PDA

View Full Version : Hulp bij bouwpakket???



Gitaarleek
18 november 2010, 09:23
Beste gitaar experts,

Omdat ik wilde weten hoe een elektrische gitaar werkt heb ik pas een gitaar bouwpakket gekocht voor een imitatie Flying V. Omdat het pakket niet echt perfect was ben ik weken bezig geweest om hem te krijgen zoals hij nu is. Hij ziet er goed uit en hij geeft acceptabel geluid en is te bespelen...Helaas is hij niet te stemmen. Dwz als je de snaren "los" met een stemapparaat stemt klinkt het goed maar probeer je dan een akkoord te spelen dan is het niet om aan te horen. Hier houdt mijn kennis op. Waarschijnlijk liggen de snaren te hoog omdat de hals niet goed in de body zit. Ik ga hier niet mee experimenteren omdat ik bang ben dat de body zo een gatenkaas wordt.

Natuurlijk kan ik het probleem bij een professionele gitaarbouwer op laten lossen. Helaas zullen de kosten dan niet tegen de baten opwegen. Het pakket was €119. Maar laat die weken werk nu maar niet voor niets geweest zijn!

Zou iemand van jullie eens zijn en tijd hebben om er eens naar te kijken???:makeup:


Groeten,
Maarten

Midwolda
18 november 2010, 09:35
Waar woon je, en heb je vervoer?

Olorin
18 november 2010, 09:39
Foto's ? Zou (als je geluk hebt) alleen met intoneren opgelost kunnen worden.

En idd, waar woon je ?

Gitaarleek
18 november 2010, 10:03
Ik woon in de buurt van deventer en heb vervoer.

Ik heb foto's maar weet alleen niet hoe ik die moet plaatsen.

Ik vrees dat als het aan de hoogte van de snaren ligt er wel geschuurd moet worden. De hals paste in het begin namelijk helemaal niet in de body. Ne veel schuren is het me gelukt om hem er in te passen maar het is millimeter werk (waar ik geen ervaring mee heb)

Groeten,
Maarten

smullie
18 november 2010, 10:08
Ik heb ook zo'n gitaarpakketje ineen gestoken en had dat probleem ook een beetje .
Lees eens wat na over intoneren en juistzetten van de hals ahv de truss rod. Daarmee kan je al heel wat van die problemen oplossen... Zeker het intoneren, want die dingen staan gewoon random ingesteld en dus meestal walgelijk slecht...

Olorin
18 november 2010, 10:21
Ik woon in de buurt van deventer en heb vervoer.

Ik heb foto's maar weet alleen niet hoe ik die moet plaatsen.

Ik vrees dat als het aan de hoogte van de snaren ligt er wel geschuurd moet worden. De hals paste in het begin namelijk helemaal niet in de body. Ne veel schuren is het me gelukt om hem er in te passen maar het is millimeter werk (waar ik geen ervaring mee heb)

Groeten,
Maarten

Ik heb ze gezien. Heel mooi afgewerkt, ziet er echt top uit :cooler:

Het is alleen niet te zien hoe je hals nu precies zit, jammer.

Maar heb je ook fretbuzz ? Of wordt alleen de toon vals ?
Actie afstellen, intoneren (andere kam misschien), trusrod afstellen (is de hals bol/hol/recht), kwestjons, kwestjons :(

Deventer is voor mij toch net iets te ver uit de buurt, misschien een andere aardige GN'er (ze zijn allemaal aardig hier hoor) die in de buurt van Deventer woont?

Gitaarleek
18 november 2010, 10:34
Ik heb ze gezien. Heel mooi afgewerkt, ziet er echt top uit :cooler:

Het is alleen niet te zien hoe je hals nu precies zit, jammer.

