PDA

View Full Version : nieuwe eindpitten voor mijn engl



Orpheo
18 november 2010, 10:55
Ik kwam vorige week (tijdens mijn grote-crunch-zoektocht) erachter dat mijn engl een van z'n eindpitten compleet aan het frituren was :P ik kan per setje biassen, en een set was goed (die ik gebruik ik het meest, die staan namelijk standaard aan, dus 50w), en de andere 2, die alleen in de hi power setting (100w) gebruikt worden, stonden veel en veel te hoog gebiassed. Eentje heeft het nu begeven, helaasch.

volgens de handleiding kan ik rustig doorpingelen op die overige 2, maar ik denk dan wel aan nieuwe buizen kopen, te zijner tijd.


maarrr, welke?! ik zie groove tubes, JJ, tesla, NOS buizen van philips en siemens... ik heb nog nooit met dit bijltje gehakt (lees: nog nooit een amp zo lang gehad dat ik zelf nieuwe buizen moest kopen, haha). Welke verschillen hebben die buizen onderling? maakt het echt heel veel uit? ik dacht dat de preampbuizen vooral van belang waren. Maar als het toch wel veel uitmaakt, ik wil nog meer mids, strakker laag, meer bite.

universe777
18 november 2010, 11:07
Ik heb JJ's in mijn beide amps zitten. Mede door deze site heb ik het geprobeerd en ik ben er heel blij mee.

http://www.eurotubes.com/

Hij heeft leuke achtergronden en info

http://www.eurotubes.com/euro-h.htm
http://www.eurotubes.com/euro-e.htm

over distortion/vervorming e.d.:
http://www.eurotubes.com/euro-y.htm

Orpheo
18 november 2010, 11:11
okay, van wat ik lees is die auteur redelijk tevreden met de jj's! ga ik proberen, thanks.

LordRiffenstein
18 november 2010, 13:22
okay, van wat ik lees is die auteur redelijk tevreden met de jj's! ga ik proberen, thanks.

Uiteraard is hij dat want hij verkoopt ALLEEN MAAR JJ tubes.

Jij hebt EL34s in die SE? Koop dan SED EL34s bij Tube Town. http://www.tube-town.net/ttstore/

Orpheo
18 november 2010, 13:32
Uiteraard is hij dat want hij verkoopt ALLEEN MAAR JJ tubes.

Jij hebt EL34s in die SE? Koop dan SED EL34s bij Tube Town. http://www.tube-town.net/ttstore/

(viel me net pas op :makeup: )

jep, ik heb el34's. waarom SED buizen?

sjaak1990
18 november 2010, 14:11
SED winged C's voor een meer crunchie geluid. Niet dat het extreme verschillen zou maken, heb meer slechte dingen over JJ's gehoord ook qua betrouwbaarheid. Ben van svetlana naar SED winged C's gegaan en merkte toch een verbetering in het geluid> wat opener en complexer. Tung-sol zou ook erg goed moeten klinken alleen kan dit niet bevestigen, eindpitten probeer je toch moeilijker uit dan preamp buizen helaas...

Er zijn meer mogelijkheden, verschillende karakters.

Misery Signals
18 november 2010, 14:42
Even reageren omdat ik met dezelfde vraag zit:

Tone Factory biedt vervangingssets aan voor Peavey 5150 zonder te moeten biassen. EHX setje met 1 balanced en vier gewone EHX preamplampen, vier Platinum matched EHX eindpitten. Samen voor 79€.

Is het te vertrouwen om dat te bestellen en zomaar in de 5150 te pleuren?

MS

kidrock
18 november 2010, 15:08
maarrr, welke?! ik zie groove tubes, JJ, tesla, NOS buizen van philips en siemens...

Groove tubes vind ik overrated en te duur.

Met JJ's heb ik wel goede ervaringen mee. Ze hebben een iets donkere en strakkere sound vind ik zelf. Goed om een wat "bright" amp mee te temmen.

Tung-sol vind ik ook fijne buizen. Hebben wat meer top hoog in het geluid naar mijn idee.

