PDA

View Full Version : Goeie overdrive



wireman
18 november 2010, 10:07
Afgelopen week na de repetitie van de band ben ik tot een conclusie gekomen waar ik eigenlijk niet omheen kan.. Ik ben niet happy met de sound van mn Butler tube driver. Ik vind m veel te crunchy en hard.. Ik heb er al een JJ 12ay7 buis in gedaan, maar nog steeds is dat ding zo gruwelijk fel.. onbruikbaar.. hij mag dus gaan... Ik gebruik een Fender Bassman '59 LTD, dus ik heb ook nog eens te maken met een rete cleane, harde versterker.. Ik heb de TD destijds gekocht omdat Gilmour m gebruikt.. (in plaats van mn eigen sound uit te zoeken) Buiten deze heb ik nog een Boss sd2 welke ook vrij beperkt is. Dit is een erfstuk, dus die blijft zowieso.. Ik speel in een coverband en zoek een driver die zowel het minder ruige werk zoals U2, maar ook makkelijk een 'weak' van Skunk Anansie aan kan. Het gaat eigenlijk om het slag en akkoordenwerk. Voor lead heb ik een oude PROCO RAT die prima doet wat ie moet doen. Ik wil zowieso de nieuwe Caitlinbreed no5 eens gaan proberen, maar welke raden jullie me eigenlijk aan? Ik zie door de bomen het bos niet meer en ik vraag me af wat jullie mening is.. (Ik weet het... LUISTEREN en PROBEREN is het credo) maar welke raden jullie aan om te gaan proberen?

HaroldA
18 november 2010, 12:22
Aanraders: MI Audio Blues Pro, Maxon OD808, Fulltone Fulldrive II
Afraders: MI Audio Crunchbox (doosje met bijen), Fulltone GT-500 (te veel gain), Boss BD-2 (plat en saai)

Mitch
18 november 2010, 12:31
De BD2 vindt -ie niet plat en saai ;)

Maar goed, medium gain zoek je dus? Want milder U2 werk maar ook Weak van Skunk... ik zou zeggen als je een BD2 voor de lichte crunch hebt, een RAT voor het soleerwerk, waar gebruik je dan de SD2 voor? Medium crunch of juist al steviger? Oftewel: waar moet het pedaal een beetje tussen zitten?

Formula no5 is goed dynamisch en heeft wat nadruk op het laag (zonder het hoog te verliezen), Blues Pro is smoother en legt wat meer nadruk op laag en laag-mid (afhankelijk van de versterker).
Ik heb ook nog een D_H gemidde Ibanez SML liggen, kan van heel subtiel tot bruut. Kapt juist iets laag af in tegestelling tot de andere twee genoemde pedalen. Beetje in de hoek van de BD2 maar heeft meer mid en kan veel steviger. Kun je probleemloos een tijdje uitproberen, ik heb er toch 2...

EuroCinema
18 november 2010, 12:57
Ik hoor/lees veel goeds over de Boss OD-3, schijnt een "betere" BD-2 te zijn... De BD-2 vind ik in elk geval in zijn prijsklasse top. Wat de een plat noemt, noemt de ander transparant.

Check ook de wat minder standaard Maxons, zoals de OD-820 en zo. Die hebben echt een stel geweldige drivepedaaltjes, echt niet alleen maar tubescreamers.

EJPostema
18 november 2010, 13:05
ik kan je ook de BD-2 aanraden.

Heb zelf overigens ook een maxon od-808 met analog man mod. Denk dat een TS pedaal (of een goeie kloon) geen verkeerde keuze kan zijn.

Kim Wilson
18 november 2010, 13:16
Ik hoor/lees veel goeds over de Boss OD-3, schijnt een "betere" BD-2 te zijn... De BD-2 vind ik in elk geval in zijn prijsklasse top. Wat de een plat noemt, noemt de ander transparant.

Check ook de wat minder standaard Maxons, zoals de OD-820 en zo. Die hebben echt een stel geweldige drivepedaaltjes, echt niet alleen maar tubescreamers.
Ik heb mijn BD-2 eens ge-A/B'd met een OD-3, en ik vond die laatste niet per definitie beter. Ik heb iig niet de behoefte gevoeld de BD-2 in te ruilen voor een OD-3.

EuroCinema
18 november 2010, 13:31
Interessant! Ik wil dat ook eens doen. Hoe zou jij het verschil omschrijven?

Kim Wilson
18 november 2010, 13:44
Het is al een tijdje terug, dus precies weet ik het niet meer. Maar voor zover ik het me nog kan herinneren had de OD-3 een fijnere korrel, en gaf ook wat meer hoog mee. De BD-2 is precies wat de naam suggereert, een blues overdrive, een meer vintage drive dan de OD-3. Maar de verschillen zijn maar klein.