Maar heb je ook fretbuzz ? Of wordt alleen de toon vals ?
Actie afstellen, intoneren (andere kam misschien), trusrod afstellen (is de hals bol/hol/recht), kwestjons, kwestjons :(

Deventer is voor mij toch net iets te ver uit de buurt, misschien een andere aardige (ze zijn allemaal aardig hier hoor) die in de buurt van Deventer woont?

Mmm nu wordt het heel technisch. Ik heb zover ik weet geen fretbuzz. Dat zou betekenen dat de snaren te dicht op de fret liggen (toch). Als de valsheid aan de hoogte van de snaren ligt (en ik weet dat dus niet zeker) zou het b.v. ook aan de hoek kunnen liggen waarin de hals in de body ligt. Ik heb dat punt namelijk zelf helemaal uit moeten schuren (en ik noem me niet voor niets gitaarleek):(. Ik vrees dat er meer voor nodig is dan gewoon even afstellen... maar wie ben ik?

Het zou fijn zijn als iemand in de buurt mij kon helpen. Maar om dit project tot een goed eind te brengen wil ik best een dagje ergens naar toe hoor!!

Midwolda
18 november 2010, 10:47
Als de aktie van de gitaar erg hoog is, en je pakt een akkoord,
dan rekken de snaren teveel en dan klinkt het vals.
Trussrod, brughoogte en intonatie afstellen is altijd een must
maar omdat je al moeite had met de neckholte moet er misschien ook geshimd worden.
Allemaal niet abnormaal, goed te doen, niet echt moeilijk maar het kost even tijd.
Komt goed... ;)

Gitaarleek
18 november 2010, 10:57
Allemaal niet abnormaal, goed te doen, niet echt moeilijk maar het kost even tijd.
Komt goed... ;)

Fijn om te horen. Ik zou het jammer vinden om zo'n poject niet af te kunnen ronden. Ik heb bij het bouwpakket al zoveel problemen overwonnen dat het zonde zou zijn als alles voor niets is geweest.

ijzerbroot1
18 november 2010, 10:59
Ik denk dat ik hetzelfde bouwpakket in elkaar heb gezet. Je probleem komt me bekend voor. Bij mij begon het al bij het plaatsen van de brug. Af fabriek waren de boorgaten voor de studs te ondiep dus die moest ik dieper uitboren. Eenmaal in elkaar bleek het ding de actie van een eiersnijder te hebben...en de hals stond veel te hol. Hoop afstelwerk dus. De tuners die erbij zitten zou ik meteen vervangen want dat is echt bagger, niet op stemming te houden met die dingen.
Ik zou de site van Don Hofstee ( www.donhofstee.nl ) erbij pakken en stap voor stap je gitaar gaan afstellen. Als je het rustig aan doet en niet gaat zitten haasten komt het wel goed denk ik.

Gitaarleek
18 november 2010, 11:22
Ik denk dat ik hetzelfde bouwpakket in elkaar heb gezet. Je probleem komt me bekend voor. Bij mij begon het al bij het plaatsen van de brug. Af fabriek waren de boorgaten voor de studs te ondiep dus die moest ik dieper uitboren.

Volgens mij moet dat een ander pakket zijn geweest. Ik had er geen boorgaten in zitten (en geen gebruiksaanwijzing ook). Ik heb alles zelf uit moeten rekenen.
Bedankt voor te tip! Ik zal kijken. Helaas geloof ik dat ik deze klus toch echt uit handen zal moeten geven.

Maleco
18 november 2010, 11:29
Neh, gewoon proberen joh
Geeft uiteindelijk wel de meeste voldoening :)

jim__
18 november 2010, 11:57
Nu weten we eigenlijk nog niet of je hem al hebt geïntoneerd bij de brug, als ik het zo hoor heb je dat nog niet gedaan. Dit is een gemakkelijk klusje wat iedereen zo kan doen.

Hoe je dit doet kun je gemakkelijk terugvinden op internet, meestal heb je alleen een schroevendraaier nodig. Dus voordat je verder gaat schuren en dergelijke zou ik de intonatie eerst eens checken of dit goed mogelijk is. Als dit al niet op een normale manier mogelijk is kun je verder kijken naar de stand van de hals en andere zaken. Succes!

