PDA

View Full Version : iets anders dan Intellifex



speedmusic
18 november 2010, 09:30
Vooropgesteld ik ben amateur en ga binnenkort weer de oefenruimte in. Op termijn misschien een paar keer live.

Even eens stukje verleden, tot 1997 speelde ik redelijk veel daarna ben ik gestopt met spelen. In 2001 ben ik weer met een bandje begonnen hiervoor heb ik toen een Intellifex aangeschaft, echter ik heb er nooit mee kunnen omgaan/veel tijd in willen steken. Binnen een jaar stopte de band en lagen mijn spullen weer op zolder.

Nu 10 jaar later ga ik waarschijnlijk weer wat doen maar hik ik tegen die Intellifex aan, eigenlijk ben ik op zoek naar een multifex met wat goede effecten midi en intuïtief in te stellen.
Maar nu komt het, eigenlijk wil ik er geen geld insteken dus de waarde van het nieuwe apparaat moet ± gelijk zijn aan de opbrengst van mijn Intellifex.

Wat ik met name belangrijk vind is delay en reverb, puur om wat rocka/psychobilly achtige zaken te spelen ruisonderdrukking en misschien wat andere leuke dingen waar ik nu nog niet bij stil sta

Wat hangt er in mijn kast
Mesa Tri-Axis
Mesa class 2:90
mesa Abacus
Korg racktuner
stroomverdeler
Rocktron Intellifex welke ik dus wil vervangen.

peter_heijnen
18 november 2010, 09:51
TC G-sharp, 2 fx blokken, géén ruisonderdrukking, zeer intuitieve bediening én midi. Wordt niet meer gemaakt, maar tweedehands voor rond de 100 euro komen ze wel eens voorbij. Laatst zag ik er een voor 150, maar dat lijkt mij te veel voor een tweedehandsie.

muziekschuur
18 november 2010, 10:38
Een Digitech Quad (reverb ofzo) of Digitech Studio S100. Da's een doos van rond de 100 euro (beiden).

je kan ook natuurlijk kijken of je intellifex nu niet makkelijker in te stellen is met een programma op je computer. Een Midi naar USB kabeltje kost je tussen de 9 en 30 euro...

Even een quote van dit forum over de Intellifex;

Wil je real-time editen met de Intellifex, bijvoorbeeld met een MIDI Controller, dan moet je de parameters die je wilt editen eerst toewijzen aan CC's. In de handleiding staat hoe dat moet maar het gaat het makkelijkst met de Rocktron Patch editor (tabje Controller Assignment).
Zet in die software ook even het vinkje REAL TIME EDITING aan.

Hiermee kun je waarschijnlijk in een uurtje je instellingen maken en ben je er klaar mee.

Een andere aanrader is de nieuwe ME25 van Boss. Ik dacht 140 euro. Dan heb je een voetpedaal met drie selectoren en wah/volume pedaal en een usb aansluiting met software om op de computer snel je patches bij elkaar te zoeken.

En anders..... Tijd voor een echte pedalenbak.

Suc6

Frans

DEA100MKIV
19 november 2010, 23:43
Ik denk toch dat een ME25 of digitech s100 niet echt passen bij je triaxis...
Koop een gforce/mpx1 of de intellifex gebruiken.. Of je rack eruit werken.. leuke top kopen en losse pedalen aanschaffen. Gewoon ff testen in de shops dus!


Sorry niet goed gelezen... geen geld in willen steken of gelijke waarde... Verkopen je hele set... luisteren en nieuwe gear kopen

speedmusic
20 november 2010, 05:31
@Peter: de Major stond ook op mijn lijstje maar misschien is de sharp wel een betere optie.
@muziekschuur: eigenlijk ben je me al kwijt met de woorden als real-time editten en iets op mijn computer zetten.
@ DEA******: Mijn tri.axis. en class 2:90 set.up verkopen, dat is bijna als vloeken in de kerk. Zeg niet nooit, maar ik ben er wel ontzettend tevreden mee, zou ook geen idee hebben waarom ik anders zou willen. Behalve dat een losse top toch makkelijker is te tillen dan mijn flightcase.

