PDA

View Full Version : layla van clapton



jerzeyman
10 mei 2003, 00:15
Hey mensen,

ik probeer te kijken in welke toonsoort "layla" van clapton staat, hij gebruikt deze akkoorden :
C#maj
G#min
Cmaj
Dmaj
Emaj
F#min
Bmaj
Amaj

ik zou zeggen dat ie in F# min stond,maar dat kan al niet vanwege de intervallen met c# dat zou dan C#min zijn, ik heb al gezocht naar vergelijkbare vragen, maar die vindt ik niet echt, kan iemand mij helpen hoe je misschien kan zien hoe een nummer in welke toonsoort staat ? groeten jerz

Negative K3 fan
10 mei 2003, 00:21
kijk naar het eerste of laatste accoord. Of kijk naar het notenschrift en leidt van de voortekens af welke toonsoort het is.

Ohzoso
10 mei 2003, 09:01
Ik zorg ervoor dat de platenspeler op het juiste toerental staat en gitaar correct gestemd is. Daarna is het peanuts. Ik speel Layla in elk geval in Dm (1e accoord).

jerzeyman
10 mei 2003, 10:04
jah ik heb een live versie, ik speel bij het eerste akkoord c#maj, misschien speelt ie het live anders ?

pimmetje
10 mei 2003, 10:10
Je moet sowieso een verschil maken tussen 't riffje van layla en 't couplet. In het eerste mailtje heeft Jerzey 't volgens mij over de coupletten en Ohzoso heeft 't later volgens mij juist over het riffje.

't Riffje gaat over D5 Bb C en weer D5 en lijkt mij prima samen te gaan met de toonsoort Fmajeur. Voordat iemand reageert vanwege die Dm van Ohzoso: Fmaj en Dm zijn dezelfde tonen.

De coupletten zou ik ook met iets andere akkoorden spelen dan Jerzey geeft, maar hij zit al aardig in de richting.

Ik zou 't couplet zo spelen:
riff ...
| C#m7 | G#7 | C#m7 C D | E E7 |
| F#m B | E A | F#m B | E A |
... riff

Dat lijkt me prima samen te gaan met de toonsoort Emajeur (dus C#m). Die C en D zijn vallen een klein beetje buiten de boot, maar daar hoef je niet helemaal eng van te worden.

Het grappige is dus dat de toonsoort gewoon weer het begin-akkoord is van het stuk. Het lullige eraan is dat het niet 't begin-akkoord van 't nummer is, maar dat komt omdat dit nummer nu eenmaal in 2 stukken met verschillende toonsoort is opgebouwd.

Ohzoso
10 mei 2003, 11:23
laten we ff onderscheid maken tussen 3 versies nl unplugged, originele en live versie.Ik heb een live versie waar het laatste rustige stuk wordt weggelaten.De accoorden van dat laatste rustige stuk zijn:
|C|F|C|F|Fm|C|
en
|Am/D7|Gsus/C|Am/D7|G7|

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ohzoso op 2003-05-10 11:31 ]</font>

Butcher
11 mei 2003, 00:55
Intro --> Dm
Verse --> C#m (=Emaj (-->Emaj, F#m, G#m, A, B, C#m, D#m7-5)

Jimi Hendrix
11 mei 2003, 09:11
OK daar komt ie,
het riff gedeelte staat in Dm dat is niet zo moeilijk, Bb is dan VIe trap, C VIIe trap.

Couplet in E:
C#m7 is VI
G#7 is de dominant voor C#m (tussendominant) (unplugged versie) in het origineel is dit volgens mij G#m, dat is IIIe trap in E.
C is 'verlaagd VI' oftewel de VIe trap uit mineur toegepast in Majeur, D is 'verlaagd VII', idem.
De rest van de akkoorden van het couplet zijn trappen van E majeur.