PDA

View Full Version : Belangrijke vraag qua verlijmingen (akoestisch...)



BLUEWEY
18 november 2010, 19:46
Beste Lijmbroeders (& zusters),
als jullie dingen verlijmen, doen jullie dat dubbelzijdig, dus lijmen jullie beide zijden in of niet en zo ja, wat wel en wat event. niet?

Persoonlijk gebruik ik Pattex EXPRESS houtlijm, spul is binnen 5 minuten droog en na 'n kwartier zou de klem eraf kunnen(volgens gebruiksaanw.) < fijn spul trouwens.. Ben bezig X-bracing en T5 in te lijmen

Op de cursus leren ze ons om beiden delen in te smeren (niet te dik) maar op de gebruiksaanwijzing v.h. flesje houtlijm staat dat je maar 1 zijde moet insmeren... :dontgeti: < wat moet ik daar nou mee ??

Dat zeggen ze op de cursus, omdat de lijm de neiging heeft om snel in het hout te trekken en dat zeggen ze natuurlijk niet voor niets, maar uit ervaring.

Met uitzondering van b.v. maple en nog iets...

Zou hier graag zoveel mogelijk meningen en ervaringen over willen hebben s.v.p. & b.v.d.

met geplakte groetjes..

jan jansen
18 november 2010, 20:21
Beste Lijmbroeders (& zusters),
als jullie dingen verlijmen, doen jullie dat dubbelzijdig, dus lijmen jullie beide zijden in of niet en zo ja, wat wel en wat event. niet?

Persoonlijk gebruik ik Pattex EXPRESS houtlijm, spul is binnen 5 minuten droog en na 'n kwartier zou de klem eraf kunnen(volgens gebruiksaanw.) < fijn spul trouwens.. Ben bezig X-bracing en T5 in te lijmen

Op de cursus leren ze ons om beiden delen in te smeren (niet te dik) maar op de gebruiksaanwijzing v.h. flesje houtlijm staat dat je maar 1 zijde moet insmeren... :dontgeti: < wat moet ik daar nou mee ??

Dat zeggen ze op de cursus, omdat de lijm de neiging heeft om snel in het hout te trekken en dat zeggen ze natuurlijk niet voor niets, maar uit ervaring.

Met uitzondering van b.v. maple en nog iets...

Zou hier graag zoveel mogelijk meningen en ervaringen over willen hebben s.v.p. & b.v.d.

met geplakte groetjes..

Mijn ervaring is dat je beter beide zijdes in kunt smeren.
Je weet in ieder geval zeker dat er overal lijm zit.
De kracht van lijmen zit hem in de druk die je daarna aanbrengt....hoe meer hoe sterker de verbinding....al heb ik ook wel eens delen gelijmd zonder druk....de breuknaad(indien iets breekt) er na zit nooit op de lijmnaad...

Cocobolo
18 november 2010, 20:48
(je hebt de vraag op 2 plaatsen gesteld, laat de moderatoren er maar niet achter komen :sssh: ;))

Ik smeer altijd 1 kant in. Als je dat goed uitsmeert, dan is dat naar mijn mening meer dan genoeg. Ik heb een hele doos met van die verfrolletjes, vaak verdeel ik daarmee de lijm zodat overal een mooi plakkend laagje zit.

Ik gebruik voor meubeltjes gewoon Bison (zowel de sneldrogende als de iets langzamer drogende), voor gitaarbouw meestal Titebond, en voor fineren altijd Kleberit (heel langzaam drogend).

Klemmen is goed, maar te sterk klemmen kan toch problemen geven, dan kun je te veel eruit persen. Hangt misschien wel een beetje van je lijmklemmen af, ik heb een aantal van die constructieklemmen voor staal en die wil je echt niet tot het uiterste klemmen (ze hebben een spankracht van 12000 N. en een flinke houtklem stopt volgens mij toch wel bij zo'n 5000 N.).

Overigens is het risico van schuiven van je materiaal ook groter naarmate je met meer kracht klemt. De lijmlaag is een filmlaagje die zorgt dat je 2 delen graag van elkaar schuiven.

BLUEWEY
18 november 2010, 21:21
(je hebt de vraag op 2 plaatsen gesteld, laat de moderatoren er maar niet achter komen :sssh: ;))
Jaaa..., maar 'k heb em op 2 verschillende manieren gesteld ;) :sssh:


Overigens is het risico van schuiven van je materiaal ook groter naarmate je met meer kracht klemt. De lijmlaag is een filmlaagje die zorgt dat je 2 delen graag van elkaar schuiven.

Denk dat daar het punt van eenzijdig insmeren zit Coco, het van elkaar glijden. Maar als je dat voorkomt, is dun dubbel insmeren wegens intrekken v.d. lijm in het hout miss toch nog niet zo verkeerd. Captain & Stuurman v.d. cursus hebben er toch al zo'n 45 "afgeleverd" op die manier.. (wie weet.. hoeveel er al zijn terug gekomen zo op die manier :seriousf: .., grapje Captain..)

BLUEWEY
18 november 2010, 21:24
Mijn ervaring is dat je beter beide zijdes in kunt smeren.
Je weet in ieder geval zeker dat er overal lijm zit.