Ook voor pedalen hoef ik niet ver te zoeken ik ben aardig voorzien (pedaaltje of 20) deze gebruik ik voor mijn werkkamer set.up op mijn nighttrain.

als vervanger van mijn intellifex zou een pedaltrain mini wel volstaan: Tuner, MXR carbon copy, spring chicken, mxr phaser/pickle vibe, fuzzy lady/sunface, een overdrive pedaal en eventueel een (chi) wah erop en klaar maar ja dat is niet makkelijk schakelen van sound (amptype + effect)

Oja ik weet een andere reden waarom ik niet naar een nieuwe amp wil zoeken in een winkel:
Sparetime in the weekends/evenings for me is valued as Gold.

Al heb ik daar wel een oplossing voor, het grappige is dat er aardig wat tegenstanders zijn van mijn oplossing om muziekwinkels te vermijden :dontgeti: , ik kreeg zelfs een PM van iemand die ooit nader uitleg wilde waarom ik die investering in tijd niet wilde doen en als ik die investering niet wilde doen het forum niet met mijn vragen lastig moest vallen :???:

Dus om een volgende PM te vermijden, mijn uitleg:

Ik heb een bloedhekel om mijn tijd te verspillen in winkel(s) er gaan toch gauw een paar vrije zaterdagen in zitten en met 3 kinderen en een vriendin met 2 weekenddiensten in de 4 weken gaat dat gewoon niet lukken.
Door de week toneel, oefenavond met band en een keertje of 2 overwerken en je zult (hopelijk) begrijpen dat ik geen zin heb om weer eens bij een Spanjaard/Mupo/feedback/ enz.. te zitten (been there, done that). Dan ga ik liever met mijn vriendin/vrienden/kinderen (in willekeurige volgorde) wat doen.

Mijn oplossing hiervoor, zoals ik dat met pedalen heb gedaan, is al lezend naar gebruikers ervaringen een short list maken. Marktplaats/eBay afspeuren naar een pedaal van mijn shortlist deze kopen voor een marktconforme prijs, (half)jaar uitproberen. Bevalt hij niet komt er en ander en gaat het pedaal welke niet bevalt weer voor een marktconforme prijs weg. Zo heb ik dat met mijn pedalen gedaan en ik heb na mijn initiële investering niet meer hoeven toeleggen. Zo zou ik dat met een eventuele top ook kunnen doen, maar toch mijn Mesa weg.........

peter_heijnen
20 november 2010, 12:00
@Peter: de Major stond ook op mijn lijstje maar misschien is de sharp wel een betere optie.
Ik had mijn g-sharp in een paralelle loop hangen en dat klonk geweldig! Ik ken de gmajor niet maar als je én delay/reverb én intuitieve bediening wilt dan is er eigenlijk alleen deze optie volgens mij.

interessander
20 november 2010, 12:15
Als je alle pedalen op zich al hebt dan zou je ze in een lade in je rack kunnen zetten en een MIDI gestuurde looper aan kunnen schaffen. Deze zijn meestal vrij simpel te programmeren en dan kun je wel van kanaal en effect tegelijk switchen en behoud je de bediening op de pedalen zelf.

tommus42
20 november 2010, 15:36
Houd er bij de G-sharp rekening mee dat het eigenlijk geen multieffect is. In de zin dat ie reverb heeft (aparte chip), en 1 effect kun je kiezen (andere chip). Als je delay gebruikt, kun je geen chorus of iets anders meer kiezen.

De flanger vind ik mooi, maar verwacht geen jet-flanger. De kwaliteit van de effecten vind ik wel erg goed.

De reverb klinkt zeer goed, 15 verschillende, en met oa. een color-filter (van warm tot bright).

muziekschuur
20 november 2010, 15:46
Er zijn van die oude combi bakken waar enkele (analoge) effecten bij elkaar op een plankje zitten. Die zijn er van Yamaha, Zoom, Roland. Boss en wat andere mannen. Misschien je intellifex te ruil aanbieden???

Kost je 3 euro op Marktplaats... Maar na een paar weken weet je meteen of dat gaat lukken of niet...