Mr.Bluesbreaker
18 november 2010, 13:59
Zvex Box of Rock vind ik goed samengaan met veel oude Fender amps. Absolut niet scherp ook en modern genoeg met de gain rond 3/4 (humbucker) voor skunk anansie taferelen. Niet heel strak (denk JMP meets JTM45) maar daar zou je je rat voor kunnen gebruiken. Laat zich ook verrassend goed als booster gebruiken.

Fragedallic
18 november 2010, 14:58
Barber Direct Drive is zeker het proberen waard. Zeker voor medium gain toepassingen.

Bates15
18 november 2010, 17:52
Creation Audio Labs Holy Fire :-) Zeker ff op de probeer lijst zetten. . .

I love it!

Einzeln
18 november 2010, 19:28
Met humbuckers: lexbos sd

wireman
21 november 2010, 23:48
Lichte crunch is inderdaad voor de BD2.
Rat voor leadwerk (doet ik ook erg goed)
Ik heb nu de SD2 voor het meer oversturende werk.. echter is ie erg iel en dun. Het is nou niet de grom die ik zoek.. De Tube Driver is weer te korrelig.. Ik denk toch dat ik m de deur uit gaat doen. Misschien is die Ibanez wel wat.. Eigenlijk nooit geprobeerd. Who knows.. thanks!


De BD2 vindt -ie niet plat en saai ;)

Maar goed, medium gain zoek je dus? Want milder U2 werk maar ook Weak van Skunk... ik zou zeggen als je een BD2 voor de lichte crunch hebt, een RAT voor het soleerwerk, waar gebruik je dan de SD2 voor? Medium crunch of juist al steviger? Oftewel: waar moet het pedaal een beetje tussen zitten?

Formula no5 is goed dynamisch en heeft wat nadruk op het laag (zonder het hoog te verliezen), Blues Pro is smoother en legt wat meer nadruk op laag en laag-mid (afhankelijk van de versterker).
Ik heb ook nog een D_H gemidde Ibanez SML liggen, kan van heel subtiel tot bruut. Kapt juist iets laag af in tegestelling tot de andere twee genoemde pedalen. Beetje in de hoek van de BD2 maar heeft meer mid en kan veel steviger. Kun je probleemloos een tijdje uitproberen, ik heb er toch 2...

apekop
22 november 2010, 00:17
Afgelopen week na de repetitie van de band ben ik tot een conclusie gekomen waar ik eigenlijk niet omheen kan.. Ik ben niet happy met de sound van mn Butler tube driver. Ik vind m veel te crunchy en hard.. Ik heb er al een JJ 12ay7 buis in gedaan, maar nog steeds is dat ding zo gruwelijk fel.. onbruikbaar.. hij mag dus gaan...

wat bedoel je met hard? je kan de gain toch minder zetten? Ik heb een nieuwe Butler TD (met Yugo buis). Op lage gain standen klinkt hij ook erg lekker. Wat je eens moet proberen is om de bass en treble bijna uit te draaien. Ik heb de treble bijna helemaal naar links staan en de bas nooit verder dan 1/4.
welke Butler heb je precies?

Naast de Butler heb ik sinds kort ook een Brunetti mercury box, deze klinkt wat moderner en tranparanter, misschien iets minder voor het lichtere overstuur werk wat jij zoekt. De Butler klinkt ook goed maar gewoon anders.

Misschien moet je toch aan de good old Ibanez tube screamer?

marc_o
22 november 2010, 09:57
Barber Direct Drive en Brunetti Mercuribox....dan kan er weinig mis gaan.

Damster
22 november 2010, 15:53
Ga de Okko Diablo zeker ook eens testen!
Niet goedkoop maar het is een geweldig ding!

Hallie
22 november 2010, 16:37
mag ik vragen aan jullie kenners hoe de Homebrew paradrive is?

the feable
22 november 2010, 17:04
Ik zou gaan voor een goede Tubescreamer, werkt ook heerlijk met je RAT.

HaroldA
22 november 2010, 17:08
Ik zou gaan voor een goede Tubescreamer, werkt ook heerlijk met je RAT.

Dan komen we weer terug bij de MI Audio Blues Pro, Maxon OD808 en de Fulltone Fulldrive II... ;)

the feable
22 november 2010, 20:30
Dan komen we weer terug bij de MI Audio Blues Pro, Maxon OD808 en de Fulltone Fulldrive II... ;)

Heb laatst heel veel TS'en met elkaar vergeleken. Die je noemt zijn zeker niet slecht. Vind de Blues Pro beetje aan de dikke kant voor een TS maar zeker niet slecht. Fulldrive 2 is ook een hele goede optie (waardeloze boost, dat wel) de Maxon vond ik helemaal niks! Dit is ook een goede Tubescreamer:

http://www.drno-effects.com/img/photo_powerdriver.jpg

Voor mij won de TS808 van Keeley.

Heibel
23 november 2010, 09:17
Jouw probleem horende ben je op zoek naar een veelzijdige drive met voldoende body..De Carl Martin DC drive doet wat jij wilt. Hij gaat van SRV naar AC/ DC en blijft open klinken..
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRDdp-1FpxJR25va-LegAfgvcVkUzR2rLUn_b-PfjnftRkXFYgt

en hier (http://www.youtube.com/watch?v=Rkwe6Z_cpS8&feature=related) 'n duidelijke demo en zo klinkt 'ie in het echie ook..!

EuroCinema
23 november 2010, 14:44
Interessant ding zeg! Hoe clean gaat de drive-stand, kan-ie zeg maar ook nét dat kleine randje geven?

william251082
23 november 2010, 23:57
http://i921.photobucket.com/albums/ad60/piblips/IMG_0376.jpg

Midwolda
24 november 2010, 07:01
Ik spring er ook maar even in... zit met hetzelfde "probleem".
Zoek een combi van boost en drive, ieder apart schakelbaar.
De bedoeling is dat ik de klank en toon van m'n buizen-amp behoudt, maar
met de boost net even meer input kan geven zodat de buizen harder moeten werken.
De drive is er dan bij te schakelen voor een solootje (of wat daar voor doorgaat :soinnocent: ).
Compressie kan soms lekker zijn, maar het geluid moet wel levendig blijven.
Een toonregeling op het pedaal vind ik prettig om verlies te compenseren zonder
dat ik aan de knoppen op de amp hoef te draaien.

Wensen: zo min mogelijk kleuring, bluesy drive, budget 100-150 euro.
Een TS zoemt me te veel (te "dik"), een BD-2 is wel lekker maar kleurt teveel.
Eigenlijk zoek ik een CS-2 met een BD-2 zonder de gratis tone-suck...
o ja en er wordt veel op een LP Studio gespeeld met de standaard elementen.
Mijn ervaring: als het kastje dat aankan, dan krijg ik er ook wel een goed Strat-geluid uit.

Shortlist: Fulltone Fulldrive 2 (http://link.marktplaats.nl/397361457), Carl Martin HotDrive 'n' Boost M3 (http://link.marktplaats.nl/392019907), Visual Sound Route 66 (http://link.marktplaats.nl/398467084),
of misschien een CoolPedals Dirty Devil (http://link.marktplaats.nl/393206483) (iets ruiger en iets duurder)?

Barber lijkt me ook erg mooi spul maar die hebben geen twee-in-èèn pedaal?
Misschien een combi van de BarbEQ en de Barber Ltd.?

Ijselrobo 07
24 november 2010, 07:19
Misschien de HT-Dual van Blackstar?
ik heb die ook op mijn board liggen, en het is een geweldig ding,
bij de Dual heb je 2 kanalen: Clean en Overdrive.
Het clean kanaal kun je ooknogeens switchen naar crunch, dus eigenlijk heb je daar 3 kanalen op.
het clean kanaal heeft een 'randje' (je kunt een klein beetje overdrive horen als je hard een snaar/snaren aanslaat) en het overdrive kanaal is gewoon goed.

Grtz.
Ijselrobo 07

Midwolda
24 november 2010, 07:48
Ik heb een HT-Dist gehad. Op zich een mooi geluid, maar...
(even mierenneuken) geen standaard voeding, bar slecht afleesbare knoppen, grote bak.
Wel een fijne speaker sim, dat wel. En de buisjes zijn makkelijk verwisselbaar.
De ISF was ook handig en de toonregeling werkt fijn.
Ik zal er nog eens over denken.

Heibel
24 november 2010, 08:42
Interessant ding zeg! Hoe clean gaat de drive-stand, kan-ie zeg maar ook nét dat kleine randje geven?

Het fijne aan de DC drive is dat de boost ook apart werkt en ná de drive zit. Dus wanneer je je drive hebt aanstaan, boost je niet de drive kant (dus meer gain) maar de output kant. Dit was voor mij een van de belangrijkste redenen om dit pedaal te kiezen. Een Fulltone fulldrive kan dat bv. niet.

De drive is op standje 0 relatief beperkt, maar dat kan tussen jou en mij natuurlijk behoorlijk verschillen hoe je dat ervaart. Op 'n strat geeft het mij i.i.g. net dat beetje bite dat je niet hebt als je clean speelt.

Ook met de fat/ reg switch is veel mogelijk. De fat switch geeft je wat meer compressie en drive. Ideaal voor Gary Moore/ Santana achtige sounds. In standje reg, heb je 'n lekker open klinkend drive pedaal met veel 'range', goed instelbaar wat betreft EQ (behoorlijk wat bass aanwezig) en reageert goed op je gitaarvolume. I.c.m. 'n buizenbak die nog nét clean is, kun je en én volume boosten, én mooie drive sounds creëren..

Eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom half gitaristenland niet en masse dit ding aanschaft. Het kost net geen €100, 2 drive standen en een clean boost..en goed ook..ik bedoel, wie zoekt dit niet!?

Heibel
24 november 2010, 08:44
Ik spring er ook maar even in... zit met hetzelfde "probleem".


Zoals hierboven al beschreven..de Carl Martin DC Drive, ook voor jou..dit is die bluesy tone die je zoekt..bestellen bij Thomann en je krijgt geen spijt..

even
24 november 2010, 09:03
Fulltone OCD (veelzijdig en duur)
Zvex Distortron (veel body, plexi achtig)
TC electronic ( veelzijdig en programmeerbaar)

rupke
24 november 2010, 09:48
Probeer eens de Brunetti Mercury. Retestrak.

Gr. Rupke

Rutger
24 november 2010, 11:19
Als ik het zo lees zoek je een 'stand alone' overdrive. Daarvoor vind ik (persoonlijk) tubesceamer-achtigen niet zo geschikt, die komen toch vooral tot zijn recht als de versterker zelf ook mee-overstuurt.

Best voor jou lijkt mij inderdaad een tweetrapsraket zoals de Blackstar pedalen: overdrive en (gain)boost in één. Hier weinig bekend maar lange tijd intensief en met plezier gebruikt: G2D classic overdrive of een van de anderen (http://www.g2d.co.nz/products.php?Action=Details&ProductID=2). Heb ik destijds via Van der Haar besteld.

HaroldA
24 november 2010, 11:21
Probeer eens de Brunetti Mercury. Retestrak.

Deze? http://link.marktplaats.nl/399171443

Bernardduur
24 november 2010, 11:25
Als ik het zo lees zoek je een 'stand alone' overdrive. Daarvoor vind ik (persoonlijk) tubesceamer-achtigen niet zo geschikt, die komen toch vooral tot zijn recht als de versterker zelf ook mee-overstuurt.

Best voor jou lijkt mij inderdaad een tweetrapsraket zoals de Blackstar pedalen: overdrive en (gain)boost in één. Hier weinig bekend maar lange tijd intensief en met plezier gebruikt: G2D classic overdrive of een van de anderen (http://www.g2d.co.nz/products.php?Action=Details&ProductID=2). Heb ik destijds via Van der Haar besteld.

Een goeie tubescreamer klinkt ook erg lekker als een stand alone pedaal!

HaroldA
24 november 2010, 11:31
Een goeie tubescreamer klinkt ook erg lekker als een stand alone pedaal!

Een goede wel ja, maar dat zijn iig niet de originele maar de betere kopieën!

Kim Wilson
24 november 2010, 11:42
De standaard tubescreamer klinkt volkomen kut op een cleane amp. Je geluid wordt nasaal en het voegt ook weinig (bruikbare) korrel toe. Een ronkende amp of andere overdrive kun je er prima mee boosten, maar het is geen stand-alone drive.

Bernardduur
24 november 2010, 11:50
Een goede wel ja, maar dat zijn iig niet de originele maar de betere kopieën!

I completely agree!

Rutger
24 november 2010, 12:16
Een goeie tubescreamer klinkt ook erg lekker als een stand alone pedaal!

Maar nòg lekkerder als de versterker overstuurt!
Mijns inziens met je een effect gebruiken op zijn sterkste punt, en dat is bij ts-en in combinatie met een overstuurde amp.

marc_o
24 november 2010, 16:48
Een goeie tubescreamer klinkt ook erg lekker als een stand alone pedaal!



Vind je dat nu echt? Voor welke soort sound dan? Ik vind het compleet ruck-o-rama namelijk.

Bernardduur
24 november 2010, 20:13
Mn laatste Tubescreamer die ik voor mezelf gebrouwd heb klinkt erg erg lekker als stand alone pedaal maar zeker ook als extra gain stage voor mn OD'ing amp.

Moet wel zeggen dat de toon knop setting wel erg utimaakt!

EuroCinema
25 november 2010, 09:59
Wat goeie tubescreamers betreft... ik heb er heel wat versleten voordat tot me doordrong dat het allemaal 1 pot nat is met minieme verschillen. Ts-10, Ts-5, Ts9, Ts9 Keeley Mod, Maxon OD-808, Maxon OD-820, MI Audio Blues Pro, T-Rex Moller... ze zijn allemaal met gejuich m'n huis binnen gekomen maar na een paar maanden moest ik steeds aan mezelf toegeven dat die e-nor-me verbetering nogal meeviel.
The verdict wat mij betreft: als je buizenoversturing wil horen, moet je buizen oversturen. Pedalen zijn vooral leuk om een andere klankkleur en extra compressie te geven, en daarom zie ik weinig nut in minder kleurende, transparantere etc. tubescreamers. De stock TS-9 klinkt in de huiskamer ronduit klote, maar snijdt en zingt als een dolle door een bandmix heen.

Op een cleane amp zou ik zelf eerder een BD-2 gebruiken, maar ik heb bij andere gitaristen wel mooie low gain sounds gehoord uit cleane amp + tubescreamer,. Ik zou daar alleen naar grijpen als je een keer gedwongen bent om op een amp zonder drive te spelen. Anders liever de buizen een schopje geven met een licht kleurende clean boost zoals de micro amp od rc boost oid.

Mitch
25 november 2010, 10:03
Het hangt ook heel erg van het type amp en gitaar af. In mijn setup (die best heeft gewisseld in het verleden) ben ik echter nog nooit een fijne toepassing voor een tubescreamer tegengekomen. Politieke bewoording voor "ik heb de schurft aan die pestdingen" :D
Er zijn zó veel goede alternatieven...óók voor dat beetje extra compressie, door bandmix snijden en dan ook nog 'los' prima kunnen klinken. Maar goed, topic starter krijgt een basis setje te leen van me ;)

jaywalker
25 november 2010, 10:14
In mijn vorige band (indierock). Speelde ik live veel op een vox ac30, die op een kwart staat (niet hard en clean dus) Daarvoor zette ik maar liefst 2 tube screamers. Beide japanse ts9.
Wat Eurocinema zegt, herken ik echt heel erg. Ik heb zoveel van die tubescreamers versleten, maar ze klinken allemaal min of meer het zelfde. Voor 100 euro meer heb je alsnog bijna het zelfde geluid.

Het gebeurde vaak dat na een optreden een willekeurige gitarist me kwam complimenteren met deze sound (lees clean amp met ts9)

Nu ik deze setup niet meer gebruik, krijg ik geen complimenten meer. Misschien toch maar eens van setup wisselen, want ik ben nogal complimenten geil :)

marc_o
25 november 2010, 10:21
Ik heb een tubescreamer, een TS-808, en voor een versterker die al half overstuurt, vind ik het prachtig, maar op een cleane amp.....dan moet ik echt huilen, zo lelijk dat ik dat vind. Ik hou er gewoonweg niet van dat wanneer ik een pedaal intrap er nog een clean signaal van de versterker is te horen....maarja, zoveel mensen, zoveel smaken.

apekop
25 november 2010, 10:40
Ze heten niet voor niks TUBEscreamers natuurlijk :)

the feable
25 november 2010, 11:45
Wat goeie tubescreamers betreft... ik heb er heel wat versleten voordat tot me doordrong dat het allemaal 1 pot nat is met minieme verschillen. Ts-10, Ts-5, Ts9, Ts9 Keeley Mod, Maxon OD-808, Maxon OD-820, MI Audio Blues Pro, T-Rex Moller... ze zijn allemaal met gejuich m'n huis binnen gekomen maar na een paar maanden moest ik steeds aan mezelf toegeven dat die e-nor-me verbetering nogal meeviel.
The verdict wat mij betreft: als je buizenoversturing wil horen, moet je buizen oversturen. Pedalen zijn vooral leuk om een andere klankkleur en extra compressie te geven, en daarom zie ik weinig nut in minder kleurende, transparantere etc. tubescreamers. De stock TS-9 klinkt in de huiskamer ronduit klote, maar snijdt en zingt als een dolle door een bandmix heen.

In dit stukje staan wat mij betreft de belangrijkste dingen samengevat:

- De verschillen tussen de Tubescreamers zijn over het algemeen niet erg groot.
- Pedaaloversturing is anders als buizenoversturing. Niet beter, anders!! Wil je het buizenoversturing dan moet je idd buizenoversturen.
- De Tubescreamer is befaamd geworden door zijn geluid in de bandmix. Hij heeft maar een dun streepje frequenties die hij uitversterkt. Maar dat zijn wel precies de frequenties die je meestal nodig hebt in een bandmix. Dat ie dan thuis als er geen band is, kut klinkt is dan niet zo vreemd.

Ik speel zelf ook met een Tubescreamer en ben daar erg tevreden over. Ook als stand-alone pedal. Het zal vast per versterker verschillen maar op mijn Hiwatt Dr103 klinkt ie geweldig. Ik gebruik ook een RAT, die heeft een veel ruimer frequentiebereik, en klinkt dus ook anders.

Maarja, het is natuurlijk niet het meest besproken/gekopieerde/gebruikte Drivepedaaltje dat er is...

jaywalker
25 november 2010, 12:00
heb jij btw de rat voor of na de tubescreamer in je signaal keten staan?

the feable
25 november 2010, 12:06
heb jij btw de rat voor of na de tubescreamer in je signaal keten staan?

Op het moment: TS > RAT > RC Booster.

Maar wil nog een keer goed met de volgorde expirimenteren.

jaywalker
25 november 2010, 12:09
ik had die volgorde ook op het oog:
ts-> rat -> timmy -> micro amp (mxr)

tussen de rat en de tubescreamer twijfel ik nog wel eens.

Midwolda
25 november 2010, 12:11
Hier ligt ook nog een TS10 tijdelijk even niets te doen.
Ik heb prima buizenversterkers, maar ik vind een TS thuis eerlijk gezegd ook niet mooi klinken.
Daarom vind ik een goede clean-boost eigenlijk belangrijker dan een drive...
ingangssignaal omhoog, buizen op hun donder horen krijgen, dat klinkt al veel beter.
Ik denk dat ik me maar een Carl Martin DC Drive aanschaf. Bedankt voor de tip! :ok:

Heibel
25 november 2010, 13:02
Hier ligt ook nog een TS10 tijdelijk even niets te doen.
Ik heb prima buizenversterkers, maar ik vind een TS thuis eerlijk gezegd ook niet mooi klinken.
Daarom vind ik een goede clean-boost eigenlijk belangrijker dan een drive...
ingangssignaal omhoog, buizen op hun donder horen krijgen, dat klinkt al veel beter.
Ik denk dat ik me maar een Carl Martin DC Drive aanschaf. Bedankt voor de tip! :ok:

Graag gedaan! Ben benieuwd wat je er van vindt..

Squier4ever
25 november 2010, 13:09
http://i921.photobucket.com/albums/ad60/piblips/IMG_0376.jpg

Die linker is een Kanji Eternity toch? Vette bakken! Leuke collectie ook, ik zou het erop kunnen!

wireman
25 november 2010, 16:31
Apekop... Er is iets aan de sound die me niet aanstaat. Ik heb er al een JJ electronics 12au7 buis in gedaan.. nog steeds is er iets waar ik me aan stoor. Er prikt iets door de mix waar ik mn vinger maar niet op kan leggen.. Ik weet niet.. Ik ben nog aan het uitzoeken wat het is.. Als DAT ingredient eruit gaat is het een damn tasty pizza... Misschien nog maar een keer goed voor gaan zitten??..

Feable.. Ik durf geen tubescreamer in mn keten te zetten.. Mitch is me te dierbaar. ;) Bovendien ben ik het met Mitch eens dat er zo veel goeie alternatieven zijn.. Ik wil er best wel een keer een proberen, maar ik sta ook zeker open voor goeie andere oplossingen. ach.. zo blijf je bezig.. Binnenkort mogelijk weer aan andere amp.. en dan begint het probleem weer opnieuw.. (of het is opgelost)

Mitch.. Je ben de goeiste!! Ik zie je snel!


wat bedoel je met hard? je kan de gain toch minder zetten? Ik heb een nieuwe Butler TD (met Yugo buis). Op lage gain standen klinkt hij ook erg lekker. Wat je eens moet proberen is om de bass en treble bijna uit te draaien. Ik heb de treble bijna helemaal naar links staan en de bas nooit verder dan 1/4.
welke Butler heb je precies?

Naast de Butler heb ik sinds kort ook een Brunetti mercury box, deze klinkt wat moderner en tranparanter, misschien iets minder voor het lichtere overstuur werk wat jij zoekt. De Butler klinkt ook goed maar gewoon anders.

Misschien moet je toch aan de good old Ibanez tube screamer?


Ik zou gaan voor een goede Tubescreamer, werkt ook heerlijk met je RAT.


Het hangt ook heel erg van het type amp en gitaar af. In mijn setup (die best heeft gewisseld in het verleden) ben ik echter nog nooit een fijne toepassing voor een tubescreamer tegengekomen. Politieke bewoording voor "ik heb de schurft aan die pestdingen" :D
Er zijn zó veel goede alternatieven...óók voor dat beetje extra compressie, door bandmix snijden en dan ook nog 'los' prima kunnen klinken. Maar goed, topic starter krijgt een basis setje te leen van me ;)

apekop
26 november 2010, 09:32
Apekop... Er is iets aan de sound die me niet aanstaat. Ik heb er al een JJ electronics 12au7 buis in gedaan.. nog steeds is er iets waar ik me aan stoor. Er prikt iets door de mix waar ik mn vinger maar niet op kan leggen.. Ik weet niet.. Ik ben nog aan het uitzoeken wat het is.. Als DAT ingredient eruit gaat is het een damn tasty pizza... Misschien nog maar een keer goed voor gaan zitten??..


heb je wel al geexperimenteert met de treble en bass settings? zoals ik schreef in mijn post heb ik deze knoppen beide bijna helemaal weg gedraaid, dat klinkt het lekkerste naar mijn idee.
Wat ik heb gelezen is dat Eric Johnson het ook zo doet, of dat waar is weet ik niet. Wat ik wel eens zou willen weten is welke standen David Gilmoure gebruikt op zijn Butler Tubedriver.

HaroldA
26 november 2010, 09:36
Wat ik wel eens zou willen weten is welke standen David Gilmoure gebruikt op zijn Butler Tubedriver.

Er zitten 4 knoppen op, hoe moeilijk kan het zijn? :???:

Ik zou veel benieuwder zijn of hij nog origineel is, welke versie, welke buis, etc. De stand van de knoppen moet je toch afregelen op je eigen speelwijze en gear.

apekop
26 november 2010, 09:42
Het is ook niet moeilijk en het klopt wat je zegt over je eigen gear etc., maar toch zou ik het wel willen weten. Er zijn toch best veel variaties en klanken mogelijk. En omdat Gilmoure nog meer drives gebruikt, weet je soms niet uit welk pedaal hij het haalt.

Gilmoure heeft exact dezelfde Tubedriver als ik heb. Geen modificaties. Hij bestelde eerst altijd de standaard Tubedriver met Yugo buis, onlangs heeft hij twee nieuwe Tubedrivers besteld met die extra bias knop en Yugo buis. Deze informatie heb ik van Butler zelf.

E-J
29 november 2010, 19:09
Het is ook niet moeilijk en het klopt wat je zegt over je eigen gear etc., maar toch zou ik het wel willen weten. Er zijn toch best veel variaties en klanken mogelijk. En omdat Gilmoure nog meer drives gebruikt, weet je soms niet uit welk pedaal hij het haalt.

Gilmoure heeft exact dezelfde Tubedriver als ik heb. Geen modificaties. Hij bestelde eerst altijd de standaard Tubedriver met Yugo buis, onlangs heeft hij twee nieuwe Tubedrivers besteld met die extra bias knop en Yugo buis. Deze informatie heb ik van Butler zelf.

Het is vrij makkelijk te horen wat hij gebruikt. Ik heb lang met andere research gedaan naar zijn gear, nu is alles netjes gedocumenteerd. Waarschijnlijk zijn Gilmour's Tube Drivers gemod door Pete Cornish.

Het is net zoals met een Tubescreamer, de één zweert erbij, de ander vindt het maar niets. Een Tube Driver moet je liggen. Ik heb er één gehad en met sommige versterkers klonk hij goed, met andere minder. Het is nu eenmaal een heel agressief klinkend pedaal, dat haal je er niet uit. Gilmour gebruikt Hiwatt versterkers en het hoog daarvan is wat zachter dan b.v. een Fender, wat helpt om het hoog een beetje te temmen. Johnson gebruikt hem ook op EL34 versterkers (Marshall).

Wat voor muziek speel je, wat voor gitaren gebruik je en wat voor geluid zoek je?

apekop
30 november 2010, 00:19
Het is vrij makkelijk te horen wat hij gebruikt. Ik heb lang met andere research gedaan naar zijn gear, nu is alles netjes gedocumenteerd. Waarschijnlijk zijn Gilmour's Tube Drivers gemod door Pete Cornish.


leg uit dan...hoe gebruikt hij de Tube Driver dan precies? waarom denk je dat ze gemod zijn en wat zou er dan gemod zijn?

william251082
30 november 2010, 02:52
Die linker is een Kanji Eternity toch? Vette bakken! Leuke collectie ook, ik zou het erop kunnen!

Bedankt! Ik heb nu bijna alle soorten OD geluid, Kanij is een TS-type pedal maar klinkt veel beter dan TS9; van BB heb ik een transparaant marshall-achtig OD: zendrive heb de dumble-achtig OD; dan mijn favoriet: kalamazoo, ook een TS-type pedal maar met zijn eigen "throaty voice":rockon: en meer control voor de treble.

Hier is kalamazoo met fender pro junior en vox nighttrain:
http://www.youtube.com/user/William102582?feature=mhum
http://www.youtube.com/user/William102582?feature=mhum#p/u/2/SgP7gOBmX3I

E-J
30 november 2010, 10:50
leg uit dan...hoe gebruikt hij de Tube Driver dan precies? waarom denk je dat ze gemod zijn en wat zou er dan gemod zijn?

Ik ken zijn enige werknemer, dan hoor je wel eens wat ;) Ik weet dat de Boss EQ, de Demeter compressor, de EHX Big Muff etc in ieder geval gemod zijn door Cornish, de Tube Drivers waarschijnlijk ook. Ik heb eens gehoord dat Cornish de voeding, bypass en eq zou hebben 'verbeterd'.

Gilmour gebruikt zijn Tube Drivers voor a) een dikke overdrive (denk aan het ritmegeluid voor 'Time' in zijn 2006 tour). Drive rond 4:00uur, low 3:00, high 11:30, volume 11:30. Als hij cleaner wilt draait hij simpelweg het volume op de gitaar iets terug. Ook gebruikt hij deze als boost (met dezelfde instellingen) i.c.m. een Big Muff (laatste tour: Cornish P1 of EHX Triangle Big Muff). Daarnaast heeft hij één Tube Driver voor een soort van (EQ) boost, vaak in combinatie met een compressor. Gain op 8uur, low 2:00, high 2:00, drive 8:00uur. Ik heb een aantal foto's waarop je zijn settings kunt zien, en veel verandert hij er niet aan, voor grotere podia meer gain, en hier en daar wat hoog of laag erbij of eraf. Het is voornamelijk de combinatie van een overwound Strat brug pickup en een Hiwatt die dat geluid maakt. Op een andere versterker klinkt het waarschijnlijk een stuk anders... nogmaals wat voor de één werkt hoeft niet per se voor de ander ook te werken. Ik heb een jaren '80 Butler gehad en vond hem net zoals de topicstarter te agressief, heb uiteindelijk een OKKO Diablo gekocht die net wat zachter klonk en bovendien veel veelzijdiger is. Alleen net moeten verkopen ivm belastingen... :angry:

apekop
30 november 2010, 11:39
Dank voor de info! Hier kan ik wel met mee. Kan ik weer lekker verder experimenteren met mijn Tube Driver.

Wat me opvalt is dat hij toch nog vrij hoge low standen gebruikt, ik vind het zelf lekkerder klinken met de low rond 9 uur (of nog lager).

Pepe
30 november 2010, 12:20
Ik kan me nog goed voor de geest halen hoe mijn TD nieuw klonk, agressief en neigend naar brittle fuzz, 23 jaar geleden, maar in de loop van de tijd is hij veel warmer en milder geworden en ik denk niet representatief voor advies.

Tot 9 uur blijft hij clean, met bas open en high op 12 uur kan je geen verschil horen met het clean signaal.
Naarmate je de drive opent moet je de bas eruit draaien, iets wat een TS standaard heeft, en daarom niet clean te gebruiken is, en waar een KLon automatisch zijn mids verstrekt.

Een groot verschil met een TS of Klon is het 3D karakter. Een Ts gaat tussen je gitaar en amp zitten, de Klon wordt onderdeel van je gitaar maar een TD wordt je amp.

Een Klon is direkt, in your face, en als boost in live situaties redelijk ideaal maar klinkt neuzig, zoals de TS, op bedroom level. De TD heeft daar geen last van.

De Zendrive geeft een prachtige attack klik een knort als geen ander voor slide maar heeft iets synthetisch wat soms werkt maar net als een TS, het blijft als een pedaal klinken.

Einzeln
30 november 2010, 19:19
Kijk eens aan een review waar je wat aan hebt.!

apekop
30 november 2010, 21:31
Tot 9 uur blijft hij clean, met bas open en high op 12 uur kan je geen verschil horen met het clean signaal.


Bij mijn (nieuwe) Butler blijft hij niet clean bij de drive op 9 uur. Drive op 9 uur is eigenlijk mijn favoriete standje. Je krijgt dan echt zo'n AC/DC-achtige licht overstuurde sound. Echt helemaal clean is hij pas als je drive zowat uit draait, je moet dan wel het volume helemaal open te zetten, anders is het zachter als je gewone geluid.

Net nog even weer een uurtje met de Butler gexperimenteert. Lage drive standen blijven mijn favoriet, bij hoge drive standen wordt het een beetje fuzz achtig, ook mooi maar minder mijn ding.
Ik heb gemerkt dat de high knop eigenlijk geen echte high is, maar eigenlijk een soort high mid. Als je de high helemaal dicht draait komt er ook wat meer laag en meer volume bij lijkt het wel.

Al met al toch een behoorlijk veelzijdig en lekker pedaal, waarbij het heel nauw komt welke standen je gebruikt.

Pepe
30 november 2010, 22:17
De toonknoppen zijn Vox like itt tot de Fender like waar je ook geen volume hebt als je alles dichtdraait.
EJohnson draait zijn toonknoppen helemaal naar links. Omdat het relatief is wordt het gemis aan hoog gecompenseerd door de basknop en andersom, een andere sound. Je hebt wat minder volume maar dat is makkelijk te compenseren.

Om geleidelijker de overdrive in te gaan kan je simpel een buis met een lagere vervormingsgraad instaleren.
Experimenteren met buizen pays of, naargelang je buis kan je hem voicen als een JCM 800 of een Plexi.

apekop
30 november 2010, 22:22
Experimenteren met buizen pays of, naargelang je buis kan je hem voicen als een JCM 800 of een Plexi.

welke twee buizen moet je dan gebruiken voor deze sounds?
Ik heb er nu een Yugo inzitten, de extra optie bij Butler.

Pepe
30 november 2010, 22:44
Ik heb nog de originele Chandler branded buis waar de TD mee kwam, het is een 12AX7. Nu zit er een 12AY7 GE 5 star black plate in.
Naast de versterkingsgraad heeft het impact op de klankkleur, maar wel binnen de marge van het circuit.