Over NOS... voor eindpitten VEELS te duur en dan heb je ze nog niet eens gematched. Met NOS preamp buizen kun je nog weleens geluk hebben als ik zo de verhalen lees, maar voor dat geld zou ik het er zelf niet op wagen. Zeker als ik soms de prijzen zie die ze vragen op Ebay :???:

kidrock
18 november 2010, 15:35
Is het te vertrouwen om dat te bestellen en zomaar in de 5150 te pleuren?

Nee, want Tonefactory kan nooit weten hoe jou bias staat afgesteld.

Heb me ooit laten vertellen (door diegene waar ik mijn amps laat onderhouden) dat je ongeacht welke versterker (dus ook de zogenaamde "selfbiasing" of "cathode biased" versterkers) je altijd de bias moet controleren als je eindbuizen gaat vervangen, voor het beste geluid en behoud van je versterker.

universe777
18 november 2010, 16:08
Ik heb Orph alleen op deze site gewezen omdat hij veel achtergrond info geeft over zijn keuze voor JJ's en hun eigenschappen.

Niet om ze bij hem aan te schaffen...



Uiteraard is hij dat want hij verkoopt ALLEEN MAAR JJ tubes.

Jij hebt EL34s in die SE? Koop dan SED EL34s bij Tube Town. http://www.tube-town.net/ttstore/

big dooley
18 november 2010, 16:09
misschien de nieuwe 6CA7's van JJ proberen? zijn deze maand uitgekomen...
ikzelf gebruik momenteel de KT77... een erg lekkere eindbuis...
ik denk dat een buis met meer headroom iets beter zou werken in een channelswitcher (is althans mijn ervaring met de DSL en de JVM)
de EL34 is vooral lekker, om vol op z'n donder te geven en daardoor de crunch eruit te halen...

JJ's zijn zeker niet onbetrouwbaar... integendeel...

eurotubes is een site vol met onzin... balanced fasedraaiers oa is pure bullshit in een gitaarversterker.. en inderdaad verkoopt ie alleen JJ's dus die prijst ie de hemel in, terwijl anderen als karton klinken, volgens hem....

LordRiffenstein
18 november 2010, 17:58
(viel me net pas op :makeup: )

jep, ik heb el34's. waarom SED buizen?

Omdat het gewoon de beste EL34s zijn die je momenteel kan kopen. Op zich is er met JJs niks mis maar de EL34s vind ik in het mid niet lekker klinken en de E34Ls dan weer wel maar die hebben in de meeste highgainers te veel aan laag waardoor de boel minder straks wordt. EH EL34 vind ik te veel bite hebben in´t midden. TungSol heb ik nog niet geprobeerd.

Ik heb in 3 amps EL34s en overal zitten de SEDs in omdat die gewoon het beste klinken.

allochthomas
18 november 2010, 18:13
Stuur anders even een mailtje naar Doug van http://www.dougstubes.com/. Hij heeft mij ook heel goed geholpen met het vinden van een retube setje voor mijn peavey valveking, was er erg tevreden over.

big dooley
18 november 2010, 18:13
smaak is subjectief, dus wat het beste klinkt is erg persoonlijk... dat marshall echter SED's gebruikt en ook adviseerd voor hun oude gamma bijvoorbeeld, is niet voor niets (weet ff niet wat engl standaard erin heeft zitten)...

voor wat high gain multikanaalversterkers betreft, ben ikzelf van mening, dat meer headroom een verbetering is, omdat het meer controle geeft over de EQ...(lees; de EQ instelling wordt niet meer dusdanig vervormd door het vroegtijdig opbreken van de eindbuizen)

inderdaad, de E34L geeft wat meer laag, wat ook de KT77 doet... wat blijkbaar een gevolg is van meer headroom..., de EL34-romigheid in het midden blijft echter behouden, daar waar de 6L6 bijvoorbeeld erg uitgehold kan klinken... het teveel aan laag kan makkelijk weggedraaid worden mbv de EQ... tenslotte stel je die in met je oren en niet met je ogen, wat ik af en toe toch erg vaak tegenkom...
al met al, zal een multi-bak het vooral moeten hebben van zijn voorversterker...

