PDA

View Full Version : cry baby/vox wah



beunklats
17 november 2010, 17:37
hallo

ik speel een jaar gitaar en wil beginnen met en wah pedaal
daarom ben ik op zoek naar een goede wah pedaal.
ik zoek een vox of een cry baby.
hij mag niet meer dan 100 euro kosten.
ik heb er niet echt veel verstand van.
daarom vraag ik jullie wat jullie de beste vinden.

graag hoor ik jullie reactie.

gr johan

lollol
17 november 2010, 17:41
Dit moet bij effectpedalen,

De crybaby schijnt veel toon te zuigen, maar dat kan je ook modden (moet je wel solderen)

Mr. Dynamite
17 november 2010, 19:05
Tja crybaby is volgens mij wel wat meer voor overdrive geschikt?
Vox is wat meer mellow ofzo.

PS: Zie PM ;)

beunklats
18 november 2010, 09:51
zijn er nog meer mensen die hiet verstand van hebben

Nielsje
18 november 2010, 09:56
Gebruik de zoekfunctie eens, zou ik zeggen.
Beide wahpedalen zijn al tig keer langskomen.

Samengevat:
* Prima pedalen, qua constructie onverwoestbaar
* makkelijk onder de 100 euro te scoren (let wel even op een krakende pot)

Als jij je muzieksmaak niet aangeeft, kunnen mensen lastig een fatsoenlijk advies uitbrengen.
Verder is het niet verboden zinnen met een Hoofdletter te beginnen en te eindigen met een Punt of Vraagtegen.?!@#?

P****Fred
18 november 2010, 14:15
ik heb m'n crybaby al een aantal jaren en die zit standaard in m'n pedalboard.

van tone suck merk ik in standby eerlijk gezegd niet veel...( kan natuurlijk aan m'n oren liggen :-) ) wat ik wel merk is dat het volume iets naar beneden gaat als ik hem inschakel...

In ieder geval is hij zeer stevig gebouwd en doet hij wat ik er van verwacht

EJPostema
18 november 2010, 14:35
ik heb ooit ergens gelezen dat de cry baby meer voor het zwaardere werk is en de vox meer voor blues achtig.

Nielsje
18 november 2010, 14:52
ik heb ooit ergens gelezen dat de cry baby meer voor het zwaardere werk is en de vox meer voor blues achtig.

Precies, daar komen de misverstanden van :)

beunklats
18 november 2010, 17:30
ik denk dat ik kies voor de vox v847a wah wah.
deze kies ik omdat ik veel jimi hendrix srv en andere blues speel.

is dit een goede keus of niet

Daan_B
18 november 2010, 17:52
Ik wil dit ook wel weten, had een crybaby maar inderdaad tonesuck..
Zat te denken aan een Vox, of eentje met een nieuwe/andere potmeter.
Heeft de Vox minder tonesuck?

the sure thing
20 november 2010, 20:59
GLOBAAL en iets te kort door de bocht (maar ik spreek wel uit eigen ervaring):

De crybaby is meer geschikt voor blues, rock en erger
De VOX klinkt vooral clean (of net met dat kleine randje) beter. Ik vind clean een crybaby niks.

Clean en VOX = instant wacka wacka

Zoals iemand ooit zei: de VOX "kwaakt" wat meer. De Crybaby kan wat vulgairder klinken, vuiger, viezer, smeriger, vooral met overdrive/distortion.

EuroCinema
20 november 2010, 21:26
Precies, daar komen de misverstanden van :)

:ok: Helemaal waar. Sowieso vraag ik me in die wah-discussies weleens af of mensen oren hebben. Hoeveel er niet denken dat je de Shaft sound krijgt met een strat door een Vox in een cleane amp... (het is een LP custom in een Maestro Boomerang door een overstuurde Fender amp). Mijn advies zou dan ook zijn: niet afgaan op omschrijvingen maar naar de winkel en zelf vergelijken...

refused199
20 november 2010, 22:18
Mijn advies zou dan ook zijn: niet afgaan op omschrijvingen maar naar de winkel en zelf vergelijken...


De vorige keer dat ik dit in dit draadje schreef werd het bericht verwijderd:???:;)

Nielsje
20 november 2010, 22:50
Dûh, jij bent Eurocinema ook niet!

refused199
20 november 2010, 22:58
Nee, dat moest er nog eens bijkomen!:mmmm:

Liquid_Metal
21 november 2010, 09:46
ik denk dat ik kies voor de vox v847a wah wah.
deze kies ik omdat ik veel jimi hendrix srv en andere blues speel.

is dit een goede keus of niet

Jimi Hendrix DUS een Vox? Weet je op welke wah Hendrix speelde? Juist, een Cry Baby. En ook nog een gemodificeerde, die extremer werd (dus verder van Vox). Zelf gebruik ik ook de Hendrix Wah en ik vind 'm erg lekker. Ik gebruik wah alleen bij overdrive en daar is 'ie uitermate geschikt voor. Maar het is, zoals eerder gezegd, vooral smaakgebonden. Je muziekstijl speelt daarin mee, maar wellicht speel je metal en vind je toch de Vox fijner klinken.

