PDA

View Full Version : Esdoorn Grain popping; ervaringen met damar?



superfly
17 november 2010, 13:59
Ik ben aan het experimenteren om de "vlam" van het esdoon van de gitaar waar ik nu mee bezig ben wat meer geaccentueerd te krijgen. Daarbij wil ik het esdoorn zo wit als mogelijk houden. Ik ben aan de gang geweest met blonde schellak maar dat wordt me toch iets te gelig. Ik lees op een Amerikaans forum over het gebruik van damar (ook dammar) als "grain popper" is er hier iemand die daar ervaring mee heeft ( en misschien wel een plaatje) Of andere ideeen ?

Wim

fred dons
17 november 2010, 15:28
accentueren en wit houden zal moeilijk worden, om de vlam te accentueren wil je de donkere stukken donkerder hebben en om dat natuurlijk te laten ogen zou je daar een "amber achtige" kleur voor moeten nemen

ik heb nog nooit met Damar gewerkt maar op het gezicht lijkt het mij redelijk "geel"

http://painting.about.com/od/encausticpainting/ss/encaustic-paints_2.htm

als je je maple licht wil houden kun je het bleken met een peroxide oplossing maar het versterkt de vlam niet, voor een meer dramatisch effekt en een effect van "wit" maple kun je het hout double stainen met zwart (en dat zwart dan weer nagenoeg wegschuren) maar echt mooi wordt dat niet (wel dramatisch :D )

superfly
17 november 2010, 19:23
Dank voor je reactie Fred.
Pigmenten wil ik (denk ik) niet gebruiken.
Ik zoek naar ongeveer dit effect
http://www.wbguitar.net/artcore/as103%20010.jpg
Als ik puur en alleen celulose gebruik kom ik al een eind in de richting maar ik zoek een methode om er nog net wat meer accent er in te krijgen.

fred dons
17 november 2010, 21:51
dan zou ik double stainen met een yellow stain die je nagenoeg weer helemaal wegschuurt, dat versterkt de vlam zonder te opzichtig te worden
het midden van deze strat heb ik zo gedaan, de top was voor het stainen erg zwak
http://94.100.120.218/1154000001-1154050000/1154016901-1154017000/1154016916_6_kW1R.jpeg

Mattia
21 november 2010, 12:55
Ik zou zeggen gewoon celluloselak gebruiken, geen stains. Verkleurt toch met de jaren.

BLUEWEY
21 november 2010, 17:24
Wim.., miss heb ik de oplossing voor jou...
Heb net de foto's van "jouw back" zitten bekoekeloeren en wat in mij opkwam is het volgende;

Heb ooit op 'n Spaanse bouwwebsite gezien, dat die hun klassieke gitaren in-olien, dus de back & sides (+ event. top ??). Miss zou je dat effect wat jij wil met 'n bepaalde licht kleurige olie kunnen bewerkstelligen.
Hoe het proces precies gaat is mij ook nog niet helemaal bekend, maar wellicht dat er hier mensen zijn die dat ook ooit hebben gedaan.

Of deze manier ook voor maple geschikt is, is nog maar de vraag, but who know's ??

Persoonlijk ben ik dit n.l. van plan om met mijn palissander back & sides toe te passen. Het effect lijkt me schitterend, als je dit hier onder ziet...,

Wat foto's van die Spaanse manier
http://lh4.ggpht.com/_ylM7SNP9CrE/TOlDKaHROtI/AAAAAAAAAZc/3M4R3sXxf44/s800/construccion_19.jpg

http://lh3.ggpht.com/_ylM7SNP9CrE/TOlDLUSA4GI/AAAAAAAAAZg/6OTowLArvSk/s800/construccion_20.jpg

Een link naar die website;

http://www.santiagodececilia.com/construccion/web/construccion.html

Van zo'n 'bouweres' zou ik best wel les willen hebben..., let maar es op...,!! :soinnocent:

Die behaarde armen zijn trouwens (helaas) van haar vent.. hoop ik ... :seriousf:

superfly
21 november 2010, 18:00
Dank je wel voor je reactie bluewey.
Op het flesje bij die harige armen staat "goma Laca" volgens google translate is dat schellak. Dat is inderdaad geschikt voor esdoorn maar dat wordt me net iets te geel (heb ik al geprobeerd). (Schellak is overigens geen olie). Schellak op je palissander kan er schitterend uitzien maar het is heel erg arbeids intensief en vraagt nogal wat geduld (ik hoor Victor al brommen :seriousf:)

BLUEWEY
21 november 2010, 19:01
Dank je wel voor je reactie bluewey.
Op het flesje bij die harige armen staat "goma Laca" volgens google translate is dat schellak. Dat is inderdaad geschikt voor esdoorn maar dat wordt me net iets te geel (heb ik al geprobeerd). (Schellak is overigens geen olie). Schellak op je palissander kan er schitterend uitzien maar het is heel erg arbeids intensief en vraagt nogal wat geduld (ik hoor Victor al brommen :seriousf:)

Ja.., Vic heeft het liefst dat de gitaartjes in 1 wip geboren worden.. :seriousf: .. en geduld bij m.., tja..., :soinnocent: :sssh: > (heb ik overigens ook 'n handje van..)

Maar wat ik bedoelde = kun je miss 'n soort blanke olie gebruiken voor je gitaar om het gewenste effect te krijgen ??
Dat zal er in eerste instantie wat donkerder uitzien totdat het erin getrokken is.., maar kan miss en een beschermende en doeltreffende werking hebben ??
Dus; eerste die blanke olie.. > goed in laten trekken en uitwrijven/polijsten en daarna nitro-cellul.lak ??

Vraag me al 'n tijdje af hoe het zou zijn om de mijne puur in te olien..,

(overigens slim van je om te vertalen.., maar goed dat 't erop stond !)

Mattia
21 november 2010, 20:49
Ja.., Vic heeft het liefst dat de gitaartjes in 1 wip geboren worden.. :seriousf: .. en geduld bij m.., tja..., :soinnocent: :sssh: > (heb ik overigens ook 'n handje van..)

Maar wat ik bedoelde = kun je miss 'n soort blanke olie gebruiken voor je gitaar om het gewenste effect te krijgen ??
Dat zal er in eerste instantie wat donkerder uitzien totdat het erin getrokken is.., maar kan miss en een beschermende en doeltreffende werking hebben ??
Dus; eerste die blanke olie.. > goed in laten trekken en uitwrijven/polijsten en daarna nitro-cellul.lak ??

Vraag me al 'n tijdje af hoe het zou zijn om de mijne puur in te olien..,

(overigens slim van je om te vertalen.., maar goed dat 't erop stond !)

Olie geeft een andere look.

Even serieus: ga de Lak FAQ draad eens van begin tot eind doorlezen. Olie onder lak is geen al te beste combi (kan wel, mits...) maar je wint niets boven enkel celluloselak.

BLUEWEY
21 november 2010, 22:15
Olie geeft een andere look.

Even serieus: ga de Lak FAQ draad eens van begin tot eind doorlezen. Olie onder lak is geen al te beste combi (kan wel, mits...) maar je wint niets boven enkel celluloselak.

Olie geeft een andere look >; ligt eraan welke olie...

Als ik de tijd heb en het is bijna zover, dat de mijne 'n 'lakbeurt' nodig heeft, zal ik uwer raad omtrend de Lak FAQ zeker ter harte nemen...,

'k weet dat, (nogal logisch..) lak niet op 'n vette ondergrond hecht en heb zelf jaren lang autolakken "gemaakt" incl. spuitbussen voor auto-lak toen ik nog 'n filiaal in automaterialen had.

Waar ik aan zat te denken, is 'n manier om die maple tekening onder de eventuele lak extra te laten accentueren. Dat is wat Wim zoekt.
Er bestaan al zoveel "duizenden" jaren erg veel soorten olie en miss is het doeltreffend en minder arbeids intensief om er zoiets (eerst) op te smeren etc. dus, om dat accent op te halen.

Dan zou de grote vraag zijn; welke soort olie?

Er zijn volgens mij ook bepaalde soorten olien die verdampen en toch het desgewenste effect zouden kunnen geven..

Mattia
25 november 2010, 17:29
Olie geeft een iets andere look, ja, maar alleen als je er geen lak overheen doet. Ik heb in het verleden olie (danish, tru) onder schellac, onder lak gedaan. Vergeleken met schellak onder lak, en gewoon lak zonder iets anders eronder kon ik persoonlijk geen enkel significant verschil zien in chatoyance (3D effect).

superfly
27 november 2010, 20:46
Proef op de som genomen en wat damar en terpentijn gehaald bij van Beek Art supplies (btw de vestiging in amsterdam heeft de hele Verfmolen de Kat collectie (schellak beenderlijm enz.) op voorraad.
Het resultaat is wat mij betreft gelijk aan schellak. Zie het proefje hieronder rechts schellak, links damar{of was het nou andersom}. Het driehoekje eronder is helemaal met damar gedaan. Het smeert wel wat eenvoudiger weg als schellak waarschijnlijk omdat het aangemaakt is met terpentijn dat vervliegt minder snel. Op spierwit esdoorn heeft de damar een beetje groenige gloed, dat kon ik niet goed op de foto krijgen. Maar het is dus afgekeurd voor mijn doel, ondertussen ben ik begonnen met pure nitro te spuiten (eerste resultaat hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=2518678#post2518678) in het volg de bouw topic)
http://lh5.ggpht.com/_R9kcoESZBVw/TPFZo4xEtvI/AAAAAAAAEog/x-Zw0S3Dfbk/s600/IMG_2621.JPG