En anders.... Een paar pedaaltjes van danelectro? 33 euro per doosje. En je wil delay, overdrive & reverb?

speedmusic
20 november 2010, 16:23
@ muziekschuur: doosjes heb ik genoeg van Carbon Copy tot spring chicken van KoT tot pickle vibe van fuzzy lady tot aan tonepress.
@Tommus: dank voor de tip, ik denk dat delay en reverb wel voldoende is al zal chorus op termijn ook wel nodig zijn (maar dan waarschijnlijk niet in combi met delay.
@interessander: nadeel is dan weer dat ik dan aan één vaste preset zit maar ook een andere flightcase moet aanschaffen. Maar op zich begin ik steeds meer voor een pedalboard te voelen (yes, zo ben ik ook ooit begonnen in 1988 doosje Boss pedalen en gaan)

muziekschuur
20 november 2010, 16:28
Hoe werkt zo'n triaxis nou? Heb er 1x live een gitarist mee gezien. Geluid was goed (bij Alive in Bergen Op Zoom (ik deed de F.O.H. mix (ik denk 2 jaar geleden). Jonge vent. Was als een peut zo groots met zijn Mesa Boogie preamp en eindversterker.... En klonkt ook glorieus.

Maar ik dacht dat dat er toch nog redelijk ingewikkeld aan toe ging om in te stellen... Ik bedoel daar heb je wel geduld voor?

interessander
20 november 2010, 19:33
@interessander: nadeel is dan weer dat ik dan aan één vaste preset zit maar ook een andere flightcase moet aanschaffen. Maar op zich begin ik steeds meer voor een pedalboard te voelen (yes, zo ben ik ook ooit begonnen in 1988 doosje Boss pedalen en gaan)

Pedalboard snap ik ook prima, maar met een switcher kun je natuurlijk ook een paar presets maken van diverse combinaties, maar ook werken met CC's en zo je pedalen in of uitschakelen natuurlijk.

Liquid_Metal
21 november 2010, 09:35
Grappig dat je het tijdverspilling vindt om dingen te gaan testen. Da's toch de enige manier om de beste gear bij elkaar te sprokkelen.
Als je tevreden bent met je Triaxis en Class zou ik die sowieso houden en er iets tofs bij halen. Persoonlijk zou ik gewoon de manual van de Intellifex doorspitten want zo moeilijk is 'ie nou ook weer niet. Kost je een paar uur en dan kun je er alles uit halen wat je wilt.
Sommige effecten heb je liever pregain (phaser, compressor, tubescreamer, wah) en dat kun je met pedaaltjes doen. Zelf doe ik dat ook en ik stuur de boel aan met een GCX in mijn rack. Dat werkt vele malen fijner dan een pedalboard, maar je kunt natuurlijk met een pedalboard beginnen.

Nocki
26 november 2010, 17:31
Hi,

Zelf heb ik jaren op Mesa gear gespeeld en sta op het punt om dat weer te gaan doen (naast mn non-Mesa rack).
Het probleem van de Mesa is dat alles wat je in de loop gooit je Tone gaat weg snoepen. De enige die dat niet doet is de Intellifex.
Zelf gooi ik net mn Intellifex weer terug in mn rack en het verschil is over duidelijk.

Idd is het even wennen met instellen maar in principe toch goed te doen. Ik denk dat je hier altijd welkom bent met vragen. Het is niet moeilijk en de moeite meer dan waard.

Als je overgaat naar een G-majopr bijvoorbeeld die veel en veel makkelijker en intuitiever is dan zal je gaan inboeten aan attack, sustain en de feel van je geweldig mooie rig.

Er is tot nu toe niks wat de Intellifex heeft overtroffen voor mij en vele andere zullen dat ook zeggen.

Zelfs het werken met een mixer is voor mij niet de oplossing geweest voor dit probleem.

Groetjes en succes!

