PDA

View Full Version : Nieuwe pre-amp buizen voor Fender Super Reverb



frander
18 november 2010, 13:37
Beste vintage amp-lovers,

Vorige week heb ik eindelijk mijn oude blackface SR nagekeken. Heb ooit al in een eerder topic geschreven over het geknal en gemis aan power in het vibratokanaal. Blijkt dat het pre-ampbuisje uit v2 kaduuk is. Deze heb ik nu maar gewisseld met v1, zodat ik in iedergeval het vibratokanaal nog kan gebruiken. Heb de kapotte buis uit v2 nu in v1 gezet. Vraag: kan dit kwaad als ik alleen maar het vibratokanaal gebruik?
Verder viel het mij op dat er verschillende merken en type buizen inzitten (v1 tm v6). Eigenlijk wil ik het hele setje vervangen door nieuwe pre-amp buisjes. Ik weet dat er verschillende typen in horen:

v1= 7025
v2= 7025
v3= 12AT7
v4= 7025
v5= 12AX7
v6= 12AT7

Bij mij zitten er europese buizen in vertelde een vriend...

Verder vind ik het belangrijk dat hij lekker vroeg overstuurd, omdat ik vooral smerige, rauwe, vuige blues wil spelen a la Red Devils en Cuban Heels.

Vraag: Welk merk, type etc kan ik het best aanschaffen? Waar kan ik deze bestellen. Wie heeft er ervaring met Fender SR's en buizen?

Vast hartelijk dank!

sjaak1990
18 november 2010, 14:14
7025=12AX7A=ECC83

12AT7=ECC81=ECC83 met minder gain

Tja qua buizen keuze is het lastig. Je zou voor NOS kunnen gaan, wat meer werk en duurder dan nieuwe buizen maar ik vind het stukken lekkerder.
Ben zelf RCA fan voor een dikke sound, maar er zijn zoveel opties. Philips/siemens is makkelijker te vinden en heb daar ook een paar heerlijke buisjes van liggen, wel anders gebouwd en echt duidelijke klankverschillen tussen de buisjes.

GretschGuy
18 november 2010, 19:30
7025 is de Amerikaanse militaire / industriële designatie voor de 12AX7. Ze werden geproduceerd volgens wat strengere normen dan de gewone 12AX7. Maar technisch is er geen verschil.

Wat je in V1 propt is alleen van belang als je dat kanaal ('normal') ook daadwerkelijk gebruikt. Als je de bias en spanning op V2 origineel wilt houden, moet er wel 'n werkende buis in V1 zitten. Ook als je dat kanaal nooit gebruikt.

NOS buizen laat ik maar even buiten beschouwing. Daar staat al 'n reactie over.

Als je voor nieuw gaat:

JJ 12AX7 in V1 en V2. Hoge output, net als oude US buizen. Wel inconsistente kwaliteit. Dus koop bij voorkeur speciaal voor de V1 positie geselecteerde exemplaren.

ElectroHarmonix 12AX7EH in V4 en V5. Stil, consistent en bestand tegen hogere voltages. Output iets minder dan US buizen uit de glorietijd. Maar 't scheelt niet veel meer.

Wat moderne 12AT7 buizen betreft, heb ik alleen ervaring met EH. Die bevallen goed. Maar ik kan dus niet vergelijken met andere merken.

V6 is de buis voor de fasedraaier. Als je meer gain wilt, kan je daar ook 'n 12AX7 gebruiken. Er staat hoge spanning op. Dus gebruik dan 'n EH.

frander
19 november 2010, 13:32
Vast hartelijk dank voor de toegestuurde info, THX!
Even een korte reactie. Klopt mijn opsomming van de postie met de daarbij horende buis?

v1= jj 12ax7
v2= jj 12ax7
v3= eh 12at7
v4= eh 12ax7
v5= eh 12ax7
v6= eh 12ax7

Wat bedoel je (Gretsch) met: Dus koop bij voorkeur voor de v1 positie geselecteerde exemplaren.

Vast bedankt!

PeeVee
19 november 2010, 13:37
Ik gebruik in mijn "player SR" ook JJ op V1 en V2 positie. Ze klinken warm en hebben veel output. M.n. wanneer je op wat hoger volume gaat spelen wanneer het een beetje gaat klippen, "spetteren" ze wat minder dan andere huidige productie buisjes. Verder vind ik oude USA Philips buisjes mooi; b.v. Sylvania, Siemens, Mazda (of Adzam), Philips etc. maar die willen na verloop van tijd wel eens onrustig worden. Kwestie van de goeie uitselecteren en een tijdje op spelen.

Verder gebruik ik als fasedraaier, afhankelijk van de situatie, ook vaak 12AX7 ipv een 12AT7. Omdat ik ook alleen op het reverb kanaal speel, gebruikte ik vaak V1 (normal channel) en zette ik de 12AT7 even in V1 positie. Wel je iets meer headroom, dan kun je ze weer omwisselen.

Je kunt evt. je vibrato nog afkoppelen voor iets meer gain. Ik heb dat volgens mij niet gedaan. Wel heb ik mijn NFB (negative feedback loop) schakelbaar. Ik kan kiezen tussen 820 Ohm (standaard), 1k5 (iets minder NFB) of géén weerstand (dus géén NFB). Ik gebruik hiervoor de reeds aanwezige ground switch: die wordt nl. alleen als "soldeersteun" gebruikt en is niet in werking op een EU model.

Wil je wat eerder crunch, zet dan je netspanningsschakelaar op 240VAC, wil je wat meer headroom, zet dan je netspanningsschakelaar op 230VAC of 220 VAC. Dat scheelt nl. net iets in B+ (anodespanning). Wanneer je spanningen iets hoger zijn, is je negatieve bias spanning juist iets lager; m.a.w. de biasregeling wordt vanzelf iets kouder wanneer de spanningen op de eindbuizen hoger worden.

Deze truuks geven een nuanceverschil maar bij elkaar opgeteld scheelt het soms net genoeg.

Succes!

GretschGuy
19 november 2010, 13:56
Vast hartelijk dank voor de toegestuurde info, THX!
Even een korte reactie. Klopt mijn opsomming van de postie met de daarbij horende buis?

v1= jj 12ax7
v2= jj 12ax7
v3= eh 12at7
v4= eh 12ax7
v5= eh 12ax7
v6= eh 12ax7

Wat bedoel je (Gretsch) met: Dus koop bij voorkeur voor de v1 positie geselecteerde exemplaren.

Vast bedankt!

Ja, die opsomming klopt. Met de aantekening dat het merk buis in V1 alleen belangrijk is als je het 'normal' kanaal gebruikt. En in V6 hoort volgens de specs dus eigenlijk 'n 12AT7. Ik kan niet voorspellen wat jij beter vindt klinken. Maar omdat je meldt dat je veel oversturing wil, denk ik dat de 12AX7 daar beter bevalt.

De meeste grotere aanbieders van buizen (Tonefactory enzo) bieden geteste exemplaren van allerlei buizen aan voor de V1 positie (eerste fases van voorversterking). Die buizen zijn dan getest op output (hoger dan gemiddeld) en microfonie (gevoeligheid voor signalen van buitenaf).

frander
19 november 2010, 14:27
Thx! Ik zal eens op de site van Tonfactory gaan kijken.