Olorin
18 november 2010, 12:17
150 km enkel is misschien wat veel :dontgeti:

maar idd zelf proberen geeft echt voldoening

stappenplan.

1) Kijk kritisch langs je hals. Is deze bol / hol of recht ? (is hier iets niet goed dan zal dit eerst verholpen moeten worden - trussrod)

2) Fretbuzz (idd als je snaren te dicht op de frets liggen en dus gaan rammelen) indien geen fretbuzz dan kan de actie (hoogte snaren) omlaag

3) Intoneren Je losse snaar goed stemmen, dan (boven op de 12e fret) niet indrukken maar dempen (dit heet een flageolet). Dit moet dezelfde toon zijn (een E een E, een A een A enz) Is de toon op je flageolet te hoog dan je zadel iets naar achteren zetten (toon te laag dan naar voren)
op je 12e fret is in feite de helft van de lengte van je snaar (tussen kam en brug)

http://www.donhofstee.nl/?Gitaar_afstellen:Zelf_afstellen hier staat alles vele malen beter beschreven baai se weej

als je dit allemaal hebt uitgevoerd kunnen we verder kijken (of je bent dan al klaar)

Mocht blijken dat je hals idd scheef / te hoog / te laag in de pocket zit,.. tja dan zal er daar uiteraard eerst iets aan moeten gebeuren.

Noid
18 november 2010, 17:23
Ik woon in de koekstad en wil je gerust even helpen. In het weekend heb ik geen tijd, maar morgenochtend zou kunnen. PM me maar even.

Gitaarleek
18 november 2010, 19:12
Bedankt voor julli tips! Helaas heb ik veel daar van al zelf geprobeerd. Helaas ben ik van mening dat ik ook dingen gedaan heb die het probleem groter hebben gemaakt. Ik ben namelijk niet echt technisch, heb twee linker handen en ben al blij dat ik zover gekomen ben als nu. Met een capo is het nog redelijk acceptabel spelen. Ik zal dus zeker in gaan op het aardige aanbod van Noid. Ik hoop dat we er uit komen. I'll let you know!

Nogmaals bedankt!!:punk:

Cocobolo
19 november 2010, 08:40
Hou ons op de hoogte, we zin nieuwsgierig aangelegd :cooler:
En foto's graag (ik zag dat je niet weet hoe die te plaatsen? Je kunt je aanmelden bij bijvoorbeeld www.photobucket.com en dan daar je plaatjes uploaden. Je krijgt dan een link naar het plaatje, en dan kun je die hier opnemen in je berichten. Neem ze dan op door op het icoontje met het 'bergje met gele achtergrond' te klikken en plak daar de link in. Dan verschijnen ze automatisch bij het plaatsen van je bericht.

Olorin
19 november 2010, 09:46
Zie je wel, best aardige GN'rs hier :ok:

En idd, hou ons op de hoogte van de uitkomst.

smullie
19 november 2010, 10:04
hou er ook rekening mee dat de topkam misschien gewoon veel te hoog is en dus niet genoeg ingevijld is... Dat was bij mijn bouwpakketje ook zo...

succes!

Nagramoth
19 november 2010, 10:15
...heb twee linker handen...