Thiez
18 november 2010, 18:34
Op het engl forum zie je eigenlijk overal JJtubes of SED's aangeraden worden. Ik ga waarschijnlijk binnenkort ook eens een setje nieuwe eindbuizen in me blackmore rammelen.

big dooley
18 november 2010, 18:50
ff wat opgezocht... kon eigenlijk alleen foto's vinden van originele engl buizen...
de preampbuizen, das vrijwel geen twijfel: dat zijn JJ's... ik ken geen enkele andere preampbuis, die zulke korte anode's heeft
de eindpitten lijken mij SED's te zijn...

pasqual
18 november 2010, 22:26
is al eerder gezegd; jouw persoonlijke voorkeur geeft de doorslag. ik heb zelf JJ's in mijn Engl en ben er zeer tevreden over. geen tekort aan mids zoals al eerder gemeld. MAAR: ik gebruik 'm alleen maar clean en regel de eventuele gain met pedalen. mijn Engl is dan duidelijk géén high gain amp ( Straight 100 watt, draaiende op 50 watt ).

succes en groeten, Pasqual.

Orpheo
18 november 2010, 23:52
ik lees bij die JJ's vooral 'thick' en 'creamy' en dat wil ik dus JUIST niet. ik wil 'm meer (grit geven in het) mids. meer bite, meer crunchy zeg maar, meer agressie. ik zit er ook aan te denken om andere preampbuisjes erin te zetten, buisjes met meer gain. welke zijn daarvoor geschikt?

allochthomas
19 november 2010, 00:15
Ik heb zelf hele goeie resultaten met een tung sol high gain ECC83 in V1. In de rest heb ik JJ's zitten omdat ik van een wat wolliger geluid hou. Misschien is een tung sol high gain in V1 en sovteks/tung sols in de rest een mooie set voor je?

big dooley
19 november 2010, 00:54
ik lees bij die JJ's vooral 'thick' en 'creamy' en dat wil ik dus JUIST niet. ik wil 'm meer (grit geven in het) mids. meer bite, meer crunchy zeg maar, meer agressie. ik zit er ook aan te denken om andere preampbuisjes erin te zetten, buisjes met meer gain. welke zijn daarvoor geschikt?

dat "thick and creamy" slaat met name op hun preampbuizen en inderdaad klopt dat ook wel... de russische preamp buizen zijn over het algemeen wat gruiziger... tungsol, EH, mullard, sovtek... allemaal grindbuizen, ik HAAT ze :D:D:D...
met oog op betrouwbaarheid zou ik dan kiezen voor sovtek... tungsols en EH gaan nogal eens kapot en er zijn versterkers die ze maar al te graag oppeuzelen in bepaalde positie's (alle genoemde merken komen vreemd genoeg allemaal uit dezelfde fabriek)
maar in principe zou ik je aanraden om verschillende buisjes uit te proberen... ze kosten niet zoveel om daar es lekker mee te experimenteren... kijk bij tonefactory bijvoorbeeld, die leveren ook high gain geselecteerde preampbuizen... high gain buizen hebben echter alleen echt zin in de gainstages, wat in jouw geval waarschijnlijk V1 en V2 zal zijn... die heb je er dus maar 2 nodig (engl-kenners, u mag me slachten als ik het verkeerd heb)
trap echter niet in het gebalanceerde-triode-voor-de-fasedraaier-verhaal, das bullshit voor een gitaarversterker en blijkbaar alleen interessant voor de HIFI-wereld