Nitefly7
21 november 2010, 11:01
Jimi Hendrix DUS een Vox? Weet je op welke wah Hendrix speelde? Juist, een Cry Baby. En ook nog een gemodificeerde, die extremer werd (dus verder van Vox). Zelf gebruik ik ook de Hendrix Wah en ik vind 'm erg lekker. Ik gebruik wah alleen bij overdrive en daar is 'ie uitermate geschikt voor. Maar het is, zoals eerder gezegd, vooral smaakgebonden. Je muziekstijl speelt daarin mee, maar wellicht speel je metal en vind je toch de Vox fijner klinken.

niet helemaaaal waar, Vox heeft ook een tijdje 'Cry Baby's gemaakt', en er zijn ook een aantal bronnen die claimen dat Voodoo Chile gewah'd is met een originele Clyde McCoy, DUS een Vox....
het is echter wel zo IMHO dat de meeste Crybaby's 'Hendrixer' zijn dan een Vox 847.. en ook de Hendrix Wah is een Dunlop Crybaby..

Crybaby's zie je vooral in de zwaardere/rockende stijlen (zal ook aan marketing en sponsor/endorsement liggen), en Vox in de gematigde kant..

Wat overigens niet wegneemt dat Larry Carlton met een 535q ook aardige bluesrock/jazz speelt, en mijn Vox v848 (Clyde McCory Reissue) alles tussen funky kwaak, blues en harde metal aan kan...

zoon van Piet
21 november 2010, 11:24
Heerlijk zo'n discussie! want er is weinig zo persoonlijk als de wah-keuze van de gitarist. En die krengen zijn ook nog eens moeilijk te vergelijken, omdat niet gebufferde of ge-TBP-de wahs maken dat bij een vergelijking de eerste in de keten het lekkerst klinkt. En mn ouwe vintage wahs variëren ook nog eens, ook als het twee 'dezelfde' zijn. En dan heb ik ook nog eens Wah's die van binnen hetzelfde zijn ( maar niet hetzelfde klinken)en aan de buitenkant Vox en Crybaby heten..

Even wat reacties op eerdere posten:

Weet je op welke wah Hendrix speelde? Juist, een Cry Baby
Jimi gebruikte in zijn Amerikaanse periode zeker Crybaby's. Maar hij startte op..Vox! Gezegd moet worden dat de schakeling van beide pedalen aanvankelijk precies hetzelfde was/is. Het verschil zat m in de PR: Vox voor Europa, Cry Baby ( Thomas) Voor de USA. En in de componenten - die in hoge mate bepalend zijn voor het geluid.


Hoeveel er niet denken dat je de Shaft sound krijgt met een strat door een Vox in een cleane amp... (het is een LP custom in een Maestro Boomerang door een overstuurde Fender amp)

Yep, dat is de formule. Maar hoeveel mensen aan deze kant van de oceaan hebben een vintage Maestro? Ikke wel, dus.. en ondanks bovenstaand recept lukte het me nooit om lekker te shaften.. Ik ben gewoon geen echte neger!
met een colorsound kom ik dichter in de buurt van de juiste sound en vibe..
Dus kunnen we soms met andere middelen bereiken wat we voor ogen hebben.

Als eigenaar van een berg originele wahs, waaronder originele Crybaby en Vox- wah's, moet ik zeggen dat ALLE RI's, heruitgaves, kloons helemaal k.. eh.. anders klinken dan de ouwe originelen. Ze zijn allemaal cleaner en netter en ingetogener..
Een Vox kopen omdat je als Hendrix wilt klinken...? dat kan, maar niet met zo'n nieuwe Vox, die is veel te clean... en de CB ook...
kortom: ik draag niks bij ;)

Liquid_Metal
21 november 2010, 11:30
@ZvP: heerlijk, zo'n conclusie op de zondagochtend XD.
Ik zit meer in de rackwereld en schaf over een half jaar of wat wellicht een Lexicon MPX G2 aan waar ik wah uit kan halen. Ik ben heel benieuwd hoe dat klinkt. Met zo'n digitale wah heb je in ieder geval enorm veel tweakmogelijkheden. Zo ook met bijvoorbeeld de wah van Prostage. Dat schijnt een analoog circuit te zijn maar er is wel een hele hoop in te stellen. Ik denk dat je daar (bijna) alle wahsounds wel uit krijgt. Misschien is zoiets wel een optie voor de topicstarter.

zoon van Piet
21 november 2010, 12:13
Aiiaiai.. wah uit een rack!!!! digitale wah... voor een hardcore vintagefundamentalist als ik is dat een abominatie, genoeg om op je op de brandstapel te zetten! ;)

Liquid_Metal
21 november 2010, 12:16
Aiiaiai.. wah uit een rack!!!! digitale wah... voor een hardcore vintagefundamentalist als ik is dat een abominatie, genoeg om op je op de brandstapel te zetten! ;)

Dat verbaast me niets :). Maar de enorme verhoging van flexibiliteit is mij wellicht meer waard. Live gaat er een hoop kwaliteit verloren dus ik ben benieuwd hoeveel je van het verschil merkt :).

zoon van Piet
21 november 2010, 12:31
Dat verbaast me niets :). Maar de enorme verhoging van flexibiliteit is mij wellicht meer waard. Live gaat er een hoop kwaliteit verloren dus ik ben benieuwd hoeveel je van het verschil merkt :).

Tja, flexibiliteit.. Ik heb nog ergens een prima wah (roger mayer) aan alle kanten te regelen en in te stellen en zo.. ergens.. in de praktijk bleek ik meer gebaat bij een enkele vette sound -vintage crybaby, dus..

apekop
21 november 2010, 22:45
Yep, dat is de formule. Maar hoeveel mensen aan deze kant van de oceaan hebben een vintage Maestro? Ikke wel, dus.. en ondanks bovenstaand recept lukte het me nooit om lekker te shaften.. Ik ben gewoon geen echte neger!


:ok: leukste post tot nu toe in dit topic!