PDA

View Full Version : Akkorden spelen



guitarnick
18 november 2010, 21:17
Hey, Ik probeer al een tijdje wat theorie en tabs te spelen, maar ik had eigenlijk een heel domme vraag. Ik was wat akkoorden aant leren en toen dacht ik, ik ga even een liedje proberen, dus ik liedje zoeken. Vind ik heel veel liedjes, waar dan boven de tekst een akkoord staat die je dan moet spelen, maar hoe moet je dat spelen, dus bijv 1 keer aanslaan of blijven aanslaan tot er een ander akkoord boven staat?

Nick

gershwin5150
18 november 2010, 21:52
ik zou gewoon naar het liedje luisteren wat je na wilt spelen, dan hoor je snel genoeg hoe de akkoorden worden aangeslagen. Succes!

aaronstonebeat
19 november 2010, 14:32
Weer een korte vraag waarachter een hele wereld aan gitaarspelen schuilgaat ;)

Heel vaak kloppen tabs niet; er is geen centraal comité dat tabs controleert voordat ze gepubliceerd worden. Maar zelden staat een akkoord bijvoorbeeld exact boven het juiste punt in de zin, regelmatig zijn het verkeerde akkoorden, soms kloppen ze an sich wel maar staat het hele stuk in een andere toonaard.
De informatie is ook altijd summier: er staat niet bij hoeveel tellen of maten een akkoord moet worden aangehouden, met welke slag of tokkel er gespeeld wordt en vaak ook niet met welke vingerzetting.

Er zijn ook tabs met zes lijntjes boven elkaar die de snaren voorstellen en waarin wordt aangegeven in welke volgorde welke posities op welke snaar moeten worden gespeeld. Ook daar het probleem dat er vaak fouten in staan; daarnaast dat er bijna nooit informatie over maat en ritme in wordt verwerkt, alleen de volgorde.

Gershwin5150 heeft dus groot gelijk. Beste leerschool is eigenlijk om die tabs helemaal achterwege te laten en gewoon te gaan luisteren en zoeken hoe het moet. Dat is hoe de grote helden het vroeger ook hebben geleerd; thuis, met alleen een radio of een grammofoonspeler.

Als je het Engels beheerst, kan ik van harte Justin Sandercoe (www.justinguitar.com)aanbevelen. Die heeft een ongelofelijke vracht uitstekende lessen, alle ondersteund met filmpjes op youtube (allemaal via zijn site te vinden).

Eric van Esch
19 november 2010, 14:41
Of via de website van Geer en Greetje. Kan je veel lessen vinden waarbij zowel de slag als de akkoorden worden uitgelegd.

http://www.geergreetje-gitaarles.nl/index.html

aaronstonebeat
19 november 2010, 15:25
Hè ja, G&G. Geer die het consequent had over F-septiem als hij F# bedoelde, totdat hij er door kijkers op werd gewezen. :seriousf:

Olorin
19 november 2010, 15:38
[QUOTE=aaronstonebeat;2512275]

Gershwin5150 heeft dus groot gelijk. Beste leerschool is eigenlijk om die tabs helemaal achterwege te laten en gewoon te gaan luisteren en zoeken hoe het moet. Dat is hoe de grote helden het vroeger ook hebben geleerd; thuis, met alleen een radio of een grammofoonspeler.QUOTE]

Hou op, schei uit :makeup:
Armpje laten zakken, stukje luisteren, armpje optille.. enz enz enz
De single of lp was al versleten voordat je het nummer eens goed beluisterd had... en dan de tekst... Nee ik hoor zus, nee ik hoor het zo... :mad:

De tabs op internet zijn idd niet heilig en vol met vauten, maar ik trek die toch meestal wel van de elektronische snelweg af en ga dan aan het werk, de juiste akkoorden zoeken (80% per nummer klopt vrij aardig), akkoorden op de juiste posities zetten (en idd de tekst aanpassen waar nodig)
En dat met uiteraard een mp3.

Ag vinyl.... ik heb ze nog :crazyhappy: hele dozen vol... toch eens een usb platenspelertje aanschaffen :soinnocent:

terrasbeest
19 november 2010, 16:11
PFFFF, Vynil......ik heb het nog geleerd met die breekbare 78 toerenplaten... bij kaarslicht in een vochtige kelder........ als we er tenminste geld voor hadden .:gitarist:

Olorin
19 november 2010, 16:19
PFFFF, Vynil......ik heb het nog geleerd met die breekbare 78 toerenplaten... bij kaarslicht in een vochtige kelder........ als we er tenminste geld voor hadden .:gitarist:

Jo ouwe ;) Gelukkig nog niet met een wasrol en een hele grote hoorn ;)

aaronstonebeat
19 november 2010, 16:20
PFFFF, Vynil......ik heb het nog geleerd met die breekbare 78 toerenplaten... bij kaarslicht in een vochtige kelder........ als we er tenminste geld voor hadden .:gitarist:

Schellak-platen, daar leerde je het pas echt van :blast:

Ik vind mp3-tjes ook reuze handig; en ik heb ook menig tabje van het internet geplukt; doe het nog steeds wel eens om snel een indruk ergens van te krijgen als ik weinig tijd heb om ervoor te gaan zitten.

Maar ik blijf erbij dat het voor de ontwikkeling van je gehoor, voor het leren herkennen van bv. akkoordfuncties en intervallen het beste is om met de gitaar in de hand te luisteren (kleine stukjes tegelijk) en te proberen en te zoeken totdat je het hebt. Hoe meer je dat doet, hoe sneller het gaat.

-=JEROEN=-
20 november 2010, 12:58
Hey, Ik probeer al een tijdje wat theorie en tabs te spelen, maar ik had eigenlijk een heel domme vraag. Ik was wat akkoorden aant leren en toen dacht ik, ik ga even een liedje proberen, dus ik liedje zoeken. Vind ik heel veel liedjes, waar dan boven de tekst een akkoord staat die je dan moet spelen, maar hoe moet je dat spelen, dus bijv 1 keer aanslaan of blijven aanslaan tot er een ander akkoord boven staat?

Nick
De strumming (hoe je het aanslaat) staat er vaak niet bij. Luister zelf goed naar het liedje en probeer anders zelf iets te verzinnen dat er op lijkt. Zelf begin ik vaak met eerst ieder akkoord één keer aan te slaan, om een gevoel van timing te krijgen en hoe het nummer in elkaar zit.

Vaak klopt ook de timing van het akkoord niet (dus waar het staat genoteerd tov de tekst). Gebruik tabs als hulpmiddel, niet als bladmuziek! Gebruik je oren, die 'zien' de muziek veel beter dan je ogen ;)

Eric van Esch
20 november 2010, 14:04
Hè ja, G&G. Geer die het consequent had over F-septiem als hij F# bedoelde, totdat hij er door kijkers op werd gewezen. :seriousf:

En iedereen hier is natuurlijk volledig foutloos;)

Beetje flauw hoor. Voor een beginneling (en ik ben er ook een) kom je via G&G best een eindje op weg. Als je iets meteen als het origineel wilt laten klinken kom je gefrusteerd thuis, maar als je het al redelijk kan laten klinken op een wat eenvoudigere manier dan stimuleert dat om verder te gaan. Als je eenmaal de techniek aardig onder de knie hebt kan je altijd verder werken om het beter te laten klinken. Vooral de slag is vaak een probleem om die uit te vinden als je niet precies weet hoe je dat moet doen. Wel zo fijn dus als je dat ergens een beetje uitgelegd krijgt.

En bovendien, we leven in een moderne tijd, vinyl afluisteren, prima als je dat wilt, maar met moderne tijden en moderne middelen kan je minstens zo ver komen als op een oude methode. Het is gewoon anders.

aaronstonebeat
20 november 2010, 14:29
Het gaat niet om het vinyl, of welk ander medium dan ook, maar om het luisteren en zelf uitvlooien tegenover het kiezen van de makkelijke weg en lezen vanaf een stuk papier (of een scherm natuurlijk).

Jeroen zegt het al perfect: als muzikant moet je leren kijken met je oren.

En natuurlijk ben ik niet zonder fouten of tekortkomingen. Maar G&G zijn op dit forum al eerder uitgebreid ter sprake gekomen (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=111108&highlight=geer+greetje).
Je zult er als beginner best iets van kunnen opsteken maar wat mij betreft zijn er anderen die het veel beter uitleggen, ook vereenvoudigde versies aanbieden en zelf ook nog eens begrijpen wat ze vertellen.