eindbuizen is een ander verhaal en zolang je je eindversterker clean houdt (moet wel, omdat je het in een ander topic over je clean geluid hebt) dan moet je niet denken dat je daar je complete taart mee maakt... het zijn meer de vruchtjes op de slagroom... of de chocolaatjes op de mokka, want je hebt duidelijk een andere smaak dan ik :D:D:D
je wil echter mids hebben, dus zou ik inderdaad bij EL34-achtige blijven... de KT77 en 6CA7's geven met name wat meer laag en hoog, maar leveren wel meer headroom...
de tungsol EL34B staat bekend om hetzelfde verhaal, dus die zou ik overslaan
SED's zijn een goede keus... ze zijn zeer betrouwbaar en staan bekend als de EL34 bij uitstek... voor meer headroom op je amp, zou ikzelf dan de JJ E34L kiezen... alles wat een EL34 hoort te doen, maar net dat beetje meer hoog en laag... alsof er een lakentje van je speakerkast afgehaald wordt
tja en dan heb je nog de TAD's... totaal geen ervaring mee, maar het lijkt erop dat deze duitser zijn ontwerpjes laat maken door shuguang (china) om ze vervolgens heel kieskeurig op zijn duits te testen alvorens ze het schap ingaan... ze geven 6 maanden garantie en dat vind ik nog al wat... maar uiteraard betaal je daar wel een premie voor... ook hun preampbuizen lijken me de moeite waard, alleen zijn die ook aan de prijs

kidrock
19 november 2010, 02:47
dat "thick and creamy" slaat met name op hun preampbuizen en inderdaad klopt dat ook wel... de russische preamp buizen zijn over het algemeen wat gruiziger... tungsol, EH, mullard, sovtek... allemaal grindbuizen, ik HAAT ze :D:D:D...
met oog op betrouwbaarheid zou ik dan kiezen voor sovtek... tungsols en EH gaan nogal eens kapot en er zijn versterkers die ze maar al te graag oppeuzelen in bepaalde positie's (alle genoemde merken komen vreemd genoeg allemaal uit dezelfde fabriek)
maar in principe zou ik je aanraden om verschillende buisjes uit te proberen... ze kosten niet zoveel om daar es lekker mee te experimenteren... kijk bij tonefactory bijvoorbeeld, die leveren ook high gain geselecteerde preampbuizen... high gain buizen hebben echter alleen echt zin in de gainstages, wat in jouw geval waarschijnlijk V1 en V2 zal zijn... die heb je er dus maar 2 nodig (engl-kenners, u mag me slachten als ik het verkeerd heb)
trap echter niet in het gebalanceerde-triode-voor-de-fasedraaier-verhaal, das bullshit voor een gitaarversterker en blijkbaar alleen interessant voor de HIFI-wereld

eindbuizen is een ander verhaal en zolang je je eindversterker clean houdt (moet wel, omdat je het in een ander topic over je clean geluid hebt) dan moet je niet denken dat je daar je complete taart mee maakt... het zijn meer de vruchtjes op de slagroom... of de chocolaatjes op de mokka, want je hebt duidelijk een andere smaak dan ik :D:D:D
je wil echter mids hebben, dus zou ik inderdaad bij EL34-achtige blijven... de KT77 en 6CA7's geven met name wat meer laag en hoog, maar leveren wel meer headroom...
de tungsol EL34B staat bekend om hetzelfde verhaal, dus die zou ik overslaan
SED's zijn een goede keus... ze zijn zeer betrouwbaar en staan bekend als de EL34 bij uitstek... voor meer headroom op je amp, zou ikzelf dan de JJ E34L kiezen... alles wat een EL34 hoort te doen, maar net dat beetje meer hoog en laag... alsof er een lakentje van je speakerkast afgehaald wordt
tja en dan heb je nog de TAD's... totaal geen ervaring mee, maar het lijkt erop dat deze duitser zijn ontwerpjes laat maken door shuguang (china) om ze vervolgens heel kieskeurig op zijn duits te testen alvorens ze het schap ingaan... ze geven 6 maanden garantie en dat vind ik nog al wat... maar uiteraard betaal je daar wel een premie voor... ook hun preampbuizen lijken me de moeite waard, alleen zijn die ook aan de prijs

Goed verhaal!

De grootste klank verschillen ga je voornamelijk horen met het experimenteren van preamp buizen en minder met verschillende merken eindpitten, tenzij je echt overstapt op een andere type eindbuis zoals bijv. een KT77 of bijv een 5881.

big dooley
19 november 2010, 12:04
Goed verhaal!

