PDA

View Full Version : Belangrijke vraag qua verlijmingen (akoestisch...)



BLUEWEY
18 november 2010, 19:11
Beste Lijmbroeders (& zusters),
als jullie dingen verlijmen, doen jullie dat dubbelzijdig, dus lijmen jullie beide zijden in of niet en zo ja, wat wel en wat event. niet?

Persoonlijk gebruik ik Pattex Express, spul is binnen 5 minuten droog en na 'n kwartier zou de klem eraf kunnen(volgens gebruiksaanw.) < fijn spul trouwens.. Ben bezig X-bracing en T5 in te lijmen

Op de cursus leren ze ons om beiden delen in te smeren (niet te dik)

met geplakte groetjes..

stijnkenens
18 november 2010, 19:15
Ik gebruik huidenlijm, tidebond en secondenlijm (om de foutjes te verbergen :) )

En lijm telkens maar 1 kant, ik zou niet weten hoe je je klankblad gaat voorzien van lijm voor een balkje. (afplakken ? )

En wat voor spul is die pattex?
Is het een lijm, of een soort epoxy?


s.

BLUEWEY
18 november 2010, 19:29
Ik gebruik huidenlijm, tidebond en secondenlijm (om de foutjes te verbergen :) )

En lijm telkens maar 1 kant, ik zou niet weten hoe je je klankblad gaat voorzien van lijm voor een balkje. (afplakken ? )

En wat voor spul is die pattex?
Is het een lijm, of een soort epoxy?


s.

Pattex EXPRESS is sneldrogende houtlijm en daar verlijm ik alles tot nu toe mee.

Op de cursus zeggen ze, natuurlijk uit ervaring sprekende, dat de lijm de neiging heeft om snel in het hout te trekken. Met uitzondering van b.v. maple, want dat schijnt anders te reageren.

Op de gebruiksaanwijzing v.h. flesje Pattex staat, dat je maar 1 zijde moet insmeren, maar gezien die aanwijzingen v.d. cursus... :dontgeti:

Wat betr. jouw opmerking over die balkjes op het klankblad verlijmen; dit lijkt me nou zo'n typisch voorbeeld van eenzijdig verlijmen! Of je moet een tekening v.d. bracings op het klankblad aan de binnenkant hebben gezet en daarbinnen dubbel verlijmen of enkelzijdig.

Dank voor je reactie

Zou graag zoveel mogelijk meningen en verschillende ervaringen hierover willen horen s.v.p. & b.v.d.

ernieman
18 november 2010, 23:44
idd, 1x posten is genoeg.
We gaan verder in zelfbouw.