BINGO J.J.., :ok: let's hope so !

oigun
18 november 2010, 21:31
Ik smeer ook meestal dubbelijdig en niet te dik. Om het verschuiven tegen te gaan klem ik eerst niet te hard en draai vervolgens steeds vaster. Over te hard klemmen zodat de lijm ertussenuit perst lopen de meningen uiteen. Volgens mij is dat onzin. Beenderlijm hoef je niet zo heel hard te klemmen het zuigt ahw de twee delen tegen elkaar.

gengar
18 november 2010, 22:16
de kracht van het aandrukken is afhankelijk van de lijm die je gebruikt. Een 2 componenten lijm hoef je bijvoorbeeld niet zo hard aan te drukken en heeft ook wel enigzins vullend vermogen. Zo heeft elke lijm zijn eigenschappen. In het algemeen kun je wel stellen dat hout lijm (PVA) gebaat is bij een hoge aandrukkracht.
Zoek eens op het MIMF forum naar dit topic als je echt geinteresseerd bent, er staat een hele goede discussie hierover op dat forum.

Mattia
21 november 2010, 12:54
Enkelzijdig, titebond voor bijna alles. Epoxy soms dubbelzijdig. Kwestie van oefening/wennen; ik weet hoeveel lijm ik aan moet brengen, en dat het voldoende is om op beide oppervlaktes goed te penetreren.

gengar
21 november 2010, 13:23
ik doe ook vaak dubbelzijdig, vooral bij headstockreparaties, maar ik denk dat als je het puur wetenschappelijk benadert er eigenlijk geen reden is om dubbelzijdig op te brengen bij deze lijmen.

Franklin(Titebond) adviseert om dubbelzijdig op te brengen. Hiervoor heb ik echter geen goed argument kunnen vinden. De enige reden die voor de hand ligt is dat je dan de grootste kans hebt dat het gehele lijmoppervlak bedekt wordt door de lijm. Daarom doe ik bijvoorbeeld bij headstock repairs ook altijd dubbelzijdig, dan weet ik dat de lijm over komt. Daarbij willen de fabrikanten dat je zoveel mogelijk lijm gebruikt!
Het kan denk ik nooit kwaad om dubbelzijdig op te brengen trouwens. Waarom sommige lijmen op het potje hebben staan 'enkelzijdig opbrengen' zou ik graag willen weten.

pueblo
21 november 2010, 13:46
laten jullie de lijm ook altijd eerst intrekken en dan pas samendrukken zoals aangegeven? en wat is de reden?

gengar
21 november 2010, 15:38
Zeker voor een 'open' houtsoort zal dat alleen maar beter werken. Reparaties in spruce bijvoorbeeld; het is een goede techniek om de oppervlakten eerst een heel klein beetje vochtig te maken, de struktuur zal een beetje openen en daarna zal de PVA lijm beter door kunnen dringen en een sterkere verbinding kunnen maken. Dit doe ik niet met niet watergedragen lijmen vanzelfsprekend.

De reden waarom je de lijm graag zo goed mogelijk in het hout wilt laten doordringen is omdat dat een betere verbinding oplevert. Het is denk ik enigzins te vergelijken met een las, waarbij de las ook een zekere 'dikte' moet hebben onder het oppervlak. Als de las als het ware op het oppervlak ligt dan zal deze niet sterk zijn.

BLUEWEY
26 november 2010, 02:22
laten jullie de lijm ook altijd eerst intrekken en dan pas samendrukken zoals aangegeven? en wat is de reden?

pueblo, jouw eerste vraag snap ik niet helemaal.., "zoals aangegeven" !
zoals waar aangegeven ? Op de gebruiksaanwijzing v.d. verpakking ?

Maar het eerst laten intrekken en dan pas samen drukken is b.v. bij die Pattex EXPRESS sneldroog houtlijm van mij niet aan te raden. Spul droogt zo gruwelijk snel, dat je dus beter acuut kunt samen drukken, na het uit smeren ervan. Ik smeer het altijd wel zo goed mogelijk uit over de oppervlaktes met 'n stukje carton. Wel zodanig, dat er natuurlijk zo weinig mogelijk op dat cartonnetje blijft zitten.

Het schijnt dus zo te zijn, dat de meeste, althans veel hout soorten, de lijm in zich opnemen. Vandaar de dubbelzijdige insmering, om er zeker van te zijn dat alles goed verlijmd zal zijn.

Kan me nog herinneren, dat m'n pa vroeger veel dingen(indien nodig..) met Bisonkit verlijmde. Die moest je eerst 'n tijdje laten drogen, alvorens te verlijmen, dus samen te drukken. Dat begreep ik vroeger nooit zo goed..., nou trouwens nog niet.. :D
Zal wel iets met de lijm capaciteiten te maken hebben, lijkt me zo...

PS; In 1 keer schiet me te binnen waarom dat zou kunnen zijn.
De lijm heeft een zodanige verbindings eigenschap op zich..., alhoewel het natuurlijk ook nog de tube of zoiets uit moet kunnen glijden. Daarom zal er hoogstw.lijk een of ander spul inzitten, wat eerst moet verdampen, alvorens de doeltreffende lijm eigenschap begint te functioneren.
Vandaar eerst ff wachten, voordat je gaat verlijmen. (hope I'm right.., it's late again..)