De grootste klank verschillen ga je voornamelijk horen met het experimenteren van preamp buizen en minder met verschillende merken eindpitten, tenzij je echt overstapt op een andere type eindbuis zoals bijv. een KT77 of bijv een 5881.

echt klankverschillen wil ik het niet noemen, het zijn meer de nuances... als je de elementen van een gitaar verwisseld (in mijn geval van stock gibson naar SD alnico pro's) heeft dat veel meer effect... ik kon gelijk mijn instellingen veranderen nadat ik dat gedaan had :D

ik moet altijd wel glimlachen als iemand zijn stock buizen verwisseld heeft voor een ander merk en dan claimt dat het een wereld van verschil maakt... ja logisch, die ouwe waren inmiddels op :)

LordRiffenstein
19 november 2010, 12:28
ik moet altijd wel glimlachen als iemand zijn stock buizen verwisseld heeft voor een ander merk en dan claimt dat het een wereld van verschil maakt... ja logisch, die ouwe waren inmiddels op :)

Ik weet dat dit niet echt in dit topic thuis hoort maar ik ben het hier grondig mee oneens. Als je amp bv enkel JJ ECC83s heeft en je stopt er dan allemaal Sovtek of EHs in, dan maakt dat een behoorlijk verschil in de sound. Om dan nog maar te zwijgen van een verschil tussen ECC83 en ECC81.

Maar preamp buizen verwisselen is veel meer trial-and-error en smaak gebonden en uiteraard ook in elke amp anders. Ik hou bv. van een ECC81 als PI in een high gainer maar een metalhead zal daar geen boodschap aan hebben omdat die amp dan iets minder strak wordt. Experimenteren is de boodschap.

Orpheo
19 november 2010, 13:47
ok, als ik 't goed snap zou ik blij kunnen worden van sovtek preampbuizen (wens: veel gain! meer crunchy-ness en meer 'screaaaammmmm' in het mid en hoog, en laag gewoon strakkk, creamy hoef ik niet, m'n cab is al 'romig' genoeg).

en voor de eindtrap SED dus? jj's lijken mij te creamy... t moet smerig en ranzig en nasty zijn :D

Fragedallic
19 november 2010, 14:28
hier wat extra info over gain factor tussen de verschillende preamp buizen.

gainfactor (http://thetubestore.com/gainfactor.html)

naar mijn ervaring is het zo dat hoe meer preamp buizen je hebt en je daarin combineerd, hoe genuanceerder de verschillen.

big dooley
19 november 2010, 16:41
Ik weet dat dit niet echt in dit topic thuis hoort maar ik ben het hier grondig mee oneens. Als je amp bv enkel JJ ECC83s heeft en je stopt er dan allemaal Sovtek of EHs in, dan maakt dat een behoorlijk verschil in de sound. Om dan nog maar te zwijgen van een verschil tussen ECC83 en ECC81.

tuurlijk hoort dit wel hier thuis...;)
ja, maar daar noem je ook 2 uitersten op... dat een ecc81/12AT7 anders klinkt snap ik ook.. zijn 2 totaal andere buizen

orpheo, ik zou gewoon verschillende merken proberen wat preamp aangaat....
over het algemeen zal V1 (V5 genoemd bij de engl toch?) het meeste verschil maken... deed ik destijds met mij DSL ook... de stockers erin laten zitten en dan maar uittesten, welke buis het beste klinkt in de eerste positie... daarna overgaan naar de tweede etc etc...
V3 en V4 zal over het algemeen weinig uitmaken, omdat die meestal voor de EQ-controls en FX-loops zijn... de PI is ook een leuke om mee te experimenteren... high gain of low gain, wat met name het gevoel vanm een versterker kan veranderen, niet zozeer de klank...
voor wat eindbuizen aangaat kun je niet verkeerd zijn met winged C's

Thiez
19 november 2010, 16:48
Orpheo, ik zou zeker een EH preamps proberen ook. Daar zit wel een lekkere cruncy randje in. Zelf vond ik ze in mijn engl blackmore wat TE maar de blackmore is ook een stuk scheller gevoiced dan de engl SE.
Mijn gitaarleraar had in zijn rack SE ook EH preamps en dat klonk zeker wel lekker. Vooral met de Mid Edge ingeschakeld.

universe777
19 november 2010, 16:58
Ik ben naar JJ's gegaan toen mijn oude (Sovteks) een maand of 4/5 oud waren. Lijkt me niet dat ze dan al op waren. Er moest toch iets aan die amp gebeuren en toen heb ik het gelijk laten doen.