Dat is voor een gitarist nou ook niet bepaald... eh... handig. :seriousf:
Ik kijk al uit naar de youtube-demo !!!

episua
19 november 2010, 10:17
Ik heb laatst ook zo'n bouwpakket van een lp model voor iemand afgemaakt die er niet uitkwam. Hij had alles in elkaar gezet zoals het moest maar de gitaar bleef ontstemmen, had een belachelijk hoge actie en de intonatie was niet goed te krijgen. Ben er dus mee bezig geweest en heb er de volgende dingen aan moeten doen om hem enigzins ok te krijgen:
- Neckpocket shim (stukje fineerhout o.i.d. in de halspocket leggen, deze was en is waarschijnlijk bij jou ook veel te diep uitgefreesd. Hierdoor komt de hals iets hoger te liggen en kan je actie beter krijgen)
- Halspen afstellen (zet hem eerst maar niet te vast of te los, beetje tussen in)
- Graphtech topkam plaatsen (of veel moeite doen om het bestaande plastic topkammetje, die voor het onstemmen zorgd netjes uitvijlen)
- Andere snaren opzetten (lijkt me logisch)
- Frets polijsten (was gewoon niet gedaan en zou eigenlijk ook nog eens gevlakt moeten worden maar dat is zo'n gitaar niet waard, kost te veel tijd)

Allemaal best wel kansloos en meestal de moeite niet waard. Het was omdat dat ik die jongen goed ken en hij veel tijd en moeite er in had gestoken om er iets moois van te maken.

Hoop dat je hier in jouw geval iets aan hebt.

Noid
19 november 2010, 15:09
Dat komt redelijk overeen met wat ik verwacht aan te treffen als ik de gitaar zie. En als dat alles is, dan loopt het wel los en komt het wel goed :)

Olorin
19 november 2010, 15:15
Dat komt redelijk overeen met wat ik verwacht aan te treffen als ik de gitaar zie. En als dat alles is, dan loopt het wel los en komt het wel goed :)

Jup, op de foto's ziet het er wel prima uit. Ik vind hem trouwens echt mooi afgewerkt (eens van heul dichtbij zien ;) )
Iig geval niet ff een kwakje verf opgesmeerd.

Noid
19 november 2010, 16:26
Die foto's waar je het over hebt, waar zie je die dan? Ik zie i.i.g. geen foto's in dit topic.

Olorin
19 november 2010, 16:29
Die foto's waar je het over hebt, waar zie je die dan? Ik zie i.i.g. geen foto's in dit topic.

Die heeft de TS me gestuurd. Zal die toch echt eens hier moeten plaatsen want dit werkt storend..... :seriousf:

The Bertman
19 november 2010, 16:38
Ik verplaats dit naar Zelfbouw.

Gitaarleek
19 november 2010, 18:52
Ik zal jullie op de hoogte houden! En wat die twee linker handen betreft. Ik ben absoluut geen goede gitarist. Ik houd van gitaren omdat ik ze mooi vind en gaaf vind klinken. Ik heb een multifunctionele vervormer waardaar bijna alles goed klinkt (zelfs volgens de buren:gitarist:). En daarbij kan je ookal ben je zelf een slechte schilder de allermooiste schilderijen aan de muur hebben hangen. Vandaar dat ik altijd goedkope gitaren heb gekocht. Ik houd het bij nummers als Knocking on heavens door, like a hurricane en de rest van het Dylan, Neil Young werk.

Groeten,
Maarten

hole
19 november 2010, 19:57
astublief:

http://i246.photobucket.com/albums/gg120/Mark-NL/Guitars/127E.jpg
http://i246.photobucket.com/albums/gg120/Mark-NL/Guitars/126D.jpg

Gitaarleek
19 november 2010, 22:09
:zz:

- Neckpocket shim (stukje fineerhout o.i.d. in de halspocket leggen, deze was en is waarschijnlijk bij jou ook veel te diep uitgefreesd. Hierdoor komt de hals iets hoger te liggen en kan je actie beter krijgen).

