. Je koopt een gitaar met een bepaald soort hout, elementen en zelfs slagplaat, omdat je de kleuring mooi vindt. Je koopt een bepaalde amp, omdat die je geluid mooi kleurt. IMO is daarom transparantie over-rated, je oren zijn simpelweg de enige maat voor jezelf :)

Dynamiek en geluid VERLIES door AD/DA convertors is wel te meten en wil je zoveel mogelijk verminderen. Koop daarom gewoon functioneel en goed spul die JIJ goed vind klinken, klaar :D

tnijland
3 december 2010, 18:19
En ehh de Axe een conceptueel simpeler apparaat?? Ik denk dat je de AxeFX dan nog maar eens goed moet bekijken, en dan bedoel ik met name de handleiding. Hij kan namelijk alles wat de Lex kan, en nog veel meer hoor!

Het was niet negatief bedoeld hoor. Maar ondanks dat bestrijd ik dat men de Axe-Fx snel zoals de Lexicon MPX G2 zal gebruiken (met een preamp in de loop). Waarom, omdat veel rackgitaristen liever een compacte rack-set zoeken en over een buizen eindtrap willen spelen met een echt cabinet. Ze willen echter wel pre-fx (compresser, boost, phase etc.) voor de preamp geplaatst hebben en post-fx (delay etc.) erna. De Lexicon MPX G2 is speciaal hiervoor ontworpen en kan heel goed met of zonder preamp (de lexicon analoge preamp) worden ingezet. Het concept is dus gewoon heel praktisch (alles aan boord, iedere loop combinatie is apart programmeerbaar in een preset en ook nog een praktisch schakelbaar via de R1 footcontroller).

Gaan we naar de Axe-Fx kijken, dan is de Axe naar mijn mening hiervoor niet speciaal ontworpen. Ik het wel eens met het feit dat de Axe heel veel kan incl. routing maar het wordt uiteindelijk toch een aantal keuzes maken: ga je met een buizen eindtrap + cabinet of ga je line out naar de PA/mengtafel? De Axe louter als effect unit gebruiken vind ik zonde van het apparaat. De Axe zonder speaker cabinets en eindrap is ook een rare keuze omdat de amp modellen als geheel zijn geemuleerd en ik ben ook benieuwd wat er van het geheel overblijft als je de eindtrap emulatie uitzet. Kortom, de combinatie lijkt me niet handig. Hij lijkt alleen geschikt om mijn preamp middels een loop mee te nemen. Het is een heel mooi apparaat (ik heb ze beiden gehad en momenteel alleen nog de Axe) maar ik zie nog geen ideale oplossing om de Axe-Fx als fx en intelligent routing systeem bij mijn buizen preamp, eindtrap en cabinets te betrekken.

Maar je mag me natuurlijk altijd verrassen met de ideale setup...

morris
3 december 2010, 20:41
Het was niet negatief bedoeld hoor. Maar ondanks dat bestrijd ik dat men de Axe-Fx snel zoals de Lexicon MPX G2 zal gebruiken (met een preamp in de loop). Waarom, omdat veel rackgitaristen liever een compacte rack-set zoeken en over een buizen eindtrap willen spelen met een echt cabinet. Ze willen echter wel pre-fx (compresser, boost, phase etc.) voor de preamp geplaatst hebben en post-fx (delay etc.) erna. De Lexicon MPX G2 is speciaal hiervoor ontworpen en kan heel goed met of zonder preamp (de lexicon analoge preamp) worden ingezet. Het concept is dus gewoon heel praktisch (alles aan boord, iedere loop combinatie is apart programmeerbaar in een preset en ook nog een praktisch schakelbaar via de R1 footcontroller).

Gaan we naar de Axe-Fx kijken, dan is de Axe naar mijn mening hiervoor niet speciaal ontworpen. Ik het wel eens met het feit dat de Axe heel veel kan incl. routing maar het wordt uiteindelijk toch een aantal keuzes maken: ga je met een buizen eindtrap + cabinet of ga je line out naar de PA/mengtafel? De Axe louter als effect unit gebruiken vind ik zonde van het apparaat. De Axe zonder speaker cabinets en eindrap is ook een rare keuze omdat de amp modellen als geheel zijn geemuleerd en ik ben ook benieuwd wat er van het geheel overblijft als je de eindtrap emulatie uitzet. Kortom, de combinatie lijkt me niet handig. Hij lijkt alleen geschikt om mijn preamp middels een loop mee te nemen. Het is een heel mooi apparaat (ik heb ze beiden gehad en momenteel alleen nog de Axe) maar ik zie nog geen ideale oplossing om de Axe-Fx als fx en intelligent routing systeem bij mijn buizen preamp, eindtrap en cabinets te betrekken.

Maar je mag me natuurlijk altijd verrassen met de ideale setup...

Ik zie niet in waarom dit niet zou kunnen.
AxeFX in > PregainFX routing > send naar buizen Preamp > return naar AxeFx Postgain FX > output naar eindtrap etc.
Het enige van de Axe wat je dan niet gebruikt zijn de amp modellen. Maar je hebt dan wel alle effecten die de G2 ook heeft, en meer.... Of mis ik iets?

tnijland
3 december 2010, 20:48
Je hebt wel gelijk maar wat ik bedoel is dat de Axe/Fx misschien wel kan samenwerken met je amp setup maar toch anders gebruikt wordt dan de bedoeling was. Je gebruikt dan namelijk een heleboel dingen niet en het aardige van de Axe zijn juist de line output en uitgebreide simulaties van versterkers. Ik denk dat in mijn geval verstandiger is om een dedicated apparaat aan te schaffen dat precies datgene doet waarvoor het gemaakt is. Dus een GSystem of Lex MPX G2 die speciaal voor de racksetup zijn ontworpen.

Johannes
3 december 2010, 22:26
Interessante discussie. Als je kijkt naar mulitifunctionele apparaten (uitgebreide fx modules/ pre-amps), denk ik dat het steeds lastiger is te zeggen waar het apparaat specifiek voor is gemaakt. De flexibele routing- en aansluitmogelijkheden geven de muzikant juist de vrijheid het apparaat te gebruiken naar zijn/haar voorkeur. Lijkt mij iets positiefs.

groovieguitarguus
3 december 2010, 22:36
Ze waren goed genoeg voor mij en zijn dat bijv nog steeds voor bijv peter tiehuis (grote held ;))

Grappig... Peter T. heeft mijn oude MPXG2 gekocht... zo'n 2 jaar geleden...

peter_heijnen
4 december 2010, 10:48
Dat zijn jouw presets dus, en hij er maar mooi weer mee spelen. :)
Goed nieuws btw, het Metropole wordt volgens het laatste nieuws (gisteren) NIET opgedoekt, dus je ouwe g2 zal nog vaak schitteren op radio, tv, en cd.

Maareh, jij hebt je g2 dus ook al verkocht, gitaristen..... ;)

Mbt de discussie tussen Theo en Maurice: ik heb de axe ook overwogen, maar dan wel om net als mijn g2 te gebruiken, dus met buizenpreamp in de loop. Maar ik ben toch maar gebleven bij mijn simpele pedalboardje. Is wel zo makkelijk op de soort klussen die ik doorgaans doe.

tnijland
5 december 2010, 21:56
Back to topic. Ik demk dat de opmerking van Peter m.b.t. pedalboard eigenlijk wel aardig is want we zoeken kennelijk allemaal naar die optimale sound. Ik ben er voor mezelf uit dat de Axe-Fx het (nu nog) niet is. Het is een perfect apparaat dat voor de veeleisende sessie-muzikant een ideale partner is. DE all-in-one oplossing! Toch is het voor mezelf niet puur genoeg en twijfel ik iedere keer weer tussen een perfect racksysteem of toch maar pedalen.

De reden dat ik zat de denken aan de 2nd generatie G-System (hybride oplossing) is omdat ik dacht mijn sound te verbeteren imiddels analoge pedalen (RC booster, BOR etc)die ik in een loop voor mijn preamp kan zetten. Ik verwacht dat ik wel mooie delay en modulatie achter de preamp wil hebben.

Als fervent rack-gitarist heb ik de top & combo spelers eigenlijk nooit begrepen... Ik vond bij iedere poging tegenvallen dat men mono speelde, een rommelige setup van aansluitingen had, veel brom & ruis, delay voor de amp etc. Toch benijd ik gitaristen als Michael Landeau en Scott Henderson om hun pure tone....

Ik kwam zaterdag toevallig langs de www.guitarplayer.nl shop die na wat uitleg een aardig idee tevoorschijn toverde. Het idee was om een multi-looper pedaal toe te passen en dus high-end pedalen toe te passen in combinatie met het rack (pre/power-amp). Wat hij deed was een G-Force i.c.m. pedalen voor de preamp te gebruiken. Alles werd geschakeld m.b.v. een "gigrig" loop pedaal dat presets kon schakelen, pedalen schakelen en voeden en amps switchen etc. Zou dat een oplossing zijn?

srv-man
5 december 2010, 22:51
Prima oplossing. Je zou de G-Force ook nog in een mixer moeten zetten, anders kost dat je weer je tone.
Voor dergelijke systemen is een Soundsculpture Switchblade icm een goede midipedaal een fantastische oplossing, daarin kun je je pedalen kwijt en hij kan ook als mixer voor de G-Force dienen. Kost een paar centen, maar als je kijkt naar de functionaliteit valt het eigenlijk wel weer mee.

Jimi Hendrix
5 december 2010, 22:57
Back to topic. Ik demk dat de opmerking van Peter m.b.t. pedalboard eigenlijk wel aardig is want we zoeken kennelijk allemaal naar die optimale sound. Ik ben er voor mezelf uit dat de Axe-Fx het (nu nog) niet is. Het is een perfect apparaat dat voor de veeleisende sessie-muzikant een ideale partner is. DE all-in-one oplossing! Toch is het voor mezelf niet puur genoeg en twijfel ik iedere keer weer tussen een perfect racksysteem of toch maar pedalen.

De reden dat ik zat de denken aan de 2nd generatie G-System (hybride oplossing) is omdat ik dacht mijn sound te verbeteren imiddels analoge pedalen (RC booster, BOR etc)die ik in een loop voor mijn preamp kan zetten. Ik verwacht dat ik wel mooie delay en modulatie achter de preamp wil hebben.

Als fervent rack-gitarist heb ik de top & combo spelers eigenlijk nooit begrepen... Ik vond bij iedere poging tegenvallen dat men mono speelde, een rommelige setup van aansluitingen had, veel brom & ruis, delay voor de amp etc. Toch benijd ik gitaristen als Michael Landeau en Scott Henderson om hun pure tone....

Ik kwam zaterdag toevallig langs de www.guitarplayer.nl shop die na wat uitleg een aardig idee tevoorschijn toverde. Het idee was om een multi-looper pedaal toe te passen en dus high-end pedalen toe te passen in combinatie met het rack (pre/power-amp). Wat hij deed was een G-Force i.c.m. pedalen voor de preamp te gebruiken. Alles werd geschakeld m.b.v. een "gigrig" loop pedaal dat presets kon schakelen, pedalen schakelen en voeden en amps switchen etc. Zou dat een oplossing zijn?

schaamteloze zelfpromotie: bedoel je zoiets?? http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=112071

al enkele jaren mijn fx setup tot volle tevredenheid. (pedaaltjes wisselen nog wel eens).
wat niet duidelijk is uit het gelinkte topic is dat het deel vanaf de gforce zowel in een fxloop van een amp als voor de amp kan worden geplaatst.

srv-man
5 december 2010, 23:15
Dat blijft toch ook een te gek systeem (zag net op de Ernst site ook een preview van een Rover MK2!). Maar volgens mij kan dit ook allemaal met een Switchblade en ben je dan nog flexibeler.

Jimi Hendrix
5 december 2010, 23:25
Maar volgens mij kan dit ook allemaal met een Switchblade en ben je dan nog flexibeler.

Met de switchblade kun je inderdaad ook volgordes wijzigen. Hoewel ingewikkelde apparaten mij niet afschrikken lijkt de SB me niet intuitief genoeg werken voor (mijn manier van) podiumgebruik. Maar goed, ik heb er nooit een gebruikt en vind het leuker om iets op maat te laten bouwen. Enter Ernst.

Featuregewijs lijken voor mij praktische dingen als
- VCA (remote volume) (of toch wel via MIDI?)
- slag/solovolume op potmeter
- mastervolume op potmeter
- sowieso alle loops/schakelfuncties op een aparte knop
- tunersend op front
- geen menu's
niet met de SB te kunnen.
smaakkwestie!? ;-)

srv-man
5 december 2010, 23:44
Mee eens, jouw systeem lijkt me ook intuïtiever, de SB moet je via menu's of computer programmeren. VCA, loop/schakelfuncties op knop kan per midi, maar dedicated knoppen zijn natuurlijk praktischer op een donker podium ;-)
Maar de SB is toch wel het ultieme flexibele tool voor de freak ;-) Het is maar net wat je zoekt en wat je ligt.

tnijland
6 december 2010, 20:20
Bedankt voor de tips. Een loop/switcher met pedalen zou inderdaad wel wat kunnen zijn al schrok ik me een hoedje van de prijs van die sound sculpture switchblade. Vond die Ernst looper eigelijk ook meer mijn ding maar dat zal waarschijnlijk ook niet goedkoop zijn...

Nou speel ik voornamelijk met de volgende effecten: overdrive en bijna altijd wat delay. Wat spaarzamer met bij-effectjes zoals compressor, chorus/phaser/vibe/tremolo en soms een galmpje etc. Meestal pakte ik een preset van de Lexicon MPX-G2 of destijds de G-Major die goed klonk. Ik ben niet echt van de over the top effecten hetgeen me altijd een beetje stoorde aan de G-Force factory presets.

Als ik nu zou overstappen op een pedalset vraag ik me in dit geval eigenlijk af of een G-Force als post-preamp fx geen enorme overkill is. Kan ik dan niet beter gewoon een heel goed delay pedaal icm een galm pedaal kopen en dat achter de preamp plaatsen?

srv-man
6 december 2010, 20:41
De Switchblade 8 is niet zo heel veel duurder dan de Gigrig volgens mij, maar je hebt het inderdaad over aardige investeringen.
Mark L schijnt ook goed te zijn, volgens mij heeft LordRif contacten daar. Een aardige site is www.loopersparadise.de (http://www.loopersparadise.de)

En waarom is een G-Force overkill? Een goed delay- en galm pedaal kosten volgens mij net zoveel. Je zou ook een MPX1 oid in kunnen zetten.

tnijland
6 december 2010, 21:56
Ik snap je punt. Mocht ik overstappen naar pedalen, dan zou mijn doelstelling zijn om een sound verbetering te bewerkstelligen met high-end pedalen. Als delay zou de Eventide Timefactor bijvoorbeeld ook een optie kunnen zijn. Veel geld maar hierbij geldt hetzelfde als je argument met de switchblade, misschien moet je investeren in specifieke verbeteringen.

Als je overigens een G-Force toepast, zou je de deze dan via een parallelle mixer toepassen of is hij goed genoeg om serieel achter de preamp te zetten?

Liquid_Metal
7 december 2010, 12:18
Ik snap je punt. Mocht ik overstappen naar pedalen, dan zou mijn doelstelling zijn om een sound verbetering te bewerkstelligen met high-end pedalen. Als delay zou de Eventide Timefactor bijvoorbeeld ook een optie kunnen zijn. Veel geld maar hierbij geldt hetzelfde als je argument met de switchblade, misschien moet je investeren in specifieke verbeteringen.

Als je overigens een G-Force toepast, zou je de deze dan via een parallelle mixer toepassen of is hij goed genoeg om serieel achter de preamp te zetten?

Als de tekortkomingen van parallel je niet tegenstaan zou ik 'm sowieso parallel zetten want dat klinkt beter. Maar je kunt dan geen volume-based effecten gebruiken en er komen nogal wat volume-issues naar voren (chorus, delay).
Ik gebruik zelf een G-Major2 en de tonesuck zit mij niet in de weg. Mede dankzij het gebruik van volume-effecten staat de GM2 dus serieel.
Hoewel de G-Force ouder is zal de AD/DA conversie toch wel zo goed zijn als in de GM2. Ik zou 'm dus serieel gebruiken.

srv-man
7 december 2010, 23:26
Als je overigens een G-Force toepast, zou je de deze dan via een parallelle mixer toepassen of is hij goed genoeg om serieel achter de preamp te zetten?

Als je gaat voor een pure toon zou ik hem niet serieel zetten, ondanks de al genoemde nadelen. Ik ken eigenlijk niemand die echt tevreden was met de G-Force serieel, het tast je toon toch aan.

tnijland
9 december 2010, 19:08
Ik was eigenlijk wel benieuwd of er aanbevelingen voor high-end stereo delay pedalen zijn die ik achter de preamp kan zetten. Ik dacht hierbij zelf aan een Pigtronix Echolution, Nova delay of de Eventide Timefactor...

muziekschuur
9 december 2010, 19:47
Eventide Eclipse
Lexicon pcm70
- Line 6 Echo Pro
- Peavey Delta Stomp
- Demeter Tremulator
- Eventide H3000/3500 Harmonizer
- Lexicon PCM-70 Reverb
- Roland SDE-3000 Digital Delay
- Rocktron intellifex

tnijland
11 december 2010, 17:48
Nou ik ben er (deels) uit. Heb voor 175 Euro opnieuw een mint conditie G-Major 1 aangeschaft. Ik had hem al eerder in mijn bezit gehad en heb de G-Major voornamelijk gekozen vanwege zijn goede presets. Ik weet dat er wat kwaliteit verlies is maar door een paar presets goed te tweaken kun je toch een heel goed en puur eindresultaat bereiken. Ik gebruik hem dan ook voornamelijk voor delay en wat galm en heb nu weer de sound waar ik naar op zoek was (dik Fender clean met veel headroom, Marshall sound met een mooi randje en die typische bite).

Op dit moment staat de G-Major serieel en klinkt ie (afgesteld) al erg goed maar hij kan eventueel ook nog in de parallelle effect loop van mijn Groove Tubes Trio. Ik weet niet of ik dat doe want ik wil mijn Soldano SP-77 ook nog i.p.v. de Groove Tubes preamp kunnen inzetten via een looper. Afijn, samen met de Mesa/Boogie 295 Simulclass (8 6L6 eindbuizen) en mijn Paul Lenders cabinetten 2x12" is het helemaal compleet. Mogelijk dat ik op termijn een G-Major2 of G-System koop maar voorlopig zijn ze me nog iets te duur.

Heb verder wat geprobeerd met pedalen voor de preamp en dat klinkt overigens ook erg goed. Ik ga waarschijnlijk met een pedal board experimenteren om met de betere pedalen meer variatie en kwaliteit in de sounds te verkrijgen.

In de direkte A/B test legt de Axe-Fx het op dit moment af en dat betekend dat het setje dus goed is afgesteld...

Henri H
11 december 2010, 20:08
Goedzo Theo! :)

De andere gitarist in onze band heeft ook een G-Major 1 in z'n rack (ENGL SE/Mesa 20/20), en de delays, reverbs, en chorus klinken echt wel heel goed.
Ik vind het wel wat "hifi" klinken allemaal, dus ik ben zelf, na een behoorlijk lange periode alleen maar rack-FX gebruikt te hebben, sinds een klein jaartje bezig met pedaaltjes, en dat bevalt me eigenlijk best goed.
Geen gedoe met serieel/parallel, midi controllers met phantom power, die weer storen op m'n wah etc.
Ik zet ook niks meer in de FX-loop, met de juiste delays is dat goed op te lossen. Reverb heb/gebruik ik niet meer.

Ik heb nog wel steeds een Replifex en een Intellifex (in reparatie), en wil de Intellifex misschien nog wel 's gaan inzetten, maar dan wel i.c.m. pedalen.

srv-man
11 december 2010, 20:18
G-Major is geen verkeerd ding, heb hem zelf ook gehad. Maar ik kan me haast niet voorstellen dat hij bij serieel gebruik niet ten koste gaat van je toon. Bij mij miste ik toch punch en dynamiek, heb hem met verschillende preamps gebruikt.

Heb je de Axefx als seriële fx-unit ook vergeleken met de G-Major? Ben wel benieuwd hoe zich dat dan verhoudt.

minoin
11 december 2010, 21:09
Gaaf om te horen! Ook ik heb de G-major gehad en vond de effecten heel fijn. TC Electronic heeft naar mijn mening van die heerlijk transparante effecten die mooi over je basissound passen. Maarrrr, het tast je toon aan.. Wat niet erg hoeft te zijn, maar ik heb het als minder ervaren. Nu ik de M2000 heb, mis ik het gemak en verscheidenheid aan effecten, maar heb ik super AD/DA converters die mijn sound intact laten. Ieder zijn ding :D

tnijland
12 december 2010, 11:00
De andere gitarist in onze band heeft ook een G-Major 1 in z'n rack (ENGL SE/Mesa 20/20), en de delays, reverbs, en chorus klinken echt wel heel goed.
Ik vind het wel wat "hifi" klinken allemaal, dus ik ben zelf, na een behoorlijk lange periode alleen maar rack-FX gebruikt te hebben, sinds een klein jaartje bezig met pedaaltjes, en dat bevalt me eigenlijk best goed.

Dat klopt inderdaad. Volgens mij is dat ook vaak het verschil tussen de "rack" en de "pedal" gitarist. Vaak wil je beide maar is dat helaas niet mogelijk. Een rack is all-in-one, meestal stereo en ingesteld op modern en veelzijdigheid. Helaas zit je wel snel vast aan de leverancier van het effectunit en word je heel snel een preset player. Ik denk wel dat het vaak subtiele detail verschillen zijn die in een band context mogelijk minder spelen.

Kortom een rack effect is erg praktisch maar mist net die speciale pedaaltjes die je sound juist zo uniek kunnen maken. Hoorde laatst een demootje van een Empress tape echo en dat klonk ook fantastisch. Het is veel eenvoudiger en back to basic.

Afijn, voorlopig ben ik blij met de G-Major omdat ik voor relatief weinig geld zeer goede delay, chorus en galm effecten heb die ik achter mijn preamp zet. Ik had nog zitten denken om ipv G-Major een Eventide Timefactor aan te schaffen maar alleen de delay is dan al 480 Euro en die is eigenlijk ook digitaal... Het gaat uiteindelijk alleen de sound die je zelf mooi vindt en dat is me wel gelukt.

Liquid_Metal
12 december 2010, 11:47
Dat klopt inderdaad. Volgens mij is dat ook vaak het verschil tussen de "rack" en de "pedal" gitarist. Vaak wil je beide maar is dat helaas niet mogelijk. Een rack is all-in-one, meestal stereo en ingesteld op modern en veelzijdigheid. Helaas zit je wel snel vast aan de leverancier van het effectunit en word je heel snel een preset player. Ik denk wel dat het vaak subtiele detail verschillen zijn die in een band context mogelijk minder spelen.

Kortom een rack effect is erg praktisch maar mist net die speciale pedaaltjes die je sound juist zo uniek kunnen maken. Hoorde laatst een demootje van een Empress tape echo en dat klonk ook fantastisch. Het is veel eenvoudiger en back to basic.

Afijn, voorlopig ben ik blij met de G-Major omdat ik voor relatief weinig geld zeer goede delay, chorus en galm effecten heb die ik achter mijn preamp zet. Ik had nog zitten denken om ipv G-Major een Eventide Timefactor aan te schaffen maar alleen de delay is dan al 480 Euro en die is eigenlijk ook digitaal... Het gaat uiteindelijk alleen de sound die je zelf mooi vindt en dat is me wel gelukt.

Ik ken het probleem. Ik heb een poosje geleden een EHX Memory Toy gekocht en die klinkt totaal anders dan de delay uit de G-Major. De Toy is warm en heeft enorm veel degradatie, terwijl de TC superstrak is. Ik vind het allebei vet :).

Wat betreft de Eventide: die heb ik ook overwogen. Ik heb 'm nog steeds niet gehoord maar vraag me echt af hoeveel een delay nou beter kan worden. Zeker in band context.

Henri H
12 december 2010, 11:57
€480,- voor een Eventide, of €50,- voor een 2ehands DL10, mijn keus is gemaakt.... :)

Neemt niet weg dat ik wel nieuwsgierig ben hoor naar de Eventide, maar ik denk ook dat je er in de bandmix niet veel van terughoort.
In een studio heb je zo'n apparaat ook niet echt nodig lijkt me, daar hebben ze de nodige Lexicons/TC Electronics ook wel staan...

tnijland
2 januari 2011, 10:25
Ik heb nu volgens mij wel een ideale oplossing gevonden voor mijn rackje dat bestaat uit 2 preamps (GT Trio + Soldano SP77), G-Major effect-unit, 2x95W Mesa Boogie Simul Class en 2 PL Clubcabs. Op oudejaarsdag tussen 11.45 en 00.45 heb ik een mooi cadeautje kunnen kopen voor 200 Euro. Een Ernst Fliek 2HE 19" looper/mixer die het volgende aan boord heeft:

- 3 (volume regelbare) loops voor het schakelen van mijn 2 preamps en evt extra pedalen
- 1 parallelle stereo effect-loop waarmee ik de G-Major kan inmixen
- 8 schakeluitgangen voor het schakelen van de preamp kanalen
- 2 master outs (waarvan eentje met volume regeling voor 2 separate amps bij clean/solo toepassing)
- alles MIDI bestuurbaar

Volgens mij lost dit al mijn problemen in een keer op. Ik kan mijn preamps schakelen en in een loop zetten, evetueel nog wat pedalen toevoegen en kan nu het bekende toonverlies probleem van de G-Major omzeilen door de paralelle mixer toe te passen.

BeeJee
2 januari 2011, 11:21
@Tnijland: gefeliciteerd! Van die Ernst ga je veel plezier hebben met 2 preamps+fx; een echt zwitsers zakmes in de kwaliteit van Ernst. Deze is nog een hele tijd van mij geweest. Heb hem verkocht toen ik weer terugging naar 1 preamp.

peter_heijnen
2 januari 2011, 15:19
- 3 (volume regelbare) loops voor het schakelen van mijn 2 preamps en evt extra pedalen
- 1 parallelle stereo effect-loop waarmee ik de G-Major kan inmixen
- 8 schakeluitgangen voor het schakelen van de preamp kanalen
- 2 master outs (waarvan eentje met volume regeling voor 2 separate amps bij clean/solo toepassing)
- alles MIDI bestuurbaar

Volgens mij lost dit al mijn problemen in een keer op.
Volgens mij ook! ;)

Gefeliciteerd met zo'n goed begin van 11.

Liquid_Metal
2 januari 2011, 17:29
Netjes, met zo'n toestel is je rack enorm flexibel.
Reken maar dat je nu dingen gaat bedenken om je rack mee uit te breiden :D.