NOcki

Einzeln
26 november 2010, 17:38
Ik vind de intellifex heel intuitief werken hoor!

voxell
26 november 2010, 23:15
Ik heb een triaxis + 2:90 en intellifex. Effecten klinken echt perfect. Gmajor geprobeert in mijn rack maar had mega tonesuck. Je gaat voor de prijs niets vinden dat beter klinkt dan de intellifex.

speedmusic
27 november 2010, 13:36
@liquid-Metal: ik vind het geen tijdverspilling om apparatuur te testen, ik vind het wel een waste of time om dit in een winkel te doen (zie mijn 3de post). Ik heb maar 1 zaterdagmiddag per 2 maanden tot mijn beschikking, dan gaat mijn voorkeur er meer naar uit om een bak koffie/biertje te drinken bij vrienden of naar een platenbeurs te gaan of zoals binnenkort weer gaat gebeuren het oefenhok in te gaan.

@Muziekschuur: de tri.axis heb ik al langer vanuit de tijd dat mijn agenda en verantwoordelijkheden er nog blank uit zagen Moet wel zeggen dat de presets van de tri-axis voor mij al redelijk bruikbaar zijn en is het alleen een kwestie van de EQ bijstellen.

Alle +++ en --- overwogen van jullie adviezen.ik denk dat ik de boel van zolder haal incl. de intellifex en zal me er toch eens in verdiepen en waarschijnlijk ook een pedaal of twee en voor de pre zetten.

Dank voor de tips, tussen kerst en oud en nieuw gaan we weer van start.
Nu nog bedenken waar we mee van start gaan, hiervoor zoek ik nog voor alle betrokkene een paar simpele nummers om mee van start te gaan. (nog geen zanger) twee gitaristen, bassist en drummer.

Stijl? Als het maar vuig is en rockt: Van rock&rol tot metal zeg maar

Nocki
27 november 2010, 13:40
Dat wordt dus "Keep on rocking in the free world"... :)

Congrats met je keuze! De Intellifex blijft keuze nummero 1!

muziekschuur
27 november 2010, 17:29
Nocki.

Wat is het verschil tussen een Rplifex en een ntellifex?

Nocki
27 november 2010, 17:35
Nocki.

Wat is het verschil tussen een Rplifex en een ntellifex?

Hi,

Met het gevaar de Replifex in mn sig niet kwijt te kunnen raken...:

het verschil is dat de Replifex meer fx heeft. Meer instellingen heeft en relays waarmee je een amp kunt schakelen. Ook van de Taptempo heb ik dankbaar gebruik gemaakt.
Waarom dan toch de Intellifex voor mij?

De Replifex kleurt het geluid wat donkerder in tegenstelling tot de Intellifex die een wat sprankelender hoog intact houdt.

Heel bewust laat ik dus de tap tempo, phaser, flanger en andere sounds vallen voor een betere tone. Daarmee offer ik ik ook nog 3 hele dure loops op van mn gcx die ik anders kon gebruiken voor pedals.

Nocki

groovieguitarguus
27 november 2010, 19:52
Hi,

Als je overgaat naar een G-majopr bijvoorbeeld die veel en veel makkelijker en intuitiever is dan zal je gaan inboeten aan attack, sustain en de feel van je geweldig mooie rig.

NOcki

Zelf heb ik een G-System... Volgens mij deels gebaseerd op G-major techniek.
Een tijd geleden een heel boekwerk van internet gedownload van één of andere Techneut... Die heeft, het verhaal Tone-Suck ontkracht door basis instellingen te veranderen, Gebalanceerde kabels te gebruiken en De G-System NIET in de effectloop te plaatsen, maar output rechtstreeks naar Eindtrap.
T.o.v. de MPX G2 die ik had, merk ik geen verschil in Tone... maar heb ze ook NIET naast elkaar getest en moet ik de Sound uit mijn "geheugen" vissen...

Wat ik super makkelijk vind aan G-major en G-System, dat je ze super makkelijk op je PC kan programmeren met een zeer duidelijke interface.
Het programmeren en aanpassen van sounds is mede een rede geweest om de MPX te verpatsen...

Dus... ik zou ook zeker Een G-major 2 overwegen...

gr. Guus

speedmusic
28 november 2010, 12:45
Dat wordt dus "Keep on rocking in the free world"... :)

Congrats met je keuze! De Intellifex blijft keuze nummero 1!

:seriousf: dat is inderdaad het eerste nummer wat al vast stond.