Bedank voor de tip. Ik zal je het sterker vertellen: Hij was wel zo slecht uitgefreesd dat je er met geen mogelijkheid een hals in kon leggen. Het heeft me heel veel moeite gekost om dit voor elkaar te krijgen. Vandaar dat ik ook denk dat hier het probleem ligt.
Ik krijg redelijk wat reacties waarin men aangeeft dat ik het met zelf proberen voor elkaar krijg. Geen goed idee!! Als leek dacht ik dat ik de kam te ver van de 1e fret had staan (wat in principe een reden had kunnen zijn, vooral ook omdat het geheel zo matig afgewerkt was). Nu is die ruimte waarschijnlijk weer te kort. Dusss.... een nieuw probleem.
Binnenkort gaan Noid en ik er even naar kijken. En daarbij. Hij hoeft niet perfect te worden. Dat verwacht ik niet voor wat hij gekost heeft. Als hij te stemmen is ben ik al helemaal tevreden. Een kinderhand is snel gevuld

Hartelijke groeten,
Maarten

hole
21 november 2010, 10:21
http://i246.photobucket.com/albums/gg120/Mark-NL/Guitars/IMG_0657.jpg
http://i246.photobucket.com/albums/gg120/Mark-NL/Guitars/IMG_0646.jpg

Cocobolo
21 november 2010, 10:28
@Hole: zijn dit foto's van de bewuste gitaar? Ik vraag het omdat jij niet de TopicStarter bent en het verband me niet helemaal duidelijk is.

Gitaarleek
21 november 2010, 18:40
@Hole: zijn dit foto's van de bewuste gitaar? Ik vraag het omdat jij niet de TopicStarter bent en het verband me niet helemaal duidelijk is.

Hole heeft mij even geholpen om de foto's van mijn gitaar op het forum te krijgen:ok:

Noid
22 november 2010, 09:37
...Als leek dacht ik dat ik de kam te ver van de 1e fret had staan (wat in principe een reden had kunnen zijn, vooral ook omdat het geheel zo matig afgewerkt was). Nu is die ruimte waarschijnlijk weer te kort. Dusss.... een nieuw probleem.

O.k. hier kan ik wel even wat hulp gebruiken van mede forummers! Heeft iemand een tip (of denk ik te moeilijk): hoe kan snel en exact de scale van het fretboard vastgesteld worden, als van het stuk tussen kam en eerste fret een stuk(je) van het fretboard is afgehaald?

superfly
22 november 2010, 11:04
17.817 is de factor waarmee gerekend wordt. Het is me even te veel maandagochtend om de truc te bedenken. Maar met deze informatie moet er wel uit te komen zijn, denk ik.
http://www.liutaiomottola.com/formulae/fret.htm

Noid
22 november 2010, 11:34
Thanks voor je reactie. Met de omrekenfactor ben ik bekend, dat werkt mooi als je een scale in je hoofd hebt en deze vertaald naar een fretboard.

Maar het kost me moeite om dat te vertalen naar deze specifieke situatie, want er was al een scale, maar daar is een stukje afgehaald. Nu lijkt het me zo'n gepuzel, om vast te stellen wat de feitelijke scale van de hals is geweest. Of klopt die aanname niet en denk ik te moeilijk. Ik zoek naar een manier om zonder de hele lengte van de scale te weten, o.g.v. de onderlinge fretafstand snel de oorspronkelijke scale te kunnen herleiden.

oigun
22 november 2010, 11:56
Hoi Noid, Heb jij make your own guitar van melvyn hiscock?
Achterin staan een aantal fretscales, aan de hand daarvan kun je uitrekenen vat de juiste afstand moet zijn. Ik vermoed 24 3/4 omdat het een gibson-style is. Heb je dat boek niet kan ik vanavond eventueel wel even scannen en mailen.
De stewmac fretcalculator zou je hier ook voor kunnen gebruiken. Eerst wat scales proberen die het meest waarschijnlijk zijn 24 3/4"(628.650mm), 25"(635.0mm),25 1/2"(647.70mm)
Succes:seriousf:

aaronstonebeat
22 november 2010, 14:07
Ik heb er zelf een spreadsheet voor gemaakt. De factor waarmee de posities van lengte veranderen is 2^1/12 (12de machts-wortel uit 2).

