PDA

View Full Version : Effectpedaaltjes in de lijningang?



Gerth
17 november 2010, 12:16
Als herbeginnend electrisch gitarist en reeds in het bezit zijnde van een Laney aktieve monitor (leuk en handig allesdoenertje) vroeg ik me het volgende af:

Ik weet dat bepaalde modeling-(multi-)effecten somt een mode van output voorzien (met eventueel een speaker-emulatie) naar een lijningang, wat dan ook inhoudt dat je er in principe rechtstreeks naar een actieve monitor mee kan.

Ik vroeg me nu af of je met een "klassiek" pedaaltje, dat in principe voorzien is voor een gitaar-ingang, ook "ongestraft" naar zo'n actieve monitor kan. Heb dat vroeger al eens gedaan en dat leek goed te werken, maar toch graag even jullie mening vooraleer ik tot bepaalde aankopen overga.

Als ik geen combo moet kopen en de Laney kan houden zou ik namelijk mijn volledige budget in een goed pedaaltje kunnen proppen en daarmee misschien een betere sound hebben dan met een combo voor de prijs van dat pedaaltje...?

Alvast bedankt!

mmrizio
18 november 2010, 12:09
Gitaarsignaal uit een normale uitgang van een pedaaltje is zwakker dan het line-in signaal. Het kan dus geen kwaad. Of het mooi klinkt is wat anders, maar daar ben je zelf bij :-) : voor een echt 'gitaar'-geluid moet er een speaker emulator tussen, zodat het meer klinkt als een gitaarversterker + speaker.

Maar je kunt het ongestraft proberen.

Maurice

Gerth
18 november 2010, 14:28
Bedankt!

Met "ongestraft" bedoelde ik inderdaad het eventuele negatieve effect op de sound; kwaad kan het zeker niet.

Als ik effectief die aktieve monitor wil (blijven) gebruiken ben ik dan eigenlijk "verplicht" om een multi-effect te gebruiken met speaker-emulatie, en dan zit ik direkt in het "modeling-straatje"...

Misschien dan toch een Tech 21-Power Engine? Daar kan je blijkbaar àlles van voorversterking aanhangen (zonder emulatie) en dan heb je toch niet de typische kleuring van een "echte" gitaarcombo.

We zien wel!

mmrizio
18 november 2010, 15:35
Sorry, ik had jouw post niet helemaal goed gelezen, het meeste wist je al :-)

Sommige betaalbare pedalen, zoals de Digitech Bad Monkey hebben al een 'emulated out'. Dan ben je voor een paar tientjes klaar - als dat goed genoeg is voor je. Als je nu het perfecte pedaal voor jouw actieve monitor koopt, klinkt het over 2 jaar toch minder als je eindelijk een goede versterker hebt uitgezocht. Andersom: neem je monitor mee als je het pedaal uitzoekt.
Uiteindelijk blijkt voor de meeste gitaristen toch het eindstation: Een goede (buizen) versterker met hét geluid, eventueel aangevuld met pedalen.

Wat je op korte termijn ook kunt proberen is de tweeter van je monitor af te koppelen, dat klinkt waarschijnlijk al een stuk beter dan mét, als je een gewoon pedaaltje ervoor hebt. Wel waarschijnlijk teveel bas, maar da´s voor thuis wel lekker.

Maurice

jim__
18 november 2010, 16:49
Inderdaad is een lekkere buizenversterker het mooist. Anders kun je nog denken aan een Tech 21 sansamp, of goedkoper (maar minder) de Behringer GDI21.

Een andere optie, maar met minder klankmogelijkheden, is een di met speakercabinetsimulatie (3x woordwaarde?). Voorbeelden hiervan zijn de Behringer GI100, Hughes & Kettner Red Box of de Palmer PDI-09. Nadeel hiervan is weer dat je dus geen hoog/midden/laagregeling hebt voor je cleane geluiden.

Overigens zijn al deze mogelijkheden modelling, maar dan wel analoge modelling en geen digitale zoals bij bijvoorbeeld Line6 het geval is.