PDA

View Full Version : overdive/distortion



beunklats
19 november 2010, 15:54
hee

ik ben een beginnende gitarist die een jaar gitaar speeld.
nu ben ik van plan om een pedaal te kopen om van clean naar overdrive te schakelen.
ik heb er verder geen verstand van.
ik speel vooral een bleus en rock.(geen zware metal)
zo'n pedaal heet volgens mij een overdrive en/of destortion pedaal ofzo.

wat adviseren jullie me aan om te halen.

Nielsje
19 november 2010, 15:58
Wat voor gitaar heb je?
Wat voor versterker heb je?
Wat is je budget?
Kan je een paar voorbeelden geven van geluiden die wil bereiken?

Squier4ever
19 november 2010, 15:59
Wat is je budget? Wat zijn de rest van je spullen, wat voor gitaar, versterker enz. enz. We kunnen je nu allemaal een Klon Centaur aanraden, maar denk niet dat je dat er aan uit wilt geven.

Edit wat Nielsje zegt dus.

Verder zijn er op Youtube veel soundclips van pedalen te vinden, in het duurdere segment bijvoorbeeld van Proguitarshop.

beunklats
19 november 2010, 16:10
sorrie voor de mimimale uitleg, maar ik heb nog niet zo veel ervaring op dit forum.

gitaar: sammick greg bennett LP
Amp: VOX VT15

muziek: jimi hendrix, radiohead, GnR, led zeppelin, queen, SRV enz
dus dat geluid wil ik een beetje krijgen.

budget = ong 150,-

G.G.
19 november 2010, 16:19
Da's heel divers. Hendrix en Stevie Ray Vaughan is een strat. Page en Slash is weer een Les Paul. Alleen met een pedaaltje kom je er niet. Denk ook eens aan een coilsplit schakelaar op je gitaar.

beunklats
19 november 2010, 16:50
ik wil hem eigenlijk meer om over te schakelen naar overdrive, en dan een mooi geluidje te krijgen.
ik weet niet of dit dan verstandig is, of dat ik wat anders kan gebruiken.

peter_heijnen
19 november 2010, 17:08
Het hoeft niet duur te zijn, kijk eens naar de coolcat pedalen van danelectro. Dat is echt veel kwaliteit ondanks de lage prijs.

Nitefly7
19 november 2010, 17:37
hee

ik ben een beginnende gitarist die een jaar gitaar speeld.
nu ben ik van plan om een pedaal te kopen om van clean naar overdrive te schakelen.
ik heb er verder geen verstand van.
ik speel vooral een bleus en rock.(geen zware metal)
zo'n pedaal heet volgens mij een overdrive en/of destortion pedaal ofzo.

wat adviseren jullie me aan om te halen.

beetje zwart/wit gesteld is een overdrive het 'overstuurde' geluid van een (buizen)versterker, om je gitaar wat dikker/steviger te laten klinken, zonder dat het te schel/fel wordt.
een distortion is het geluid van een overstuurde versterker, die over z'n nek gaat; vaak niet zo 'warm' of 'dik' als een overdrive, maar wel snerpend/schel/fel ..

als je een pedaal zoekt om van clean naar overdrive te schakelen, heb je liefst geen distortion nodig; een pedaal werkt nl. samen met je gewone versterker, en een distortion klinkt op zo'n VT15 wel prima, maar een fatsoenlijke overdrive (hoeft niet duur te zijn) zal een veel beter resultaat geven, als je't mij vraagt...

mijn favorieten zijn:
onder 50 euro: Danelectro Cool Cat (erg, erg, erg goed pedaal tot 100 eur)
onder 100 euro: Boss FDR-1 (sowieso te gek ding, zit ook goede tremolo en reverb in; kan zomaar op je VT15 een extra ' Fender sound' opleveren!)
onder de 200 euro: Xotic AC Boost, Fulltone OCD

Buzzel
19 november 2010, 18:29
TIP: Zoek ook wat rond op marktplaats. Is er een pedaaltje wat je interessant lijkt (na kijken op youtube) kan je die voor een goed prijsje kopen. Bevalt het pedaal je dan toch niet kan je hem ook zo weer verkopen voor het zelfde geld.

Enne zo'n fulltone OCD als Nitefly7 zegt is Geweldig :ok:

beunklats
19 november 2010, 19:08
ik denk dan dan een overdrive beter voor mij is.
alleen er staat bij dat je voeding of zo nodig heb, wat is dat precies

bedankt voor reacties

Squier4ever
19 november 2010, 20:36
Je hebt stroom nodig anders werkt het pedaaltje niet. Een pedaal gebruikt maar 9V (of 12-16-18 wanneer zo vermeld), dus daarom moet je altijd een adapter gebruiken of een batterij. Anders heb je wel een pedaal maar totaal geen geluid, even heel zwart-wit gesteld.

Basileia
19 november 2010, 20:50
Hmm, je zegt dat je een vox vt15 hebt. Daar zitten volgens mij al een heleboel overdrives/distortions en andere effecten ingebouwd. Zoek je een pedaal om tussen de verschillende klanken van je versterker te schakelen, of om een extra geluid te creëren?