Is het een wereld van verschil..? Het is nog steeds dezelfde sound maar..., Het tophoog is mooier en niet krasserig meer en het laag is veel compacter cq duidelijker.
Ik denk dat onze drummer het aardig verwoordde: "het is nog steeds jouw sound maar dan mooier"...



ik moet altijd wel glimlachen als iemand zijn stock buizen verwisseld heeft voor een ander merk en dan claimt dat het een wereld van verschil maakt... ja logisch, die ouwe waren inmiddels op :)

Johannes
19 november 2010, 17:20
Ik heb allemaal JJ's in mn powerball (een ECC803S long-plate in V1) en ben meer dan tevreden over de sound. Minder schreeuwerig en harsh dan voorheen, minder gain, maar nog steeds veeeeeeeeel meer dan je ooit zal gebruiken, minder ruis en een transparantere sound. Helaas geen ervaring met andere merken/types buizen die amp.

vinni
19 november 2010, 18:43
Ik zou gaan voor de Winged-C's van Ruby of de chinezen van Ruby.
Persoonlijk vind ik ook de TAD EL34-STR-B ook erg goed. Maar daar hoor
je tegenstrijdige geluiden over. En ja....de chineesjes van Ruby en TAD's zijn Shuguangs die gerelabled zijn.....dat weet ik.

De JJ KT77's paar keer geprobeerd....maar dat moet echt bij jou geluid/amp passen.

Ook wel eens de penta's en de JJEL34Ls gehad....ach redelijk. De penta's (Shuguangs) waren gematched maar de bias was constant redelik op drift.
De NOS-Siemens zijn wel goed maar ook erg neutraal. Het is maar net wat je zoekt.

Algemene toevoeging.....elke moderne fabrikant heeft wel last van maandagochtend modelletjes.
Er is veel uitval in een batch. Dus een goeie tubestore die goed matched en een lange burn in periode hanteert is erg belangrijk.


Vinni

vinni
19 november 2010, 18:59
echt klankverschillen wil ik het niet noemen, het zijn meer de nuances...

Met alle respect.....KT77's klinken echt HEEL anders dan een gemiddelde EL34.
Da's echt geen nuance.

6L6's en 6V6's e.d. doe ik verder geen uitspraak over want daar hou ik zo-wie-zo niet van. Ik weet wel.....er zijn een aantal broeders die van mening zijn dat je live het verschil toch niet hoort......Nou.......ik wel hoor.

De JJ6CA7 moet ik zeker eens gaan proberen! Wist niet dat JJ de buis maakte.

De preamptubes van JJ zijn inderdaad een beetje donker. Dat kan inderdaad erg fijn zijn in een schreeuwerige amp. Heb je die juist niet dan is een goeie TUNGSOL 12AX7 wel lekker. Uiteraard op V1. Andere posities heb ik te weinig mee geexperimenteerd om daar iets zinnigs van te zeggen.

Vinni

big dooley
19 november 2010, 23:09
Met alle respect.....KT77's klinken echt HEEL anders dan een gemiddelde EL34.
Da's echt geen nuance.

De JJ6CA7 moet ik zeker eens gaan proberen! Wist niet dat JJ de buis maakte.


alles is relatief... een set andere elementen doet meer, dan een andere set buizen, preampbuizen maken meer verschil dan eindbuizen, met name als de eindtrap clean blijft... wat vrijwel in alle channelswitchers met het betere vermogen zo is...

KT77's klinken inderdaad anders... ik gebruik ze zelf in de JVM, maar een biasinstelling doet eigenlijk net zoveel

ja die JJ6CA7 is nog maar net uit... ben er eigenlijk ook erg nieuwsgierig naar... m'n KT77's zijn nu inmiddels 2 jaar oud, maar voorlopig gaan ze nog lekker en de bias is niet verlopen, dus laat ik ze nog even langer zitten... bij vervanging denk ik dat die 6CA7's de volgende worden:)

jerome
21 november 2010, 23:01
Met alle respect.....KT77's klinken echt HEEL anders dan een gemiddelde EL34.
Da's echt geen nuance.