Voor een Gibson-mensuur krijg je dan:


Gibson 24,75''

62,865 mensuur (mm)
0 0
3,528341333 1
6,858652084 2
10,00204686 3
12,96901643 4
15,76946281 5
18,4127322 6
20,90764628 7
23,2625316 8
25,48524736 9
27,58321167 10
29,56342629 11
31,4325 12
33,19667067 13
34,86182604 14
36,43352343 15
37,91700822 16
39,3172314 17
40,6388661 18
41,88632314 19
43,0637658 20
44,17512368 21
45,22410583 22

oigun
22 november 2010, 15:10
Bij controle een lang stuk bijelkaar optellen bijvoorbeeld 20 fretafstanden om de afwijking te minimaliseren.

(Aaron de komma staat verkeerd... dus afstanden in cm)

aaronstonebeat
22 november 2010, 15:20
Scherpe blik, Oigun :ok:
Gelukkig is het maar een tekstveldje.

Uitstekend idee om de meetfout te verkleinen.

Gitaarleek
22 november 2010, 18:57
Bedankt voor jullie inzet!! Wat een kennis hier!:rockon:

Maarten

Noid
26 november 2010, 22:34
Vanochtend met Maarten aan zijn gitaar gewerkt. Leuke gast, leuke ochtend. Het valse kwam door de combi van een veel te hoge topkam, de verkeerde positie van de topkam en een te hoge action. De mensuur is inderdaad de Gibson mensuur (dank heren). Na de topkam verlaagd en op de juiste positie geplaatst te hebben was de zuiverheid al aanzienlijk verbeterd.

De neckpocket vroeg meer werk dan het aanvankelijk leek. Omdat de hals knelde in de body, zat er (niet zichtbaar) ruimte aan de bodykant tussen hals en body. Na het plaatsen van een shim en het stevig vastdraaien van de schroeven werd de action ineens nog groter, omdat de hals nu beter in de neckpocket werd getrokken. Van hout een opvulstuk voor de neckpocket gemaakt, wigvormig om de hals ook direct een kleine angle tov de brug te geven.

Nog te doen:
- intonatie
- hals afstellen (trusrod)
- topkam (is iets te laag geworden en is nog niet vastgezet)
Ivm de beperkte tijd kwamen we daar niet meer aan toe. Dus wordt vervolgd.

Over het algemeen was ik trouwens onder de indruk van het fretwerk: netjes, recht, netjes afgewerkt en vooralsnog (wellicht pakt 't na het afstellen van de trussrod anders uit) geen aanleiding voor een fretjob. De hele kit (tenminste het product dat Maarten er van had gemaakt) zag er goed uit. Als je zo'n kit goed in elkaar zet, kun je een leuke gitaar bouwen (voor dat geld dan). Als ik echter hoor waar hij tegenaan liep (totaal geen bouwbeschrijving en sommige zaken niet doordacht/kompleet) dan wordt 't wel lastig als je geen ervaring met houtbewerking en gitaarbouw hebt.

Gitaarleek
26 november 2010, 23:03
Ja Noid,

Ik vond het een zeer geslaagde ochtend. We zijn goed opgeschoten (of beter nog: we (lees NOID) hebben in een korte tijd veel werk verzet)! En daarbij, het was nog gezellig ook!
Ik zal me in de theorie inlezen zodat we de 10e (?) de puntjes nog even op de I kunnen zetten.
Nogmaals hartelijk bedankt Noid (en de rest van jullie natuurlijk!!!!)

Niet om reklame te maken (want de bouwpakketten zijn niet perfect!!). Hier heb ik de gitaar vandaan: http://www.hjmusic.nl/

En speciaal voor Noid: http://www.youtube.com/watch?v=JeaBNAXfHfQ

Maarten

Olorin
27 november 2010, 13:51
Nou. Gelukkig dan maar zullen we maar zeggen.

Ben benieuwd naar het eindresultaat :lp: