PDA

View Full Version : Tape-Echo en delaytijd instellen



ruezzz
19 november 2010, 09:35
Ik vroeg me af: kun je bij een Tape-Echo (Bijv. De Fulltone Echoplex) een beetje vlot en (redelijk) accuraat van delaytijd switchen (handmatig) tussen songs?
Op de Fulltone zie ik zo'n wijzertje met streepjes: Kwestie van wijzertje verzetten, wat markers op de 'meetlat' plakken? Of wordt dat een drama?

DemolitionColorScheme
19 november 2010, 10:15
Ik vroeg me af: kun je bij een Tape-Echo (Bijv. De Fulltone Echoplex) een beetje vlot en (redelijk) accuraat van delaytijd switchen (handmatig) tussen songs?
Op de Fulltone zie ik zo'n wijzertje met streepjes: Kwestie van wijzertje verzetten, wat markers op de 'meetlat' plakken? Of wordt dat een drama?
Hetzelfde als bij elke andere delay zonder presets of tap tempo? Instellen. Als je een knop draait bij een analoge delay, als voorbeeld, staat er ook nooit een cijfer of wat dan ook, meestal niets dus, of zoals bij de DMM dan wèl: streepjes.

Als je iets wilt markeren zul je er òf met een stift of moeten tekenen *niet aan te raden voor de resale value* of een stuk tape overheen moeten plakken en dan daar markeren.

Vindt je het gek dat mensen live geen tape delays meer gebruiken. ;) Ik gebruik ze ook alleen in de studio en live voornamelijk tap delays. Ik heb wèl een DMM, maar die staat op een set-and-forget setting (buiten het feit dat ik voor 1 track de mix lager gooi).

ruezzz
19 november 2010, 12:05
OK. Ik heb zelf ook een DMM die ik soms voor kleine gigs meeneem.
Ik heb daar tape om de delaytime knop geplakt met heel priegelig wat delaytijden.
Werkt niet echt heel top natuurlijk, maar het ding klinkt gewoon geweldig.
Daarbij komt dat ie op de vloer staat, je moet bukken om erbij te kunnen en het is natuurlijk meestal net te donker om de priegelige markers te kunnen zien.

Bij de Fulltone zie ik toch een behoorlijke 'meetlat' met wijzertje, daar kun je toch mooi wat markers bij plakken.
Wat voor eenheden moet ik me daarbij voorstellen, geen ms lijkt me?

http://www.themusiczoo.com/PDGImages/Fulltone_Tube_Tape_Echo_a.jpg

Nog een kwestie, kun je zo'n ding met een voetschakelaar bypassen?

DemolitionColorScheme
19 november 2010, 13:53
Je moet zelf kijken wat je fijn vindt om daarop te plakken - kunnen wij niet voor je bepalen. Desnoods zet je een afkorting van de song naam, bijv. Bla-Lead of wat dan ook. Of anders pak je een tap delay of wat dan ook en tap je die tijd in en kijk je naar de display om te zien wat de BPM of het aantal ms is.

Betreffende het bypassen van de TTE, kijk eens naast Ouput 2 - daar staat "Playback & Echo Off" hiermee bypass je de delaysectie, maar als ik me niet vergis niet de pre-amp. Dus, wil je die niet meer in je signalchain hebben, dan moet je de TTE in een true bypass looper gooien.

Don Olivier
19 november 2010, 16:53
Beetj eoff-topic, sorry maar eh hoe vergelijken de Echoplex EP-3 en de Fulltone versie?
Zijn ze vrijwel identiek?