PDA

View Full Version : Lipstick + strat pu in humbucker?



telecastermaster
17 november 2010, 17:06
Guys, voor een experimeel gitaarprojectje heb ik het idee om een humbucker samen te stellen uit een los strat element en een los lipstick element.
Met een driestanden schakelaar moet je dan kunnen kiezen tussen strat sc, lipstick sc en humbucker. :cheerup:

Het idee is een GFS lipstick humbucker aan te schaffen en een van de lipsticks te vervangen.
Is dat een goed idee??? Gaat dat lukken?

Zeg ja, zeg ja...:crazyhappy:



http://www.guitarfetish.com/assets/images/thumbs/gfsprhugococ.jpg

Maleco
17 november 2010, 17:08
Ja :)

+10tekens

macwilliams
17 november 2010, 17:11
Ik zeg ook ja!

Thiez
17 november 2010, 17:24
ik zeg ook ja. 3 maal ja, gefeliciteerd je bent door naar de volgende ronde.

Jasper.
17 november 2010, 17:27
Ik zeg proberen!

aaronstonebeat
17 november 2010, 18:31
Moet zeker kunnen; leuk idee!

Als je ook echt 'humbucking' wil, moet je er wel op letten dat polariteit van de magneten en aansluitrichting van de strat sc andersom is dan van de spoel die overblijft van de oorpronkelijke humbucker.

Ik zou me ook vantevoren al afvragen of de strat sc gaat passen in de ring van die humbucker of dat die een beetje aangepast moet worden.

En nog wat van die dingetjes nu ik erover nadenk: zijn die lipstick-kapjes twee afzonderlijke dingen of is het één geheel?
Zit er een staafmagneet onder en tussen die lipsticks en gaat die straks de andere sc niet in de weg zitten?

Ben benieuwd.

telecastermaster
17 november 2010, 22:05
Goeie tips Aaron! Bedankt.

Het is idd beter echt twee losse single coils te nemen.
Ik bleek ze zelfs nog ergens in een bakje te hebben liggen.
Het enige dat ik nog nodig heb is een HB pickup ring, waar ik dan nog 4 gaatjes voor de bevestigignsschroeven in moet boren.

Volgens mij gaat het lukken. :)

aaronstonebeat
17 november 2010, 22:19
Da's waarschijnlijk een hoop minder werk in ieder geval.

Een humbucker-ring is natuurlijk ook zelf te maken eventueel. Uit wandplatenmateriaal, ABS, aluminium, staal, hout. Maar ook met een bestaand exemplaar zou het zonder al te veel moeite moeten passen als ik hier eens even wat spul opmeet.

Op wat voor gitaar gaat het komen? Je zou nog het probleem kunnen hebben dat je sc's bedoeld zijn om schuin onder de snaren te zetten omdat anders de spacing van de pole pieces te groot is.
En terwijl ik dat schrijf, zie ik een trapeziumvormige ring voor me :blast:

barno
17 november 2010, 22:21
mss toch eerst de lipstick hbuckers es proberen. heb daar es op gespeeld op een gitaar van bouwer hilko, en dat klonk wel lekker