6L6's en 6V6's e.d. doe ik verder geen uitspraak over want daar hou ik zo-wie-zo niet van. Ik weet wel.....er zijn een aantal broeders die van mening zijn dat je live het verschil toch niet hoort......Nou.......ik wel hoor.

De JJ6CA7 moet ik zeker eens gaan proberen! Wist niet dat JJ de buis maakte.

De preamptubes van JJ zijn inderdaad een beetje donker. Dat kan inderdaad erg fijn zijn in een schreeuwerige amp. Heb je die juist niet dan is een goeie TUNGSOL 12AX7 wel lekker. Uiteraard op V1. Andere posities heb ik te weinig mee geexperimenteerd om daar iets zinnigs van te zeggen.

Vinni

Grappig, mijn ervaring is juist dat te JJ 12AX7's niet donker maar juist (te) helder of beter gezegd ieler klinken en vooral oempf en dynamiek missen in vergelijking met die van Tung Sol.
Althans in mijn JMP2203tjes dan, het zou misschien in andere amps anders kunnen uitpakken...
Voor mij is Tung Sol de absolute winaar wat preampbuisjes betreft, ik vind ze zelfs beter klinken dan NOS Philips en Mullard buisjes!
En Softek preampbuizen vond ik vreselijk platklinkende schreeuwende buizen net als de EH's.
NOS Philips en Telefunken EL34 eindbuizen zijn voor mij de winnaars.
Maar Tung Sol en JJ eindbuizen klinken imho ook erg goed.
Ik vind dynamiek, body en warmte belangrijk en dat missen naar mijn mening veel merken/type buizen ...
Maar het heeft veel met smaak te maken...

vinni
21 november 2010, 23:26
Maar het heeft veel met smaak te maken...

Oh zeker....maar die Tungsol preamptubes zijn toch wel bij heel veel gitaristen
de favoriet inzake nieuwe productie buizen.

Tja...NOS....behalve de Siemens EL34's heb ik daar geen ervaring mee.
Schijnt inderdaad wel goed te zijn.
Wel erg duur hé......

Vinni

Thiez
22 november 2010, 16:45
ik vond tung sol in de V1 positie wel lekker om idd de sound wat warmer en dikker te maken. Maar vind ze iets te warm om in alle posities te plaatsen. Het klonk wel lekker in samenwerking met EH of JJ in de V2 en V3 bij mijn engl.
Momenteel heb ik een groovetubes buis in V1 en op V2 en V3 zitten JJ's. V4 is een 12AT7 JAN philips. Zeer tevreden over.
Momenteel heb ik nog 2 nieuwe TAD's op reserve om eens te proberen in de V2 en V3.

e!
22 november 2010, 20:10
Ik heb ooit de PM buizen die bij aanschaf in mijn Fender zaten vervangen met veeeeel goedkopere JJ's en daar geen seconde spijt van gehad. Was weliswaar 6L6, maar de ervaring kwam overeen met wat k hier lees over EL34's. Net zo sprankelend, maar minder krasserig hoog en gecontroleerder, gedefinieerder laag, zonder in te leveren op dynamiek en ampgevoel. Top!

Is het overigens zonder kunstgrepen mogelijk om EL34 te vervangen met KT77 dan? 6L6 heeft dezelfde pin layout, maar voor een overstap naar EL34 is kennelijk meer nodig dan een set buizen.

Thiez
22 november 2010, 20:20
Ik heb ooit de PM buizen die bij aanschaf in mijn Fender zaten vervangen met veeeeel goedkopere JJ's en daar geen seconde spijt van gehad. Was weliswaar 6L6, maar de ervaring kwam overeen met wat k hier lees over EL34's. Net zo sprankelend, maar minder krasserig hoog en gecontroleerder, gedefinieerder laag, zonder in te leveren op dynamiek en ampgevoel. Top!

Is het overigens zonder kunstgrepen mogelijk om EL34 te vervangen met KT77 dan? 6L6 heeft dezelfde pin layout, maar voor een overstap naar EL34 is kennelijk meer nodig dan een set buizen.

EL34 -> KT77 gaat zonder mods, wel rebias.
6L6 -> KT66 zelfde verhaal

jungletarzan
22 november 2010, 21:04
Hi Gasten,
Even een vraagje; ik heb een The Valve amp al 2 jaar in gebruik en had de laatste tijd het idee dat hij wat suf/dof klonk. Nou heb ik em met een nieuwe vergeleken en het is inderdaad zo, de nieuwe sprankelt en knalt een stuk meer.
Er zitten 2x EL34s en 3x 12AX7s in. Moet ik ze dan allemaal vervangen of alleen de eindbuizen en zou ik de waarde van de oude buizen achterhalen zodat er niet gebiast hoeft te worden?
Alvast bedankt

big dooley
22 november 2010, 22:48
EL34 -> KT77 gaat zonder mods, wel rebias.


hoho, dat ligt eraan... er zijn versterkers waarbij pin 1 (G3 rooster) wordt voorzien van spanning... als je in zulke versterkers een KT77 stopt krijg je kortsluiting, omdat inwendig G3 is doorverbonden met de kathode... bij bijvoorbeeld marshall is pin 1 verbonden met ground, net als de kathode en vormt dit dus geen probleem

big dooley
22 november 2010, 22:56
Hi Gasten,
Even een vraagje; ik heb een The Valve amp al 2 jaar in gebruik en had de laatste tijd het idee dat hij wat suf/dof klonk. Nou heb ik em met een nieuwe vergeleken en het is inderdaad zo, de nieuwe sprankelt en knalt een stuk meer.
Er zitten 2x EL34s en 3x 12AX7s in. Moet ik ze dan allemaal vervangen of alleen de eindbuizen en zou ik de waarde van de oude buizen achterhalen zodat er niet gebiast hoeft te worden?
Alvast bedankt

na 2 jaar zouden in principe alleen de eindbuizen aan vervanging toe zijn, maar preampbuizen zijn eigenlijk de kosten niet en je hebt het ding toch al open, dus wat let je? op zijn minst kun je de oude als reserve gebruiken

bias nakijken zou ik altijd doen, ook al heb dezelfde waarde... na verloop van tijd, vergaat de oxidelaag op de kathode, waardoor er minder electronen wordt afgestaan, wat te zien is aan een vrij koude biasinstelling... er zijn mensen die de bias dan weer heter af gaan stellen, (wat het verouderingsproces nog eens versnelt), en gelijk ben je de afstelling kwijt... zou je daar dan buizen inzetten, die dezelfde waardes hebben als de oudere toen die nog nieuw waren, heb je kans dat alles te heet staat zonder dat je dit gemeten hebt... en wie zegt dat de verkoper ook daadwerkelijk precies dezelfde buizen levert? meten is weten...

jungletarzan
23 november 2010, 08:33
Bedankt voor het antwoord daar heb ik wat aan.
Bias afstellen heb ik nooit gedaan, is dat te doen voor een Menolo op elektronica gebied als ik of zeggen jullie handen af?

e!
23 november 2010, 08:40
Wat is het verschil tussen 6L6 en KT66, sonisch gesproken?

big dooley
23 november 2010, 11:38
Bedankt voor het antwoord daar heb ik wat aan.
Bias afstellen heb ik nooit gedaan, is dat te doen voor een Menolo op elektronica gebied als ik of zeggen jullie handen af?
over het algemeen wordt dit sterk afgeraden, omdat je metingen moet verrichten in een apparaat waar levensgevaarlijke spanningen op zitten... met enige kennis, wat je precies doet en waarom je dat precies doet, zonder je respect te verliezen voor deze spanningen, terwijl je er ook niet zodanig bang voor bent, dat je geen vaste hand meer hebt en je kan dit redelijk zelf doen, heb ik ondervonden...

ik heb de basiskennis hiervoor geleerd op het marshallforum en op zich is de theorie niet zo ontzettend moeilijk... het geeft wat inzicht over hoe een buis werkt en op zich is dat al vrij interessant...