PDA

View Full Version : fuzzbox volume regeling troubles



pasqual
17 november 2010, 23:05
hoi allemaal, ik ben sinds kort in het bezit van een zelfbouw ( niet door mij ) fuzzbox met germanium transistors. het ding klinkt echt super maar heeft de vervelende eigenschap dat de volume potmeter niet echt als volume werkt maar meer als een tweede gain ( gritt ) regeling. ook kan ik het volume niet helemaal wegdraaien als de potmeter helemaal dicht staat. is de bouwer misschien een onderdeeltje vergeten? een weerstandje of cap?

groeten Pasqual.

cluseau
18 november 2010, 08:58
hoi allemaal, ik ben sinds kort in het bezit van een zelfbouw ( niet door mij ) fuzzbox met germanium transistors.

Pasqual, om een oordeel te geven is er wel wat meer info nodig, heb je bv een schema of een type? Het kan natuurlijk een afwijking zijn maar als alles in orde blijkt te zijn moet je er mee leren leven of aanpassen naar jouw wensen. Het is simpel om de versterking terug te brengen maar het effect op de sound kan ik dan niet voorspellen. Het meest eenvoudige is een spanningsdeler aan de uitgang van het effect om het signaalniveau terug te brengen. Een ingangsdeler kan ook maar is misschien niet zo verstandig voor de signaal/ruis verhouding ivm de germanium torren. Een schema is dus echt even nodig.

Frans.

driftkop
18 november 2010, 14:00
En misschien wat foto's van de binnenkant van het pedaal.

pasqual
18 november 2010, 22:41
bedankt jongens, foto's moeten jullie ff op wachten, is me nu te laat maar ga ik morgen regelen.

@Frans: helaas geen schema maar deze fuzz zou gebaseerd zijn op de Roger Mayer fuzz. dit exemplaar is alleen omgebouwd zodat je de "normale" poling hebt om een adapter te gebruiken. wat me verder opvalt is dat als ik het gitaar volume volledig dichtdraai, er een enorme bak ruis/herrie te horen is. als ik het volume ook maar een klein beetje opendraai, is er niets meer aan de hand. dit kan ook een eigenschap van de germanium transistors zijn. ik heb namelijk ook nog een mufffuzz waar je op deze manier vaak radio Oezbekistan kan horen. schijnt een eigenschap van deze transistors te zijn. maar het manco waar ik op duidt is het feit dat de volume potmeter van de fuzz niet doet wat ie hoort te doen, namelijk het volume dempen of verhogen. op het moment dat de knop naar rechts gaat, neemt de gain iets meer toe, naar links iets af. volume blijft gelijk. overigens werkt de gain potmeter wel naar behoren.

bedankt en groeten Pasqual.

pasqual
30 december 2010, 22:57
zo, ff bumpen...

sorry dat ik geen foto's heb geplaats. komt doordat het pedaal in een hoekje is beland. gisteren maar weer eens opengedraaid en ongelooflijk maar waar....de oplossing van het volume probleem is eigenlijk té simpel om waar te zijn!
als je een volume potmeter van een gitaar bekijkt zie je dat het meest rechtse pinnetje van de potmeter verbonden is met de bovenkant van de potmeter ( massa ). bij mijn fuzz face was dat niet het geval dus heb ik gedacht dat het in dit geval ook wel eens zo zou moeten horen. dus ff omgebogen en aan elkaar gesoldeerd en voilá.....hij doet het!!! sjonge jonge, wat kan het leven soms simpel zijn en waarom heb ik er in eerste instantie een uur op staan staren zonder dit te zien?

anyway, het pedaal is eindelijk bruikbaar en zal snel op mijn pedalenplank plaats nemen. enige nadeel van dit soort fuzzen: ruis als je het volume van je gitaar dichtdraait. gelukkig alleen maar als de fuzz aan staat. een klein beetje volume open en de ruis is weg. hoort dit nu bij germanium transistors? ik heb dit namelijk bij verschillende classic fuzzen gehoord op youtube filmpjes.

groeten Pasqual.