Squier4ever
19 november 2010, 21:14
Een footswitch kan inderdaad ook genoeg zijn, als er tenminste meerdere kanalen op zitten....

beunklats
20 november 2010, 11:24
ik wil het eigenlijk allebij wel, omdat ik ook niet echt een zuivere overdrive klank kan krijgen.
maar heb je met 1 voetpedaal al een adapter nodig.
en moet je hem dan in je pedaal doen of wat

Basileia
20 november 2010, 12:28
Okee, dan maar even een uitlegje vanaf het begin.

Je hebt eigenlijk twee soorten voetpedalen. De ene soort wordt vaak "footswitch" genoemd, en de andere "effectpedaal".

Uit de naam spreekt het eigenlijk al. Met een footswitch kun je met de voet schakelen. Je schakelt dan tussen de effecten of presets die in je versterker zitten. In jou vox vt15 kun je zelf presets maken, en met de footswitch die bij die versterker zit kun je hiertussen schakelen. Aan de footswitch zit 1 kabel met een stereo 1/4" jack (gewone gitaarstekker, maar dan stereo). Deze stop je in de ingang op je versterker waar "footswitch" bij staat. Je hoeft een footswitch over het algemeen niet apart te voeden. Bij gebruik van een footswitch plug je je gitaar nog steeds direct in de versterker. Bij jou vox kun je bijvoorbeeld deze footswitch gebruiken:
http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/1/5/3/576153.jpg

Dan heb je ook nog het zogenaamde effectpedaal. De naam zegt het al, het is een pedaal waarmee je een effect toevoegt. Een effectpedaal neem je in je signaalketen op, bij de vox dus tussen je gitaar en je versterker. Je plugt je gitaar in de "In" van het effectpedaal, en de "out" sluit je op je versterker aan. Omdat deze pedalen actief je geluid veranderen hebben ze voeding nodig. De meeste gebruiken hiervoor 9 volt. Je kunt er dus een 9 volt blokje instoppen, maar over het algemeen zijn die vrij snel leeg, en kun je beter een adapter gebruiken. Een paar voorbeelden van overdrive/distortion pedalen zijn:
Boss DS-1 (http://www.peterverspuy.nl/stompboxen/boss/ds1-ds-1-distortion-859.html)
Boss OS-2 (http://www.peterverspuy.nl/stompboxen/boss/os2-os-2-overdrive-distortion-865.html)
Vox Satchurator (http://www.peterverspuy.nl/16750.html)

Dit is maar een hele kleine greep uit het gigantische aanbod. Mocht je besluiten om voor een los effectpedaal te gaan, ga dan eens naar een muziekwinkel, en ga testen welke jij het best vind klinken.

Ik hoop dat het nu iets duidelijker is.

beunklats
20 november 2010, 12:33
maar die adapter moet je dan in je effectenpedaal doen, of moet die ergens anders in.

bedankt voor de uitleg

mokumhum
20 november 2010, 13:04
hoi Beunklats

Het beste is gewoon om er zoveel mogelijk verschillende uit te proberen en te ervaren, voordat je de portemonnee trekt.

De tubescreamer van Ibanez is meestal wel een veilige keus.

Over de voeding zou ik niet al teveel inzitten, distortions en overdrives vreten niet zo heel erg veel stroom, dus een batterijtje kan redelijk lang meegaan.

Als je wel een voeding erbij neem, let erop dat
1 de plug en contrastekker moet passen
2 de polariteit hiervan hetzelfde is.
3 de voeding goed afgevlakt is
4 het voltage hetzelfde is, meestal 9 volt.

affijn ik hoop dat je hier iets aan hebt.

grts
Mokumhum.

Nitefly7
21 november 2010, 00:05
maar die adapter moet je dan in je effectenpedaal doen, of moet die ergens anders in.

bedankt voor de uitleg

als je een footswitch gebruikt, doe je niks anders dan ingebouwde effecten van je VT15 aan/uit zetten (eigenlijk duw je dus een knop (switch) op de versterker, op afstand in met je voet (dus foot-switch)..
je gitaargeluid gaat dan ook -> alleen door je versterker, en op de versterker schakel je tussen verschillende geluiden;
een footswitch hoeft geen stroom te gebruiken, omdat het dus gewoon een schakelaar van je versterker is

als je een effectpedaal gebruikt, verander je het geluid van je versterker door je gitaar geluid eerst door een extra kastje te sturen (het effectpedaal)
je gitaargeluid gaat in dat geval -> eerst door pedaal -> dan pas door je versterker, en op de versterker kies je vaak hetzelfde kanaal..
een effectpedaal is een los kastje, dat apart van je versterker werkt, en heeft dus stroom nodig; een adapter levert deze stroom (of evt. batterijen..)

william251082
24 november 2010, 00:03
http://i921.photobucket.com/albums/ad60/piblips/IMG_0376.jpg

Nitefly7
24 november 2010, 13:06
ja, doe mij die maar (eigen foto?)


http://i921.photobucket.com/albums/ad60/piblips/IMG_0376.jpg